passen van versnellingsbak en motorblok?

default

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

ik heb ekele vraagje
ik kan een metro blokje kopen met versnellingsbak eraan
nu is de vraag
de meeste die ik al gehoord hebben die hebben enkel het motroblok overgezet en de versnellingsbak gewoon behouden hebben (van een 1000cc en een 1300cc)?
nu kan ik gewoon niet versnellingsbak en motorblokje van de metro in mijn mini zetten zonder problemen of gaat dit enkele problemen met zicht meebrengen?
stel dat ik gewoon de koppeling van mijn 1000cc behoud zal dit wel de kracht aankunnen van een 1300 want dat betwijfel ik precies ten zeerst?

al bedankt voor de oplossing

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Alles past gewoon wat het blok betreft, je moet alleen wat specifieke Mini-dingen overzetten.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Wat veel mensen doen is de versnellingsbak overzetten vanwege het diff. Een 3.44 wat meestal op een metro 1300 zit is heel leuk bij het stoplicht maar qua toeren op de snelweg iets minder.
Een 1000 heeft een 3.1 diff dus minder toeren op de snelweg maar minder snelweg stoplichtje trekken...

Koppeling moet het gewoon kunnen hebben volgens mij.
Je moet alleen wat Maarten al zei, de koppelingbediening van de Mini overzetten want een Metro heeft een kabelbediening en bij een Mini is dit hydraulisch. Let wel op dat je het goeie bedieningsarmpje hebt. Stel dat je van een 850 het armje zou gebruiken(is vele male langer) ontkoppelt hij niet of iig slecht (been there...)

default

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

en hoe zit het dan met de versnellingsbak?
want je zegt dat het differentieel een groter overbrenging heeft dus dat hij minder toeren maakt. maar zou ik dan bv het differentieel van mijn 1000cc op mijn metro versnellingsbak kunnen monteren?
en de overbrengingsverhouding van een mtromototje is die langer of korter dan dat van een 1000cc en een 1300cc????

jaja vele vragen hé :?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

De versnellingsbak is exact hetzelfde, een diff. van 3,44:1 is best mee te rijden. 3200rpm bij 120 op 13".
Je bak kan 185pk aan(mits in goede conditie natuurlijk).

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Rene schreef:
Stel dat je van een 850 het armje zou gebruiken(is vele male langer) ontkoppelt hij niet of iig slecht (been there...)




Heeft niets met een 850 te maken. Is het verschil tussen een verto, en een non-verto koppeling. Ze zijn beide te gebruiken op alle mini-blokken ongeacht de cil. inhoud.

Kortom, je kunt de koppeling van de metro gewoon laten zitten. Net als de versnl. bak, zoals Maarten al aangaf. Ook het diff kun je laten zitten, maar dan maak je wat meer toeren. Weet niet zeker of je je 1000 diff zonder aanpassingen direct 1:1 op de 1300 kunt zetten. Ikzelf heb het niet gedaan namelijk..

Overigens hebben de meeste waarvan ik het gehoord heb gewoon alles (blok, versnellings bak, en diff) 1:1 overgezet in de mini....

Wil je nog wat meer info over welke onderdelen je nou verder wel en niet kunt gebruiken, zoek dan even verder op het forum. Best wel wat over geschreven al.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Maarten van den Akker schreef:
De versnellingsbak is exact hetzelfde, een diff. van 3,44:1 is best mee te rijden. 3200rpm bij 120 op 13".
Je bak kan 185pk aan(mits in goede conditie natuurlijk).




4500 rpm bij 120 en 12"... op een 3.44 diff.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

En laat 12" qua wielomtrek nou precies hetzelfde zijn als 13". Ik rijd ongeveer 3800 toeren bij 120, 3.1 diff. (ook 12" wielen). Dus dan lijkt het mij stug dat je met een 3.44 maar 3200 zou draaien. 4500 klinkt logischer.

default

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

dus een versnellingsbak van een 1000cc en een 1300cc zijn juist hetzelfde??

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

ik heb een 2.95 met R10-145/80's.

4000 bij 122km/u

btw ml motorsport heeft een aardig speadsheetje daarvoor.

http://www.mlmotorsport.com/

http://www.mlmotorsport.com/images/Powe ... s/3.65.xls

default

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

dus alle versnellingsbakken van 1000cc en 1300cc zijn dus hetzelfde het is enkel het differentieel dat erop zit dat langer of korter kan zijn?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Is er een verschil tussen een 1000 bak en 1100 bak? Welke combinatie's zijn niet mogenlijk?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Zal die toeren nog ff nakijken.
Hetgene waar je op moet letten bij het combineren van motor en bak zijn je transfergears , de juiste combinatie van tandwielvorm en overbrengingsverhouding.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

1000 diff zonder aanpassingen direct 1:1 op de 1300 kunt zetten.




Ik heb op mijn 1275 de originele (gereviseerde) bak gebruikt, alleen het 3.44 FD vervangen voor een 2.95 die oorspronkelijk uit een 1000tje kwam.

Binnenkort ga ik de 2,95 vervangen voor een 3.1. Hij komt al heel aardig weg bij het stoplicht, maar op 3.1 is het net wat lekkerder.

Kortom: het is uitwisselbaar.

Wouter (10" wielen)

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ik had nog een vraagje,
Waar vind je eigenlijk de gegevens van je versnellingsbak? Die verhoudingen / overbrengingen?
Ik heb een 850 maar weet niet welke versnellingsbak hier ondersteekt. O+
Past eigenlijk ekle versnellingsbak op elke motor? :? ?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

"in principe" zijn de versnellingsbakken uitwisselbaar .. maar gezien de leeftijd van een 850 kom je mogelijk in de knoop met de verschillen van A en A+ blokken.

zie ook de IME:
http://www.ime.org.uk/
en wel:
http://www.ime.org.uk/ime/g/gearbox.html
http://www.ime.org.uk/ime/t/transmission_types.html
http://www.ime.org.uk/ime/p/primary_gears.html

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ik heb eens ff zitten lezen:


Heads/boxes are swappable.
...
NOTE : The 1275 crank fouls the inside of the gearbox casting on earlier 1960s unless the 'box came off an "S" originally. They standardised in '68 or '69.
...
A+ gearbox with pre-A+ block, or vice-versa

It is possible to put an A series engine onto an A+ gearbox and vice versa, but the transfer housing and drop gears *MUST* be the same type as the gearbox, as the idler bearings are different sizes. Apart from that nothing to it.


RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Mmm, interesant, dus als je de steekassen bij de versnellingsbak laat, kan je die evengoed omwisselen van motor tot motor...

thanks :)

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

J-man schreef:
...steekassen bij de versnellingsbak laat...




Hier worden geen steekassen bedoeld, die zijn "allemaal" hetzelfde. Maar als je het koppelingshuis eraf haalt kijk je tegen 3 tandwielen aan... DIE!!! ;)

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ow, men bedoelt hier het differentieel. :o

ok, weer wat bijgeleerd. O:)

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Nee, dat is niet het differentieel. Het differentieel zit achter de versnellingsbak, het gaat hier om de zgn. drop gears, de tandwielen die de overbrenging vormen tussen motor en versnellingsbak.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

ik ga me hier eens een heel deel informatie over moete opzoeken. |:(

De versnellingsbak hangt niet in lijn met de motor maar er onder, en de 3 tandwielen die men hier bedoelt, zijn die van de motor onder elkaar naar de versnellingsbak. (van eigenlijk de krukas, na de koppeling, tot de ingaande as van de versnellingsbak)
Mijn fout, ben weer mee... :|

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Nog eve overde toeren die van mij heeft een 2.76 met 13" 175x50x13 en ik maak dus 3200 toeren en heb ook nog 12" er onder gehad en toen maakte ik het zelfde kwa toeren.

En ik heb dus een een MPI. Maar goed komt nog een 3.1 of 3.2 diff in >:)

Dennis J.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

De verschillen in omtrek tussen een 165/60/12 (of een 145/70/12) en een 175/50/13 band zijn ook minimaal.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

"in principe" zijn de versnellingsbakken uitwisselbaar .. maar gezien de leeftijd van een 850 kom je mogelijk in de knoop met de verschillen van A en A+ blokken.




Ik heb regelmatig een mini gesloopt en daar de bak er onderuit gehaald , want dat is dan het enigste wat je nog wel eens kunt gebruiken ,die standaard 850 en 1000 motortjes gooi je weg.. :r
Wat mij opviel dat in de A type versnellingsbakken het hoofdlager nog goed in tact waren , tevens zijn de tandwielen groffer getand.
Doordat deze groffer getand past dit niet op de dropgears die naar een A+ motor gaat.

Je kunt daarvoor op de krukas een ander tandwiel bestellen zodat het wel past maar is duur in aanschaf.
Het tussentandwiel van de dropgears is ook verschillend , de as past weer niet in een a+ bak
Ik heb een A+ 1275 met een A+ bak eronder met daarin alle tandwielen van een A bak gelijk erin overgezet.
Je moet dan wel het A tandwiel vervangen van de ingaande as door een A+ tandwiel en een stuk uit de wand van de bak slijpen om de A-tandwielen-as er in te kunnen laten zakken.
De mini staat nu al een tijdje zo , de motor zit erin , het plaatwerk erin gelast dus hoop ik deze "constructie" een keer te kunnen testen.
Het gevoel op de versnellingspook is in ieder geval goed dus ik ben benieuwd. 8)

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

heb ook in mijn mini een rembekrachtiger gezet




kijk eens op IME (www.ime.org.uk) en zoek op gear of gearbox.

Wouter

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Een dergelijke constructie als Edwin heb ik ook

Heb een 1000 A+ blok met een A bak eronder, inclusief de dropgears van de A bak ook op de krukas. Ik vind die tandwielen van de A bak trouwens wat robuuster overkomen geen idee of het zo is maar ze zijn inderdaad groffer getand

Enne, werkt goed moet ik zeggen schakelt als een mes door een pakje boter
:)

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Van mijn 1100 (A blok) Special is wel het hoofdlager kapot gelopen... De krans die de kogels op afstand houdt was uiteen gevallen, met het gevolg dat de kogels op een gegeven moment aan 1 kant ligt---> Een klote herrie.. :(

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Eelke schreef:
Nee, dat is niet het differentieel. Het differentieel zit achter de versnellingsbak, het gaat hier om de zgn. drop gears, de tandwielen die de overbrenging vormen tussen motor en versnellingsbak.




Deze"drop gears" zijn ook voor het omdraaien van de draairichting van de motor.
NB.: eigenlijk zit het blok t.o.v. het oorspronkelijke ontwerp verkeerd om gemonteerd.
Het eerste prototype had de uitlaat aan de "voorzijde" zitten.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Stijn2000 schreef:
dus alle versnellingsbakken van 1000cc en 1300cc zijn dus hetzelfde het is enkel het differentieel dat erop zit dat langer of korter kan zijn?




Nope niet alle versnellingsbakken zijn dezelfde in de oudere pre-1985 848cc, 998cc, 1098cc zitten er andere tandwiel overbrengingen per versnelling dan de pre-1985 1275cc, na 1985 zijn het allemaal nog andere maar wel gelijke voor alle modellen ook metro en de rest, behalve 4de, die zijn allemaal 1:1.
topsnelheid is dus afhankelijk van eindoverbrenging.

of je voordeel hebt erbij? 1ste is het gemakkelijkt bij de na 1985 bakken 3.667:1
die ervoor 3.54:1 en in de 1275cc 3.33:1.

dus als je eerste wat langer wilt dan kun je zoeken voor een pre-85 1275cc.

Dat maakt dat je meer 'powercontrol hebt en minder rap slipt, tweede en derde zijn nagenoeg gelijk (0.095:1 en 0.075:1 verschil groter ook) en vierde is gelijk.

greetz

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Uit een ander topic:

ROLAND schreef:
als ik het goed begrijp zou ik de eindoverbrenging van mijn 1300 moeten overzetten op de 1000-bak.

Als ik dit niet doe, dan is de eindoverbrenging lager en dus de acceleratie minder.....



Dat hangt af van de overbrenging die in jouw bak zit en die in de ruilbak zit. Volgens mij is dat niet een wetmatigheid. Je zal niet echt een lang diff hebben met een SPi, maar volgens mij niet zo kort dat er geen 1000-bakken te vinden zijn met een kortere c.q. even lang/kort.

Trouwens, als je de bak toch al vervangt is het niet zo'n groot probleem om ook het diff te vervangen, volgens mij. De bulk van het werk is de motor uitbouwen voor het vervangen van een diff, en dat moet toch al.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Superrob schreef:
Een dergelijke constructie als Edwin heb ik ook

Heb een 1000 A+ blok met een A bak eronder, inclusief de dropgears van de A bak ook op de krukas. Ik vind die tandwielen van de A bak trouwens wat robuuster overkomen geen idee of het zo is maar ze zijn inderdaad groffer getand

Enne, werkt goed moet ik zeggen schakelt als een mes door een pakje boter
:)




Ik ben je even kwijt;

Edwin heeft juist de inhoud van zijn A-bak in het omhulsel van zijn A+-bak gezet en de dropgear-set van de A+-set gebruikt.

Wat jij gedaan hebt is volgens mij alleen mogelijk bij 1000 A blok naar 1000 A+bak (of andersom), dat werkt niet bij ombouw naar 1300.

Maar nu een hersenspinsel;

is het niet mogelijk om het gat in je A-versnellingsbak waar het naaldlager van de A-idle-gear ingaat uit te frezen tot er een naaldlager van een Aplus-idle-gear inpast?
Dan zet je natuurlijk alsnog de hele dropgear-set van een A+ op deze configuratie.


Je gaat dan natuurlijk de A-bak combineren met het vliegwielhuis van een A+ blok.
Of is dit onmogelijk omdat versnellingsbak en vliegwielhuis een match zijn?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ik heb de bak van mijn '83 1000cc onder mijn metro 1275 A+ gehangen en dat werkt gewoon. (had geen idee dat daar nog verschil in zou kunnen zitten)

Ignorance is bliss I guess

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Zelf heb ik een 1300 maestro blok op de versnellingsbak van een 1100 gezet. De enigste aanpassing die ik moest verichten is een andere krukas. Verder is er een verto koppeling op gezet.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Crispy schreef:
Ik heb de bak van mijn '83 1000cc onder mijn metro 1275 A+ gehangen en dat werkt gewoon. (had geen idee dat daar nog verschil in zou kunnen zitten)




Da's allebei A-plus, dat is dus geen probleem. Het gaat me juist om een A-bak onder een A-plus motor.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ik zou niet gaan frezen/boren in die bak. je moet zeker weten dat de boel nog goed in lijn ligt anders ga je lagers en tandwielen verkeerd belasten.
Je kunt dan beter en makkelijker je A+ tandwiel op de krukas vervangen door die van de A (wat superrob ook al zegt)

Volgens mij moet het ook niet zo'n hele toer zijn om aan een A+ bak te komen. (evt heb ik nog een voor je van een 1275 metro uit '89) Je kan toch ook alleen je diff overzetten uit je A bak?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Crispy schreef:
Je kunt dan beter en makkelijker je A+ tandwiel op de krukas vervangen door die van de A (wat superrob ook al zegt)




Volgens IME: The difference between A and A+ is finer teeth on A+ (to reduce noise), and the difference between 998 and 1275 is in the crank step.

Ergo; dat past dus niet een A-primary gear op een A-plus krukas (andersom ook niet natuurlijk)

Ik heb de beschikking over een A-plus bak (zit nu in de Mini) en een A-bak (in de schuur)
Het liefste zou ik de A-bak reviseren en met mijn truukje en mbv de A-plus dropgears onder het A-plus blok plaatsen.

Ben toch benieuwd waarom mijn oplossing niet zou kunnen? (los van het feit dat hier nergens vermelding van wordt gemaakt op la internet)

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

volgens mij kan zoiets wel (in HTMYM wordt er ergens iets over gezegd, maar ik weet zo het verband niet).

maar misschien is het niet de oplossing voor jouw probleem ? en moet je gaan denken aan rechtvertande tussentandwielen ... http://www.jackknight.co.uk/miniintro.htm#mtg

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat ik het niet zou doen vanwege de eerder vermelde redenen

Maar je wil een gereviseerde bak maar niet te lang stilstaan? of waarom wil je die bak uit de schuur inbouwen?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Zie link

Ik vond mijn A-bak altijd al beter schakelen dus vandaar het idee.

En de oplossing van de inhoud van mijn A-bak in de behuizing van mijn A-plus bak bouwen vind ik wat bewerkelijk. Het zou mooier zijn als ik de A-bak in zijn geheel onder de A-plus motor kan schroeven.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Heb vele A bakken en A+ bakken gesloopt , veel A+ bakken zijn gaar vooral het hoofd lager .
De A bakken zijn veel sterker ...
Paul , voor jou pm naar mij :
Neem een A+ bak , verwijder de gehele inhoud.
Neem een A bak , haal daar de inhoud uit als volgt:
De totale as met tandwielen en hoofdlager bestaat uit 2 delen , haal de uitgaande as eruit.
Nu kun je de lange as met tandwielen en hooflager uit de A bak halen.
Deze ga je passend maken in je lege A+ bak die je later onder je motor gaat monteren.
Je zult zien dat deze as er [i:20ik369f]net[/i:20ik369f] niet erin valt in de bak omdat deze komplete as met tandwielen net iets langer is als een A+ as.
Je zult dan een klein sleufje moeten slijpen in de bak waar je de as door naar onderen kunt krijgen.
Daarna bak goed schoonmaken !!!
Daarna verwissel je op de uitgaande as het A tandwiel door een A+ waardoor je aan je drop gears niets hoeft te veranderen .
De TOTALE lengte van een A+ of een A as is hetzelfde , van een totale A as lopen de 2 delen verder in elkaar.(dus sterker lijkt mij )
Je kunt ook op de krukas het tandwiel proberen te vervangen door een A tandwiel maar dat past niet (inwendige diameter).
Er is wel in de handel een aangepast tandwiel voor maar dat is een kostbare zaak.

Succes

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ik leer iig weer wat bij in dit topic!

Als je jouw oplossing wil doen, Paul, met dat opboren van dat gat, zit je ook met veel slijpsel en zooi. Het beste is dan toch om dat te doen met een leeg huis. Al je m dan toch al leeg hebt kan je net zo goed die oplossing van Miniboer doen, zit je ook niet met het probleem dat je dat gat super precies moet frezen.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Thanks Edwin,

heb je ook de schakelvorken ed overgezet of heb je die laten zitten?

En what about mijn oplossing om het gat in je A-bak waar het idle-gear naaldlager in gaat te vergroten zodat het A-plus primary-gear past?

@Crispy: voor mijn gevoel is het beter om de inhoud van een bak bij zijn behuizing te houden, en niet uit te wisselen.

Sowieso moet in beide situaties de hele bak leeg zijn om het slijpgruis goed te kunnen verwijderen.
Vwb het super precies kunnen frezen van het gat; ik ga er vanuit dat ze dat kunstje wel voor elkaar krijgen bij een revisiebedrijf.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Miniboer Edwin schreef:

Je kunt ook op de krukas het tandwiel proberen te vervangen door een A tandwiel maar dat past niet (inwendige diameter).
Er is wel in de handel een aangepast tandwiel voor maar dat is een kostbare zaak.

Succes




Zou je het A+ primary gear niet kunnen uitboren zodat deze op een A- krukas past?

Qua lengte, uitwendige diameter en tanden voor de koppelingsplaat zijn ze hetzelfde.

Erik

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Erik van der Maat schreef:
Zou je het A+ primary gear niet kunnen uitboren zodat deze op een A- krukas past?




850/1000/1100 primair tandwiel past op (bijna) elke krukas voor 850/1000/1100 (dat 'bijna' heeft te maken met heel vroege Mk I's). 1275 primair tandwiel past op elke 970/1071/1275 krukas. Het maakt hierbij niet uit of het A of A+ is. Punt is dat de drie tandwielen 'bij-elkaar' horen en je geen A+ en A versies van een of twee van de drop gears door elkaar kunt gebruiken. Er zijn overigens wel mensen die 1000 primary gears ombouwen naar 1275 door het binnenste lager uit te boren en te vervangen door een groter.

De mogelijkheid om A of A+ drop gears te gebruiken wordt bepaald door het versnellingsbak huis. En dan gaat het over het lager voor het tussentandwiel. A+ tussentandwielen gebruiken grotere lagers dan de oudere bakken (Dit zijn alle waarbij het nummer aan de voorkant niet met DAM begint).

Heb overigens de rest van dit topic ook eens goed bestudeerd, maar er is hier en daar toch wel nog wat op te merken over uitwisselbaarheid van een en ander. Zo passen 1275 motoren niet op 3-synchro Mk I/II bakken voor 850/1000 en is het zeker niet altijd mogelijk om A tandwielen te plaatsen in een A+ bak. Dan kan alleen in DAM2886 bakken zonder iets te moeten wegslijpen o.i.d.

Ook wordt ergens gemeld dat veel A+ bakken eerder gaar zijn dan A bakken. Daar zijn twee dingen op te zeggen. In het algemeen klopt dit en het komt doordat Rover destijds veel te dunne olie voorschreef. Alleen met de juiste olie (20W50) kun je het lagerhuis voor het tussentandwiel in goede staat houden (aangenomen dat er 'normaal' wordt gereden met de Mini). Anderzijds heb ik diverse voorbeelden gezien van oude A bakken waarbij het tussentandwiel volledig in het versnellingsbak huis is gevreten door 'sportief' gebruik...

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Ik ben bezig een 1300 blok op een 1000cc bak te zetten. Hiervoor gebruik ik de drop gears van de 1000. op de plek van de primary gear op de krukas zit een bus. Hierdoor kan mijn primary gear van de 1000cc er niet op. Mijn idee was om de koperen bus in de primary gear te verwijderen, de primary gear uit te boren, en de koperen bus van de 1300 primary gear erin. Hierdoor zou de primary gear wel moeten passen. Kan dit?

Erik

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Deze procedure werkt, maar zorg wel dat het uitdraaien van het primaire tandwiel naar de grotere maat goed wordt uitgevoerd.

Ik zou ook even kijken of e.e.a. wel rendabel is, want een goed gebruikt 1300 primair tandwiel voor A+ is over het algemeen niet heel duur.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Hoe zit het met de schakel stang van een 850? Is dit altijd met zo'n lange versnellingspook die naar voren toe loopt? Of zijn er ook modellen waar hij net als een bijv. een 1000tje via de bodemplaat en dan onder de auto naar voren gaat?

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

Alle Mini 850 Mk I hebben een lange pook en de vroege Mk III reeks tussen 1970 en ongeveer 1972.

RE: passen van versnellingsbak en motorblok?

en dus de late Mk III (vanaf 72 tot ~80/82) hebben een 'gewone' pook op de vloer en de stangen onder de auto naar voren ..

FWIW,
Theo van den Bogaard