kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

default

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

ik heb een mini van '91

hij heeft een geflowde kop
inlaat klep 35.6 en uitlaat 29

een hiff 44 carb (tevens heb ik reeds dubbele su4 , licht bewerkt liggen, deze moeten ook nog gemonteerd worden)


stage2 bigbore manifold

1.5 rockers

momenteel zit ik op 96.8 pk en 119nw koppel

ga ik nog veel vermogenwinst behalen door nog grotere kleppen te steken?
of kan ik het geld dat ik daarmee uitspaar beter steken in het vergroten van de cilinder inhoud, bv 1380cc


iemand hiermee ervaring?

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Is 97pk niet genoeg in een mini?

default

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

(b)engeltje schreef:
Is 97pk niet genoeg in een mini?




Na een tijdje wen je aan die pk's

En aangezien ik gek ben op mijn mini, maak ik hem liever sneller dan dat ik een andere wagen zou moeten kopen

En als ik mijne geele bijbel zie liggen, dan jeukt het om hem weer wat sneller te maken

Zodoende mijn vraag

Toch leuk dat je reageerde

Groetjes

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Al es gedacht over een volledig andere kop? (7-poort icm dubbele webers bijvoorbeeld?)

default

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Arie B schreef:
Al es gedacht over een volledig andere kop? (7-poort icm dubbele webers bijvoorbeeld?)




Ja heb ik overwogen...

Maar ik vind dat je het blok zijn originele uitstraling moet Laten behouden
Daarom dat ik ook voor dubbele su gekozen heb ipv Webers

Ook zou mij een volledige nieuwe kop , veel meer kosten dan dat ik mijn huidige wat laat aanpassen,
Ik denk dat ik de aanpassingen en ineens totale revisie ongeveer een 5-600 euro ga kwijt zijn

Daar koop ik geen andere kop voor ,

Groetjes

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Zo te horen heb je je beslissing al gemaakt. :D

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Als er al inserts voor loodvrije benzine inzitten vraag ik me af of je nog naar 37mm kan (zonder klepgeleiders met offset).
Dit omdat je dan met de inlaatklep in de insert van de uitlaatklep terecht komt...

default

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Dat bedrijf Zei mij dat da wel mogelijk was om naar 37mm te gaan


Ik twijfel voornamelijk tussen de kop nog iets te verbeteren of opboren van het blok

default

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Ooit heb ik het boek 'Autos schneller machen' van Gert Hack vertaald en bewerkt in het Nederlands. Dat heet dan 'Autotuning in theorie en praktijk'. In dat boek staan rekenvoorbeelden van de doorlaat langs kleppen. Met name de snelheid van het mengsel is belangrijk, omdat die snelheid (en ook het volume aan mengsel) bepalend is voor de vullingsgraad van de motor. Dus met name ook voor het koppel en in het verlengde daarvan het vermogen. Een groter blok is overigens duurder; in die grotere gaten moeten ook grotere zuigers. Maar dat zal meneer Vizard je al geleerd hebben.

groet, Atte

http://www.atteroskam.nl

RE: kleppen vergroten van 35.6 naar 37 de moeite waard?

Blok opboren naar 1380 is sowieso nutteloos.
Je moet dan gaan offset boren.. Ga max tot 1330-1340, dan kan je tenminste terug ' sleeven' naar een 1275...

Kleppen vergroten zal nog een beetje helpen, maar welke nokkenas zit er bvb in? Daar is misschien nog makkelijker winst te halen.

Wat ik ook nog even wil meegeven : deze mini lijkt een straat mini. Je moet hier echt niet naar top pk's gaan zoeken, je bereikt deze toerentallen toch nooit op de openbare weg ( tenzij je graag 30 liter verbruikt en heel veel dor de politie aan de kant wordt gezet).
Koppel is ook belangrijk in een straat wagen, vergeet dat niet ( je dubbele HS4 zal hier een heel stuk bij helpen).