1275 bore

default

RE: 1275 bore

Hallo,

Ik heb een 1275 compleet van een vriend van mij overgekocht. Blok is helemaal compleet

Het eerste wat ik wil gaan doen is compleet strippen. En het onderblok laten vlakken, boren en honen.

Alleen ik weet niet welke maat ik wil boren. wat adviseren jullie me? 1293, 1310 of 1380(duur)w

Het is de bedoeling dat het een snel blokje wordt

Mvg. Tom

RE: 1275 bore

Hoi Tom.
Wat je wilt met je blok is afhankelijk wat je wilt uitgeven. Uit een 1275 kan je al aardig wat meer vermogen halen door een snelle kop en een snelle nokkenas te monteren.
Zoek het forum maar eens na, is al veel over geplaatst..
Suuk6.
Bas

RE: 1275 bore

ik zou zeggen volgende overmaat, dan kan je later nog een keer, en eventueel voor die 1380 gaan.

Als je nu naar 1380 gaat en er loopt iets vast dan kan je weer een nieuw blok zoeken, en dat gaat alleen maar moeilijker worden. :|

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: 1275 bore

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten om voor een 1310 te gaan. Dan kan ik inderdaad naderhand
Nog eens voor 1380 gaan.

Nu heb ik nog een vraagje. Ik ben om het moment een beetje aant inventariseren voordat ik daadwerkelijk aan het blok begin
Dus ben nog aan het nadenken welke carb ik ga gebruiken. Twin hs?? (2 of 4) of een hif44.

Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.

Mvg. Tom

RE: 1275 bore

Om maar even met het te veel gezegde te beginnen: koop en lees Vizard.

Maar wat je wat sneller helpt is dat de gebruikelijke wijsheid is dat een enkele HiF44 makkelijker af te stellen is dan dubbele HS2. Een goed afgesteld paar HS2 is waarschijnlijk beter maar probeer ze maar eens gebalanceerd te krijgen; het heeft de reputatie om nogal lastig te zijn. Vandaar dat mensen vaker een enkele HiF plaatsen.

RE: 1275 bore

Twins!!!

Afstellen is een eitje als je het eenmaal kan hihihihi

Twins rijden zoveel leuker dan een enkele dikke carb, pedaalrespons is veel leuker...

RE: 1275 bore

Neem dan op z'n minst een dubbele hs4 .
Was niet erg onder de indruk van de mijne, waren nieuw en goed afgesteld.
Heb ze dan maar verkocht een een enkele genomen, rijdt een stuk prettiger en zuiniger.
Verschil in vermogen is in ieder geval nigil, motor ademt toch maar door 1 carb tegelijk..

RE: 1275 bore

motor ademt toch maar door 1 carb tegelijk..




uhh weet je dat heel zeker? Volgens mij namelijk niet.

RE: 1275 bore

DanielM schreef:
motor ademt toch maar door 1 carb tegelijk..




uhh weet je dat heel zeker? Volgens mij namelijk niet.



Heel zeker. Lees er de blauwe of gele bijbel eens op na, als je die niet hebt kan ik je wel een stukje in pm sturen.

RE: 1275 bore

Ik heb hem er bij gepakt, maar ik gok dat je de balancerende pijp in je spruitstuk vergeet. Je krijgt tijdens een inlaat slag(?) (induction stroke) dus wel degelijk flow uit beide carburateurs. Wat jij zegt is waar als je kijkt zou zeggen dat iedere carburateur op zijn eigen spruitstuk zit en er eentje cilinders 1 en 2 voedt en de ander 3 en 4, dan werken ze inderdaad afwisselend en zou dat geen tot nouwelijks verbetering geven t.o.v een gedeelde carb.

enfin, zo ieder zijn ding. Wat ik wel kan zeggen is dat met een centrale carb hij ver van cilinders 1 en 4 staat en vrij dicht op 2 en 3. Met twee aparte carbs (op bvb een AEG489) is dat al een stuk minder en meer balanceerd. Er is een reden dat BMC op de Cooper S twin-carbs zette...

RE: 1275 bore

Bij een twin carb setup op een 4cilinder zit er in de regel een balanspijp tussen de beide inlaten. Dit is bedoeld om de doorstroming door de beide carburateurs gelijkmatiger te krijgen (lukt natuurlijk niet helemaal).

Deze balanspijp zou niet echt nodig zijn als de cilinders netjes om de 360 krukasgraden aanzuigen.. maarrr er wordt afwisselend om de 180 en 540 graden aan de inlaat van cil 1 en 2 en aan de inlaat van 3 en 4 gelurkt. Maw hopeloos ongunstig en een balanspijp is het minste wat je kan doen.

Neem nu een enkele carburateur: netjes elke 180graden mag hij zijn mengsel doneren => veel gelijkmatiger flow en dus veel efficiëntere werking => betere benutting van het beschikbare doorstroom oppervlak. Dit is een van de belangrijkste redenen van het lagere verbruik.

De dubbele HS2 is natuurlijk alleen voor diegenen die een classic look willen. Dat setje legt het totaal af tegen een enkele HS6 of HIF44.

Doordat die HS2 zo klein is (31,75mm) is de gasklep en gasschuif in verhouding een veeeeel groter obstakel dan bij grotere carburateurs. Twee keer de doorstroomoppervlakte van een HS2 D=31,75 => 2x791mm2 = 1583mm2. Doorstroomoppervlakte van een HIF44 is 1551mm2 (D=44,45mm) Trek je daar de gasklepas vanaf wint de HS6/HIF44 ==> dubbele HS2 +/-1000-1100mm2 en enkele HS6/HIF44 1200. Komt nog bij dat een grote veel beter stroomt dan 2 kleintjes (veel meer stromingsweerstand). Dit zelfde effect geld voor een dubbele HS4/HIF38 maar in mindere mate natuurlijk: 2279mm2 en met de gasklep-as er af getrokken: 1671mm2

Als je voor een dubbele setup gaat is de HS4 of HIF38 de enige optie. Dit zal misschien een iets hoger topvermogen kunnen geven maar voor de rest zie ik er totaal geen heil in. Dubbele HS/HIF is echt puur voor de heb, een regelrechte GADGET. :)

RE: 1275 bore

thehamers schreef:
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb besloten om voor een 1310 te gaan. Dan kan ik inderdaad naderhand
Nog eens voor 1380 gaan.





Dit is niet helemaal waar (denk ik!!)... Je kan iig nog naar 1330. Maar 1380 is niet simpel groter boren: er wordt off-set geboord zodat de cilinderwanden tussen cil.1&2 en cil. 3&4 niet te dun worden: cilinder 1 en 4 worden meer richting de uiteinden van het blok geboord en cilinders 2 &3 meer naar het midden. Resultaat is (nagenoeg) gelijke cilinder tussen alle cilinders. Als je al aan de maximum overmaat zit weet ik niet helemaal zeker of je nog (goed) naar 1380 (of 1400)kan....

En als je blok nu nog standaard booring heeft, waarom niet gewoon eerste overmaat (1293)? Die 37cc gaan ook niet echt het verschil maken.

default

RE: 1275 bore

Hallo,

Ik ben inmiddels begonnen aan het blok. Dit in samenwerking met Bernd Laus. denk wel bekend bij jullie.

inmiddels zijn de 1310 zuigers binnen en om meteen de vraag van carlo te beantwoorden: omdat het blok wat ik had al eens is opgeboord. nu omdat ik het blok perfect wil heb ik samen met bernd besloten deze nog een op te boren.

overigens was het donorblok af geschreven door de vorige eigenaar omdat er een lagerschaal kapot was gelopen die de krukas dusdanig beschadigd heeft zodat deze niet meer bruikbaar is. Ook hier heb ik inmiddels een nieuwe krukas liggen compleet met alle nieuwe lagersschalen.

Volgende maand wordt het blok weggebracht voor te boren, honen en vlakken.

wat betreft de carburateur. hebben we ervoor gekozen om toch een enkele Hif44 te nemen mede omdat ik nog nieuw ben in de mini wereld en dit voor mij makkelijker te onderhouden en af te stellen is.

Tegen de tijd dat ik aan de body ga beginnen zal ik een showcase aanmaken waar dan ook de foto's van het blok op komen.

mvg. Tom

RE: 1275 bore

Ik kijk er naar uit Tom! Veel plezier.