weet er iemand of er een groot verschil is tussen een gewoon motorblokje en een metro turbo blok,voor de grapjassen onder ons bedoel ik niet de turbo maar andere wezenlijke verschillen zoals extra olie kanalen, oliepomp,compressie??Daar ik een turboblokje heb dat stukgedraaid is en ik het wel rustig zou willen reviseren,dan kan ik misschien de turbo en al wat er bijhoort gewoon overbouwen op een goed 1300 blokje, suggesties??iemand?en wat met de "aandrijfassen "passen die nog??
greetingzzz
koen schreef: weet er iemand of er een groot verschil is tussen een gewoon motorblokje en een metro turbo blok
Het blok weet ik niet zeker. Staat me ergens vaag bij van wel. Maar weet het niet zeker.
Wat ik wel zeker weet is dat de kop anders is.Deze is voorzien van andere kleppen (sodium?? gekoeld), en hier en daar zullen nog wel wat aanpassingen zijn. (misschien de 1,1 lifters van het non turbo MG blok??).
Je kan het zaakje wat beterft de kop in iedergeval niet overbouwen op een std. 1300.....
De kop is zoals gezegd inderdaad anders, er zitten speciale uitlaatkleppen in, verder niet zo veel bijzonders. De compressie is zover is ook niet bijzonder iets van 9.5 : 1. Het blok van de turbo is het beste wat er ooit gemaakt is, deze heeft speciale verstevigingen, grotere oliepomp, zwaardere koppeling en een verstevigde eerste versnelling. Als basis voor een revisie een uitstekende keus. Een turbo in je mini bouwen is makkelijker gezegd dan gedaan, weet er alles van en het is me zwaar tegengevallen. Als je meer wilt weten, neem gerust contact op.
ik heb kort geleden een 1300cc turbo blok gekocht
nu mis ik alleen een paar dingen
dat zijn
de Push Rod's
en de kleppen tuimelaars (rocket)
kan ik deze ook gebruiken van een ander blok ?
zoals een 850 of een 1000 cc blok ?
ook heb ik 1 verbrande zuiger
weet iemand waar ze die hier in NL verkopen ?
ja klopt er is (zoals zo vaak gezegt) veel over turbo's te vinden
alleen 1 minpunt
er is niemand die er duidlijk antwoord op heeft
allemaal vaage antwoorden...
dus kan ik er nu een turbo op zetten ?
zonee waarom niet ?
zoja moet ik iets aanpassen ?
nonono schreef: Het eerste antwoord voor ieder een die zijn blok op welke manier dan ook gaat tunen staat al overal genoemd.
lees de "gele bijbel" van vizard
dan weet je wat er bij komt kijken en heb je een basis om verder op te gaan
er is namelijk niet een antwoord er zijn miljoenen optie's
lat ik dan maar is mijn vraag ander stellen voor de gene die dusdanig nog niet snappen.
kan ik mijn turbo op mijn 1300cc blok zetten ???????????????????
of moet ik mijn nokkenas, vliegwiel , zuigers , lagers , keringen, schoefjes, boetjes , moertjes, nippels, of eenig ander ding aanpassen???
is er dan niemand die mij een antwoord kan geven. ipv me telkens maar weer zeggen dat ik moet zoek en 1000239942212 atwoonden vinden waar ik niks aan heb.....
help o help wie weet het wel
en soory voor de rest
maar als je geen antwoord hebt reageer dan aub niet
ja, het kan maar je moet wel je kop aanpassen.
Verder is een andere oliepomp ook noodzakelijk. Wat voor een soort turbo heb je? Van een metro? Als je die wil monteren zul je ook je schutbord aan moeten passen. en een retourleiding voor je benzine. Het is ook lastig zoeken hier op het forum een opslag met alle info over ieder onderdeel zou stukken makkelijker zijn.
Als je het doet, gebruik dan wel een blok met lage compressie. Ik heb het een keer geprobeerd met een normaal blok, maar daar geen rekening mee gehouden en dan heb je dus vrolijk een grote rookpluim achter je auto
Zoals Vis al zegt, vergis je niet in het aantal aanpassingen die je moet doen om het blok in de auto te krijgen.
Die bergen info waar je niet veel mee kan komt doordat er veel mensen zijn die ook niet van de hoed en de rand weten....
Basis regels turbo-motor:
- Spruitstuk met turbo van de Metro => ruimte hiervoor scheppen (of zelf een spruitstuk maken zodat de turbo boven het koppelingshuis komt)
- Is er genoeg olie beschikbaar voor de turbo? => grotere oliepomp
- Compressie verhouding moet in verhouding zijn met de turbodruk => bijv. 1: 9,4 / 0,5bar en 1:8 / 0,8bar om detonatie (pingelen) te voorkomen.
- Brandstof => elek. brandstof pomp met druk regelaar en retourleiding.
- Eventueel een intercooler
- Koelsysteem met voldoende capaciteit (en olie/water-warmtewisselaar)
Als je dit leuk voor elkaar hebt zijn vermogens tussen de (standaard) +/-95pk en (extreem) 200pk mogelijk.
Austin-Rover monteerde op de Metro een apparaatje om de turbodruk te verminderen in het middentoerengebied. Dit was om het lullige versn.bakkie te beschermen en garantiewerk te voorkomen.: de bak kan eigenlijk maar 115Nm aan
Daarom heeft de Metro turbo een afgeknotte koppelkromme. Dit apparaatje wordt meestal als eerste overboord gegooit en vervangen door een bleedvalve waardoor je de turbodruk zelf kan instellen.
[size=75:210bicok][Quote voorgaande post verwijdert, probeer alleen het hoogst noodzakelijke te quoten - Demelza][/size:210bicok]
bedankt iedereen voor jullie hulp
nu kan ik aan de slag.
en sorry voor mijn botte uitspraak hahah
misschien een stomme vraag maaaaaaar woond er iemand in de buurd van mierlo die een x wil komen kijken en wat hulp wil geven bij het maken van dit blok
Nielske, je stelt dezelfde vraag nog eens, in weer een nieuw topic. Vanwege de goede reacties zet ik m niet op slot maar voeg ik 'm nog maar eens aan het bestaande topic toe.
Die bergen info waar je niet veel mee kan komt doordat er veel mensen zijn die ook niet van de hoed en de rand weten....
niet helemaal
het heeft er ook mee te maken dat er honderd wegen naar rome zijn.
en dat veel mensen niet de tijd willen nemen om 500 pagina's engels te lezen.
met een redelijke basis kan je namelijk verschrikkelijk veel met die bergen info!
Ingediend door Roger Wilco op vr, 28-12-2007 23:01
Hoi,
Mijn mini staat bij [...]. Daar zitten al vrij veel aanpassingen in voor de turbo, mag je komen meten aan de turbo box (gat in het bulkhead).
Avonbar verkoopt een turbo box, maar deze is voor rechts gestuurde minis. Dus daar heeft de gemiddelde hollander niets aan.
Je moet de volgende dingen aanpassen:
bulkhead
kachel
onderdashboard
remleidingen
koppelingsleiding
draadboom (vooral voor de extra vent valves en eventueel de ecu)
koel systeem (era turbo's hadden een extra radiator tussen de gril en de kachel inlaat)
benzine tank (retour leiding)
benzine pomp
benzine retour leiding
wat anders is aan het blok:
- nokken as
- olie pomp
- olie druk sensor (deze is langer om de oil feed pipe voor de turbo te voeden)
- de benzine pomp is weg, en hiervoor is een oil return pipe in de plaats gekomen
- zuigers (laag compressie)
- krukas
- uitlaat kleppen (groter en ander materiaal)
- de koppeling is anders (volgens mij alleen de plaat, maar dat weet ik niet zeker)
- de bak is anders
Wat wel grappig is om te vermelden is dat de 12G940 kop van de metro turbo, in tegen stelling tot andere metro 1300 blokken, wel was voorzien van het gat voor de kachel kraan. Echter hier zit een plaatje overheen met een pakking ertussen om het af te dichten.
de turbo zelf is trouwens niet zo boeiend. Het is een garett T3, en die is veel te groot voor een 1275 blokje. Een volvo v40 diesel turbo is een goede swap. Dat is ook een garett, en die past op het uitlaat spruitstuk.
Het inlaat spruitstuk is anders. Het staat wat hoger dan bijvoorbeeld een minispares after market spruitstuk.
De carb is aangepast. Er zit een speciale naald in en de rubbers en pakkingen zijn van ander materiaal, of een andere kwaliteit.
De plenum chamber is vrij goed. Maar ook prima zelf te maken. Deze gast heeft bijvoorbeeld een weber genomen om te turbochargen:
De turbo druk moet uit de turbo de plenum chamber in komen. Eventueel via een intercooler. Maar dit heeft pas zin bij hogere turbo druk. En als je de flow goed in de gaten houd.
In het vooronder heb je een benzine regulateur. Die is als het goed is met de turbo meegekomen. Voor de lucht toevoer van je turbo heb je nog een uit daging. Veel mensen maken een buis over het plaatje tussen de radiator en het termostaat huis in naar voren om een lucht filter vlak boven de dynamo te maken. In een era turbo zit er een luchtfilter uit een volvo (240glt geloof ik, maar dat weet ik niet zeker) in het linker voorscherm, en daar zit een buis aan vast vanaf de bodykit, en van de turbo gaat er een buis via het binnenscherm (het kleine stukje boven het bulkhead, vlak tegen het schutbord, achter het schuine plaatje van je scherm naar je bulkhead.)
staat alles over era turbo's. Ik heb de vader van de eigenaar van die site gesproken, en die weet er echt serieus veel van. Dus mailen met je geavanceerde vragen.
Op die site staat trouwens ook het werkplaats handboek van de era.
Ik heb een pdf werkplaatshandboek van de era, en dan de metro turbo. Dus mocht je die willen hebben, gewoon even mailen. Ik vertel je graag wat ik allemaal heb uitgevogeld inmiddels. Ik heb er nu ruim twee jaar research in zitten, en het zou zonde zijn als een ander het wiel voor een tweede keer moet uitvinden.
- nokken as
- olie pomp
- olie druk sensor (deze is langer om de oil feed pipe voor de turbo te voeden)
- de benzine pomp is weg, en hiervoor is een oil return pipe in de plaats gekomen
- zuigers (laag compressie)
- krukas
- uitlaat kleppen (groter en ander materiaal)
- de koppeling is anders (volgens mij alleen de plaat, maar dat weet ik niet zeker)
- de bak is anders
de krukas is gelijk aan de normale 1300 blokken. En de bak is anders maar alleen door de diff verhouding en het uitgaand lager op de prise as dat ik je transfercasing draaid. Oftewel leuk als je ze hebt maar als je ze niet hebt geen probleem.
ik heb de moeilijke route genomen door een metro turboblok in een clubman estate te proppen..
het moeilijke body werk is gedaande body is tevens in de afgelopen 6 jaar aangepast om elke soort moter te behuizen..
momenteel ben ik bezig met de kachel pas te maken en de bevestiging opnieuw te monteren.
de volgende stap wordt om de estate/pic up/van tank aan tepassen..maar daar heb ik al een wild plan voor wat erg simpel wordt.dmv van een gat inde vulnek boren en een moer op lassen >
de rest weten de meesten al en als iemand een idee heeft om de retour leiding op een andere simplere manier te maken in een estate tank hoor ik t graag..
Ingediend door Roger Wilco op ma, 07-01-2008 11:51
In een clubbie is het makkelijker. De radiator van de metro past erin, geween front mounted. En je kunt een intercooler onder de bumper kwijt.
Ben benieuwd naar je foto's
Een retour kun je maken door er een tap in te laten maken. Ben even de naam kwijt van die dingen. Maar je kunt er een soort grote plug met schroefdraad in laten pluggen. Daar schroef je dan een originele benzine nippel in. Zonder te lassen. Wel zo veilig.
Benzine pomp past ruim in de ruimte voor je tank onder de auto.
Roger Wilco bedoelt waarschijnlijk een helicoil.
Het nieuw schroefdraad zetten in versleten draad.
Opboren tot de juiste diameter en dan de helicoil erin moet wel goed gebeuren anders blijft het niet zitten.
ik ben er over uit...
er wordt een gat boven op de tank geboord en een wartel/moer op gelast.
dan kan ik de retour leiding van boven af door de achterbak monteren.
de estate heeft de reservewiel bak die er verdiept inligt! daar loopt ie door heen en uit t zicht...wel zo netjes.
maar nu ben ik bang dat de orginele aanvoer opening niet groot genoeg is..
althans het pijpje dat in de tank naar beneden loopt om alles op te zuigen.
het is de bedoeling om de turbo in de toekomst te veranderen naar een serieus turboblok als alles t goed doet ,maar dan wil ik wel de rest al op orde hebben net als de tank..
niet dat ie in de toekomst te weinig sap krijgt...
Ik had in mijn Turbo een aanvoer van 8mm en een retour van 10mm. De standaard diameter aanvoer is te klein en moet je dus zeker ook aanpassen, zeker als je verdere plannen hebt.
Ingediend door minimania berrie op zo, 13-01-2008 12:30
clubbie waarom zet je geen tank van een injectie er in
die pomp levert druk genoeg alleen een retour leiding er bij leggen en een drukregelaar er tussen zetten kom je toch al een heel eind!!!
berrie
Ingediend door minimania berrie op zo, 13-01-2008 12:56
dan word het lastig om er een tank van een injectie er in te zetten maar je kan er ook een pomp (facet fast road) tussen zetten heb ik ook die geef druk zat heb ook met 8mm leiding er tussen en een drukregelaar
berrie
even een vraagje voor wat meer meningen. Ik ben bezig met de opbouw van een 1330 motor, komt verder een sw5/07 in, eincl nieuwe nokvolgers, oliepomp en dubbele ketting, verder een 3.44 diff.
De kop is nu standaard, het gaat om een mini-motor 1275. Ik kan aan een kop komen van een metro turbo, deze heeft kleppen van 35mm inlaat en 29 mm uitlaat. Waarschijnlijk ook ongelood, maar da's bijzaak. Is het een aanrader om deze kop te nemen en op mn blok te zetten, of gaat dit niet passen, of heeft het eigenlijk vrij weinig nut voor eventueel vermogen winst? De rockers blijven ook (nog) standaard.
Een Turbokop heeft dezelfde maat kleppen als een standaard Metrokop dus daar zit geen winst in, dan kun je inderdaad beter je huidige kop aan laten passen.
mn huidige kop is er eentje van een motor uit de jaren 70. Gelood uiteraard en kleppen 33 mm bij 29 mm.
Het gaat hier niet om een metro 1275, maar een mini 1275 motor.
Zo iets duidelijker? veranderd dit de zaak? Ik was namelijk niet van plan om de kop aan te pakken, maar als ik er dus een andere kop op zet waarvan de inlaat iets groter is, namelijk 35mm, of dit een merkbaar verschil geeft in vermogen, of dat het de reinste onzin is.
In de toekomst wil ik de kop wel aanpakken, maar nu nog niet dus.
Ingediend door ettore bugatti op ma, 07-04-2008 19:20
mn huidige kop is er eentje van een motor uit de jaren 70. Gelood uiteraard en kleppen 33 mm bij 29 mm.
Het gaat hier niet om een metro 1275, maar een mini 1275 motor.
Dat moet dan een 1275GT motor zijn?
Je kan de poortdiameter opmeten als die van een turbo groter is dan wat nu heb kan dat schelen, maar een turbo heeft dan weer uitlaatkleppen met dikkere stelen dus daar verlies je waarschijnlijk iets op.
Verder zou je kunnen kijken of de verbrandingskamer (ivm valve shrouding) beter gevormd is.
Ingediend door Roger Wilco op do, 10-04-2008 10:22
ettore bugatti schreef:
mn huidige kop is er eentje van een motor uit de jaren 70. Gelood uiteraard en kleppen 33 mm bij 29 mm.
Het gaat hier niet om een metro 1275, maar een mini 1275 motor.
Dat moet dan een 1275GT motor zijn?
Je kan de poortdiameter opmeten als die van een turbo groter is dan wat nu heb kan dat schelen, maar een turbo heeft dan weer uitlaatkleppen met dikkere stelen dus daar verlies je waarschijnlijk iets op.
Verder zou je kunnen kijken of de verbrandingskamer (ivm valve shrouding) beter gevormd is.
Als het nou een MG Metro kop was geweest...
De uitlaat kleppen van een turbo zijn van ander materiaal zodat ze een hogere temperatuur aan kunnen.
Deze kleppen zijn volgens mij wel dezelfde maat als van een MG metro. En ze zijn nog leverbaar:
RE: metro turbo
Ingediend door koen op zo, 22-09-2002 01:10
weet er iemand of er een groot verschil is tussen een gewoon motorblokje en een metro turbo blok,voor de grapjassen onder ons bedoel ik niet de turbo maar andere wezenlijke verschillen zoals extra olie kanalen, oliepomp,compressie??Daar ik een turboblokje heb dat stukgedraaid is en ik het wel rustig zou willen reviseren,dan kan ik misschien de turbo en al wat er bijhoort gewoon overbouwen op een goed 1300 blokje, suggesties??iemand?en wat met de "aandrijfassen "passen die nog??
greetingzzz
RE: metro turbo
Ingediend door Bert op zo, 22-09-2002 17:29
Het blok weet ik niet zeker. Staat me ergens vaag bij van wel. Maar weet het niet zeker.
Wat ik wel zeker weet is dat de kop anders is.Deze is voorzien van andere kleppen (sodium?? gekoeld), en hier en daar zullen nog wel wat aanpassingen zijn. (misschien de 1,1 lifters van het non turbo MG blok??).
Je kan het zaakje wat beterft de kop in iedergeval niet overbouwen op een std. 1300.....
RE: metro turbo
Ingediend door Roger op zo, 22-09-2002 18:57
De zuigers van een turboblok zijn ook anders.
RE: metro turbo
Ingediend door Dennis op zo, 22-09-2002 20:49
De kop is zoals gezegd inderdaad anders, er zitten speciale uitlaatkleppen in, verder niet zo veel bijzonders. De compressie is zover is ook niet bijzonder iets van 9.5 : 1. Het blok van de turbo is het beste wat er ooit gemaakt is, deze heeft speciale verstevigingen, grotere oliepomp, zwaardere koppeling en een verstevigde eerste versnelling. Als basis voor een revisie een uitstekende keus. Een turbo in je mini bouwen is makkelijker gezegd dan gedaan, weet er alles van en het is me zwaar tegengevallen. Als je meer wilt weten, neem gerust contact op.
RE: metro turbo
Ingediend door nielske78 op vr, 12-10-2007 08:26
[size=75:2oswbnnm][topics samengevoegd - Crispy][/size:2oswbnnm]
hoi mede rijders
ik heb kort geleden een 1300cc turbo blok gekocht
nu mis ik alleen een paar dingen
dat zijn
de Push Rod's
en de kleppen tuimelaars (rocket)
kan ik deze ook gebruiken van een ander blok ?
zoals een 850 of een 1000 cc blok ?
ook heb ik 1 verbrande zuiger
weet iemand waar ze die hier in NL verkopen ?
alvast bedankt
Niels
RE: metro turbo
Ingediend door nielske78 op za, 20-10-2007 22:16
[size=75:lwg85js4][topics samengevoegd - Crispy][/size:lwg85js4]
hoi
kan ik een turbo op een MG 1300 cc a+ blok monteren
of zitten er te veel verschillen in ?
RE: metro turbo
Ingediend door nonono op za, 20-10-2007 22:27
ja het kan
maar zoek eens even dan krijg je bergen info
RE: metro turbo
Ingediend door nielske78 op za, 20-10-2007 22:38
ja klopt er is (zoals zo vaak gezegt) veel over turbo's te vinden
alleen 1 minpunt
er is niemand die er duidlijk antwoord op heeft
allemaal vaage antwoorden...
dus kan ik er nu een turbo op zetten ?
zonee waarom niet ?
zoja moet ik iets aanpassen ?
op deze vraag is geen antwoord te vinden
RE: metro turbo
Ingediend door Berry M op za, 20-10-2007 22:52
[size=59:1pqrkf94](Laat maar....)[/size:1pqrkf94]
RE: metro turbo
Ingediend door nonono op za, 20-10-2007 23:57
Het eerste antwoord voor ieder een die zijn blok op welke manier dan ook gaat tunen staat al overal genoemd.
lees de "gele bijbel" van vizard
dan weet je wat er bij komt kijken en heb je een basis om verder op te gaan
er is namelijk niet een antwoord er zijn miljoenen optie's
RE: metro turbo
Ingediend door nielske78 op zo, 21-10-2007 03:41
lat ik dan maar is mijn vraag ander stellen voor de gene die dusdanig nog niet snappen.
kan ik mijn turbo op mijn 1300cc blok zetten ???????????????????
of moet ik mijn nokkenas, vliegwiel , zuigers , lagers , keringen, schoefjes, boetjes , moertjes, nippels, of eenig ander ding aanpassen???
is er dan niemand die mij een antwoord kan geven. ipv me telkens maar weer zeggen dat ik moet zoek en 1000239942212 atwoonden vinden waar ik niks aan heb.....
help o help wie weet het wel
en soory voor de rest
maar als je geen antwoord hebt reageer dan aub niet
RE: metro turbo
Ingediend door vis op zo, 21-10-2007 08:50
ja, het kan maar je moet wel je kop aanpassen.
Verder is een andere oliepomp ook noodzakelijk. Wat voor een soort turbo heb je? Van een metro? Als je die wil monteren zul je ook je schutbord aan moeten passen. en een retourleiding voor je benzine. Het is ook lastig zoeken hier op het forum een opslag met alle info over ieder onderdeel zou stukken makkelijker zijn.
RE: metro turbo
Ingediend door Dennis op zo, 21-10-2007 09:31
Als je het doet, gebruik dan wel een blok met lage compressie. Ik heb het een keer geprobeerd met een normaal blok, maar daar geen rekening mee gehouden en dan heb je dus vrolijk een grote rookpluim achter je auto
Zoals Vis al zegt, vergis je niet in het aantal aanpassingen die je moet doen om het blok in de auto te krijgen.
Dennis
RE: metro turbo
Ingediend door nielske78 op zo, 21-10-2007 10:06
oke
supper jongens hier kan ik wat mee !!!!!!
ja heb een MG Metro turbo.
maar het schutbord aanpassen ?
boedoel je dat ik dat moet uitkloppen of zo ?
thanx
RE: metro turbo
Ingediend door Dennis op zo, 21-10-2007 11:37
Er moet een flinke bak ingelast worden, de maten heb ik niet direct bij de hand, maar het is niet een beetje uitkloppen.
Dennis
RE: metro turbo
Ingediend door paneermeel op zo, 21-10-2007 11:41
kijk maar eens op deze site:
http://www.turbominis.co.uk/
er is een stukje geschreven waar alles in staat voor de beginner die met een turbo wilt gaan rijden.
ps: alle info staat ook hier al op het forum maar als je het niet kan vinden word het lastig
RE: metro turbo
Ingediend door nonono op zo, 21-10-2007 12:21
en in mijn eerste antwoord stond het al "ja het kan"
als jij domme vragen stelt krijg je domme antwoorden
alle antwoorden die mensen nu gegeven hebben had je nl in een kwartiertje zoeken en lezen ook kunnen vinden op het forum
RE: metro turbo
Ingediend door Carlo op zo, 21-10-2007 12:32
Die bergen info waar je niet veel mee kan komt doordat er veel mensen zijn die ook niet van de hoed en de rand weten....
Basis regels turbo-motor:
- Spruitstuk met turbo van de Metro => ruimte hiervoor scheppen (of zelf een spruitstuk maken zodat de turbo boven het koppelingshuis komt)
- Is er genoeg olie beschikbaar voor de turbo? => grotere oliepomp
- Compressie verhouding moet in verhouding zijn met de turbodruk => bijv. 1: 9,4 / 0,5bar en 1:8 / 0,8bar om detonatie (pingelen) te voorkomen.
- Brandstof => elek. brandstof pomp met druk regelaar en retourleiding.
- Eventueel een intercooler
- Koelsysteem met voldoende capaciteit (en olie/water-warmtewisselaar)
Als je dit leuk voor elkaar hebt zijn vermogens tussen de (standaard) +/-95pk en (extreem) 200pk mogelijk.
Austin-Rover monteerde op de Metro een apparaatje om de turbodruk te verminderen in het middentoerengebied. Dit was om het lullige versn.bakkie te beschermen en garantiewerk te voorkomen.: de bak kan eigenlijk maar 115Nm aan
Daarom heeft de Metro turbo een afgeknotte koppelkromme. Dit apparaatje wordt meestal als eerste overboord gegooit en vervangen door een bleedvalve waardoor je de turbodruk zelf kan instellen.
[size=75:210bicok][Quote voorgaande post verwijdert, probeer alleen het hoogst noodzakelijke te quoten - Demelza][/size:210bicok]
RE: metro turbo
Ingediend door Carlo op zo, 21-10-2007 12:35
Ik zou zeggen: gewoon beginnen, dan kan je ook gericht antwoorden zoeken en vragen stellen. Wat je nu allemaal vraagt is allemaal oud nieuws!!
Ik neem aan dat het slachtoffer (je Mini) niet je dagelijks vervoer is...
RE: metro turbo
Ingediend door Tazzy op zo, 21-10-2007 13:14
kijk even op www.turbominis.co.uk
RE: metro turbo
Ingediend door nielske78 op zo, 21-10-2007 14:56
nee klopt dit is idd niet mijn dagelijsk vervoer.
bedankt iedereen voor jullie hulp
nu kan ik aan de slag.
en sorry voor mijn botte uitspraak hahah
misschien een stomme vraag maaaaaaar woond er iemand in de buurd van mierlo die een x wil komen kijken en wat hulp wil geven bij het maken van dit blok
thanx
RE: metro turbo
Ingediend door ayla op zo, 21-10-2007 15:08
Waar ligt Mierlo?
Groet ron
RE: metro turbo
Ingediend door (b)engeltje op zo, 21-10-2007 15:45
Brabant, in de omgeving van Helmond
RE: metro turbo
Ingediend door ayla op zo, 21-10-2007 15:48
hhmmm, te ver weg
Groet ron
RE: metro turbo
Ingediend door Crispy op zo, 21-10-2007 16:57
Nielske, je stelt dezelfde vraag nog eens, in weer een nieuw topic. Vanwege de goede reacties zet ik m niet op slot maar voeg ik 'm nog maar eens aan het bestaande topic toe.
RE: metro turbo
Ingediend door nonono op ma, 22-10-2007 22:05
niet helemaal
het heeft er ook mee te maken dat er honderd wegen naar rome zijn.
en dat veel mensen niet de tijd willen nemen om 500 pagina's engels te lezen.
met een redelijke basis kan je namelijk verschrikkelijk veel met die bergen info!
RE: metro turbo
Ingediend door Roger Wilco op vr, 28-12-2007 23:01
Hoi,
Mijn mini staat bij [...]. Daar zitten al vrij veel aanpassingen in voor de turbo, mag je komen meten aan de turbo box (gat in het bulkhead).
Avonbar verkoopt een turbo box, maar deze is voor rechts gestuurde minis. Dus daar heeft de gemiddelde hollander niets aan.
Je moet de volgende dingen aanpassen:
bulkhead
kachel
onderdashboard
remleidingen
koppelingsleiding
draadboom (vooral voor de extra vent valves en eventueel de ecu)
koel systeem (era turbo's hadden een extra radiator tussen de gril en de kachel inlaat)
benzine tank (retour leiding)
benzine pomp
benzine retour leiding
wat anders is aan het blok:
- nokken as
- olie pomp
- olie druk sensor (deze is langer om de oil feed pipe voor de turbo te voeden)
- de benzine pomp is weg, en hiervoor is een oil return pipe in de plaats gekomen
- zuigers (laag compressie)
- krukas
- uitlaat kleppen (groter en ander materiaal)
- de koppeling is anders (volgens mij alleen de plaat, maar dat weet ik niet zeker)
- de bak is anders
Wat wel grappig is om te vermelden is dat de 12G940 kop van de metro turbo, in tegen stelling tot andere metro 1300 blokken, wel was voorzien van het gat voor de kachel kraan. Echter hier zit een plaatje overheen met een pakking ertussen om het af te dichten.
de turbo zelf is trouwens niet zo boeiend. Het is een garett T3, en die is veel te groot voor een 1275 blokje. Een volvo v40 diesel turbo is een goede swap. Dat is ook een garett, en die past op het uitlaat spruitstuk.
Het inlaat spruitstuk is anders. Het staat wat hoger dan bijvoorbeeld een minispares after market spruitstuk.
De carb is aangepast. Er zit een speciale naald in en de rubbers en pakkingen zijn van ander materiaal, of een andere kwaliteit.
De plenum chamber is vrij goed. Maar ook prima zelf te maken. Deze gast heeft bijvoorbeeld een weber genomen om te turbochargen:
http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo4.html
De turbo druk moet uit de turbo de plenum chamber in komen. Eventueel via een intercooler. Maar dit heeft pas zin bij hogere turbo druk. En als je de flow goed in de gaten houd.
In het vooronder heb je een benzine regulateur. Die is als het goed is met de turbo meegekomen. Voor de lucht toevoer van je turbo heb je nog een uit daging. Veel mensen maken een buis over het plaatje tussen de radiator en het termostaat huis in naar voren om een lucht filter vlak boven de dynamo te maken. In een era turbo zit er een luchtfilter uit een volvo (240glt geloof ik, maar dat weet ik niet zeker) in het linker voorscherm, en daar zit een buis aan vast vanaf de bodykit, en van de turbo gaat er een buis via het binnenscherm (het kleine stukje boven het bulkhead, vlak tegen het schutbord, achter het schuine plaatje van je scherm naar je bulkhead.)
Op deze site:
http://www.geocities.com/MotorCity/Down ... aturbo.htm
staat alles over era turbo's. Ik heb de vader van de eigenaar van die site gesproken, en die weet er echt serieus veel van. Dus mailen met je geavanceerde vragen.
Op die site staat trouwens ook het werkplaats handboek van de era.
Ik heb een pdf werkplaatshandboek van de era, en dan de metro turbo. Dus mocht je die willen hebben, gewoon even mailen. Ik vertel je graag wat ik allemaal heb uitgevogeld inmiddels. Ik heb er nu ruim twee jaar research in zitten, en het zou zonde zijn als een ander het wiel voor een tweede keer moet uitvinden.
[size=75:1fujgcd2][Bedrijfsnaam verwijdert - Demelza][/size:1fujgcd2]
RE: metro turbo
Ingediend door ettore bugatti op vr, 28-12-2007 23:11
Even wat aanvullingen op de erg uitgebreide info:
De Volvo D19TD motor is van Renault en gebruikt een Garrett T2 turbo. Dus ook Renaultjes mogen geplunderd worden.
Je hebt een speciale benzinedrukregelaar nodig, een Malpassi. Zit oa op de Metro Turbo, Renault 5GTT en Maserati Biturbo's.
En kan je niet een accubak inlassen?
Groetjes Richard
RE: metro turbo
Ingediend door paneermeel op za, 29-12-2007 13:06
de krukas is gelijk aan de normale 1300 blokken. En de bak is anders maar alleen door de diff verhouding en het uitgaand lager op de prise as dat ik je transfercasing draaid. Oftewel leuk als je ze hebt maar als je ze niet hebt geen probleem.
RE: metro turbo
Ingediend door clubbie op zo, 30-12-2007 22:49
ik heb de moeilijke route genomen door een metro turboblok in een clubman estate te proppen..
de body is tevens in de afgelopen 6 jaar aangepast om elke soort moter te behuizen..
>
het moeilijke body werk is gedaan
momenteel ben ik bezig met de kachel pas te maken en de bevestiging opnieuw te monteren.
de volgende stap wordt om de estate/pic up/van tank aan tepassen..maar daar heb ik al een wild plan voor wat erg simpel wordt.dmv van een gat inde vulnek boren en een moer op lassen
de rest weten de meesten al en als iemand een idee heeft om de retour leiding op een andere simplere manier te maken in een estate tank hoor ik t graag..
mvg.
RE: metro turbo
Ingediend door Roger Wilco op ma, 07-01-2008 11:51
In een clubbie is het makkelijker. De radiator van de metro past erin, geween front mounted. En je kunt een intercooler onder de bumper kwijt.
Ben benieuwd naar je foto's
Een retour kun je maken door er een tap in te laten maken. Ben even de naam kwijt van die dingen. Maar je kunt er een soort grote plug met schroefdraad in laten pluggen. Daar schroef je dan een originele benzine nippel in. Zonder te lassen. Wel zo veilig.
Benzine pomp past ruim in de ruimte voor je tank onder de auto.
RE: metro turbo
Ingediend door sander op ma, 07-01-2008 19:00
blindklinkmoer ?
RE: metro turbo
Ingediend door Dennis op ma, 07-01-2008 22:00
Ik heb in mijn Clubman (een saloon) toen bovenin de tank een pijpje gelast en dat werkte perfect
Dennis
Die een hele grote front mounted radiator van een Ibiza in die auto had
RE: metro turbo
Ingediend door Gerjan op ma, 07-01-2008 22:58
Roger Wilco bedoelt waarschijnlijk een helicoil.
Het nieuw schroefdraad zetten in versleten draad.
Opboren tot de juiste diameter en dan de helicoil erin moet wel goed gebeuren anders blijft het niet zitten.
Groeten Gerjan
RE: metro turbo
Ingediend door clubbie op za, 12-01-2008 22:20
ik ben er over uit... gelast.
dat de orginele aanvoer opening niet groot genoeg is..
er wordt een gat boven op de tank geboord en een wartel/moer op
dan kan ik de retour leiding van boven af door de achterbak monteren.
de estate heeft de reservewiel bak die er verdiept inligt! daar loopt ie door heen en uit t zicht...wel zo netjes.
maar nu ben ik bang
althans het pijpje dat in de tank naar beneden loopt om alles op te zuigen.
het is de bedoeling om de turbo in de toekomst te veranderen naar een serieus turboblok als alles t goed doet ,maar dan wil ik wel de rest al op orde hebben net als de tank..
niet dat ie in de toekomst te weinig sap krijgt...
RE: metro turbo
Ingediend door Dennis op za, 12-01-2008 23:06
Ik had in mijn Turbo een aanvoer van 8mm en een retour van 10mm. De standaard diameter aanvoer is te klein en moet je dus zeker ook aanpassen, zeker als je verdere plannen hebt.
Dennis
RE: metro turbo
Ingediend door minimania berrie op zo, 13-01-2008 12:30
clubbie waarom zet je geen tank van een injectie er in
die pomp levert druk genoeg alleen een retour leiding er bij leggen en een drukregelaar er tussen zetten kom je toch al een heel eind!!!
berrie
RE: metro turbo
Ingediend door Dennis op zo, 13-01-2008 12:39
Clubbie heeft een Clubman Estate....
Dennis
RE: metro turbo
Ingediend door minimania berrie op zo, 13-01-2008 12:56
dan word het lastig om er een tank van een injectie er in te zetten maar je kan er ook een pomp (facet fast road) tussen zetten heb ik ook die geef druk zat heb ook met 8mm leiding er tussen en een drukregelaar
berrie
RE: metro turbo
Ingediend door clubbie op zo, 13-01-2008 17:19
mmmmmmmm... wordt dus toch de aanvoer uit de tank snijden.....
ga ik vd week Dennis zn werkgever even bezoeken voor een wartel om die erin te bakken....
RE: metro turbo
Ingediend door jaapio1984 op za, 16-02-2008 18:08
Heb je ook foto's van je aanpassing clubbie..
ook van de motorruimte ?
JAapio
RE: metro turbo
Ingediend door clubbie op zo, 17-02-2008 19:48
pm!
RE: metro turbo
Ingediend door Spaiky op di, 01-04-2008 16:01
even een vraagje voor wat meer meningen. Ik ben bezig met de opbouw van een 1330 motor, komt verder een sw5/07 in, eincl nieuwe nokvolgers, oliepomp en dubbele ketting, verder een 3.44 diff.
De kop is nu standaard, het gaat om een mini-motor 1275. Ik kan aan een kop komen van een metro turbo, deze heeft kleppen van 35mm inlaat en 29 mm uitlaat. Waarschijnlijk ook ongelood, maar da's bijzaak. Is het een aanrader om deze kop te nemen en op mn blok te zetten, of gaat dit niet passen, of heeft het eigenlijk vrij weinig nut voor eventueel vermogen winst? De rockers blijven ook (nog) standaard.
RE: metro turbo
Ingediend door ettore bugatti op di, 01-04-2008 16:21
Dat is eigenlijk niet te zeggen zonder wat meer informatie over je andere kop (bouwjaar, motorcode)
Ik verwacht dat het intressanter is om je huidige kop te laten bewerken dan een Turbo kop erop te gooien.
RE: metro turbo
Ingediend door Dennis op di, 01-04-2008 16:27
Een Turbokop heeft dezelfde maat kleppen als een standaard Metrokop dus daar zit geen winst in, dan kun je inderdaad beter je huidige kop aan laten passen.
Dennis
RE: metro turbo
Ingediend door Spaiky op di, 01-04-2008 17:19
mn huidige kop is er eentje van een motor uit de jaren 70. Gelood uiteraard en kleppen 33 mm bij 29 mm.
Het gaat hier niet om een metro 1275, maar een mini 1275 motor.
Zo iets duidelijker? veranderd dit de zaak? Ik was namelijk niet van plan om de kop aan te pakken, maar als ik er dus een andere kop op zet waarvan de inlaat iets groter is, namelijk 35mm, of dit een merkbaar verschil geeft in vermogen, of dat het de reinste onzin is.
In de toekomst wil ik de kop wel aanpakken, maar nu nog niet dus.
RE: metro turbo
Ingediend door Roger Wilco op do, 03-04-2008 11:13
Er in te zetten met een blindklinkmoertang! Ik ga galgje winnen de volgende keer :p
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
RE: metro turbo
Ingediend door clubbie op vr, 04-04-2008 22:13
blindklinkmoertangspanner?!
RE: metro turbo
Ingediend door ettore bugatti op ma, 07-04-2008 19:20
Dat moet dan een 1275GT motor zijn?
Je kan de poortdiameter opmeten als die van een turbo groter is dan wat nu heb kan dat schelen, maar een turbo heeft dan weer uitlaatkleppen met dikkere stelen dus daar verlies je waarschijnlijk iets op.
Verder zou je kunnen kijken of de verbrandingskamer (ivm valve shrouding) beter gevormd is.
Als het nou een MG Metro kop was geweest...
RE: metro turbo
Ingediend door Roger Wilco op do, 10-04-2008 10:22
De uitlaat kleppen van een turbo zijn van ander materiaal zodat ze een hogere temperatuur aan kunnen.
Deze kleppen zijn volgens mij wel dezelfde maat als van een MG metro. En ze zijn nog leverbaar:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=41777
28 pondjes voor een setje. Hoeveel gaten voor kop bouten zitten er eigenlijk in deze kop?
Paginering