Krukas inbouwen.

RE: Krukas inbouwen.

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje, als je de krukas in je lagerkappen hebt staan moeten ze dan heel losjes draaien of moeten ze wat weerstand hebben?

Kan hem wel met 1 hand draaien maar wil ff weten of dit normaal heel soepel gaat of niet.


Gr Rámon.

RE: Krukas inbouwen.

Zolang er geen drijfstangen gemonteerd zijn draait een krukas behoorlijk soepel met de hand.

RE: Krukas inbouwen.

mijne ging ook niet soepel zonder drijfstangen.
Bleek dat middelste lagerkap niet goed was. Heb blok laten lijnboren

RE: Krukas inbouwen.

Daarom altijd de originele lagerkappen bij een blok houden... Het ronddraaien als alles nieuw is voelt altijd vreemd aan. Beetje weerstand heb je toch altijd als je "droog" aan het draaien bent. Bij twijfel misschien even een ander blok ernaast op de werkbank zetten om te vergelijken? Wat heb je nu als smering gebruikt?

RE: Krukas inbouwen.

Met een beetje olie op alle lagers en alle kappen op juiste kracht vast kun je het als het goed is heel licht rond draaien.
Als de drijfstangen en zuigers er aan zitten gaat het wat zwaarder maar nog steeds makkelijk met een hand

RE: Krukas inbouwen.

nonono schreef:
Als de drijfstangen en zuigers er aan zitten gaat het wat zwaarder maar nog steeds makkelijk met een hand




Als alles echt nieuw is, dus ook zuigers, zuigerveren en honing dan is met de hand draaien toch best wat kracht nodig!

@clubbie: Ik neem aan dat de middelste lagerkap niet verkeerd om erop zat?

RE: Krukas inbouwen.

Heb even gekeken en ik denk dat het door de thrush washers komt. als ik die er niet tussen zet dan gaat het soepel.

RE: Krukas inbouwen.

Je moet altijd ook de endfloat van de krukas goed opmeten, exacte specs staan in de Haynes.

Let ook op dat je de thrustwashers met de groeven naar buiten gericht monteert!

RE: Krukas inbouwen.

Mini4Ever schreef:
Als alles echt nieuw is, dus ook zuigers, zuigerveren en honing dan is met de hand draaien toch best wat kracht nodig!




Je hebt gelijk bij een mini is het een stuk zwaarder omdat je geen gewone flens voor het vliegwiel hebt en dus aan de as moet draaien.
Het kleine beetje arm wat je op een normale A-series krukas hebt maakt een flink verschil.

RE: Krukas inbouwen.

Kan iemand mij vertellen wat het juiste aantal mm(duizendste van) voor de endfloat is? De een zegt tussen de 0,003 en 0,004 een ander zegt beter rond de 0,006mm.

Wie o wie.

RE: Krukas inbouwen.

0.003 tot 0.005 inch lees ik in mijn boek. Is dus tussen de 0.08 en 0.13 mm denk ik.

RE: Krukas inbouwen.

Even een vraag bij dit onderwerp: ik heb een motor met vrij nieuwe boringen en zuigers (slechts paar km gedraaid als het goed is) die ik nu heb gescheiden van de bak (lang verhaal, ander topic). Als ik probeer de krukas rond te draaien door het uiteinde vast te pakken dan lukt dat niet (zonder bougies en met de stoterstangen en nokkenas eruit). Als ik een ratel op de bout aan het uiteinde zet draait deze mooi rond. Ik heb de motor voor uitbouw horen draaien en heb toen geen rare geluiden gehoord - hij liep mooi en stil.

Mijn vraag: is dit normaal? Als ik de reacties hierboven zie dan twijfel ik. Het vervelende is dat ik niet weet wie het revisiewerk heeft gedaan en of de lagers van de krukas goed zijn gemonteerd etc. Ik heb wel foto's van de motor zonder kop waarop de nieuwe zuigers te zien zijn, en de onderkant en de boringen zien er ook nieuw uit, net als de nokkenas die eruit kwam en de stoters.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Groet,

Otto

RE: Krukas inbouwen.

Met drijfstangen en zuigers gemonteerd heb je toch echt wel een ratel (of vliegwiel) nodig om rond te kunnen draaien.
Alles zit in de olie en heeft een klevende werking.
Als de motor netjes liep en je ziet geen vreemde dingen, lekker alles gemonteerd laten !

RE: Krukas inbouwen.

Wat is de temperatuur in je werkplaats? En, hoe dik is de olie die je gebruikt hebt bij montage?
Wanneer je in de buitentemperatuur aan het werk bent, zet dan maar eens een straalkachel tegen het blok aan en verwarm de boel maar eens een uurtje of acht, wellicht heb je dan een realistischer situatie om te voelen hoe zwaar de boel loopt.
Als het blok steenkoud is, daar zijn de passingen niet op berekend.
De 'bedrijfstemperatuur' van het blok is zo hoog, dat de motorolie dan 80 graden C warm is. Op die situatie zijn de passingen in het blok afgestemd. Wanneer jij je totale blok halverwege die bedrijfstemperatuur opgewarmd hebt, krijg je wellicht een heel ander gevoel in je hand wanneer je de krukas rond draait. Wellicht is dan al je twijfel weg, of je weet dan zeker dat de boel -ergens- te strak in elkaar zit.
Doe maar.
En laat ons dan even je ervaringen weten.

RE: Krukas inbouwen.

Goed punt Wim - het is koud in mijn garage, dus dat kan veel schelen. Ik kom er de komende tijd vermoedelijk niet aan toe maar zal de volgende sleuteldag kijken of er verschil is en het hier delen!

RE: Krukas inbouwen.

Als het blok steenkoud is zou het juist heel soepel moeten ronddraaien. Als je de krukas soepel met een ratel kunt ronddraaien is het goed. Wat belangrijk is dat dat zonder haperen/zwaar punt gaat.

Dennis