(1275) motor weer in gebouwd

RE: (1275) motor weer in gebouwd

[u:7hxl3k63]nu mijn eerst blok vast is gelopen[/u:7hxl3k63]!! ben ik nu M.A.V fast nr 02 aan het bouwen deze is bijna weer klaar en hij is veel beter dan de vorige! er zitten wat nieuwe spullen in! mijn kop lig bij onze club,
(M.A.V STAGE(WILD)3)en word nu echt M.A.V en nu maar hopen dat het een beetje heel blijft 5000km is genoeg en als hij klaar is gaat de auto op de vermogensbank en word hij perfect afgesteld hij zou alles er uit halen wat er in zit!!

wat kom er weer op of in! d:)b

bewerkte M.A.V kop met grote kleppen(35X29)(Rimflow)is van een Innocenti geweest de kop heb 11 bout gaten de kop is nu stage M.A.V!!
dubbele klepveren tot 8200rpm
titanium klepveer schotels
kentcam 286 nokkenas
koppakking turbo
uitlaat pakking turbo
duplex nokkenas aandrijving licht gewicht staal en verstelbaar!!!!
oliepomp van een metro turbo
benzinepomp electrisch facet (fast road)
elektronische onsteking (metro)
motorsteun rubbers van polyurethaan
subframe voor aluminium ringen boven en voorkant (front)
drukgroep race & rally (grijze veer)
koppelingsplaat rally race (AP RACING)
vliegwiel ultra licht van staal!!! (Swiftune)
drukplaat ultra licht van staal!!! (Swiftune)
lichtgewicht stoterbusjes met olie gat
uitgewogen drijfstangen (Verlicht)
gebalanceerde krukas
rc40 uitlaatsysteem met smalle eindpijp
lcb uitlaatspruitstuk maniflow
Longneck inlaatspruitstuk (voor weber)
en een dikke weber 40mm


versnelingsbak gereviseerd
niewe synchchromesringen in gezet en een centraal aanzuigbuis in gezet
en ik heb andere tandwielen in differentieel en versnelingsbakbak gezet eindoverbrenging was een 3.93 maar ik gaat nu voor een 3.44
differentialratio 3.44 = (ongeveer)4517,rpm bij 120kmh









foto's van mijn eerste blok (die nu bij het oudeijzer ligt samen met de krukas)








nokkenas flink in de montage pasta gezet van kentcams (is net stroop)


foto's 06-01-08 van mijn nieuwe blok eerst helemaal schoon gemaakt en een nieuwe kleur erop




staat super op tijd 106 graden voorbij het dode punt(kantelpunt van de zuigers)!!

12/01/08

zo was mijn kop eerst en de foto;s hier onder zo word hij nu dikke M.A.V kop !!








vandaag druk bezig geweest met de kop (hij was eerst blauw)ik heb hem gestraald en barry (M.A.V lid) heb een zink spray en een laklaag er op gespoten nu moet alleen de kop nog geflowd worden door,
mike (M.A.V lid) word een te gekke kop met M.A.V specificaties!!

hier weer wat details!!

er komen nu wel gelijk bronzen klepgeleiders in waren eerst stalen!








oh oh wat word die mooi [i:7hxl3k63]Go with the Flow[/i:7hxl3k63] bedankt M.A.V vrienden!!






















ultra lichtgewicht vliegwiel staal!! koppelingsplaat race!! drukplaat lichtgewicht staal!! en drukgroep race & rally!! (grijze veer)



duplex nokkenas aandrijving lichtgewicht staal verstelbaar



inlaatspruitstuk voor een weber heb ik nu ook
en een weber 40 mm heb ik ook gevonden!!!!!!
















nu wachten todat de spullen uit engeland er zijn kunnen we verder bouwen!!!!!!

13/10/07 de spullen zijn binnen blok is zo goed als klaar
nu de auto een beetje gaan slopen en een accubak er in zagen anders past de weber er niet in ik heb namelijk een lang inlaat spruitstuk






de antieke 850 er vandaag uit gehaald

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Ik wens je veel succes met je blok. Moet erg mooi worden, klinkt heel erg 'snel' allemaal >:)

Die Mini van je is zóóóó gaaf!! O+

RE: (1275) motor weer in gebouwd

kan niet wachten tot die klaar is, succes met de bouw!!
Ik kom nog wel een keer een bakkie doen in Buren...
:D

RE: (1275) motor weer in gebouwd

hé Louis kom maar gauw een keer langs
hebben het druk zat

RE: (1275) motor weer in gebouwd

vanavond even wezen buurten, gaat helemaal goed komen.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

ja ja ja helemaal!!!!
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Leuk leuk, maar wil je straks ook nog een beetje mee op de snelweg rijden of alleen van drempel naar drempel racen :x Snap de diff keuze gewoon niet helemaal! Kunt straks net een beetje meekomen op de snelweg en dan moet je nog oorkappen op ook :) Maar ja ieder zun ding.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

hé vis ik heb dit bewust gekozen trek liever de straat steenen uit de grond dan een mini die 180 loop en als we ver moeten hang ik de ambulance wel achter de onze auto er rijden hier een hoop van de volk met snelle auto's en dan is het leuk als je dan op de bumper blijf hangen snap de gij da!!!
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

een 3,9 is dan wel erg extreem.. ik hoop dat je hard kan schakelen ;) met 3,44 kom je ook al een eind hoor..

RE: (1275) motor weer in gebouwd

hard niet maar wel snel!!! maar ik weet het ga het wel mee maken of ik een goede keuze heb gemaakt kom toch bijna nooit verder dan de regio buren gang is alles!!!!!!!!
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Leuk ding! De goede low budget mini racer stijl(heb er zelf ook een handje van). Gewoon bouwen en gassen met dat spul! Wel ook af en toe circuitdagje boeken als het af is!

Met een 286 en die diff op 10" wieltjes zal het prima gaan! Top zal heus nog wel 140+ zijn en anders gooi je er een keer 13" onder als je wat verder moet rijden. :)

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Leuk dat je je project hier bijhoud Berrie :)

Mocht dit nu goed gaan werken en er voldoende koppel en pk's gaan uitkomen dan weet ik al dat zo'n setup ook wel wat voor mij is. Alleen dan wel 3.4 verhouding. Zo'n beproefd concept is dan wel lekker met eventuele vragen naar jou of William vanuit mij kant. Tiel ligt immers om de hoek.

Voorlopig doe ik het nog maar hiermee:


Gelukkig gaf William mij wel het advies alvast een in-en uitlaat te kopen die straks ook op een groter blok past dan mijn huidige 1000cctje.

Succes met de verdere bouw :D

Gr Wouter

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Hee, leuk project! Doe je alles zelf reviseren?

3.93 is toch niet zo heel extreem? Je kunt gaan tot 4.91 en samen met 1.08:1 drop gears geeft dat maar liefst 5.3! Misschien meer iets voor een vrachtwagen :D 3.93 is wellicht niet super praktisch voor dagelijks gebruik, maar toch prima voor een snelle Mini?

RE: (1275) motor weer in gebouwd

hoi Wouter ziet er ook goed uit en kom een keer langs zou ik zeggen bij ons!!!!en ja we doen alles zelf kijk maar op onze web site zou wel dropgears willen maar zijn duur en moeten we weer naar engeland want ik geloof dat niemand ze hier kan leveren
en rijd er niet zo heel veel me met de auto het is hobby dus 3.93 lijk me wel leuk om bij een gti of zo op de bumper te hangen
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

drop gears zijn leuk maar die zijn echt niet noodzakelijk bij deze setup lijkt mij. zeker als je er niet mega veel mee gaat rijden :+)

RE: (1275) motor weer in gebouwd

minimania berrie schreef:
zou wel dropgears willen maar zijn duur en moeten we weer naar engeland want ik geloof dat niemand ze hier kan leveren




Zijn zeker wel leverbaar hier, PM voor details want ik mag natuurlijk weer geen locaal bedrijf noemen... Maar inderdaad, goedkoop zijn ze niet.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Sorry hoor maar drop gears zijn echt geen overbodige luxe. Wat denk je dat je tussentandwielen te voorduren krijgen als je constant vol optrekt :x Zeg maar dag vliegwielhuis en dag tandjes :(

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Goed punt. Heb diverse koppelings huizen en versnellingsbakken gehad van standaard 1300 motoren die volledig naar de maan waren door ingevreten tandwielen. Probleem is eigenlijk dat de schuingetande versie te veel zijwaardse druk geeft. Oplossing: rechtvertande tandwielen. Nadeel: lawaai.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Sinds wanneer is dat soort lawaai een nadeel?
:P

Maar lokale dealert of niet, het blijft wel een kostbare investering. Inslijten gaat echt niet super hard en dan vervangen is goedkoper dan dropgears kopen... Sloopblokken en losse bakken zijn echt zat te koop voor weinig...

RE: (1275) motor weer in gebouwd

eh bakken hebben we genoeg en als die stuk gaat hebben we jaap voor hahaha alleen zonde om weer alles opnieuw te bouwen en ik vind dat gejank van die tandwielen mooi en het is inderdaad veel sterker
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Een blok met een 286 en zo'n overbrenging bouw je niet voor zn duurzaamheid... sleutelen moet je toch wel...

Ik zoek ook nog sc dropgears voor een a bak. kun je me een pm sturen voor die dealer? Ben wel benieuwd naar die prijzen.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

PM's verstuurd. S/C drop gears zijn beschikbaar voor A en A+ en motoren van 850 tot 1480. En de laatste keer dat ik gecheckt heb ook eventueel met de speciale 'roller' lagers voor het tussentandwiel voor de echte krachtpatsers. De betreffende Mini specialist heeft zelfs een aantal sets op voorraad (wel allemaal 1275 en hoger denk ik).

Heb zelf een S/C set voor een 1000. Heb daar wel ff op moeten wachten want dat komt dus nooit voor.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

De dropgears voor de A-bak, zijn er in verschillende uitvoeringen (dikte van de tussenas) heb ik helaas proefondervindelijk ondervonden.

Groet ron

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Klopt. Op de site van minispares kun je dit allemaal netjes lezen. Ook de idler gear is anders dan die van een a+...

RE: (1275) motor weer in gebouwd

daar maar eens een keer gaan kijken mooie spullen hebben ze daar

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Niet alleen de dikte van de as is anders maar ook het aantal tanden op de tandwielen. A en A+ drop gears zijn in geen geval uitwisselbaar...

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Als het aantal tandjes het zelfde is dat bij sommige merken geen probleem!
Moet niet zomaar merken door elkaar gaan gooien dan gaat het fout.
Meeste merken gebruiken het zelfde idler gear bij alle combies, maar gaan primary en input veranderen om aan andere verhoudingen te komen.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Was mogelijk niet helemaal duidelijk dat ik in mijn vorige post de originele sets bedoelde die je niet kunt uitwisselen. Door het verschil in tanden is ook de 'schuinte' ervan niet hetzelfde:

A: 24/31/24
A+: 29/37/29

Bij rechte vertanding is het een heel wat ingewikkelder verhaal en inderdaad verstandig om niet 3 verschillende merken te mixen...

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Klopt ik heb het alleen over rechtvertand.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Bij de originele vertandingen zijn er meerdere mogelijkheden. Ik weet niet betreffende het aantal tanden (volgens mij waren er ook meer) maar in ieder geval de dikte van assen heeft zeker een 3-tal variaties.
Dit hebben we helaas uitgevonden toen ik enkele probleempjes had met de VAN.

Groet ron

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Een 3-tal? Dat is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat er maar 2 verschillende diameters voor de as waren. Er zijn wel twee verschillende typen assen voor de A, maar dan gaat het om de lengte van de assen. Weer wat geleerd d:)b

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Ik dacht ook altijd dat er maar 2 verschillende
diameters voor de as waren en inderdaad weer wat geleerd word steeds wijzer hier bedankt allemaal voor deze goede info
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Als je de hele boel in 1 keer koopt als set zou het geen probleem moeten geven denk ik?

RE: (1275) motor weer in gebouwd

idd, dan hoef je alleen te kijken naar de dikte van de assen in je huidige blok (waar je het in wil monteren).
Wij zijn er toen achter gekomen omdat het vliegwielhuis van de van gescheurd was. Toen hadden we nog vele blokken in de schuur en opslag staan, maar net die ene die we nodig hadden, hadden we er maar 1 van :'( . We hebben toen de meeste blokken uit elkaar gehaald en zo erachter gekomen dat er 3 soorten waren. Later heeft Ome Ben dit bevestigd.

Groet ron

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Met een 3,9 reduceer je je 4-bakje praktisch tot een 3-bakkie: de 1 is waardeloos geworden en de 4 is een lange 3 geworden... Wegrijden in 2... :x

RE: (1275) motor weer in gebouwd

zal wel mee vallen denk ik!! en anders kan ik flink aan die pook trekken
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

3,44 op 12" is met mijn 71pk al te lang eigenlijk... zou wel een 3,76 willen proberen!

RE: (1275) motor weer in gebouwd

heb je die dan??? is wel ff werk diff wisselen

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Ik heb er geen een... En wil hem pas wisselen als het blok er toch een keer uit moet.

RE: (1275) motor weer in gebouwd

taekeb schreef:
3,44 op 12" is met mijn 71pk al te lang eigenlijk... zou wel een 3,76 willen proberen!




Dat snap k niet helemaal...
Ik heb een 3.44 met 13" wielen(dus groter dan 12") en ik kan al niet eens normaal wegrijden zonder wielspin met mn 68.8 Pk...
Waarom dan een nog korter diff erop zetten waardoor je eerder moet schakelen en een lagere top krijgt....?

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Ik sta op 165/55 12" yoko's en rijd eigenlijk alleen maar circuitdagen en stuurvaardigheidsdingen met die mini. 1,2 en 3 gaat prima met deze bak/verhouding, maar zn 4 is gewoon te zwaar. Hij pakt niet snel genoeg op. Met een lichtere overbrenging gaat dat een stuk beter.

Zoek maar eens naar filmpjes van "the green bastard" op youtube. Die staat op 10" met een 3,76 final drive. Dat pakt lekker op. Zo zou het moeten zijn. Op de openbare weg is het niet erg fijn met snelwegrijden enzo. Maar dat was ook niet het doel van het ombouwen...

RE: (1275) motor weer in gebouwd

vanmiddag toch maar Straight cut dropgears besteld weet alleen nog niet wat dit gaat kosten maar het is hobby en dat mag geld kosten!!!!!!
hoop dat ook dit snel binnen dan nog ff sparen voor rechtetandjes gaat als goed is bak ook niet meer zo snel stuk
gr berrie

RE: (1275) motor weer in gebouwd

vandaag weer een hoop gedaan vond ik zelf!!!!

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Foto's! Ben wel benieuwd :)
Ik hoop dat mijn blokje er ook zo netjes uit komt te zien! Ik vind dat een motorblok qua uiterlijk gewoon als nieuw moet zijn O:)

RE: (1275) motor weer in gebouwd

foto's staan op eerste pagina en uiterlijk van je blok lig aan je zelf wat je er voor over heb ik heb het gelijk maar goed gedaan wel zo mooi

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Ja is zeker mooi, zo wil ik hem ook hebben :)
Mijn blokje is helemaal zwart en vies :x
Maarja, dat komt goed!

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Beetje verf op een blok ziet er altijd netjes uit. Ik ben altijd lui en heb nog nooit die moeite gedaan. Met als resultaat dat mn motorruimte toch niet super mooi is. :( Volgende keer ook even kwastje met hamerrite eroverheen en voila.

Maar waar is nu het wachten op? ohja, ik heb wat rondjes zandvoort op youtube gezet. Kun je goed horen dat een 3,44 op 12" 165/55 banden eigenlijk al te zwaar is voor 70pk. zie: http://www.youtube.com/watch?v=tEXU1NDREDQ en andere van same user...

vergelijk dat met: http://www.youtube.com/watch?v=OUCY0snF ... er&search= dat is een mini met ongeveer 90pk en een 3,76 op 10"

RE: (1275) motor weer in gebouwd

leuke film!!! maar het valt toch wel mee je kan toch aardig meekomen

RE: (1275) motor weer in gebouwd

Op een rondje is de groene mini met 90pk en een 3,76 zo'n 10sec. sneller... Das best veel. Als jouw mini straks klaar is kun je er ook prima circuitdagen mee doen met die setup! Je lacht je rot hoeveel mensen je nog kunt inhalen met een mini...

RE: (1275) motor weer in gebouwd

vooral het laatste is leuk als je ergens naast staat je ziet ze alleen nog maar in je achteruit kijk spiegel