raar probleem met afstellen

RE: raar probleem met afstellen

Hallo

Ik ben nu een paar dagen bezig de mini afgesteld te krijgen,
omdat ik geen toegang heb tot een testbank moet ik het dus tijden het rijden aftellen.

nu heb ik hem redelijk afgesteld, in ieder geval in zijn 1e en 2e versnelling.
-trekt goed, zelfs bij vol gas.
-loop stationair wel wat te hoog.
-de bougie is bruin, maar nijgt naar het rode toe!? :?


als ik hem flink door trek in zn 2 en overschakel naar zn 3 valt hij ineens weg, net of hij te weinig benzine krijgt.
als ik wat met je choke speel komt hij wel weer op gang en kan ik weer wat snelheid maken.


nu heb ik wat gekeken op het forum en in wat boeken.
maar ik kom er niet echt uit.

weet iemand wat dit kan zijn?


de mini is een 988CC uit '87 met SU HS4 carb
Stage 1 tuning set (filter, naald, inlaat & uitlaat)


mvg
Bram

RE: raar probleem met afstellen

Nadat ik bij een stage 1 uitlaat, naald en k&n filter
gezet had liep mijn mini ook slecht.
Goed bij optrekken maar in de hogere versnelling inhouden en stotteren.
De onsteking anders afgesteld en hij loopt weer goed.

RE: raar probleem met afstellen

ow oke.

Hoe had je hem afgesteld, meer naar wat het hoort te zijn of juist niet?

RE: raar probleem met afstellen

Het ontstekingstijdstip vroeger zetten.
Ik denk dat hij origineel op 8 staat, en hij moet met
de stage 1 kit meer richting 12.

Best in een garage laten doen met een stroboscooplamp erbij.

RE: raar probleem met afstellen

Ik heb de ontsteking naar 12 afgesteld.

Heb ook wat met de afstellingen van de carb. gespeeld.


Maar het probleem blijft het zelfde, 1e en 2e versnelling trekt hij goed
Maar in zn 3 en 4 loopt hij alleen redelijk tot een kwart gas, meer dan dat dan begint hij te pruttelen.


Wat kan dit zijn?

RE: raar probleem met afstellen

rotte onsteking?

RE: raar probleem met afstellen

Lijkt me geen ontstekingsprobleem. Dat komt er wel uit als je volgas in de 1 en 2 geeft. Het lijkt me eerder een verkeerde naald of zo. Kun je geen CO meting laten doen?

RE: raar probleem met afstellen

kan misschien wel een CO meting laten doen.
maar waarop moet hij ongeveer staan? of hoe kan ik hem dan afstellen?

RE: raar probleem met afstellen

bram2202 schreef:
kan misschien wel een CO meting laten doen.
maar waarop moet hij ongeveer staan? of hoe kan ik hem dan afstellen?




Ik had hem meestal tussen de 0,5 en 1,0%. Meer is niet nodig. Toen ik de auto uit Engeland importeerde stond hij op 9% en als ik hem lager zette begon de auto te hoesten en ploffen. Later bleek dat de ontsteking te laat stond (lage compressiemotor, moet vroeg staan). Dus de ontsteking heel vroeg gezet en toen kon het CO zonder problemen lager gezet worden.

RE: raar probleem met afstellen

heb vandaag dus de mini verder afgesteld:

-contactpuntjes gesteld,
-ontsteking op tijd,
-carb afgesteld zodat de CO op 1 staat.


maar nog steets loopt hij k*t :( |:(

bij een beetje gas is er niets aan de hand,
ga ik verder dan dat, begint hij te pruttelen, en af en toe een knal,

maar soms trekt hij wel gewoon door bij vol gas (alleen in 1e en 2e versnelling)



iemand een idee waar het nog meer aan kan liggen?

RE: raar probleem met afstellen

kan je ermee langs eindhoven rijden, dan wil ik er best wat tijd aan besteden...

RE: raar probleem met afstellen

Red Flame schreef:
kan je ermee langs eindhoven rijden, dan wil ik er best wat tijd aan besteden...




probleem is dat ik amper de 80 haal :( en op de snelweg lijkt me dat niet heel veilig :(

RE: raar probleem met afstellen

Naah vriend... ik blijf erbij rotte onsteking....jah oke volgas werkt t mooi maar met halfgas blijkbaar niet... t mechanische deel dus met de veertjes achter de montage plaat,kunnen es een keer te slap zijn waardoor de mini rottiger gaat lopen, de vacuum vervroeger kan m makkelijker om trekken en heeft geen tegenkracht meer van de veertjes,vandaar de plof en stotterende gedrag, bij half gas en volgas doet ie t wel mooi

RE: raar probleem met afstellen

markje schreef:
Naah vriend... ik blijf erbij rotte onsteking....jah oke volgas werkt t mooi maar met halfgas blijkbaar niet... t mechanische deel dus met de veertjes achter de montage plaat,kunnen es een keer te slap zijn waardoor de mini rottiger gaat lopen, de vacuum vervroeger kan m makkelijker om trekken en heeft geen tegenkracht meer van de veertjes,vandaar de plof en stotterende gedrag, bij half gas en volgas doet ie t wel mooi





bij het afstellen van de contactpuntjes kwam ik er achter dat dit deel vast zit aan een veer.
er was wel wat kracht nodig om deze te kunnen verplaatsen.

RE: raar probleem met afstellen

heb je ook al aan je vervroeger gezogen?

RE: raar probleem met afstellen

markje schreef:
heb je ook al aan je vervroeger gezogen?




nee nog niet, wat moet er gebeuren als ik dat doe?

RE: raar probleem met afstellen

goed..... je maakt de vacuumslang los van de carburateurzijde,je haalt je verdeelkap los, goed zuigen en als alles goed gaat dan,zie je plaat waarop je de concatpunten zit verdraaien,

RE: raar probleem met afstellen

Het is opgelost,

ik wou de bougie controleren, of ze nog goed waren en welke kleur ze hadden,

bij het er uit draaien sprong ineens een stukje van de isolatie er af ??

bij het goed bekijken zag ik dat de bougie compleet gescheurd was.




na het vervangen van alle 4 de bougies door nieuwe, en het beetje spelen met de carb. afstelling trok hij ineens goed door, zonder stotteren :D in alle versnellingen

RE: raar probleem met afstellen

AAhh jah, dat kan ook, ook niet aan gedacht zoiets maar inderdaad dan gebeurd dat ook, gelukkig toch opgelost

default

RE: raar probleem met afstellen

hallo,

ik lees in eerdere reacties dat de vervroeging word afgesteld op 12 bdcp. bij welk toerental word dit gedaan?

ik ben namelijk bezig met mijn 1000cc motorblok met stage 1 en 12g295 kop af te stellen. maar weet niet hoeveel voor ontsteking en bij welk toerental ik hem op moet afstellen?


hoor t graag van jullie.