Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Hallo ik zou graag wat informatie hebben over lichtgewicht non-verto vliegwielen.
Misschien gebruikers ervaringen...

Ik ben bezig met het maken van een metro turbo motor. Nu komt hier een pre verto vliegwiel op.
Deze zit niet bij het blok dus ik moet er 1 aanschaffen.

Nu zijn er nogal wat verschillende op de markt. Ik wil de mini gewoon voor straat gebruik bouwen tot een max van 120pk
Ook wil ik op vakantie kunnen met de mini en op de motor kunnen remmen bij een afdaling in de bergen.
Dat laatste is ook gelijk de grootste vraag is dit mogelijk met een lichtgewicht vliegwiel?

Nu heb ik het niet over een ultra light vliegwiel maar over de
Zwaarste lichtgewicht vliegwielen die er op de markt zijn.

Uit mijn kleine onderzoek is gebleken dat een standaard vliegwiel
9,9 kilo weegt. De zwaarste swiftune 4,5 kilo en de zwaarste minispares 4,95 kilo.

Nogal een groot verschil met het originele vliegwiel dus. Is hier gewoon goed mee
te rijden? Ook met een afdaling in de bergen?
Ik rij met een 2:95 diff.

Wie kan mij hier mee helpen?
Gr. Vincent

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Alleen voor koppel heb je eigenlijk een vliegwiel nodig,dus ik zou niet te licht gaan. Een racer heeft piek vermogen nodig ,dus ,die heeft om snel hoge toeren te draaien zo min mogelijk gewicht om in gang te brengen.
Een 1380 kan gemakkelijk een standaard vliegwiel,maar een lichtere versie is geen nadeel.
Zo heb ik het begrepen.

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Een standaard vliegwiel met een sterkere drukgroep gaat het prima doen. Met een lichter vliegwiel komt de motor sneller op toren, vooral in de 1e en 2e versnelling. Lichte vliegwielen zijn niet zo fijn als je 'm netjes stationair wil laten draaien.

bij zeer hoge toerentallen geeft het minder vkans op krukas breuk. Maar een turbomotor kan gewoon standaard toerentallen draaien en dik vermogen leveren.

Afremmen op de motor heeft niets met je vliegwiel te maken. Je gaat de motor dan als een compressor gebruiken en dat remt af. :)

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Ok dat was me al een beetje duidelijk.
Wat carlo zegt dat je motor de copressor is bij het afremmen daar op is me nu ook duidelijk.


Ik heb Davis Vizard er ook even bijgepakt en daar staat zo goed als niks in over het vliegwiel. Wel het verhaal dat bij grote vermogens krukas problemen kunnen ontstaan.

Nou is het wel een voordeel natuurlijk dat als de motor sneller op toeren komt dat dan ook de turbo eerder erbij springt. Nou wil ik natuurlijk geen onrustig stationair lopende motor....

Wel heb ik volgens mij ergens opgevangen dat er best iets van het standaard vliegwiel af kan kwa gewicht zonder dat deze nou echt onrustig gaat lopen.
Alleen hoeveel precies zou ik dus wel willen weten! bij mini spares verkopen ze dus niet eens meer een standaard vliegwiel :O . Is dit dan de nieuwe standaard aangezien de orginele toch wel extreem zwaar zijn?

ik heb nog even in de schuur gezocht en heb een standaard pre verto vliegwiel gevonden. Deze heb ik op de weegschaal gelegd en kwam op een gewicht van 7.3 kilo
backplate woog 2.6 kilo.

dat is dus samen 9,9 kilo
het zwaarste (lichgewicht) vliegwiel incl backplate is 7,09 kilo

verschil van 2,81 kilo!
Gaat hij hier nou minder van stationair lopen? Of is dit net dat leuke stukje extra zonder de lasten?
Ik denk dat ik de gok gewoon ga wagen.......had leuk geweest als iemand er misschien ervaring mee heeft en het mij kon vertellen ;)

gr vincent

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Niet direct persoonlijke ervaring maar Sebastiaan hier op het forum had een verlicht vliegwiel in het blok van zijn Suzuki conversie zitten. Hij vond de auto daardoor nogal onrustig/nerveus rijden. Hieronder een linkje naar wat voors en tegens. Hij is overigens teruggegaan naar een normaal vliegwiel.

Dennis

http://www.tuning-gids.nl/vliegwiel.htm

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Ik heb het hele verhaal doorgelezen . Erg duidelijk en interessant!
Volgensmij heb ik de blog van Sebastiaan gelezen in showcase. Daar vertelde hij
Idd dat hij het onrustig vond en niet fijn. Hij heeft alleen wel een kort diff en een superlicht vliegwiel
wat ik kon opmaken uit z'n verhaal. Dus niet echt vergelijkings materiaal aangezien deze toch zwaarder is en ik met een langer diff rij.


Ik heb vandaag bij Ben het vliegwiel gekocht en een backplate. Hij vertelde dat het prima ging voor weggebruik.
Heb hem net gewogen
backplate weegt; 1,5 kilo
Vliegwiel ;4,8 kilo

Maakt samen 6,3 kilo. De oude weegt 9,9 kilo, maakt een verschil van 3,6 kilo.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat zijn. Het lijkt mij zeker goed omdat ik sneller op de 3000 toeren kom
waar de turbo ongeveer in gaat slaan. Zonder dat de turbo aan gaat is dit blok niet echt spectaculair ivm de lage compressie verhouding.
Als ik in maart/april de weg op ga zal ik mijn bevindingen hier posten. Misschien heeft iemand er nog wat aan.....

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

als je met een turbo gaat rijden heb je hooguit vanaf stilstand een gewaarwording van nukkig vertrekken. Eenmaal op toeren (dus druk) zullen de 1 en 2 je wat minder tijd gaan geven om te schakelen. Het karakter moet je aanstaan.....

Zelf heb ik geen turbo maar wel een superlicht vliegwiel op mn 1275 stage 4. en ja, dat vraagt in het normale verkeer wat extra aandacht om beschaafd weg te rijden. Het voelt al snel als alles of niets.

Ondanks de MD286 cam die ik heb vind ik de stationairloop nog wel meevallen. Wel is deze opgekrikt naar 1000-1100 rpm.

succes!

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

cybertjuh schreef:

Ik heb Davis Vizard er ook even bijgepakt en daar staat zo goed als niks in over het vliegwiel. Wel het verhaal dat bij grote vermogens krukas problemen kunnen ontstaan.





Niet perse als gevolg van het vermogen maar meer als gevolg van hoge toerentallen. Er ontstaan dan piekbelastingen in de krukas als gevolg van resonantie en door het hoge gewicht van het vliegwiel niet wegkunnen.

Als ik dan even hardop nadenk: die pieken kunnen bij een licht vliegwiel dus makkelijker richting drop gears en versnellingsbak, waardoor deze dus (in theorie) weer meer spikes in het koppel te verduren krijgen... nooit iets over gehoord dat het leven van de transmissie hierdoor bekort word... :|

Ik heb een afgedraaid pre-verto vliegwiel in mijn 1380.. Moet toch wel 1000 toeren stationair draaien waar ik niet zo kapot van ben. Voor de rest merk ik er niets negatiefs er aan.

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Ok.. Hoeveel is je vliegwiel afgedraaid dan? En heb je misschien ook een erg wilde nokkenas? Of heeft dat er niet mee te maken?
Spikes? Dat is echt nieuw voor mij wat betekend het eigenlijk?.
Zoals het stukje waar Dennis een link naar plaatste is het eerder uitzondering dan regel dat hij stationair onregelmatig gaat lopen.

Ik heb gelezen dat KAD een fysco krukas pulley verkoopt. Deze dempt ook weer trillingen die in de
Krukas ontstaan. Niet goedkoop! Maar wel een prima combinatie lijkt mij zo...

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

@ cybertje: Spikes zijn pieken in het Engels. :)
Nokkenas heeft zeker grote invloed. T/M KentCams MD266 heb je prima stationair. Voor de MD276 geeft KentCams op "slightly lumpy idle".

Ik heb een MD276 (fast road / rally). Niet vreselijk wild maar stukken feller dan een MD266 met flink meer lift. Gaat nog net met standaard klepveren. Trekt wel netjes op vanaf >1000-1500.

Mn vliegwiel weegt 6,2kg. Backplate is ook een stukje afgedraaid maar die heb ik niet gewogen helaas...

Visco krukasdemper is een betere versie van de originele krukasdemper. MED heeft er ook een in de "aanbieding".

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Ok ook niet extreem ligt dus. En nokkenas scheelt wel wat meer...

Nou ik ga het wel zien als hij de weg op gaat. ;)

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

ben wel benieuwd,

wil ook graag een lichter vliegwiel er op zetten.
maar wil wel dat alles goed blijft lopen met elkaar.

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

munuuuhh freak schreef:
ben wel benieuwd,

wil ook graag een lichter vliegwiel er op zetten.
maar wil wel dat alles goed blijft lopen met elkaar.





Dat gaat dus niet heel goed samen. :|

Het belang van een licht vliegwiel wordt best wel overdreven overigens....

RE: Advies nodig over lichtgewicht vliegwiel

Och... zo droomde ik ook...
Mooi licht stalen vliegwiel gemonteerd.. zo licht dat bij balanceren er niks afgeslepen kon worden maar moest worden bijgelast op de drukgroep!
Als je krukas nog standaard is zeul je nog steeds veel massa mee in de rondte..
Zelf ervaarde ik daardoor nog steeds een "vriendelijke" loop van de motor bij 1000 rpm. (1275 11:1CR /MD286 / stage 4 / 1.5 rockers).
Maar hierbij wel mn persoonlijke kanttekening: ik heb dat motortje niet om stationair te draaien. Gas erop !