Ik heb een mini 1000 redhot van 1988
het dashb is open. Nu zit ik met de vraag waar haal ik de stroomdraad vandaan voor de radio en hoe zet ik deze vast(de radio dan). er zit namelijk niet ergens een plaat of zo waar ik die in of op kan maken! Zijn hier speciale setjes voor of moet ik een dashb er in bouwen?
De voeding kan door de draad die links onder bij de stuurkolom zou moeten hangen (lichtgroen). Dat is een contactgeschakelde draad. Voor de constante voeding (voor het geheugen) moet je vanaf de zekeringenkast (2e zekering van boven, rechterkant (als je ertegenaan kijkt)) een draad trekken.
Voor het inbouwen van de radio kun je een onderbouwbak kopen (automaterialenzaak) of een (houten) dashboard met radio-uitsparing of zelf iets knutselen.
Nou, je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb zelf ook zo'n onderbouw bakje erin zitten, werkt goed, alleen heb ik mijn antenne kabeltje iets moeten verlengen, want het bakje hing bij mij net iets te ver weg.
Succes ermee
Ik had een onderbouwbak boven (omgedraait dus) de schakelaars zitten. Zag er wel netjes uit. Ik wilden de bak niet bij de passagier want dan zat je weer met benen in de weg.
Maar goed ben nu met een, ik moet zeggen, redelijk leuk dashboardje bezig en das een veel nettere oplossing.
Bedankt voor het advies ik ga naar de autozaak voor een radio houder .
bedankt namens
Marcel
persoonlijk ben ik voorstander van een extra kabel trekken vanaf de accu, (wel zekering dicht bij de accu) zodat je zeker weet waar de kabel vandaan komt en vooral wat die kabel kan leveren aan spanning. de bedrading van een mini is niet gemaakt voor een radio + versterker + wisselaar + Alarm + ????
een extra goede kabel is nooit weg.
de geschakelde voeding van je kachel afhalen en zelf een goede massa verbinding aanleggen...
even even vraagje:
is er soms een vaste kleurencode van ee radio?
ik heb zo een klasiek oude radio gekregen van iemand maar die moet is dus nog inbouwen en ik hebcompleet geen idee welk draadje waar moet worden aangesloten?
tips allemaal welkom
groeten
dit zijn de aansluitingen voor elke radio: (uit mijn hoofd)
Geel = continue stroom
Rood = schakelstroom voor contact (kan in combinatie met geel)
zwart = Aarde
blauw wit = schakelstroom voor de versterker
wit= meestal schakelaar voor de antenne
paars (wit) = boxen voor
groen (Wit) = boxen achter
en de rest van de kleuren is meestal luidsprekers!
Jahaa zo ken ik nog wel een paar schema’s waar bijvoorbeeld rood voor continue spanning zorgt. Tegenwoordig is er wel een (ISO) standaardisatie, in veel moderne auto’s kan je een ISO aansluiting vinden. Die kan je zo in een moderne radio/cd-speler pluggen en klaar is kees. Hoe het met de laatste types Mini’s zit weet ik niet maar ik heb dus nog nooit zo’n ISO stekker op een Mini gezien. Maar je kan ze gelukkig los kopen bij bijvoorbeeld Halfords, voor een €uro of acht. Voor een Mini moet je improviseren. Via de zekeringen de radio aansluiten of vanaf het bestaande circuit is natuurlijk mogelijk maar het kan ook wel eens problemen geven. Een aparte gezekerde draad is inderdaad een betere oplossing, die hoeft niet persé van de accu te komen maar kan ook op een van de bruine voedingskabels (draden) bij geprikt worden. ( die waar de zekeringen aan hangen) Gebruik wel goede montagedraad die je bij de automaterialenboer koopt. Die zou je bijvoorbeeld met nylon kabelbandjes netjes aan je draadboom kunnen bevestigen zodat ie niet los in de motorruimte hangt, gebruik ook rubber tulen om de draden door het plaatwerk naar binnen te geleiden. Hoeveel auto(Mini) rijders al kortsluiting hebben gehad door het ontbreken van zo’n tule is niet meer te tellen.
En dan nog…… zoals iedereen weet heeft de Mini geen vering. Oudere radio/Cd spelers (die niet vooruit lezen) kunnen niet zo goed tegen het gehobbel van de Mini en daar heb je maar weinig aan. Dus een tweedehandsje aanschaffen is vaak niet zo’n goed idee. Bovendien is de kans niet onaanzienlijk dat een tweedehandsje niet helemaal eerlijk is, dat ie bijvoorbeeld uit een andere Mini is gejat!! Dat willen wij Minirijders dus helemaal niet!!!
Meer wil ik ‘r niet over zeggen Greetz
de autoradio heb ik gekregen van iemand ( een mooi klassiek model)
dus die ga ik er wel proberen in te hangen.
dat het ordelijk moet gemonteerd worden ben ik helemaal mee eens want zo wat slordig draadjes aansluiten word ik ziek van.
ik geef nu liever wat meer geld aan rubbertjes enz voor mijn subframe en carroserie dat die helemaal perfect is dan nu geld te gaan investeren in een radio die ik later nog altijd kan inbouwen.
ik zal het volgende week eens een een proefje doen met de hopelijk goed kleuren hierboven
bedankt alvast
vincent schreef: Geel = continue stroom
Rood = schakelstroom voor contact (kan in combinatie met geel)
Dat gaat dus niet op want zou geel continu stroom zijn en deze in combinatie met rood gezet worden krijgt de 1 of de ander toch een continu stroom.
Geel is meestal "geheugenstroom" toch?
Continustroom dus, om bijvoorbeeld het geheugen vast te houden ja. Of als backup voor de geschakelde stroom (het is mogelijk dat de geschakelde stroom enkel wordt gebruikt om de radio aan te zetten, maar dat het werkelijke vermogen voor de continustroomaansluiting wordt gehaald.
Theo: ik neem aan dat bedoeld wordt dat je de geschakelde aansluiting op de radio ook aan de continue voeding kunt hangen. Dan is je radio dus altijd beschikbaar, zonder dat de sleutel in het contact hoeft te zitten. Sommige mensen vinden dat prettig. Ik vind het zelf wel weer makkelijk dat de radio uitgaat zodra ik het contact af zet.
Stijn2000 schreef: de autoradio heb ik gekregen van iemand ( een mooi klassiek model)
dus die ga ik er wel proberen in te hangen
ik zal het volgende week eens een een proefje doen met de hopelijk goed kleuren hierboven
Dan heb je grote kans dat de kleuren niet overeen komen met de aangegeven kleuren...
Meestal zit er op zo'n oude radio een sticker met daarop de aansluitingen zoals ze moeten zijn...
Succes.
ik heb daarjuist eens gekeken en er zit al zo een dikke ronde stekkertje op.
voorwat dient die al?
ik zal morgen of overmorgen laten weten wat de andere kleuren zijn.
groeten
Waarschijnlijk omdat het een oude radio is heeft deze geen voorkeuzezenders net als de nieuwere radio's en dan heb je dus maar 1 plus draad nodig dus OF je doet hem via het contact, de radio gaat dan uit zodra je het sleuteltje eruit haalt, OF je doet hem aansluiten op een draad waar continue plus op staat alleen moet je dan zelf de radio niet vergeten om uit te zetten....je zal de eerste en ook de laatste niet zijn die terug komt bij z'n auto en niet meer kan starten omdat de accu is leeggetrokken door een spellende radio
K denk dat de behuizing van de radio een stekkeraansluiting heeft waar de massadraad op aangesloten zal moeten worden om de radio te laten werken.
De resterende draden zullen de speakeraansluitingen zijn.
Succes.
Even een oud topic oprakelen
Ik heb mijn autoradio geinstalleerd, eerst door de gele en de rode draad allebei op de groen-witte contactdraad aan te sluiten. Dit was één van de mogelijke aansluitingen volgens de handleiding van mijn radio. Dus geen continue stroom. Maar het is toch wel heel relaxed als dat ding onthoud bij welk liedje op de cd hij gebleven is...
Dus ik heb de gele draad voor continue stroom, zoals in de tweede post staat, aangesloten op de rechterkant van het zekeringskastje, tweede zekering van boven. Maar, nog steeds onthoud ie niets. Volgens het boekje van de autoradio zou hij het automatisch moeten onthouden, daar is geen optie voor.
iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
In dit topic staat omschreven hoe je de radio aan kunt sluiten op de zekeringenkast. Als je het zo doet, zou het wel goed moeten gaan.
dank voor je snelle reactie, had dit topic nog niet gelezen. maar zoals het daar beschreven staat heb ik hem dus wel aangesloten...
Raar, als hij zo aangesloten is, dan zou hij het moeten doen. De radio heeft het voor het opnieuw aansluiten wel goed gedaan? En de cd doet het gewoon of speelt de radio helemaal niet meer?
Alles werkt verder, voor en na het opnieuw aansluiten... Het enige is dat hij kennelijk geen stroom krijgt als het contact uit is. Nu ik dit intyp bedenk ik me dat ik wel even kan meten of er stroom op de gele draad staat als het contact uit is.
Misschien is het de rode draad die je moet aansluiten op de constante +, dus precies andersom, maar ik weet niet of dat ook beschreven staat in je handleiding.
goed... ik schaam me diep...
er stond helemaal geen stroom op die continue kabel, want de zekering was doorgebrand... Ik dacht dat je dat aan de buitenkant van die zekering kon zien, maar toen ik hem eraf haalde merkte ik pas dat het ene uiteinde los zat.
Anyway, het werkt nu weer zoals het moet, dank voor de hulp en excuses voor deze fout. Ik ben dan wel een beginner, maar dit had ik niet van mezelf verwacht
en morgen maar eens kijken waar de paarse draad aan dezelfde zekering heen gaat, want die moet het ook dus niet hebben gedaan sinds ik deze auto een maand terug kocht...
Een wijze les voor elke mini-rijder
zekeringen kunnen er nog zo goed uitzien, maar meten = weten...
Zo heb ik al menig electroprobleem op kunnen lossen (en ik heb er al een hoop gehad )
Thanks voor het opduiken van dit oude topic, hoort niet (meer) thuis in Standaard Techniek dus ik verplaats 'm even.
Vandaag een paarse draad (met witte streep)in m'n handen gehad,van de binnen verlichting, maar dit is een massa kabeltje :S.
Veel plezier met je radio.
[size=75:3a5cil2j][topics samengevoegd - Crispy][/size:3a5cil2j]
Na gezocht te hebben in het forum, wat wel wat opleverde maar nog een paar vragen onbeantwoord liet.
Het probleem, ik heb een Mini 1000 S. nu wil ik dus de autoradio voor aansluiten, terwijl de accu achterin ligt.
Is het verstandig een nieuwe draad vanaf de accu naar het zekeringkastje te leggen? zo ja, hoe dik moet die draad zijn?
Zo nee, hoe dan wel ?
Alvast bedankt
Hangt een beetje af van de gehele installatie die je van plan bent, maar een normale radio met 2 speakertjes voor een lekker achtergrond muziekje (geen boem boem voor de boulevard) kun je stroom van je lichtschakelaar pakken. De dikke bruine voedende draad.
Hangt inderdaad af van de instalatie natuurlijk, alhoewel zelfs voor iets zwaarder gebruik aftakken van de lichtschakelaar zeker mogelijk is.
natuurlijk is ook de vraag, is dit het enige dat je nog wilt bijschakelen?
(vb nog interieurverlichting,sigaretteaansteker,gps,...?)
indien je een aantal dingen van plan bent(zelfs op lange termijn) ben je beter dat je nog een 2.5mm² draad trekt rechtstreeks van de batterij.
heb ik ook gedaan, een kabel van batterij naar voor achter het dashboard, en daar kom ik toe in een extra zekeringkastje.
vandaar is aftakken natuurlijk een stuk eenvoudiger en ook wel veiliger(alles heeft een eigen zekeringetje.)
mvg
toom!
Ik pak gewoon de stroom van het startrelais. Als je voor de motor staad zit deze links bij je shutbord, bij oudere types op de startmotor. Er loopt een hele dikke draad direct van de accu naar dit relais, waar altijd spanning op staat.
Deze kabel zit aan een draadeind geschoefd. Er zijn stekkers te koop die over dit draadeind passen, waar aan je weer een draad kunt klemmen.
Dan kun je gewoon deze draad door een van de rubbers in het shutbord drukken, en klaar!
vlassie schreef: kun je stroom van je lichtschakelaar pakken. De dikke bruine voedende draad.
zou ik ook doen, die is namelijk NIET gezekerd en zo weet je zeker dat als je kortsluiting maakt je mini affikt...
oftewel, nieuwe kabel vanaf accu met een zekering zo dicht mogelijk bij je accu. OF een kabel aftakken bij je startmotor met een zekering zo dicht mogelijk bij je startmotor, OF een kabel aftakken bij je zekeringkastje met een aparte zekering...
wat ik al niet tegenkom bij het klussen aan mini's, de meeste problemen beginnen bij het aansluiten van een radio...
Red Flame schreef: met een zekering
Yoeps vergeten, inderdaad zeer belangrijk, altijd een zekering plaatsen.
easy2 schreef: Red Flame":11bhjwoz]met een zekering
Yoeps vergeten, inderdaad zeer belangrijk, altijd een zekering plaatsen.[/quote:11bhjwoz]
Ook bij mijn optie, en idd, vele electronische problemen komen van de radio af.
aanvullende vragen mogen ook in een bestaand topic gesteld worden, dus ik heb het topic samengevoegd met een bestaand topic over het inbouwen van de radio.
[size=85:xrcciw4t][topics samengevoegd - Crispy][/size:xrcciw4t]
Weet iemand hoe men een radio aansluit in Mini 1000 1976?
Ik heb hier 2 gele kabeltjes (1 dik en 1 dun) en nog een kabel met zo n input stukje op ....
Wie kan mij helpen?
Grtz Frederik
Ik heb hetzelfde probleem alleen ik heb geen kabeltjes voorbereid
ik ga zelf een kabel boompje maken, en dit via het contact slot laten lopen dus een 15+(geschakelde plus) en een 30+(constante plus) deze wel zekeren en dan nog massa.
De rest zijn dan speaker kabels alleen bij mij gaan er dan rca kabels naar achter voor de versterkers die stuur dan de speakers wel aan.
mvg Frank hoop dat je er wat aan hebt....
Weet er niemand meer?
het is al heel vaak geschreven op het forum, dus ff zoeken en je komt vast e.e.a tegen...
vanaf je startmotor een nieuwe verse kabel trekken met een zekering zo dicht mogelijk bij de startmotor. bruine draad is de voeding vanaf de accu...
achterop je verwarmingsschakelaar kan je een kabelschoentje schuiven, zo tak je een geschakelde voeding af...
massa maken moet niet moeilijk zijn...
succes
Ik weet niet welke kabels welke functie hebben....daarmee
Heeft niemand een schema of plan hiervan?
Grtz
in een iso-stekker is:
zwart = massa, dit is je mindraad en kun je ergens op het staal achter een boutje klemmen.
rood = schakeldraad ACC, deze sluit je aan in je contactslot of op 1 van de vele dingen (verwarming) die pas werken als je de sleutel omdraait, deze schakelt dan de radio in als je je sleutel omdraait.
geel = constante voeding plus, af te tappen bij de startmotor of accu, zekeren 15A zo dicht mogelijk bij je spanningsbron.
rest is speakers.
Als je trouwens een iso-stekker haalt staat daar meestal op de draad zelf ook waar ze voor bedoelt zijn.
ik rijd wel met Mini 1000 van het jaar 1976,de accu zit achteraan ,speelt dit een rol?
Frederik W schreef: ik rijd wel met Mini 1000 van het jaar 1976,de accu zit achteraan ,speelt dit een rol?
Bij elke mini zit de accu achter en of t een rol speelt nee speelt geen rol.
Accu achteraan speelt geen rol, maar daarom is voeding pakken bij de startmotor mss makkelijker omdat je een kortere draad kan gebruiken en via een rubber in het schutbord meteen achter je dashboard zit. Scheelt je waarschijnlijk wel wat werk.
Bij een 76 mini zal op de startmotor geen aansluitmogelikheid zijn voor extra kabels.
Die heeft maar één kabel voor hem aan het draaien te brengen die van de solonoide afkomt als je start.
Je kunt op de solonoide je voeding wegpakken of anders ook op een geschakelde zekering bijv. richtingaanwijzers.
Ook zou je af kunnen takken van de kabels die van het contactslot afkomen onder boven de pedalen,
Bruin is constante spanning Wit/rood is geschakelde spanning. (na contact)
gewoon bij de enabovenste zekering van je zekeringskasje constante stroom afhalen
zoals al gezegd is er al veel over het aansluiten van de radio geschreven. Dit is een van de topics die ik erover vond. Lees het eens door
Gebruik bij voorkeur eerst de zoekfunctie voor je een nieuw topic opent.
Vandaag hevig in de weer met het (proberen) aan te sluiten van m'n nieuwe autoradio. Na enig uitzoekwerk kwam ik een constante plus, een aarde en speakerdraden tegen.
Voor 't gemak om de radio te testen had ik hem tijdelijk zo aangesloten dat de contactplus die ik nog moet aanleggen, samen met de draad voor de constante plus; op de constante plus van de auto aangesloten.
Met een multimeter even nagemeten gaf de constante + draad een nette waarde van rond de 12,5 volt. In de Mini zelf zit geen ISO stekker, en bij mijn radio kwam gelukkig een verloopstukje waarmee ik de ISO naar draad kon 'omzetten'.
Wanneer ik echter de draden aansluit en de radio aan wil zetten doet hij helemaal niets. Ik heb voor de zekerheid de zekering even gecheckt en die werkt nog, en wanneer ik de constante plus opnieuw meet wanneer deze aangesloten is, geeft ie op z'n allerhoogst nog maar 2 volt aan.
Wanneer ik de ISO connector los haal van mn radio en verder alles wel aangesloten laat zitten, geeft ie netjes t/m het einde van de ISO stekker 12,5'ish volt aan, wanneer ik de ISO in mn radio druk keldert die waarde naar 1-2 volt.
Heeft iemand een idee waarom de waarde opeens zoveel lager wordt wanneer ik em daadwerkelijk in de radio plug? Ik heb overigens de aarde ook al op een ander punt aangesloten dan het draadje wat ik in mn dashboard vond, zonder verschil.
Gr,
Robert
lijkt op sluiting
BadBert schreef: lijkt op sluiting
Ik ben niet helemaal bekend met de electrische termen, kan je wat meer uitleg geven ? (Hij doet het overigens ook als ik enkel de constante +'en op elkaar aansluit en de contactplus even buiten beeld laat)
Kortsluiting bedoel ik met "sluiting".
Heb je het voltage ook gemeten tussen de + en - die je echt gebruikt voor je radio?
Als dat echt in orde is, zou ik het toch in je radio zoeken, dat die niet in orde is...
het dashb is open. Nu zit ik met de vraag waar haal ik de stroomdraad vandaan voor de radio en hoe zet ik deze vast(de radio dan). er zit namelijk niet ergens een plaat of zo waar ik die in of op kan maken! Zijn hier speciale setjes voor of moet ik een dashb er in bouwen?
De voeding kan door de draad die links onder bij de stuurkolom zou moeten hangen (lichtgroen). Dat is een contactgeschakelde draad. Voor de constante voeding (voor het geheugen) moet je vanaf de zekeringenkast (2e zekering van boven, rechterkant (als je ertegenaan kijkt)) een draad trekken.
Voor het inbouwen van de radio kun je een onderbouwbak kopen (automaterialenzaak) of een (houten) dashboard met radio-uitsparing of zelf iets knutselen.
Nou, je haalt me de woorden uit de mond. Ik heb zelf ook zo'n onderbouw bakje erin zitten, werkt goed, alleen heb ik mijn antenne kabeltje iets moeten verlengen, want het bakje hing bij mij net iets te ver weg.

Succes ermee
Ik had een onderbouwbak boven (omgedraait dus) de schakelaars zitten. Zag er wel netjes uit. Ik wilden de bak niet bij de passagier want dan zat je weer met benen in de weg.
Maar goed ben nu met een, ik moet zeggen, redelijk leuk dashboardje bezig en das een veel nettere oplossing.
bedankt namens
Marcel
persoonlijk ben ik voorstander van een extra kabel trekken vanaf de accu, (wel zekering dicht bij de accu) zodat je zeker weet waar de kabel vandaan komt en vooral wat die kabel kan leveren aan spanning. de bedrading van een mini is niet gemaakt voor een radio + versterker + wisselaar + Alarm + ????
een extra goede kabel is nooit weg.
de geschakelde voeding van je kachel afhalen en zelf een goede massa verbinding aanleggen...
even even vraagje:
is er soms een vaste kleurencode van ee radio?
ik heb zo een klasiek oude radio gekregen van iemand maar die moet is dus nog inbouwen en ik hebcompleet geen idee welk draadje waar moet worden aangesloten?
tips allemaal welkom
groeten
dit zijn de aansluitingen voor elke radio: (uit mijn hoofd)
Geel = continue stroom
Rood = schakelstroom voor contact (kan in combinatie met geel)
zwart = Aarde
blauw wit = schakelstroom voor de versterker
wit= meestal schakelaar voor de antenne
paars (wit) = boxen voor
groen (Wit) = boxen achter
en de rest van de kleuren is meestal luidsprekers!
Jahaa zo ken ik nog wel een paar schema’s waar bijvoorbeeld rood voor continue spanning zorgt. Tegenwoordig is er wel een (ISO) standaardisatie, in veel moderne auto’s kan je een ISO aansluiting vinden. Die kan je zo in een moderne radio/cd-speler pluggen en klaar is kees. Hoe het met de laatste types Mini’s zit weet ik niet maar ik heb dus nog nooit zo’n ISO stekker op een Mini gezien. Maar je kan ze gelukkig los kopen bij bijvoorbeeld Halfords, voor een €uro of acht. Voor een Mini moet je improviseren. Via de zekeringen de radio aansluiten of vanaf het bestaande circuit is natuurlijk mogelijk maar het kan ook wel eens problemen geven. Een aparte gezekerde draad is inderdaad een betere oplossing, die hoeft niet persé van de accu te komen maar kan ook op een van de bruine voedingskabels (draden) bij geprikt worden. ( die waar de zekeringen aan hangen) Gebruik wel goede montagedraad die je bij de automaterialenboer koopt. Die zou je bijvoorbeeld met nylon kabelbandjes netjes aan je draadboom kunnen bevestigen zodat ie niet los in de motorruimte hangt, gebruik ook rubber tulen om de draden door het plaatwerk naar binnen te geleiden. Hoeveel auto(Mini) rijders al kortsluiting hebben gehad door het ontbreken van zo’n tule is niet meer te tellen.
En dan nog…… zoals iedereen weet heeft de Mini geen vering. Oudere radio/Cd spelers (die niet vooruit lezen) kunnen niet zo goed tegen het gehobbel van de Mini en daar heb je maar weinig aan. Dus een tweedehandsje aanschaffen is vaak niet zo’n goed idee. Bovendien is de kans niet onaanzienlijk dat een tweedehandsje niet helemaal eerlijk is, dat ie bijvoorbeeld uit een andere Mini is gejat!! Dat willen wij Minirijders dus helemaal niet!!!
Meer wil ik ‘r niet over zeggen Greetz
de autoradio heb ik gekregen van iemand ( een mooi klassiek model)
dus die ga ik er wel proberen in te hangen.
dat het ordelijk moet gemonteerd worden ben ik helemaal mee eens want zo wat slordig draadjes aansluiten word ik ziek van.
ik geef nu liever wat meer geld aan rubbertjes enz voor mijn subframe en carroserie dat die helemaal perfect is dan nu geld te gaan investeren in een radio die ik later nog altijd kan inbouwen.
ik zal het volgende week eens een een proefje doen met de hopelijk goed kleuren hierboven
bedankt alvast
vincent schreef:
Geel = continue stroom
Rood = schakelstroom voor contact (kan in combinatie met geel)
Dat gaat dus niet op want zou geel continu stroom zijn en deze in combinatie met rood gezet worden krijgt de 1 of de ander toch een continu stroom.
Geel is meestal "geheugenstroom" toch?
Continustroom dus, om bijvoorbeeld het geheugen vast te houden ja. Of als backup voor de geschakelde stroom (het is mogelijk dat de geschakelde stroom enkel wordt gebruikt om de radio aan te zetten, maar dat het werkelijke vermogen voor de continustroomaansluiting wordt gehaald.
Theo: ik neem aan dat bedoeld wordt dat je de geschakelde aansluiting op de radio ook aan de continue voeding kunt hangen. Dan is je radio dus altijd beschikbaar, zonder dat de sleutel in het contact hoeft te zitten. Sommige mensen vinden dat prettig. Ik vind het zelf wel weer makkelijk dat de radio uitgaat zodra ik het contact af zet.
Stijn2000 schreef:
de autoradio heb ik gekregen van iemand ( een mooi klassiek model)
dus die ga ik er wel proberen in te hangen
ik zal het volgende week eens een een proefje doen met de hopelijk goed kleuren hierboven
Dan heb je grote kans dat de kleuren niet overeen komen met de aangegeven kleuren...
Meestal zit er op zo'n oude radio een sticker met daarop de aansluitingen zoals ze moeten zijn...
Succes.
ik heb daarjuist eens gekeken en er zit al zo een dikke ronde stekkertje op.
voorwat dient die al?
ik zal morgen of overmorgen laten weten wat de andere kleuren zijn.
groeten
Waarschijnlijk omdat het een oude radio is heeft deze geen voorkeuzezenders net als de nieuwere radio's en dan heb je dus maar 1 plus draad nodig dus OF je doet hem via het contact, de radio gaat dan uit zodra je het sleuteltje eruit haalt, OF je doet hem aansluiten op een draad waar continue plus op staat alleen moet je dan zelf de radio niet vergeten om uit te zetten....je zal de eerste en ook de laatste niet zijn die terug komt bij z'n auto en niet meer kan starten omdat de accu is leeggetrokken door een spellende radio
K denk dat de behuizing van de radio een stekkeraansluiting heeft waar de massadraad op aangesloten zal moeten worden om de radio te laten werken.
De resterende draden zullen de speakeraansluitingen zijn.
Succes.
Even een oud topic oprakelen
Ik heb mijn autoradio geinstalleerd, eerst door de gele en de rode draad allebei op de groen-witte contactdraad aan te sluiten. Dit was één van de mogelijke aansluitingen volgens de handleiding van mijn radio. Dus geen continue stroom. Maar het is toch wel heel relaxed als dat ding onthoud bij welk liedje op de cd hij gebleven is...
Dus ik heb de gele draad voor continue stroom, zoals in de tweede post staat, aangesloten op de rechterkant van het zekeringskastje, tweede zekering van boven. Maar, nog steeds onthoud ie niets. Volgens het boekje van de autoradio zou hij het automatisch moeten onthouden, daar is geen optie voor.
iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
In dit topic staat omschreven hoe je de radio aan kunt sluiten op de zekeringenkast. Als je het zo doet, zou het wel goed moeten gaan.
dank voor je snelle reactie, had dit topic nog niet gelezen. maar zoals het daar beschreven staat heb ik hem dus wel aangesloten...
Raar, als hij zo aangesloten is, dan zou hij het moeten doen. De radio heeft het voor het opnieuw aansluiten wel goed gedaan? En de cd doet het gewoon of speelt de radio helemaal niet meer?
Alles werkt verder, voor en na het opnieuw aansluiten... Het enige is dat hij kennelijk geen stroom krijgt als het contact uit is. Nu ik dit intyp bedenk ik me dat ik wel even kan meten of er stroom op de gele draad staat als het contact uit is.
Misschien is het de rode draad die je moet aansluiten op de constante +, dus precies andersom, maar ik weet niet of dat ook beschreven staat in je handleiding.
goed... ik schaam me diep...

er stond helemaal geen stroom op die continue kabel, want de zekering was doorgebrand... Ik dacht dat je dat aan de buitenkant van die zekering kon zien, maar toen ik hem eraf haalde merkte ik pas dat het ene uiteinde los zat.
Anyway, het werkt nu weer zoals het moet, dank voor de hulp en excuses voor deze fout. Ik ben dan wel een beginner, maar dit had ik niet van mezelf verwacht
en morgen maar eens kijken waar de paarse draad aan dezelfde zekering heen gaat, want die moet het ook dus niet hebben gedaan sinds ik deze auto een maand terug kocht...
Een wijze les voor elke mini-rijder
)
zekeringen kunnen er nog zo goed uitzien, maar meten = weten...
Zo heb ik al menig electroprobleem op kunnen lossen (en ik heb er al een hoop gehad
Thanks voor het opduiken van dit oude topic, hoort niet (meer) thuis in Standaard Techniek dus ik verplaats 'm even.
Vandaag een paarse draad (met witte streep)in m'n handen gehad,van de binnen verlichting, maar dit is een massa kabeltje :S.
Veel plezier met je radio.
[size=75:3a5cil2j][topics samengevoegd - Crispy][/size:3a5cil2j]

Na gezocht te hebben in het forum, wat wel wat opleverde maar nog een paar vragen onbeantwoord liet.
Het probleem, ik heb een Mini 1000 S. nu wil ik dus de autoradio voor aansluiten, terwijl de accu achterin ligt.
Is het verstandig een nieuwe draad vanaf de accu naar het zekeringkastje te leggen? zo ja, hoe dik moet die draad zijn?
Zo nee, hoe dan wel ?
Alvast bedankt
Hangt een beetje af van de gehele installatie die je van plan bent, maar een normale radio met 2 speakertjes voor een lekker achtergrond muziekje (geen boem boem voor de boulevard) kun je stroom van je lichtschakelaar pakken. De dikke bruine voedende draad.
Hangt inderdaad af van de instalatie natuurlijk, alhoewel zelfs voor iets zwaarder gebruik aftakken van de lichtschakelaar zeker mogelijk is.
natuurlijk is ook de vraag, is dit het enige dat je nog wilt bijschakelen?
(vb nog interieurverlichting,sigaretteaansteker,gps,...?)
indien je een aantal dingen van plan bent(zelfs op lange termijn) ben je beter dat je nog een 2.5mm² draad trekt rechtstreeks van de batterij.
heb ik ook gedaan, een kabel van batterij naar voor achter het dashboard, en daar kom ik toe in een extra zekeringkastje.
vandaar is aftakken natuurlijk een stuk eenvoudiger en ook wel veiliger(alles heeft een eigen zekeringetje.)
mvg
toom!
Ik pak gewoon de stroom van het startrelais. Als je voor de motor staad zit deze links bij je shutbord, bij oudere types op de startmotor. Er loopt een hele dikke draad direct van de accu naar dit relais, waar altijd spanning op staat.
Deze kabel zit aan een draadeind geschoefd. Er zijn stekkers te koop die over dit draadeind passen, waar aan je weer een draad kunt klemmen.
Dan kun je gewoon deze draad door een van de rubbers in het shutbord drukken, en klaar!
vlassie schreef:
kun je stroom van je lichtschakelaar pakken. De dikke bruine voedende draad.
zou ik ook doen, die is namelijk NIET gezekerd en zo weet je zeker dat als je kortsluiting maakt je mini affikt...
oftewel, nieuwe kabel vanaf accu met een zekering zo dicht mogelijk bij je accu. OF een kabel aftakken bij je startmotor met een zekering zo dicht mogelijk bij je startmotor, OF een kabel aftakken bij je zekeringkastje met een aparte zekering...
wat ik al niet tegenkom bij het klussen aan mini's, de meeste problemen beginnen bij het aansluiten van een radio...
Red Flame schreef:
met een zekering
Yoeps vergeten, inderdaad zeer belangrijk, altijd een zekering plaatsen.
easy2 schreef:
Red Flame":11bhjwoz]met een zekering
Yoeps vergeten, inderdaad zeer belangrijk, altijd een zekering plaatsen.[/quote:11bhjwoz]
Ook bij mijn optie, en idd, vele electronische problemen komen van de radio af.
aanvullende vragen mogen ook in een bestaand topic gesteld worden, dus ik heb het topic samengevoegd met een bestaand topic over het inbouwen van de radio.
[size=85:xrcciw4t][topics samengevoegd - Crispy][/size:xrcciw4t]
Weet iemand hoe men een radio aansluit in Mini 1000 1976?
Ik heb hier 2 gele kabeltjes (1 dik en 1 dun) en nog een kabel met zo n input stukje op ....
Wie kan mij helpen?
Grtz Frederik
Ik heb hetzelfde probleem
alleen ik heb geen kabeltjes voorbereid

ik ga zelf een kabel boompje maken, en dit via het contact slot laten lopen dus een 15+(geschakelde plus) en een 30+(constante plus) deze wel zekeren en dan nog massa.
De rest zijn dan speaker kabels alleen bij mij gaan er dan rca kabels naar achter voor de versterkers die stuur dan de speakers wel aan.
mvg Frank hoop dat je er wat aan hebt....
Weet er niemand meer?
het is al heel vaak geschreven op het forum, dus ff zoeken en je komt vast e.e.a tegen...
vanaf je startmotor een nieuwe verse kabel trekken met een zekering zo dicht mogelijk bij de startmotor. bruine draad is de voeding vanaf de accu...
achterop je verwarmingsschakelaar kan je een kabelschoentje schuiven, zo tak je een geschakelde voeding af...
massa maken moet niet moeilijk zijn...
succes
Ik weet niet welke kabels welke functie hebben....daarmee
Heeft niemand een schema of plan hiervan?
Grtz
in een iso-stekker is:
zwart = massa, dit is je mindraad en kun je ergens op het staal achter een boutje klemmen.
rood = schakeldraad ACC, deze sluit je aan in je contactslot of op 1 van de vele dingen (verwarming) die pas werken als je de sleutel omdraait, deze schakelt dan de radio in als je je sleutel omdraait.
geel = constante voeding plus, af te tappen bij de startmotor of accu, zekeren 15A zo dicht mogelijk bij je spanningsbron.
rest is speakers.
Als je trouwens een iso-stekker haalt staat daar meestal op de draad zelf ook waar ze voor bedoelt zijn.
ik rijd wel met Mini 1000 van het jaar 1976,de accu zit achteraan ,speelt dit een rol?
Frederik W schreef:
ik rijd wel met Mini 1000 van het jaar 1976,de accu zit achteraan ,speelt dit een rol?
Bij elke mini zit de accu achter en of t een rol speelt nee speelt geen rol.
Accu achteraan speelt geen rol, maar daarom is voeding pakken bij de startmotor mss makkelijker omdat je een kortere draad kan gebruiken en via een rubber in het schutbord meteen achter je dashboard zit. Scheelt je waarschijnlijk wel wat werk.
Bij een 76 mini zal op de startmotor geen aansluitmogelikheid zijn voor extra kabels.
Die heeft maar één kabel voor hem aan het draaien te brengen die van de solonoide afkomt als je start.
Je kunt op de solonoide je voeding wegpakken of anders ook op een geschakelde zekering bijv. richtingaanwijzers.
Ook zou je af kunnen takken van de kabels die van het contactslot afkomen onder boven de pedalen,
Bruin is constante spanning Wit/rood is geschakelde spanning. (na contact)
gewoon bij de enabovenste zekering van je zekeringskasje constante stroom afhalen
zoals al gezegd is er al veel over het aansluiten van de radio geschreven. Dit is een van de topics die ik erover vond. Lees het eens door
Gebruik bij voorkeur eerst de zoekfunctie voor je een nieuw topic opent.
[size=85:23tk7exj][topics samengevoegd - Crispy][/size:23tk7exj]
Hallo,
Vandaag hevig in de weer met het (proberen) aan te sluiten van m'n nieuwe autoradio. Na enig uitzoekwerk kwam ik een constante plus, een aarde en speakerdraden tegen.
Voor 't gemak om de radio te testen had ik hem tijdelijk zo aangesloten dat de contactplus die ik nog moet aanleggen, samen met de draad voor de constante plus; op de constante plus van de auto aangesloten.
Met een multimeter even nagemeten gaf de constante + draad een nette waarde van rond de 12,5 volt. In de Mini zelf zit geen ISO stekker, en bij mijn radio kwam gelukkig een verloopstukje waarmee ik de ISO naar draad kon 'omzetten'.
Wanneer ik echter de draden aansluit en de radio aan wil zetten doet hij helemaal niets. Ik heb voor de zekerheid de zekering even gecheckt en die werkt nog, en wanneer ik de constante plus opnieuw meet wanneer deze aangesloten is, geeft ie op z'n allerhoogst nog maar 2 volt aan.
Wanneer ik de ISO connector los haal van mn radio en verder alles wel aangesloten laat zitten, geeft ie netjes t/m het einde van de ISO stekker 12,5'ish volt aan, wanneer ik de ISO in mn radio druk keldert die waarde naar 1-2 volt.
Heeft iemand een idee waarom de waarde opeens zoveel lager wordt wanneer ik em daadwerkelijk in de radio plug? Ik heb overigens de aarde ook al op een ander punt aangesloten dan het draadje wat ik in mn dashboard vond, zonder verschil.
Gr,
Robert
lijkt op sluiting
BadBert schreef:
? (Hij doet het overigens ook als ik enkel de constante +'en op elkaar aansluit en de contactplus even buiten beeld laat)
lijkt op sluiting
Ik ben niet helemaal bekend met de electrische termen, kan je wat meer uitleg geven
Kortsluiting bedoel ik met "sluiting".
Heb je het voltage ook gemeten tussen de + en - die je echt gebruikt voor je radio?
Als dat echt in orde is, zou ik het toch in je radio zoeken, dat die niet in orde is...
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.