Dubbele remklauw per wiel

RE: Dubbele remklauw per wiel

Gewoon een gedachtegang:

Wat zou het voordeel / nadeel zijn van 2 remklauwen per wiel?
Nu zit 1 remklauw aan de voorzijde (voor de as), maar wat als er ook een de achterzijde bijkomt?

Bij de meeste (sport)auto's heb je 1 grote klauw aan de voor- of achterzijde.
En eigenlijk nooit 2 kleinere verdeeld over het wiel.

Maar qua gedachte zou ik zeggen dat je een grotere remkracht kunt opwekken en deze beter kunt verdelen...

default

RE: Dubbele remklauw per wiel

Puur vanuit de natuurkundige kant bekenen:

Ik denk dat je schijf dan potentieel eerder te heet wordt. Deze gedachte komt voort uit de volgende redenatie: Normaal beslaat 1 remklauw ongeveer 1/3e van de remschijf en is er dus 2/3 van het oppervlak aan het afkoelen. In jou setup zal je dus 2/3 van je schijf bedekken met remklauw en 1/3 is aan het koelen. Je remkracht wordt wel vergroot meer frictieoppervlak is immers meer remkracht maar meer frictie betekent ook meer warmte. De "warmtebalans" van je schijf gaat dus verschuiven.

Racewagens hebben immers niet voor niks groteklauwen met bijbehorende grote rotors.

RE: Dubbele remklauw per wiel

Een factor is natuurlijk ook, dat niet de remkracht op de schijf -uiteindelijk- bepalend is voor het remvermogen, maar de wrijving van de band op de weg. Wanneer de 'frictie' op dat punt aan z'n end komt, heb je een stilstaand wiel, terwijl de voortgang van de auto op zich nog niet afgebroken is. 'Slip' dus.
Wanneer de spierkracht in je been nog niet tekeer is afgenomen, is het helemaal niet zo moeilijk om je voorwielen met de rem die je nu hebt te blokkeren. Wat wil je nog meer?
Moet je vaststellen dat het j aan voldoende spierkracht ontbreekt, kan je een grotere maat remcilinders bij de wielen kiezen. Je moet dan het rempedaal wat dieper douwen om voldoende vloeistof te verplaatsen, maar de benodigde duwkracht is geringer. Daarom wordt er in de praktijk wel gekozen voor een grotere wielmaat, waardoor er in de velgen ook grotere klauwen en schijven passen, waar dan ook grotere remzuigers in zitten.

RE: Dubbele remklauw per wiel

@ Gremlin:

jouw punt had ik niet direct meegenomen, echter wel een goed punt...


@ Wim:

in theorie ga je toch van 2 pots naar 4 ports remklauwen, echter nu verdeeld over 2x 2pots.
Dus qua remkracht lijkt me dat een vergelijkbare "upgrade", en die wordt toch regelmatig uitgevoerd.

En wat voor beide opmerkingen geldt, de meeste minirijders willen juist niet groter, maar juist kleinere wielen >:)

RE: Dubbele remklauw per wiel

Voordat ik mijn Mini kocht reed ik een ander merk Engelse oldtimer. Daar was een type bij waar de voorwielophanging links en rechts identiek was. Dat hield onder meer in, dat de montagepunten voor de remklauw er twee keer op zaten. Je kon dus heel eenvoudig twee remklauwen per kant aanbrengen. De meesten die dat gedaan hadden kwamen daar al snel van terug. De ervaring was, dat je harder op je pedaal moest drukken om de remmen 'aan te leggen'. De pedaalslag werd groter. Er treedt eerder 'verglazing' van de schijven op omdat de blokjes minder stevig aangrijpen. En, het onafgeveerd gewicht neemt nogal toe, waardoor de besturing vager wordt en de bandenslijtage is onregelmatiger waardoor je ribbels op je banden krijgt.

RE: Dubbele remklauw per wiel

Peter schreef:

@ Wim:

in theorie ga je toch van 2 pots naar 4 ports remklauwen, echter nu verdeeld over 2x 2pots.
Dus qua remkracht lijkt me dat een vergelijkbare "upgrade", en die wordt toch regelmatig uitgevoerd.

En wat voor beide opmerkingen geldt, de meeste minirijders willen juist niet groter, maar juist kleinere wielen >:)




Bij verdubbeling van de remklauwen heb je twee keer zo veel REMKRACHT. Je hebt namelijk een twee keer zo groot remzuiger oppervlak. De schijf blijft het zelfde dus zal het rem VERMOGEEN niet toenemen (inderdaad eerder afnemen, zie Gremlin's redenatie).

Je hebt dus helft aan pedaalkracht nodig om je wielen stil te zetten. Iets wat sowieso al niet zo moeilijk is inderdaad, ook zonder rembekrachtiging.

Bij de ombouw van Mini (2pots) naar Metro (4pots) klauwen houdt je trouwens de zelfde remkracht: remzuigeroppervlak is exact hetzelfde. ;)
Wel zijn de remblokken wat groter waardoor het wrijvingsmateriaal minder belast wordt en dus minder snel overbelast wordt en langer meegaat. De geventileerde versie is natuurlijk wel een hele grote stap op het gebied van REMVERMOGEN, de REMKRACHT blijft echter het zelfde (bij gelijk wrijvingsmateriaal). Met geventileerde schijven kan je aardig uit de voeten met standaard kwaliteit remblokken, bijvoorbeeld lomp hard de Alpen afdalen zonder dat er "fading" optreed.