Carb / gasklep modificatie

RE: Carb / gasklep modificatie

Dr.Who, in dit topic, schreef:
Wie heeft het aangedurfd de as van de klep dunner te maken of te halveren zoals Vizard dat beschrijft? Zonder gesplitste einden van de schroeven lijkt me het eerlijk gezegd nogal een riskante onderneming en ook heb ik mijn bedenkingen bij de stevigheid van de as.
Ik denk niet dat ik het aandurf :P



Been there, done that.... Allebei zelfs.. :)

Dat fijne klepje in de gasklep dient om tijdens decellereren de uitstoot omlaag te krijgen.
Je hoeft niet bang te zijn voor problemen bij de APK, waarschijnlijk hoef je al geen viergastest te doen (vanaf 93 meen ik), en dan nog wordt alleen stationair en op toeren gemeten, niet tijdens delellereren.

Ik heb (o.a) de gasklepas van mijn voormalige HS4 destijds op de Vizard methode gemodificeerd en nooit problemen gehad. Het is uiteraard wel van belang om te zorgen dat er enige schroefdraad overblijft (dus op de plekken iets minder van de as afslijpen), en ik heb een druppel rode loctite gebruikt om de boel ook vast te laten blijven zitten.

Ook bij de HIF38 die ik sinds een maand op mijn 998 heb zitten heb ik deels dezelfde modificaties doorgevoerd (Dichte gasklep, dunnere as, schuine kanten aan de zuiger, vergroten inlaatzijde van carb e.d.), en daarmee rijdt ie prima ! :)

RE: Carb / gasklep modificatie

Ik heb ook het Vizard verhaal losgelaten op mijn HIF44. Alleen (nog) geen afgeschuinde zuiger en kunsthars "op en afrit" over het dammetje waar de naald in verdwijnt.

Wel de as dunner gemaakt en de scherpe overgangen, waar doorlaat en zuigerboring elkaar kruisen, afgerond. De as iets dikker gehouden thv de schroefjes. Schroefjes met Loctite vast gezet. Zit al jaren zo. :)

RE: Carb / gasklep modificatie

Misschien moet vanaf m'n vorige bericht de boel maar afgesplitst worden naar 'technische modificaties & tuning'.

Klinkt als dat het goed te doen is. Een combo van de Vizards 'verdunning' en 'halvering' is waarschijnlijk wel het veiligste. De bovenkant van de as er af halen en de onderste helft alleen dunner maken buiten het schroefdraad, schroefkoppen verzonken in de schijf en vastzetten met borgmiddel.

Nog de volgende vragen:
[list:3b2itdvu][*:3b2itdvu]Hebben jullie het aanpassen van de schijf, as en zuiger met een vijl (Vizards suggestie) gedaan of op een andere manier?[/*:3b2itdvu]
[*:3b2itdvu]Wanneer je de zuiger aanpast, verwijder je dan alleen het stukje wat nog zichtbaar is als hij op zijn hoogste punt is (en ook echt alleen dat deel zodat er een boogje uitgehaald wordt) of moet een stuk over de halve ronding op dezelfde manier afgeschuind worden?
Aan de achterkant is de zuiger van mijn HIF trouwens niet vlak, er zijn daar twee sleuven in gefreesd (voor het vacuum denk ik)[/*:3b2itdvu]
[*:3b2itdvu]Welk nummer Loctite hebben jullie gebruikt?[/*:3b2itdvu]
[*:3b2itdvu]Voorlopig komt de carbeurateur nog niet weer actief in gebruik (motor ligt nog in verschillende dozen verstopt). Kan je de onderdelen bij het in elkaar zetten het beste met e.o.a. (naaimachine)olie insmeren?[/*:3b2itdvu][/list:u:3b2itdvu]
Alvast bedankt!

Peter

RE: Carb / gasklep modificatie

Voor wat betreft je vragen:

[*]Ik was toch bezig mijn HIF38 volledig te reviseren, en de revisieset bevatte een nieuwe gasklep, en gasklep-as, dus ik heb het geheel mooi afgeslepen op de slijpsteen op de werkbank. Moet er wel bij vertellen dat het loshalen en weer terugbouwen van de gasklepas wel ff tricky ivm de diverse veertjes die erop zitten.

[*]Bij mijn HIF38 kon de zuiger tot volledig bovenin bewegen, en in eerste instantie zag ik de meerwaarde niet in van de schuine kanten, Vizard praat voornamelijk over het afschuinen van de nog zichtbare delen van de zuiger wanneer deze in het hoogste punt staat. Desondanks gaf Vizard ook aan dat de gasrespons bij alle gasklepstanden iets beter was, en daarom heb ik toch ook maar die schuine kanten eraan gemaakt, eveneens met de slijpsteen.

[*]Ik weet het nummer niet, maar ik heb rode loctite gebruikt. Blauwe zou evengoed moeten werken.

[*]Het is wel verstandig om de bewegende delen ergens mee in te smeren ja. Ik weet niet in hoeverre je de carb uit elkaar gaat halen, maar ik zou je adviseren om minimaal een onderhouds-setje te bestellen, of nog beter een revisiesetje. Hierin zitten alle pakkingen, afdichtingen, O-ringen, een vlotternaald en de zitting e.d. Alle rubberstjes die ik tegenkwam bij demonteren waren kurkdroog/knalhard/volledig vergaan, ondanks dat de HIF van een relatief recente Metro afgekomen is.

RE: Carb / gasklep modificatie

Bartje schreef:

[*]Ik weet het nummer niet, maar ik heb rode loctite gebruikt. Blauwe zou evengoed moeten werken.




Het Loctite nummer is dus het belangrijkste. De kleur zegt zo goed als niets.

Een relatief recente Metro.... Dat is dus best oud. :)

RE: Carb / gasklep modificatie

Mja, vroeger had Loctite maar een paar verschillende typen borgmiddel voor automotive/hobbymatig gebruik, blauw en rood waren de meest voorkomende daarvan. Mij zeggen de nummers juist weer niets.. ;)

En ja, die Metro was al best oud, maar vermoedelijk wel 1 van de laatste series, aangezien er wat emissie-gerelateerde zaken op en aan zitten/zaten die er pas in de latere bouwjaren opgekomen zijn.

RE: Carb / gasklep modificatie

Maar merk je nou ook echt verschil?
Gasresponse, snelheid, vermogen?

RE: Carb / gasklep modificatie

Gasresponse: ja, vermogen, mja.. ten opzichte van de HS4 met vergelijkbare modificaties zeer zeker.

Snelheid, mjah, voor mijn gevoel loopt, rijdt en trekt de Mini in zn geheel prettiger dan met de HS4, en tevens zuiniger (dagelijks gebruik 1 op 14,5-15, Lange ritten zoals pas naar UK: 1 op 18).

Aangezien ik deze Mini nooit anders heb gereden dan met een Stage 1 kit, en de reeds gemodificeerde HS4, en sinds een paar maanden met de HIF38 met de genoemde aanpassingen, kan ik het niet echt vergelijken met een standaard 998.

RE: Carb / gasklep modificatie

En wat als we nu de gasklep aan het asje solderen?
Altijd muurvast en nog dunner af te werken.

(Dus eerst zo kort als mogelijk afvijlen en dan solderen en polijsten?)

RE: Carb / gasklep modificatie

Solderen? Zal dan hard-solderen moeten zijn lijkt mij. Dat zal je dan in situ moeten doen want anders kan je 'm niet meer monteren...


@ Bartje: De tijd dat je met die Loctite kleuren kon volstaan is lang geleden hè... dat was "vroeger" ;)

RE: Carb / gasklep modificatie

Uit die tijd ben ik ook... ik weet niet beter als dat er alleen maar kleur en sterkte verschil in zit. Blauw is de minst sterke, dan kwam rood...
ach.. als het ervoor zorgt dat de boutjes vast blijven zitten(dat is toch de essentie van Loctite) is het goed.
Heeft geen extreme krachten op te vangen dus is het al gauw goed lijkt me.


(Overigens heb je ook nog groene Loctite 8) , geen idee in welke sterkte catagorie dat die terecht komt)

RE: Carb / gasklep modificatie

Rene schreef:
dat is toch de essentie van Loctite


(Overigens heb je ook nog groene Loctite 8) , geen idee in welke sterkte catagorie dat die terecht komt)





Groene idd.... en paarse, oranje ook. En waarschijnlijk nog wel een paar. En dan heb jeook nog per kleur diverse nummers. Dus als je er zomaar wat op smeert moet je maar ff kijken hoe het afloopt... ;)

Ook waar: De meeste bouten lopen meestal los omdat ze nooit vast gezeten hebben. :)

RE: Carb / gasklep modificatie

Voorlopig wordt er nog steeds geen nummer vermeldt ... >:)

Aangezien de gasklepmontageboutjes(galgje?) geen roterende krachten te voorduren hebben zou ik het met de blauwe/ rode wel aandurven...
Rood gebruiken wij op het bedrijf het meeste... en daar worden wel de nodige eisen aan gesteld....

RE: Carb / gasklep modificatie

Ik zou waarschijnlijk Loctite 271 kiezen. Op foto is het blauw maar in de text heeft Loctite het niet over kleuren, alleen over nummers. ;)

270 (en eventueel 272) zou ook kunnen denk.


http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henk ... %3Dsearch|

Keuze uit 18 soorten schroefdraadborging....

RE: Carb / gasklep modificatie

Ooit iemand hier de carb elleboogjes gemodificeerd ( moet ik gebruiken wegens rally regulaties)

grtz

RE: Carb / gasklep modificatie

Daar valt weinig aan te modifceren lijkt mij als alleen maar de overgang/ pakking te controleren op een rare rand of uitstekende delen.

RE: Carb / gasklep modificatie

Dusky schreef:
Ooit iemand hier de carb elleboogjes gemodificeerd ( moet ik gebruiken wegens rally regulaties)

grtz





Ik heb de binnenbocht wel eens afgerond verder is er net veel te winnen vrees ik..

RE: Carb / gasklep modificatie

De zuiger in de carb... mag je die wel aanpassen?
Heb je een klepje in gasklep?
Dan kan je dan klepje met veer(=restrictie) eraf en halen en het gat dichtmaken.
De boutjes waar de gasklep mee vast zit kunnen uitsteken...
Ook de gasklepas kan je een vlakke kant en afronden (volgens David Vizards 'how to modify my mini')