elektrische ontsteking zo klein ??

default

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

hallo

ik heb een ombouw set gekocht.
contactpuntjes naar elektronische ontsteking.
Toen ik het binnen kreeg bleek het veel minder te zijn dan ik dacht. klopt dit ?
ik vind een 150 euro namelijk wel veel voor een paar draadjes + weerstandje.



Gr Tom

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Terugsturen , geld terug vragen en dan een electronische ontsteking kopen die je gewoon kan vervangen voor je hele ontsteking geval.
Heb ik ook gedaan,was weliswaar een 2e handsje,maar koste mij nog geen 35 euro ;)

default

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Ik kan me voorstellen hoe die werkt
maar dat het dat is daar heb ik mijn twijfels over
en dat voor 150 euries

http://www.123ignition.nl/
Heb je hier wat aan?
deze is echt goed hoor

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

tmftom schreef:
hallo

ik heb een ombouw set gekocht.
contactpuntjes naar elektronische ontsteking.
Toen ik het binnen kreeg bleek het veel minder te zijn dan ik dacht. klopt dit ?
ik vind een 150 euro namelijk wel veel voor een paar draadjes + weerstandje.



Gr Tom




Heel kort door de bocht: Ja het klopt. Ja, het is wel een beetje duur (minitrend levert er een voor 116 euri)
Het blokje is overigens geen weerstandje maar een "Hall effect integrated circuit"
Ik heb er zelf een in m'n mini en het werkt perfect.

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Er zijn prima ombouwsetjes in de handel, maar deze komt mij niet erg bekend voor. Een goed en betaalbaar ombouwsetje wordt o.a. gemaakt door Lumenition en kost ongeveer 75 UKP

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

De set van Tom wordt geleverd door Pertronix

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Die 123 ontsteking ziet er inderdaad erg goed uit en je krijgt een complete unit voor dat geld.

Maar als je verder een goede ontsteking hebt (geen speling oid is het wel erg veel geld (ruim 300 euro) en dan is dit een goed alternatief.

Dennis

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Vinden jullie dit goed? Ik heb ook zoiets gehad, maar was er niet echt tevreden over, snel problemen mee en zo.

Dan heb ik de knoop maar doorgehakt en een full electronic systeem gekocht van Bosch, de 123. Die is werkelijk SUBLIEM! Is wel duur, maar je krijgt zeker waar voor je geld.

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

@ Fastastic, is die van Bosch hetzelfde als deze?
http://www.123ignition.nl/

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Gefelicteerd met je Pertronix Tom!

Het had wat goedkoper gekund maar via via was het voor mij ook nog 100 euro. Tweedehands zal altijd goedkoper zijn. Via de reguliere verkooppunten is 150 euri normaal (met verzendkosten neem ik aan). Wacht maar tot het setje er in zit. Een wereld van verschil dat z'n geld zeker waard is! :)

Erwin 8)
(geen aandelen Pertronix)

default

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

gelukkig ook nog een possitieve reactie :D

default

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Hallo,

Ik heb die elektronische ontstekeing aangesloten.

in deze stappen

- dit gedeelte heb ik verwijdert


- de zwarte draad die achter uit de ontsteking komt heb ik aan het nieuwe gedeelde vast gemaakt met een schroefje


- de 2 draden die aan het nieuwe gedeelte zetten heb ik door het gat in de ontsteking gedaan en vast gemaakt aan de bobine ( rood + en zwart -)


is het zo goed ?
de beschrijving was engels namelijk.

Al vast bedankt.

Gr Tom

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Tom,

Yep, ik heb alleen het zwarte gedraaide aarde draadje nog weggelaten. Geen verschil (nog) gemerkt. Rode en zwarte draad nu gewoon met de + en - van de bobine verbinden. Je mag ze inkorten. Simpel hé. Enne.. hoe loopt dat?

Erwin 8)

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Het is helemaal geen slechte aankoop, zo'n setje. Ik heb zelf lumention. Geen gezeik meer met ingebrande contactpunten e.d. Verder is het voordeel dat je je originele vervroeging behoudt. Bij alle alternatieven moet je 'm eigenlijk op de rollenbank zetten om je curve te controleren en evt. aan te passen. Als die verkeerd staat kun je bijvoorbeeld bij hoge toeren teveel vervroeging krijgen, waardoor 'ie gaat pingelen... Met alle gevolgen van dien...

Succes!

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Wat zijn de ervaringen van deze set ten opzichte van de contactpuntjes. Is het alleen een vervanging van je contactpuntjes of gaat de motor er ook beter van lopen doordat het bijvoorbeeld een beter vonk geeft of de timing beter is.

Of je moet je voor echte serieuse verbeteringen toch voor een 123 ingition gaan?

groeten Kevin

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Spinnaker,

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord! Enne... de ervaring is zeer goed \\:)/

Erwin 8)

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

[Erwin] Kun je deze "echte" verbetering kwantificeren; oftewel in cijfers uitdrukken??

Ik geloof best dat e.e.a. er beter van zou kunnen lopen, maar daar is toch echt een vermogensbanksessie voor nodig. Als je geen contactpuntafstelproblemen wil en altijd prima starten, ook met nat (winter)weer is zo'n lumenition of pertronix setje prima (uiteraard alleen indien je bougies/bougiekabels/rotoerkap/verdeler ook in goede staat zijn). Als je serieus meer vermogen wil kun je beter eerst een stage 1 kitje monteren en dan eens verder kijken naar ontstekingen...

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

die set die jij weer geeft had ik ook in mijn mini.
Het is van het merk Pertronix je had dacht ik 2 type een race type en de normale. bij de racetype zat er ook een andere bobine bij, maar ik nam gewoon de normale.

Verder geen gezeik meer met de contactpuntjes.
En de motor liep een stuk fijner vond ik, minder stotterig als je gas geeft of gas los laat.

[size=75:2am3cg26][Nee, dat mag je dus niet zeggen ;). Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:2am3cg26]

edit: ok demelza :D hou er voortaan rekening mee whehe. :)

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Fokko,

Een cijfer kan erg persoonlijk zijn. Mijn Mini is van 1984 en dan is alles al gauw een verbetering. Precies wat Rdvdeijk schetst. In vergelijking met puntjes is een electronische onsteking meer bedrijfszeker en geeft een betere loopcultuur. Maar het is maar net wat je zoekt. Mijn Mini stel ik op gehoor af en die hoeft niet op een Dynobank. Voor echte powerpacks moet er veel meer gedaan worden. Voor mij is ie van een 6 naar een 9+ gegaan. :)

Erwin 8)

default

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

waar sluit ik de draad op aan die op
de draad die uit de ontsteking kwam zat ??

de min van de bobine

Gr Tom.

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Heb zojuist op mijn grijze ook een Pertronix-set gezet. Reed met de groene altijd volledig electronisch en in de grijze met contactpunten. Binnenkort dus met Pertronix in de grijze. Heb ook maar meteen de verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels vervangen (silicone)

Zo'n setje inbouwen is overigens een eitje. Gewoon de contactpunten en condensator eruit samen met de draadjes naar deze delen, Setje erin (kan maar op 1 manier) en de rode en zwarte op respectievelijk de plus en de min). Ik heb nog wel de min in de verdeler zelf aangesloten.

De olie heb ik uit het blok laten lopen dus starten heb ik nog niet geprobeerd. Ben zeer benieuwd en jullie horen ervan!

(Ben ook bezig met de fuseekogels, remschijven en blokken vervangen dus rijden kan toch niet, vandaar dat ik geen haast heb met olie erin doen :) :+) )

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Zou nog ff posten hoe de Mini rijdt met de Pertronix.

Ik rijd er nu bijna 2 weken mee. Met starten viel op dat de auto pas aanpakte als ik de sleutel los liet.

Als ie dan startte was de timing volledig verkeerd. Dus met de stroboscoop heb ik dit bijgesteld. Daarna pakte de auto nog pas aan als ik de sleutel los liet.

Ben naar de lokale Mini-dealer gegaan en die wist mij te vertellen dat de Pertronix constant 12 volt nodig heeft. Mijn auto heeft een weerstandsdraad die 9 volt levert op de bobine. Dus heb ik een draad getrokken van de zekeringkast rechtstreeks op de bobine.

Nog geen succes.

Weer naar de Minidealer. Ik had een standaard bobine. Moest eens proberen een "Flame thrower" bobine van Pertronix. Dit ding levert 40.000 volt 8)

Het starten is nog steeds hetzelfde, maar ik heb serieus het gevoel dat sinds ik die flamethrower in de auto heb, de auto veel beter reageert en misschien zelfs sneller is dan voorheen. >:)

Mijn conclusie:
Met de pertonix heb ik vast nog iets verkeerd zitten en daar moet ik nog naar kijken. Het is niet normaal dat er pas een vonk komt als ik de sleutel los laat.

Hoewel de montale simpel is (er zijn slechts 2 draden), komt er wel meer bij kijken.
- Timing checken
- Mengverhouding evt. aanpassen
- extra draad trekken ivm weerstand
Dus het is toch niet mega simpel |:(

De flamethrower bobine is een absolute aanrader! Ik had vroegah een sportscoil (zo'n goudkleurige) maar die is echt niet te vergelijken. Volgens mij levert de sportcoil ongeveer 17.000 volt en deze 40.000

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Had inderdaad iets fout zitten met de montage. De 12v draad die ik van de zekeringkast had getrokken heeft geen stroom bij het starten. Dus nu op een andere gezet en hij werkt echt mega goed!

Moet je ook nagaan dat 1 vonk al genoeg was met aanslaan als ik de sleutel losliet.

Nu start ie gewoon als ik de sleutel omdraai :D

Ben heel blij met de conversie, ik hoef amper naar de sleutel te kijken of hij pakt al aan 8) O:)

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Ah vet :D
Ik had ook een pertronix maar geen andere bobine :p
Je hebt trouwens 2 pertronix kitjes eentje waarbij je de flamethrower bobine mee krijgt en eentje zonder.

Die zonder bobine is echt een vervangingskitje inplaats van je contactpunten (deze had ik) bij deze werkt een 9V bobine ook gewoon.

De andere kit is de pertronix ignition 2 ofzo die heeft wel een 12V bobine nodig, maar die word ook meegeleverd als je voor die kit kiest. (flamethrower)

Maar nogmaals, misschien had je wel helemaal geen andere bobine nodig omdat je het draadje verkeerd had, mja hij rijdt wel stuk beter zeg je met de nieuwe bobine dus zeker geen miskoop :P

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Ik heb een Lumention electronische ontsteking geplaatst in m'n Aldon punten dizzy. De motor loopt meteen een stuk mooier, maar als ik boven de 6800 toeren kom begint deze te pingelen. Met de punten ontsteking ging het 1380 blokje makkelijk tot de 7400 toeren (niet dat ik altijd in dit toerengebied wil rijden, maar toch). Ontsteking staat op het zelfde tijdstip als toen de puntjes er nog inzaten. Ook de Lucas sport bobine zit er nog gewoon tussen (bedoeld voor puntjes)

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Moet ik de bobine vervangen?

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Heb je er op gelet de draadjes van de electronische ontsteking lang genoeg te laten? (in de verdeler kap dus) Theoretisch zouden deze er voor kunnen zorgen dat de ontsteking niet ver genoeg kan verdraaien / vervroegen.

[size=75:245wvqua][Quote voorgaande post verwijdert. Probeer alleen het hoogst noodzakelijke te quoten - Demelza][/size:245wvqua]

RE: elektrische ontsteking zo klein ??

Ik wil een Lumenition aansluiten op een ontsteking met 9 volts bobine. Volgens fabrikant van Lumenition moet de rode draad van de electr. unit aangesloten op de weerstandsdraad aan de kant van het contactslot. Ik ben bang dat ik dan bij starten geen vonk krijg want deze weerstandsdraad werkt toch alleen na het starten.
Kan ik de rode draad van de Lumenition aansluiten op een contact (zekering) die constant 12 volt heeft tijdens en na het starten?