RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door hartsemaster op di, 20-06-2017 16:39
Hallo.
Ik heb ooit mijn standaard 8.4" setje verruild voor een setje metro 4 pots geventilleerd
(met de juiste 'drive flanges').
nou meen ik mij te herinneren dat de voorwielen daardoor verder naar buiten kwamen
(waarschijnlijk het verschil tussen niet geventilleerde en geventilleerde schijven).
maar weet iemand hoeveel dit exact is? dan kan ik dat aan de achterkant met spacers compenseren.
.. afhankelijk van je basis heb je voor en achter toch al niet dezelfde spoorbreedte, je kan eventueel wat oplossen door wielen met andere ET waarde te gebruiken.
(heb zelf met Metro Pepperpots gereden, past voor zo over een dergelijke conversie, achter erg lange bouten en dikke spacers nodig )
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door hartsemaster op vr, 23-06-2017 13:53
Ha Theo,
bedankt voor je reactie, die 5,2mm is het verschil waar ik naar op zoek was.
ik ga geen velgen met verschillende ET waarde monteren, het wordt voor en achter 7J.
weet jij wat ze meten om de "track" te bepalen? want aan de voorzijde monteer je de velg rechtstreeks op naaf, terwijl er aan de achterzijde een trommel tussen zit.
het is dus van belang om te weten wat ze meten (ik kan het nergens vinden).
ik ga er voor het gemak vanuit dat een mini met schijven voor en brede trommels achter spoort.
dan is mijn conclusie als volgt; door metro geventilleerd te installeren wordt het geheel 5,2mm breder aan de voorzijde dus zal ik achter een 5mm spacer monteren.
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door Carlo op vr, 23-06-2017 21:27
Het verschil in spoorbreedte is dus ruim 10mm.
Ik vond dat met de originele Mini-naven voor en de originele brede trommels achter de achterwielen nog te veel naar binnen stonden dus heb ik nu standaard smalle trommels gemonteerd met zelf gemaakte alu. spacers van 35mm breed die centreren op de naaf (ipv de doppen waar de lagers achter zitten). Dus achter heb ik nu ongeveer 10mm breder dan standaard icm 7x13 Starmag velgen (ET6 geloof ik).
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door hartsemaster op di, 20-06-2017 16:39
Hallo.
Ik heb ooit mijn standaard 8.4" setje verruild voor een setje metro 4 pots geventilleerd
(met de juiste 'drive flanges').
nou meen ik mij te herinneren dat de voorwielen daardoor verder naar buiten kwamen
(waarschijnlijk het verschil tussen niet geventilleerde en geventilleerde schijven).
maar weet iemand hoeveel dit exact is? dan kan ik dat aan de achterkant met spacers compenseren.
alvast bedankt.
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door hartsemaster op do, 22-06-2017 16:40
de vraag is dus eigenlijk, wie kan het verschil tussen AB Mini en AB Metro voor mij opmeten?
zie afbeelding:
link
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 23-06-2017 09:56
zie ook:
viewtopic.php?f=39&t=154&start=90#p630409
mini 850
http://www.carfolio.com/specifications/ ... #a_chassis
track front = 1207
track rear = 1162
1275S
http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=13970
front and rear = 1308
.. afhankelijk van je basis heb je voor en achter toch al niet dezelfde spoorbreedte, je kan eventueel wat oplossen door wielen met andere ET waarde te gebruiken.
(heb zelf met Metro Pepperpots gereden, past voor zo over een dergelijke conversie, achter erg lange bouten en dikke spacers nodig )
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door hartsemaster op vr, 23-06-2017 13:53
Ha Theo,
bedankt voor je reactie, die 5,2mm is het verschil waar ik naar op zoek was.
ik ga geen velgen met verschillende ET waarde monteren, het wordt voor en achter 7J.
weet jij wat ze meten om de "track" te bepalen? want aan de voorzijde monteer je de velg rechtstreeks op naaf, terwijl er aan de achterzijde een trommel tussen zit.
het is dus van belang om te weten wat ze meten (ik kan het nergens vinden).
ik ga er voor het gemak vanuit dat een mini met schijven voor en brede trommels achter spoort.
dan is mijn conclusie als volgt; door metro geventilleerd te installeren wordt het geheel 5,2mm breder aan de voorzijde dus zal ik achter een 5mm spacer monteren.
gr. David
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 23-06-2017 14:10
spoorbreedte is volgens mij de afstand tussen het midden van het loopvlak van beide banden ..
HTH,
Theo van den Bogaard
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door JosCM op vr, 23-06-2017 18:23
Bedoel je hiermee dat je er vanuit gaat dat de spoorbreedte V/A hetzelfde is ?
Dat is niet juist. Voor staat een Mini met standaardschijven en Achter brede trommels een stuk breder.
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door Carlo op vr, 23-06-2017 21:27
Het verschil in spoorbreedte is dus ruim 10mm.
Ik vond dat met de originele Mini-naven voor en de originele brede trommels achter de achterwielen nog te veel naar binnen stonden dus heb ik nu standaard smalle trommels gemonteerd met zelf gemaakte alu. spacers van 35mm breed die centreren op de naaf (ipv de doppen waar de lagers achter zitten). Dus achter heb ik nu ongeveer 10mm breder dan standaard icm 7x13 Starmag velgen (ET6 geloof ik).
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door hartsemaster op ma, 26-06-2017 12:26
Bedankt voor de reacties! ik ga er even over denken of ik achter even breed ga maken als voor.
RE: geventilleerde schijven, hoeveel verandert de spoorbreedte?
Ingediend door Carlo op vr, 07-07-2017 13:00
Als je de spoorbreedte voor en achter even groot maakt steken de achterwielen enorm uit!