Cylinderkop!?

default

RE: Cylinderkop!?

Ik had een vraagje:

Ik heb een oude 1300(1275) motor staan van een vriend van me. Die mag ik
hebben voor mijn oude 998cc versnellingsbak.

Nu wil ik zijn motor weer geschikt gaan maken voor mijn mini, waar nu nog
een 998cc in zit.

Ik wil er een andere cylinderkop op gaan zetten (als ik hem toch uit elkaar
heb). En wilde weten wat een normale stage 2 kop moet kosten (nieuw? 2e
hands?)
Verder wilde ik weten wat er gedaan moet worden als de zuigerveren versleten
zijn? (want het blokje vertookt behoorlijk wat olie)Moet ik dan alleen de veren vervangen? De cylinderwanden polijsten?
opboren?

Mocht ik een (nieuwe) kop kopen, heb ik dan alleen maar een koppakking nodig
en kan ik hem dan erop zetten of moet ik nog meer onderdelen kopen? (zit de
nokkenas bij de kop? kleppen? veren?)

mvg,

Thijs Dohmen

RE: Cylinderkop!?

Je kan ook nog overwegen om je eigen cilinderkop te laten reviseren.

Verder weet ik er niet zoveel van. Ik geloof alleen wel dat de "standaard" manier van reconditionen van een blok is om het iets op te boren (first rebore?). Van 1275 maak je dan bijv. 1293 cc. Is volgens mij wel aan te raden.

default

RE: Cylinderkop!?

Hmm...
Ik vraag je af of de kop wel gereviseerd moet worden... (als het niet persé hoeft...)

en weet iemand wat het zou kosten om een blok op te boren (+ nieuwe zuigers en veren)

En is dat echt nodig?

mvg

Thijs...

die jaloers is op Eelke's verbindingssnelheid met het forum....

RE: Cylinderkop!?

Thijs schreef:
Hmm... Ik vraag je af of de kop wel gereviseerd moet worden... (als het niet persé hoeft...)




Je gaf al aan dat je een nieuwe stage 2 kop wil. Reviseren van de oude hoeft dan uiteraard niet. Die moet je inruilen voor korting op de stage 2. Of de huidige kop revisiren en modificeren tot stage 2.

Als je de kop vervangt heb je idd een koppakking nodig, maar vaak ook wel wat andere pakkingen. (waterpomp, thermostaathuis, ed..) Je kunt het beste een pakkingset kopen waar dan de meeste in zitten. Is goed betaalbaar.

Nokkenas hoort niet bij de kop (miniblokkies hebben onderliggende nokkenas met stoterstangen en tuimelaars).

Kijk eens bij wat minicentres voor prijzen. Heb hier wat prijzen uit MW januari (weet de koers van de pond helaas niet) 365 pond. Of deze prijs incl. veren en kleppen zijn weet ik niet...?

Olieverbruik kan globaal 3 oorzaken hebben. Kleppen die lekken, koppakking/kop krom, cilinders (of veren of wand) slecht. Er is uit te vinden wat het euvel is, en dat is wel aan te raden voordat je iets laat doen. Als je de motor aansluit (zodat ie draait door startmotor) kun je compressie testen. Deze zal waarschijnlijk hier en daar laag zijn. Als je daarna olie in de cilinder spuit en de compressie wordt normaal kun je de cilinders verdenken (de olie zorgt voor de afsluiting). Dan weet je dus dat er een motorrevisie moet doen. Als de kop krom is heb je vaak ook waterverlies (is witte rook).

Kosten van een motor revisie. (opboren tot eerste overmaat) weet ik niet. Vermoed gauw richting de 400 Euro. En dan nog zuigers, en veren.

Hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes verder.

Groeten Bert.

PS misschien een idee om een beter blok op de kop te tikken. Lopend te zien in een of andere metro. Kun je compressie checken en weet je meteen een hoop over de staat van het blok.