Mini AWD

default

RE: Mini AWD

Hallo allen,

Ik zal de sitiuatie eerst eens haarfijn omschrijven.
Net na het halen van m'n rijbewijs in 2009 kocht ik mijn eerste Mini. Een Cooper uit 1991.
Tijdens mijn studie werktuigbouwkunde had ik helaas niet de tijd om het beestje de liefde te geven die ze nodig had, dus had ik haar na twee jaar helaas weer verkocht.

Na wat jaartjes verder te zijn kriebelt 't toch wel weer..
Dus, na veel informatie opgedaan te hebben, broed ik nu op een mooi nieuw plannetje.
Voordat ik weer Mini kan rijden zal ik wel wat jaartjes verder zijn, maar dat wordt het allemaal waard!

Doel van het project is een snelle, betrouwbare, maar origineel ogende Mini die het vermogen knap op de weg kan krijgen.

Het boodschappenlijstje ziet er uit als volgt:
- Mini (in redelijke staat met hier en daar wat laswerk)
- Honda CR-V met B20 & AWD
- AWD Frame kit van MiniTec USA link
- B16 Cilinderkop + parts voor VTEC
- Mazda MX-5 achterwiel hubs

Resultaat wordt dan een Mini AWD met zo'n 220 pk & 220 Nm.
Naast spelen op het circuit is het ook de bedoeling dat er op de weg mooi en rustig mee gereden kan worden.

Doordat ik 'm grotendeels origineel er uit wil laten zien, heb ik er voor gekozen de motor voorin te plaatsen met dit frame kitje. Het zal ongetwijfeld niet mogelijk zijn de mini overal origineel te laten ogen, maar dat zien we dan wel weer:)

RE: Mini AWD

Zelfs op later leeftijd nog, zijn er mannen die zich wat hun liefhebberij auto betreft voor eigenlijk onmogelijke opgaven stellen.
Ermee 'klaar komen' -letterlijk bedoeld- blijkt in de praktijk meestal onhaalbaar.
In elk geval zit je met de keuring als je er -ook- mee de weg op wilt.
British Leyland heeft niet een 4wd Mini in Nederland voor 'toelating' aangeboden. Dus de RDW zal afwijzend reageren als je het kenteken weer actief wilt maken.
Er is een regel die mogelijkheden biedt om een auto 'te veranderen' wanneer de wijziging niet meer dan één van de drie hoofdcomponenten van de auto betreft. Je wilt de aandrijving veranderen; dat is component één.
Dan wil je een hulpchassis gebruiken dat niet bestaat uit het oorspronkelijke subframe voor en subframe achter; dat is component twee.
Dit gaat dus niet door.

RE: Mini AWD

... even in goed gesprek gaan met de juiste personen bij de RDW (Of werkt Wim daar?)
Alles kan gekeurd worden, individueel.

default

RE: Mini AWD

Daarom heb ik een tijdje terug contact gehad met de RDW over het gebruik van dit soort framesets.
Zij hebben mij verzekerd dat het mogelijk is om andere subframes te gebruiken.
Met carrosserie(of chassis) gaat het dacht ik voornamelijk om het gebruik van het voertuig (zitplaatsen, camper, laadvermogen, enz.) en gewicht, wielbasis, breedte, lengte, enzovoorts.
Wanneer ik dus de motor (aandrijving) met bijpassend subframe vervang zonder veranderingen te maken aan de lengte, breedte, wielbasis en dergelijke zal het mogelijk zijn de andere motor op kenteken te krijgen.
Mits er zorg voor gedragen wordt dat de rest van het voertuig aangepast wordt op het sterk toegenomen motorvermogen. In het ergste geval voldoet een visuele inspectie niet en zal m'n Mini op het RDW terrein in Lelystad enkele tests moeten doorstaan. Dat laatste is kostbaar, maar niet onmogelijk.

Wat betreft het AWD verhaal is er wel het een en ander mogelijk bij de RDW. Zo bestaat er een VW Jetta met 6 Cilinder Mercedesblok op de achterwielen wat keurig op kenteken staat.


Maar goed.. Naast het op kenteken krijgen, zijn er nog zat andere uitdagingen met dit project.

Zo ben ik nog niet helemaal zeker of ik dit AWD framekit wel wil gaan gebruiken. Vooral vanwege de import kosten vanuit de USA..

RE: Mini AWD

Ik vind dit wel een stoer plan.
Volgens mij weet je wel waar je aan begint.

Het zal een stuk duurder worden dan je denkt,
maar het resultaat zal er naar zijn.
Laat je duidelijk informeren bij de RDW voordat je iets aanschaft.

Ik ga je volgen. :D

default

RE: Mini AWD

Thanks! d:)b

Ik ben inderdaad al even bezig met onderzoeken ja haha.
Als m'n grove schatting klopt, kan ik inderdaad een knappe auto kopen van dat geld.
Maar ben van mening dat het het waard zal zijn en wel iets unieks zal worden.

Jouw project is overigens ook niet mis; ziet er goed uit!

Aangezien ik ook wat laswerk kan verwachten, heb je misschien wat basis tips?
Kan zelf al wel redelijk lassen (mig/mag & tig), maar nog nooit plaatwerk van een auto gedaan.
Is het bijvoorbeeld lastig zichtwerk delen knap te repareren?

RE: Mini AWD

Plaatwerk bijwerken is niet moeilijk. Gewoon goed passen en passend maken met veel geduld. Het moeilijkste is om de juiste vorm in de delen te krijgen. Het lassen zelf stelt niks voor.
Nou is plaatwerken niet mijn sterkste punt, maar van m'n spuiter wel, en die heeft de JB echt superstrak gemaakt.

default

RE: Mini AWD

Duidelijk :)

Een basis met wat extra ventilatiegaten is dus geen probleem..
Geeft me meteen extra tijd om het allemaal goed uit te zoeken.

RE: Mini AWD

Gaaf project zeg! Dit gaan we volgen!

Erg veel succes!!

RE: Mini AWD

Arjannv schreef:
Resultaat wordt dan een Mini AWD met zo'n 220 pk & 220 Nm.
Naast spelen op het circuit is het ook de bedoeling dat er op de weg mooi en rustig mee gereden kan worden.




Cool project! Ben je ook bekend met Project Binky van Bad Obsession Motorsports?
Zo niet, dan kan ik je aanraden de filmpjes eens te bekijken op youtube
link
Kun je veel inspiratie en goeie tips uithalen denk ik ;)
default

RE: Mini AWD

Bedankt!! Ik was nog niet bekend met dit project. En inderdaad, die filmpjes zullen zeker handig zijn!

RE: Mini AWD

Ik zou zeggen; koop het subframe. Er blijft nog zat over om te klussen. ;)

Goede balans zien te vinden tussen kopen en zelf maken... De balans tussen eeuwig klussen en een lege bankrekening zien te vinden. :)


Wat RDW betreft, die Jetta die je noemde is in wezen een totaal andere auto geworden: Mercedes OM606 TD in de lengte ipv dwars. Daarachter een BMW versnellingsbak en een BMW achteras. Voor zijn de fusees L&R omgewisseld en een BMW stuurhuis geplaatst. Verder is de ongeveer de gehele bodemplaat opnieuw gemaakt: transmissie- & cardantunnel etc etc... En toen ging vrijstelling van 26 naar 40 jaar...:-/


Dat 1/3e -- 2/3e verhaal heeft meer te maken met het bepalen of een auto als oldtimer wordt gezien.

RE: Mini AWD

Hoi Hoi, ik heb nog een mooie link voor je,wat jij wilt gaan bouwen hebben hun al gedaan,
hier de link :http://www.superfastminis.com/

default

RE: Mini AWD

Haha, dat er nog genoeg te klussen valt geloof ik wel ja :D
Zo, dat gaat nog wel ff verder dan wat ik van plan ben.


Thanks Ministef! Dat is geloof ik dezelfde site als waar ik waarschijnlijk m'n frame vandaan ga halen :)