1300 metro tunen

default

RE: 1300 metro tunen

ik ben nu een 1300 metro blok aan strippen en zit er over te denken hem iest op te peppen wat heeft zin, vliegwiel afdraaien, snellere nokkenas (zuipt dat meer en wat kost zo'n as?)

maar het belangrijkste vind ik nog of die blokkies het wel aankunnen, zijn ze bestand tegen veel meer vermogen of is de kans groot dat alles stukken sneller slijt.

ik heb zelf al wel een paar p#ugeots getunend (nokkenas, vliegwiel afdraaien, andere chip enz) en die rijden nog maar geldt dat ook voor die metro blokken, heeft iemand hier goede of slecht ervaringen mee?

RE: 1300 metro tunen

Mini-blokken tunen gaat heel erg goed. Wil je weten wat de moeite waard is, lees dan het boek van David Vizard. In principe flowen van de kop, andere nokkenas, roller-tip kleptuimelaars, geflow'd inlaatspruitstuk, goed uitlaatspruitstuk en een goede einddemper. Dan kom je al een heel end. De standaard HIF44 is in principe al zeer adequaat, maar voor de looks kun je ook nog een dubbele HS2 overwegen, of een Weber (maar dat is volgens mij eigenlijk niet echt aan te raden, omdat dat echt een goede afstelling vereist). Zelf zit ik te denken aan een dubbele HIF38, maar ik ben nog niet ver genoeg met het lezen van Vizard om te kunnen zeggen of dat zinvol is. Ik zou wel zorgen dat de rest van het blok ook behoorlijk gereviseerd wordt (o.a. licht opboren naar 1293 CC - maakt qua motorinhoud natuurlijk eigenlijk niks uit, maar het staat leuk op de specsheet en je hebt weer nieuwe cilinderwanden), want anders lijkt het me dat je vraagt om problemen, als je meer vermogen eruit probeert te halen maar de basis is niet goed.

RE: 1300 metro tunen

Om je cilinders te laten opboren voor alleen mooiere specs vind ik een beetje overdreven... Beetje dure grap voor wat specs. Het gaat toch om de nieuwe cilinderwand.
Eelke: staat er in dat boek toevallig ook iets over een hiff.38 op een 1000-tje? Daar ben ik nu mee bezig (ff w88 tot de post is geweest, waarschijnlijk komt ie vandaag binnen :D )

RE: 1300 metro tunen

Mini-Philip schreef:
Om je cilinders te laten opboren voor alleen mooiere specs vind ik een beetje overdreven...



Ik ook, vandaar dat ik ook zei dat je dan nieuwe cilinderwanden hebt. [i:zsn5cl51]Daar[/i:zsn5cl51] gaat het uiteindelijk om. Ik bedoelde niet meer te zeggen dan dat het leuk meegenomen is dat je er ook een "pats-feature" bij hebt. Het is vanzelfsprekend verre van de primaire reden om het te laten doen.

RE: 1300 metro tunen

ja ik snap wel dat jij dat ook bedoelde.
Maar d'r zijn mensen die heel veel geld over hebben voor pats-dingen.
Klasgenoot van mij (golf3 geloof ik): "vet cool, ik heb nieuwe K&N filter, hendig ruig"
Ik: "En wat scheelt het"
hij: "ja niks, iegenlijk. Maar ik gewoon cool om te hebben"
|:(

RE: 1300 metro tunen

Martin,
In zevenhuizen zit een autobedrijf die auto's volledig tuned, en verbouwd.
Misschien weet die wel alles over een metro blok, en of tunen van mini blokken.

Hij zit onderaan de afslag van zevenhuizen.

Laat even weten als je misschien meer weet van dat bedrijf.

RE: 1300 metro tunen

Eelke schreef:
(o.a. licht opboren naar 1293 CC - maakt qua motorinhoud natuurlijk eigenlijk niks uit, maar het staat leuk op de specsheet en je hebt weer nieuwe cilinderwanden




Dit heb ik ook overwogen, aangezien ik een kras in de cilinderwand heb, echter wacht nog even. Waar ik wel achter ben gekomen is dat het opboren van 1293 tot 1380 geen extra geld kost. Gewoon een grotere ruimer erdoor heen halen. De prijzen voor (standaard overmaat) zuigers schelen ook niet dramatisch, dus waarom niet meteen tot 1380 opboren. Dan heeft het meteen nut....

Wat betreft het tunen van een 1300 (orginele vraag): kan heel goed zoals Eelke al aangaf. Levensduur gaat inderdaad wel achteruit. Hoeveel is gokken. Hangt af van tuningsgraad. Licht tunen (stage 1) heeft denk geen noemenswaardige teruggang. (150.000) moet makkelijk haalbaar zijn. Lichtere vliegwielen en nokkenassen gaat denk ook nog wel. Zolang je onder 100PK blijft gaat het wel OK [i:1rp6pebe][u:1rp6pebe]GOK[/u:1rp6pebe][/i:1rp6pebe] ik.

Boek Vizard is erge aanrader...!!!!

Groeten Bert.

default

RE: 1300 metro tunen

heb je eens isb nummer van dat boek, dan bestel ik hem. ik was niet van plan om boven de 100 pk uit te komen, 99,9 is ook zat.

RE: 1300 metro tunen

martin krispijn schreef:
heb je eens isb nummer van dat boek, dan bestel ik hem. ik was niet van plan om boven de 100 pk uit te komen, 99,9 is ook zat.



Bernd Laus in Lanaken (hier valk over de grens) heeft ze ook. Ik ga er morgen waarschijnlijk naar toe (als de arburateur binnen is) en ik zal ff vragen wat ie daar kost. Mischien is dat interesanter voor je dan vauit engeland laten over komen?

RE: 1300 metro tunen

martin krispijn schreef:
heb je eens isb nummer van dat boek, dan bestel ik hem.



Zie "Het grote Mini-boeken-topic", staat alles inclusief ISBN-nummer.

Overigens heb ik al wel gezien dat wat ik ooit al eens op de mailinglist riep zonder ooit het boek een keer gezien te hebben wel klopt: dat geblaat dat RC40 of Maniflow De Beste (tm) uitlaat is, moet je toch met een behoorlijke schep zout nemen. Het zijn de beste uitlaten van de modellen [i:vqi5pqk1]die Vizard getest heeft[/i:vqi5pqk1] (en daarom vast en zeker verre van slecht) en dat is iets heel anders. Je kunt met geen mogelijkheid zeggen dat RC40 beter is dan, pak 'm beet, JanSpeed, omdat die laatste niet getest is.

Ja, opboren naar 1380 kan natuurlijk ook. Ik vraag me dan alleen af of je de betrouwbaarheid geen geweld aandoet en of er niet teveel vermogen uitkomt om nog lekker met je Mini te kunnen rijden. Maar dat zijn slechts brainstorms, waar ik zelf eerst antwoord op zou willen voor ik voor 1380 zou gaan. Bovendien neigt het weer een beetje naar de grens van het "Mini-gevoel", voor mij. Net als 13" wielen. En net als Zeemax bodykits er ruimschoots overheen zijn. Maar dat is heel persoonlijk, natuurlijk.

Bert: ik denk dat of de levensduur onder tunen te leiden helemaal afhangt van wat je precies doet. Ik denk dat er ook situaties denkbaar zijn dat de levensduur juist verbetert, door de toepassing van betere onderdelen.

RE: 1300 metro tunen

Eelke schreef:
Bert: ik denk dat of de levensduur onder tunen te leiden helemaal afhangt van wat je precies doet. Ik denk dat er ook situaties denkbaar zijn dat de levensduur juist verbetert, door de toepassing van betere onderdelen.




Ja ben ik met je eens. Maar dan moet je serieus, en radicaal te werk gaan (uitboren, goede kwaliteit zuigers, goed balanceren. En dat voor alles. Nokkenas, tuimelaars(roller) enz enz). Tunen is in eerste instantie gewoon het vermogen opkrikken. Dat gaat bij mini's in iedergeval te koste van de levensduur. Niet bij licht tunen, maar zoals ik al eerder zei, bij zwaar tunen is dit goed te merken vermoedt ik.

Groeten Bert.

PS goede signature heb je aangenomen zeg. Over dat zoeken ed. Tijdje niet meer online geweest (en voorlopig ook maar heel beperkt). Krijg je dat.

RE: 1300 metro tunen

Heren (nog geen dame gezien in dit forum),

Naar mijn mening heeft 1380 duidelijk de voorkeur boven 1293, de 1380 blokken hebben onderin veel meer vermogen. Iets wat dus de dynamiek van je mini erg ten goede komt. Een standaard mini hoef je ook niet op toeren te jagen om te scheurenals je dus harder veel zonder het minikarakter om zeep te helpen...

Ik heb in heel wat getunede 1275-jes gereden (die volgens mij hetzelfde rijden als 1293), allemaal prima scheurijzers maar wel op toeren houden anders was het helemaal niks. Ik zou dus nooit naar 1293 laten boren maar gelijk naar 1380. De cylinderwanden worden misschien wel erg dun maar met netjes warm rijden moet dat geen problemen geven.

En om op eerder commentaar terug te komen, staat nog toffer op je "spec".

Greetz,
Henk

RE: 1300 metro tunen

Kijk, dat zijn nou eens interessante commentaren. Ik heb zelf ook altijd het gevoel dat er maar weinig leven in de brouwerij is onder zo'n 3500 toeren met mijn 1275. Ik neig ook steeds meer naar 1380, eigenlijk.

Ik ben momenteel de Vizard-bijbel aan het napluizen, waar een hoop interessante informatie in staat. O.a. ook eens goed uitgelegd gekregen wat iedereen altijd al roept: een HIF 44 is ontzettend goed en eigenlijk is het niet de moeite waard om voor dubbele carbs te gaan. Een van de grootste eye-openers vond ik dat er nooit meer dan 1 cilinder aan de carb zuigt (ja, logisch, als je erover nadenkt), zodat bijvoorbeeld bij een dubbele 1 1/4" SU (bijv. HS2) tegen een enkele 1 3/4" SU (bijv. HIF44) er welliswaar voordeel zit in het rechtere spruitstuktraject, maar gewoon keihard nadeel in een [i:qooan5wy]afgenomen[/i:qooan5wy] doorsnee van de carb; elke cilinder "ziet" een 1 1/4" of een 1 3/4". Het is klinklare onzin om het de doorsnee-oppervlak van de 1 1/4" te verdubbelen omdat je er twee hebt, want daar hebben individuele cilinders geen boodschap aan. Conclusie: het enige nadeel van een enkele SU tegen een dubbele is dat het inlaattraject minder recht loopt. Daar is echter weer genoeg aan te verbruien met een slecht spruitstukontwerp, terwijl er gewoon hele goeie spruitstukken voor de HIF44 zijn. Een goed dubbel spruitstuk tegen een goed enkel spruitstuk maakt marginaal verschil. Als je daar dan nog het geetter met dubbele SU's bijtelt (linkage, gelijk afstellen, etc.) dan is de enkele HIF44 gewoon de overall winnaar (even afgezien van dure Webers enzo).

Goed, even een weetje tussendoor. :) Toch ben ik nog steeds gek op de dubbele-SU-look, dus ik zit toch stiekem na te denken hoeveel extra ellende een dubbele HIF38 zou opleveren. Vast helemaal niet zoveel. Want het staat wel ontzettend stoer.

Overigens, henkmarius, dames zijn er weldegelijk. Brenda is denk ik de meest actieve, maar er zijn er meer.

RE: 1300 metro tunen

Met tunen is het eigenlijk maar wat je wilt, te snel wordt er direct gekozen voor een 1275 of groter, maar ook een getunede 1000 kan hele aardige resultaten opleveren. Wil je echt koppel hebben dan ontkom je niet aan een 1380 o.i.d. de kosten zijn wel navenant. Ben zelf bezig met een turboproject. Het blok is niet je van het, maar als ik dat blok laat opboren, nieuwe zuigers en nokkenas (dan heb ik het nog niet eens over de kop), dan kom ik al gauw aan ongeveer 1000 euro. Is toch een smak geld en dan doe ik verder alles zelf.

Dennis

RE: 1300 metro tunen

Ja, ik heb laatst een sepciale oplage van Miniworld (of was het nu Minimagazine?) doorgebladerd dat helemaal gewijd was aan het tunen van een 1000tje. Best speciaal, een 1000tje met meer vermogen dan een gemiddeld 1275 :)
Ze sloten bijv. een hiff.44 aan op een 1000tje :? en nog een hoop dingen zoals nokkeas, kop, enz enz vraag me niet wat er precies instond want ik heb het maar doorgebladers in een kiosk.

RE: 1300 metro tunen

Fokko (Veegens) heeft een mooi getunede 1000. Kwam een puit vermogen uit die toch angstig dicht in de buurt komt van een ongetunede 1300; een PK of 55 geloof ik.

Laatst stond in MiniWorld ook een gaaf wagentje. Het ging over het monteren van een crossflow cilinderkop volgens mij, maar dat deden ze op een korte slag motor van tegen de 1100 CC, geloof ik. De boring was wel behoorlijk groot geloof ik, misschien zelfs 1380-materiaal, maar de slag was dus extreem [kort]. Gevolg: dat ding liep 10 000 toeren :9 Natuurlijk eigenlijk in helemaal niks vergelijkbaar met een fabrieks-1000, maar toch wel leuk.

[Edit: woordje vergeten, bedankt Bert]

RE: 1300 metro tunen

Eelke schreef:
maar dat deden ze op een korte slag motor van tegen de 1100 CC, geloof ik. maar de slag was dus extreem .




Extreem kort dus neem ik aan?? Het nadeel van een lange slag is namelijk juist dat ie moeilijk hoge toeren kan draaien.....(lange afgelegde weg per cyclus, veel massa.....)

Bert.