1275 tunen

RE: 1275 tunen

Hoi,

Ik ben bezig met m'n mini te restaureren.
Heb een 1275cc motorblok, momenteel vrij standaard met dubbele hs2 carb.

Plannen voor het blok:
-SW5 nokkenas
-1:5 ratio tuimelaars (roller rocker)
-kop reviseren, loodvrij, nieuwe kleppen, nieuwe klepveren (dubbele?)
-duplex ketting distributie kit

Hoe denken jullie over mijn ideeën? Met mijn eigen research bleek dit wel een leuke combinatie zijn, qua koppel en vermogen winst.

Groeten

Bart

RE: 1275 tunen

Hallo Bart,
Ik zou ook wat aan de kop doen, aangezien je die toch wil reviseren. (Eventueel stage 3)
Verder zou ik voor een dubbele hs 4 gaan of een hif 44, geeft net wat meer vermogen.
Sw 5 is ook wat tam, tenzij je alleen heel veel koppel wil.
Ik zou zelf voor een sw7 of sw 10 gaan.
Een goede ontsteking is ook belangrijk. 123 ontsteking is altijd goed.

Gr,
Bas

RE: 1275 tunen

Bas,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik hou wel van een boel koppel ja, zal toch niet voor echt lange afstanden gebruikt worden. En die dubbele hs2 heb ik al, ook een andere carb die standaard op het blok zat, geen idee welke dat het is. Liefst gebruik ik dus die hs2.

default

RE: 1275 tunen

idd, met alleen een andere nokkenas haal je met standaard kop en kleine kleppen wel niet spectaculair meer vermogen eruit. als je kop toch gereviseerd met kleppen enz moet worden mischien beter overwegen een calvertuning kop te kopen.. of deze ; http://link.marktplaats.nl/m882636683 en deze in orde zetten. kent 266 nokkenas kit, zitten nieuwe volgers en dubbele veren bij. met 1.5 rockers en compressie iets verhogen heb je een sportief blokje ;)

RE: 1275 tunen

Als je de dubbele hs 2 nog hebt is dat natuurlijk een goede goedkope oplossing.
Je kunt de dubbele hs4 er altijd nog opzetten.
Kent 266 is een beetje achterhaald.
De sw5 van Swiftune (geproduceerd door Kent) is rustiger en geeft meer vermogen en koppel.

RE: 1275 tunen

de SW5 is een heerlijke nokkensas voor dagelijks verkeer. Werkt het best bij een goed geflowde kop.

Rij zelf met hif44 en heb veel plezier gehad met mijn motor. Op het circuit veel gebruikt en daar blijkt de SW5 heel goed mee te komen met de SW7 en andere types nokkensas.

Oke. Topsnelheid iets inleveren, maar uit bochten lekker snel en dus gelijkwaardig.

RE: 1275 tunen

tsja...klassiekertje... vaak gaat er alleen even een andere nokkenas in.. dan kan het inderdaad zijn dat je met een heftige nokkenas gek wordt gereden door iemand met een mildere as.
[[i:bu84n08r]nerd modus aan[/i:bu84n08r]] -- iets met dynamische compressie enzo.... -- [[i:bu84n08r]nerd modus uit[/i:bu84n08r]]

.

RE: 1275 tunen

Bedankt voor de reacties, is een flinke hulp.
het zal waarschijnlijk dus de sw5 worden en een stage 3 kop.
hebben jullie enig idee hoeveel vermogen/koppel dit opleverd op de testbank? (nieuwsgierig)

RE: 1275 tunen

RE: 1275 tunen

Beter meteen de kit kopen, deze heb ik vorige week ook gekocht. Zéér snelle levering.
http://www.swiftune.com/Product/449/swi ... g-kit.aspx

RE: 1275 tunen

Ik heb al een nieuwe olie pomp,
En als ik een stage 3 kop koop, zullen er al dubbele veren op zitten dacht ik.

RE: 1275 tunen

dubbele veren, dubbele veren of ... dubbele veren?
Er zit veel verschil in. Sterkte, maar ook het aantal windingen. Hou in gedachten wat je allemaal ooit nog wil doen aan je motor. Zeker als er een andere nokkenas in gaat en misschien ook nog een 1:1,5 rocker setje dan is dit best belangrijk. Voor je het weet raken de windingen elkaar bij full lift.
Been there..thone that.

RE: 1275 tunen

streetscreamer schreef:
dubbele veren, dubbele veren of ... dubbele veren?
Er zit veel verschil in. Sterkte, maar ook het aantal windingen. Hou in gedachten wat je allemaal ooit nog wil doen aan je motor. Zeker als er een andere nokkenas in gaat en misschien ook nog een 1:1,5 rocker setje dan is dit best belangrijk. Voor je het weet raken de windingen elkaar bij full lift.
Been there..thone that.




Beetje late reactie, maar welke veren raad je me dan aan?

RE: 1275 tunen

tsja.. welke veren bij de configuratie is toch telkens weer passen.
Mn stage 4 MED kopje had bij aanschaf prachtige dubbel klepveren.
Na revisie en plaatsen van Rimflo kleppen heb ik de boel opgebouwd met 1,5 roller rockers en een MD286 nokkenas van Kent. Dat ging niet goed. De windingen zaten zeer dicht bij elkaar met full lift.
De nokkenas had is destijds in een complete kit gekocht, dus met dubbele veren, nokvolgers, lube en gradenschijf erbij. Die bewuste veren zaten op een andere kop, maar toch even hier op de MED stage 4 kop gezet. Dat was een stuk beter, de windingen hadden bij full lift nog ruimte.

default

RE: 1275 tunen

Hallo Bart,

Ik ben nu exact dat gene aan het opbouwen wat jij wilt. Wordt wel geholpen door Vintage Mini's.
Blok compleet uit elkaar gehaald en daar nodig alles vervangen.
Ik ben wel gewoon bij een nieuwe evo simplex chain gebleven van Minispares.

Ben benieuwd hoe het bevalt bij je, Ik heb nu alleen nog maar het blok geen auto!!!

Nu nog de dubbele hs2 reviseren en motor is klaar.
Welke naald zit er bij jouw nu in?

Wouter

bartvdl schreef:
Hoi,

Ik ben bezig met m'n mini te restaureren.
Heb een 1275cc motorblok, momenteel vrij standaard met dubbele hs2 carb.

Plannen voor het blok:
-SW5 nokkenas
-1:5 ratio tuimelaars (roller rocker)
-kop reviseren, loodvrij, nieuwe kleppen, nieuwe klepveren (dubbele?)
-duplex ketting distributie kit

Hoe denken jullie over mijn ideeën? Met mijn eigen research bleek dit wel een leuke combinatie zijn, qua koppel en vermogen winst.

Groeten

Bart


RE: 1275 tunen

wouterwolfs schreef:
Hallo Bart,

Ik ben nu exact dat gene aan het opbouwen wat jij wilt. Wordt wel geholpen door Vintage Mini's.
Blok compleet uit elkaar gehaald en daar nodig alles vervangen.
Ik ben wel gewoon bij een nieuwe evo simplex chain gebleven van Minispares.

Ben benieuwd hoe het bevalt bij je, Ik heb nu alleen nog maar het blok geen auto!!!

Nu nog de dubbele hs2 reviseren en motor is klaar.
Welke naald zit er bij jouw nu in?

Wouter




Ik zit nog zo ver niet met het blok, ben aan het uitzoeken op welke manier ik het beste de cilinderkop kan aapakken. Zie bij verschillende shops een stage 3 kop voor meer dan 1000 euro, vind ik vrij veel dus ik ben op zoek naar een alternatief.
Als je nog tips hebt laat maar weten.

Gr
Bart

RE: 1275 tunen

bartvdl schreef:

Ik zit nog zo ver niet met het blok, ben aan het uitzoeken op welke manier ik het beste de cilinderkop kan aapakken. Zie bij verschillende shops een stage 3 kop voor meer dan 1000 euro, vind ik vrij veel dus ik ben op zoek naar een alternatief.
Als je nog tips hebt laat maar weten.

Gr
Bart




Zo nu en dan zijn er goede kopjes te vinden in het gebruikte circuit.
Alles van scratch zelf doen of laten doen is gegarandeerd prijzig.

In het najaar heb ik een goeie stage 4 kop 'vrijgespeeld". Dan gaat mn motor een Twinky modificatie krijgen. 5000 km geleden is de kop geheel gereviseerd met nieuwe mangaan bronzen geleiders, nieuwe 36/31 Rimflo kleppen, Kent dubbele veren die ook 1.5 rockers aan kunnen bij dikke cams etc etc. ............ lijkt het je wat dan mag je gerust contact met me opnemen.

RE: 1275 tunen

streetscreamer schreef:
bartvdl":sojdsm5z]
Ik zit nog zo ver niet met het blok, ben aan het uitzoeken op welke manier ik het beste de cilinderkop kan aapakken. Zie bij verschillende shops een stage 3 kop voor meer dan 1000 euro, vind ik vrij veel dus ik ben op zoek naar een alternatief.
Als je nog tips hebt laat maar weten.

Gr
Bart




Zo nu en dan zijn er goede kopjes te vinden in het gebruikte circuit.
Alles van scratch zelf doen of laten doen is gegarandeerd prijzig.

In het najaar heb ik een goeie stage 4 kop 'vrijgespeeld". Dan gaat mn motor een Twinky modificatie krijgen. 5000 km geleden is de kop geheel gereviseerd met nieuwe mangaan bronzen geleiders, nieuwe 36/31 Rimflo kleppen, Kent dubbele veren die ook 1.5 rockers aan kunnen bij dikke cams etc etc. ............ lijkt het je wat dan mag je gerust contact met me opnemen.[/quote:sojdsm5z]

Klinkt interessant, maar hoe zou die kop presteren op dat blok dat ik ga maken?

RE: 1275 tunen

adem tekort zal ie niet snel krijgen.....
Het karakter van de gekozen nokkenas zal optimaal tot zn recht komen.
De rimflo kleppen zorgen bij midrange toeren ook nog eens voor hoger koppel.