hi-lift 1.5

RE: hi-lift 1.5

hallo ik heb een vraag voor de gene die het antwoord weet
ik heb vandaag hi-lift rockers gekocht en nou wil ik deze er morgen op mijn spi-tje bouwen,
maar nu het volgende ik sla net mijn hayens handboek erbij,
en daar staat dat als ik de standaart rockers eraf haal
dat ik eigenlijk meteen de koppaking moet vervangen omdat hij anders gedoemd is te gaan lekken.
nou is mijn vraag of ik dit allemaal met een korreltje zout moet nemen of dat de kans inderdaad te groot is en maar even moet wachten tot dat ik een nieuwe koppaking in huis heb.

alvast bedankt
bert

RE: hi-lift 1.5

wachten op een nieuwe koppakking...

de tuimelaaras zit bevestigd aan je kopbouten, als je er 4 losdraaid is de spanning van de pakking af, grote kans dus op lekken met alle gevoolgen van dien.

je hebt 9 kopbouten dus je hebt je kop bijna voor de helft los..

RE: hi-lift 1.5

ik zou zowiezo dubbele klepveren nemen

RE: hi-lift 1.5

oke bedankt :)
maaruh die dubble klepveren is dat ook voor een gewone standaart kop ? en welke sterkte zou dan het beste zijn

p.s. wat zijn de prijzen ongeveer voor een koppaking van een spi want ik heb een beetje op internet zitten kijken en zag dat de prijzen nogal uit een lopen

RE: hi-lift 1.5

Dubbele klepveren is bij een standaard nokkenas niet echt nodig lijkt me... tenzij je veel boven de 6000 toeren komt?

Gewoon ff wat rond bellen bij diverse Mini onderdelen leveranciers .
Of een automaterialen zaak... die kan ook een koppaking set bestellen...
Set is wel zo makkelijk, heb je meerdere pakkingen, zoals voor de in/uitlaat, klepdeksel e.d.
Ook klepseals zitten er meestal bij... als je dan toch de kop los hebt.. gelijk ff die seals vervangen... scheelt weer een olie pluimpje ;)

RE: hi-lift 1.5

dubbele klepveren inderdaad gebruiken bij veel toeren om zwevende kleppen tegen te gaan.

RE: hi-lift 1.5

Rene schreef:
Dubbele klepveren is bij een standaard nokkenas niet echt nodig lijkt me... tenzij je veel boven de 6000 toeren komt?

Gewoon ff wat rond bellen bij diverse Mini onderdelen leveranciers .
Of een automaterialen zaak... die kan ook een koppaking set bestellen...
Set is wel zo makkelijk, heb je meerdere pakkingen, zoals voor de in/uitlaat, klepdeksel e.d.
Ook klepseals zitten er meestal bij... als je dan toch de kop los hebt.. gelijk ff die seals vervangen... scheelt weer een olie pluimpje ;)





en de klepseals waar zitten die dan ? :P
en wat bedoel je met olie pluimpje ?
sorry voor alle vragen maar ik moet er toch achter komen :)

RE: hi-lift 1.5

Die zitten in de klepveren om de klepsteel heen...
Deze rubbers zorgen ervoor dat de olie die in het klepdeksel rond waart, niet aangezogen kan worden de cilinder in...wat dus een blauw olie pluimpje kan geven uit de uitlaat..

RE: hi-lift 1.5

Wil niet zeiken hoor :? Maar waarom koop je zo maar hi lift rockers? Kun je niet beter eerst stage1 kit kopen of een andere kop? Lijkt mij een betere oplossing :|

RE: hi-lift 1.5

was ik me eigenlijk ook aan het afvragen gewoon andere rockers steken is toch op zich kostelijk maar als alles anders normaal blijft toch niet echt zinnig ?
freaker

RE: hi-lift 1.5

Als je een standaard spi motortje hebt met stage 1 en er dan 1:5 rockers op legt is het dan verstandig om er dubbelveren op te leggen>?
Waarom ja of nee? ook als je niet persee hoge toeren rijdt.

RE: hi-lift 1.5

het zit zo ik ben bezig met een 1380 maar dat duurt nog wel even voordat dat helemaal in elkaar zit.
maar ik zat er een beetje met het idee te spelen om de rockers zolang op dit blok (standaard 1.3) te zetten, maar als het inderdaad zo is dat het weinig tot geen effect opleverd dan blijf ik er mooi vanaf :)

p.s. stage one zit er al op :)

RE: hi-lift 1.5

8)

RE: hi-lift 1.5

MiniJoey schreef:
Als je een standaard spi motortje hebt met stage 1 en er dan 1:5 rockers op legt is het dan verstandig om er dubbelveren op te leggen>?
Waarom ja of nee? ook als je niet persee hoge toeren rijdt.




Dubbele klepveren worden gebruikt bij gebruik van een andere nokkenas, meestal in combi met hoger toerental gebruik.
Door de andere vorm van de nokken en langere openingstijd wil je voorkomen dat hogere toeren, de kleppen blijven 'zweven' door er dubbele klepveren bij te zetten.
Als je een standaard nokkenas gebruikt en 1.5 rockers is het naar mijn idee niet echt nodig.

RE: hi-lift 1.5

Nou is mij verteld dat die hilift 1:5 op een spi of een mpi geen donder uitmaken, en je alleen maar geld kost.
Je wint mischien een 3%, zo word mij het uitgelegd?

En ook een stage 3 kop en hi-lifts is voor een mpi(door de ecu) geen echt strakke optie.

Wie heeft daar nou ervaring mee.

michiel

RE: hi-lift 1.5

Nou is mij verteld dat die hilift 1:5 op een spi of een mpi geen donder uitmaken, en je alleen maar geld kost.
Je wint mischien een 3%, zo word mij het uitgelegd?




Even checken of dit citaat echt klopt!
Zou inderdaad zonde van het geld zijn. Dus ik neem aan dat een spi tunen voor een normale portomonnee bij een stage 1 moet blijven !???

RE: hi-lift 1.5

er was hier toch ook een of andere jeroen op het forum die veel deed met het tunen van spi's ?
mischien weet ddie meer te vertellen

RE: hi-lift 1.5

Jeroen2 ja, maar die heeft het wel druk op het moment.
Je kunt hem altijd proberen te pmen.

RE: hi-lift 1.5

*off topic*

Wat is nou eigenlijk het resultaat van 1.5 rockers op een standaard 1300 met stage 1 set? Vergeleken met een scherpe nokkenas veel verschil?

Het lijkt me namelijk aanzienlijk makkelijker dan de montage van een andere nokkenas.

*off topic*

RE: hi-lift 1.5

het woord zegt het al *hi-lift*
je kleppen gaan verder open, aangezien je nokkenas niet veranderd, blijft timing en overlap nagenoeg gelijk; het zal helpen omdat je een betere cilindervulling krijgt, maar niet zoveel als met een andere nokkenas (evt. in combinatie met de hi-lift rockers).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: hi-lift 1.5

dus wat vinden mensen in het algemeen van een stage 1 spi met een 1;5???? de moeite waard of gewoon bij stage 1 houden>
Ben niet zo voor nokkenassen enzo!

RE: hi-lift 1.5

:) whatever tickles your fancy ..

In de 85 pk kits van JC zaten ook hi-lift rockers (maar ook een bewerkte kop)

zoals Ozzydezilk al opmerkt; het monteert wat makkelijker

je mag zelf uitmaken of de kosten en baten voor jouw goed uitvallen O:) ikzelf zou voor een nokkenas kiezen; dan maar wat meer sleutelen ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: hi-lift 1.5

Theo van den Bogaard schreef:
ikzelf zou voor een nokkenas kiezen




Ik voor beide :P

RE: hi-lift 1.5

michiel schreef:
Nou is mij verteld dat die hilift 1:5 op een spi of een mpi geen donder uitmaken, en je alleen maar geld kost.
Je wint mischien een 3%, zo word mij het uitgelegd?

En ook een stage 3 kop en hi-lifts is voor een mpi(door de ecu) geen echt strakke optie.

Wie heeft daar nou ervaring mee.

michiel




Met een goede stage 3 kop (de meeste zijn naar mijn mening niet goed) en 1.5 hi lifts + open lucht filter moet je wel 30% verbetering kunnen bereiken.
Zou dan overigens zeker dubbele klepveren monteren, want ik heb in de praktijk ondervonden wat er anders kan gebeuren (4500 euro schade).
Ik geloof dat die 1.5 rockers bij een kent 276 minder effect hebben als ik mij het goed herinner.
Meer dan 85 pk (aan de wielen)zal je niet halen zonder de ecu te vervangen.

RE: hi-lift 1.5

michiel[/quote]

Meer dan 85 pk (aan de wielen)zal je niet halen zonder de ecu te vervangen.[/quote]

oke nou heb ik weer een vraag hoe zit dat dan met die ecu vervangen met wat/welke ecu zou je hem dan moeten vervangen ?

RE: hi-lift 1.5

Ik zie dat ik hierboven een foutje gemaakt heb. Ik bedoel 85 pk aan het vliegwiel.
Er zijn verschillende programeerbare motormanagement systemen, maar dat zou ik maar uit je hoofd zetten, tenzij je bereid ben om een heleboel geld neer te tellen, want dat gaat in de duizenden Euro's lopen.

RE: hi-lift 1.5

[size=75:1bsxtnif][topics samengevoegd - Crispy][/size:1bsxtnif]
hallo,'k heb vandaag hi-lift rockers gaan halen van 1.5 van mini-spares daarom heb ik willen vragen op de standaard zit er tussen elke tuimelaar een veer moet ik die overbouwen of is dat niet nodig?
en voor het te plaatsen kan dat zonder mijn kop eraf te halen of best wel eraf halen het is maar voor 't lekken achteraf aan de dichting?
grtz

RE: hi-lift 1.5

Oke
Eerst even een ding.
Gebruik leestekens en lees je post na voor je hem post.

Dan nu waarschijnlijk de antwoorden op je vragen

Ja die veren die tussen je std rockers zitten moeten er ook bij roller rockers tussen.

Als je blok koud is (echt koud dus)en je haalt alle kopbouten op volgorde los en zet ze op volgorde weer vast op het juiste moment!
Dan zal het waarschijnlijk wel lukken zonder je pakking te slopen.

RE: hi-lift 1.5

Als je blok koud is (echt koud dus)en je haalt alle kopbouten op volgorde los en zet ze op volgorde weer vast op het juiste moment!
Dan zal het waarschijnlijk wel lukken zonder je pakking te slopen





ik zou er gewoon een nieuwe koppakking tussen doen!!
het risico dat hij niet goed meer afsluit is aanwezig
maar dat moet je helemaal zelf weten het is maar een tip!!!!

RE: hi-lift 1.5

Waar wil je ze opzetten?

RE: hi-lift 1.5

ik wil ze op mijn 1275 metro blok met stage3 kop zetten en heb als carburatie een dellorto dhla40,spaghetti ,...
grt

RE: hi-lift 1.5

ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd - lees het even door.

had je de zoekfunctie al gevonden? ;)

RE: hi-lift 1.5

Met een goede stage 3 kop (de meeste zijn naar mijn mening niet goed) en 1.5 hi lifts + open lucht filter moet je wel 30% verbetering kunnen bereiken.
Zou dan overigens zeker dubbele klepveren monteren, want ik heb in de praktijk ondervonden wat er anders kan gebeuren (4500 euro schade).
Ik geloof dat die 1.5 rockers bij een kent 276 minder effect hebben als ik mij het goed herinner.
Meer dan 85 pk (aan de wielen)zal je niet halen zonder de ecu te vervangen.[/quote]


Wat is het verbruik ongeveer met een stage 3 kop, 1.5 hi-lifts en openlucht filter?
Krijg je dan echt een zuipmonstertje of valt dat reuzen mee? :9
En in combinatie met een standaard nokkenas van een SPI uit '96 (zelfde timing als een MG Metro Turbo), hoeveel vermogen kun je daar dan maxi uithalen? >:)

RE: hi-lift 1.5

Jahbless schreef:
Wat is het verbruik ongeveer met een stage 3 kop, 1.5 hi-lifts en openlucht filter?
Krijg je dan echt een zuipmonstertje of valt dat reuzen mee? :9




Geheel afhankelijk hoe zwaar je voet is en of je hem op de dyno bank gehad hebt...
Ik heb met een standaard kop met Stage 1 en inleg K&N op de testbank 68,8 pk en een verbruik van 1 op 10... (maat 42 blijft op de bodem plakken >:) )

RE: hi-lift 1.5

Jahbless schreef:

Meer dan 85 pk (aan de wielen)zal je niet halen zonder de ecu te vervangen.




maak er maar krukas pks van

RE: hi-lift 1.5

hallo,
ik kwam deze online tegen, iemand ervaring met deze (in verhouding) zeer goedkope versie?
bestemd voor spi met sw5

[size=75:1qoavkde][Edit: link aangepast - Crispy][/size:1qoavkde]

RE: hi-lift 1.5

Rene schreef:
Jahbless":2opcig8y]Wat is het verbruik ongeveer met een stage 3 kop, 1.5 hi-lifts en openlucht filter?
Krijg je dan echt een zuipmonstertje of valt dat reuzen mee? :9




Geheel afhankelijk hoe zwaar je voet is en of je hem op de dyno bank gehad hebt...
Ik heb met een standaard kop met Stage 1 en inleg K&N op de testbank 68,8 pk en een verbruik van 1 op 10... (maat 42 blijft op de bodem plakken >:) )[/quote:2opcig8y]

Dan doe ik het nog niet eens zo slecht met een gemiddelde van 1 op 13 oom standaard kop en stage 1 met open k&n :o testbankl komt binnenkort een keer op het programma. Eens kijken wat we daarna gaan doen kwa tuning...

RE: hi-lift 1.5

vandaag zitten kijken en de orginele rockers zijn toch ook gewoon "forged"? Zijn deze 1.5 forged dan niet goed genoeg voor gewoon straat gebruik? scheelt namelijk een hoop in cash

RE: hi-lift 1.5

Het verschil is dat er geen "rollertips" op zitten. D.w.z. rolletjes op het punt waar de tuimelaar de klep raakt, zodat hij daar makkelijker overheen schuift (rolt). In theorie levert dat natuurlijk minder wrijving, en dus minder verlies op. Ik de praktijk denk ik niet dat je heel veel verschil gaat merken :)

RE: hi-lift 1.5

wat er dus op neer komt dat ik mooi wat cash kan besparen, bedankt.

default

RE: hi-lift 1.5

[size=75:2futqg6f][topics samengevoegd - Crispy][/size:2futqg6f]
yipz,

vraagje,
qua prestaties schijnt dit toch een pak te schelen,
maar hoe zit het qua verbruik?
dat het een stuk omhoog gaat is te verwachten, maar is dit extreem of valt dit goed mee?

en voor mensen die deze al zitten hebben, tevreden van prestaties?

link

mvg toom

RE: hi-lift 1.5

In de miniworld van deze maand staat een compleet verhaal over de rockers.

en anders staat er wel over geschreven in de gele bijbel van vizard >:)

RE: hi-lift 1.5

Je pakt wel een paar pk ermee. Maar gezien de kosten kun je handiger een andere nokkenas inbouwen. (als je zelf de mogelijkheid hebt je blok uit te bouwen...)

Meer lift wil zeggen dat je kleppen verder open gaan vrij lomp gezegd. Hierdoor zal je dus wat meer mengsel kunnen inademen en verbranden en dan weer uitademen. Is inderdaad al veel over geschreven... Maakt wel wat meer geluid ook.

RE: hi-lift 1.5

Meer lift wil zeggen dat je kleppen wat eerder open gaan en wat verder en wat later weer dicht vrij lomp gezegd




nee nee, je kleppen gaan *verder* open niet eerder of later (want je verandert de nokkenas dus niet)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: hi-lift 1.5

true, ze gaan in dezelfde tijd dat ze open en dichtgaan verder open.

The 1.5 hi-lift keeps valves open approximately 20% more at any given point, although opening and closing periods remain the same, and vastly improves volumetric efficiency and, therefore, power output.

A nominal 0.003" extra valve clearance over recommended cam manufacturer's specifications is recommended. Exact clearances for maximum power can only be determined by engine dyno development. Clearances must be set by WIPING the feeler blade through the roller tip from side to side. DO NOT push through from the front in the conventional way

RE: hi-lift 1.5

Toom, ik heb je vraag toegevoegd aan een topic waar al veel over deze tuimelaars geschreven is, lees het eens door.

Overigens was deze prima te vinden met de zoekfunctie

RE: hi-lift 1.5

Even een opmerking over hi-lift rockers uit eigen ervaring:

Mijn SPi (MD274i nokkenas, ITG luchtfilter, lichtbewerkte kop) zat altijd net onder de CO-waarde bij de APK. Na 20 minuten warm draaien zakte de CO net onder de 0.3
Vandaag is de SPi op keuring geweest en nu de 1.5:1 gemonteerd zijn ligt de CO-waarde rond de 0.2. Verder de zelfde specs...

Mij is altijd al verteld dat hi-lift rockers hier voor zorgde, maar nu heb ik het dus ook zelf ervaren.

RE: hi-lift 1.5

Dus je co is gezakt nadat je hilift rockers hebt gemonteerd? Ik vraag me toch af hoe dat kan.. je kleppen gaan toch alleen maar verder open?

RE: hi-lift 1.5

kleppen verder open, geeft een betere vulling van de cilinder, hierdoor een betere (complete) verbranding...

RE: hi-lift 1.5

Oh ja tuurlijk :x betere verbranding is minder co |:( had het kunnen weten.. thnx