Schijfremmen voor 10 " wielen

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Hoi

Sinds een week ben ik na lang zoeken dan toch eindelijk in het bezit van een mini. Het is een 84`er Mayfair geworden die nagenoeg origineel is. Dit forum las ik al wel een tijdje maar postte er niet veel.
Maar goed ik wil van het winter de mini gaan voorzien van schijven in plaats van de trommels nu. Ik heb in de search gezocht maar ben er nog niet wijs genoeg van geworden.

De vraag is er van uitgaande dat ik die gave 10 inch wieltjes wil houden, welke mogelijkheden zijn er dan om schijfremmen te krijgen? Is er nou alleen maar de mogelijkheid om 12" schijven terug te brengen naar 10" met een blijkbaar prijzige conversie kit???

Groet Rob, die het remmen verhaal nog niet helemaal uitgedokterd heeft..

default

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

[je kan de schijfremmen gebruiken van een innocenti of een cooper s
de vraag is natuurlijk wat je daar voor betaald,ik heb ze te koop gezien in engeland voor 750 euro (tweedehands en in niet al te beste staat!)misschien heeft iemand van dit forum ervaring met het afdraaien van remschijven en aanpassing van de remklauw??
greetingzzz 8)

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Hier had ik vroeger ook al aangedacht, maar helaas werkt dit niet in de praktijk. Remschijven afdraaien tot de maat van 10 inch is mogelijk in theorie maar niet in praktijk, daarbij ga je nooit remblokjes vinden voor de 10 inch wielen. Volgens apk normen word hij hierop afgekeurd.
Dan niet te vergeten dat de 10inch velgen nooit gaan passen op de wielnaaf van 12 inch ook al zou in praktijk de remschijf zijn afgedraaid en de remblokjes aangepast. No way forget it.
Dan heb ik het wel hierover van 12 inch aan te passen naar 10 inch.

Wel is het mogelijk om alles om te zetten van 10inch naar de 12" maar dan ook alles wat daar mee te maken heeft.
als men schoenmaat 40 heeft en koopt schoenen van maat 38 ga je dan gemakkelijker lopen :9 of haal je iets van je tenen af :+)

default

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

ok theo, en weer een ilussie armer
greetingzzzz 8)

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Theo schreef:
No way forget it.




Hier moet wel even een kritische noot bijgezet worden. Het kan namenlijk op zekers wel.

Het afdraaien van de schijf is het probleem niet. De klauw wel. Deze moet meer naar het midden van het wiel opgehangen worden. Dit kan uiteraard, maar is niet makkelijk. Hub is gietstaal. Lassen en gietstaal is geen goede combi. Dus je moet iets anders verzinnen. Iemand in engeland heeft dat dus gedaan (vraag me niet wat) maar die bouwt het zaakje op afspraak gewoon om (zie de NL-list voor meer info, en dan nog veel succes).

Daarbij is het onzin dat dit afgekeurd wordt voor de APK. Bij de APK doen ze een remtest, en is deze vertraging acceptabel, dan komt ie erdoor. In principe kijken ze niet eens naar de remmen verder (schijfdikte misschien, maar dat hebben ze zelfs nog nooit gedaan bij mij...). Als ze dat wel doen en ze zien rare dingen (vage slijpsporen, en lasrupsen) dan ben je wel de lul waarschijnlijk....

Verder zijn het wel je remmen waar je mee aan het spelen bent. Het is er allemaal niet op gemaakt aangepast te worden. Ik zelf zou het niet doen, en het iedereen afraden.

Maar het kan wel.... Alles kan..... ;)

Even een tip bij het zoeken naar 10" cooper 's' schijven: Ga op zoek naar de klauwen. Die zijn het duurst. (zie catalogus), als je een namelijk een 2dehands SET koopt zijn de schijven, blokken, splitpennen en wat dan ook meer toch vaak gaar. Die koop je dus toch wel nieuw... Dan betaal je dus alleen voor de flenzen. Nou die kosten nieuw ook de wereld niet....

Vraag eens aan MTD. Daar heb ik ook losse klauwen via geregeld (voor een mooi prijsje....)

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik heb ook wel eens gehoord dat die Cooper S schijven helemaal niet zo bijster geweldig zijn en niet veel beter remmen dan trommels.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Eelke schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat die Cooper S schijven helemaal niet zo bijster geweldig zijn en niet veel beter remmen dan trommels.




Ho ho Eelke,

Je hebt het dan over het verschil tussen 7,5 inch en 7,9 inch (geloof ik) schijven. Die 7,5 inchers remmen als de neten kan ik je vertellen!

Over die 7,9 inch schijven heb ik regelmatig waarschuwingen langs zien komen met ook vermelding van dat ze nauwelijks beter remmen dan trommels.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik heb aangehaald dat schijven van 12 naar 10 inch niet aangepast kunnen worden. Dit is niet haalbaar maar kan in engeland dus wel, zelf weet je niet wat er aangepast dient te worden, alles kan ja in theorie maar in de praktijk niet.

Anders had ik wel meer repley's verwacht van mini rijders die dit hebben toegepast.

Ieder apk keurringsstation dat niet ziet of wil zien dat er aan een remklauw is geprutst en/of remschijf en deze goedkeurd is een bonafide keurringsstation.
Onderstaand treft men stukje reglement aan van de remmen en heeft dit in de staatscourant gestaan

29 januari 2002/HDJZ/AWW/2002-66
Hoofddirectie Juridische Zaken
Uit: Staatscourant 1 februari 2002, nr. 23 / pag. 18

Artikel I, onderdeel A
In de steekproefpraktijk van de algemene periodieke keuring (APK) is
gebleken dat de eisen voor controle op een juiste werking van de reminrichting onvoldoende waren bij de keurringsstations. Als de
aanwezigheid van beschermkappen die zich om reminrichtingen bevinden
een [color=red:29lxv6b7]goede inspectie onmogelijk [/color:29lxv6b7]maakt en als tijdens de beoordeling van de werking van de reminrichting twijfel ontstaat omtrent de staat van de remschijven of van de remvoering, kunnen die beschermkappen verwijderd worden, of wielen en remtrommels
worden gedemonteerd.

Dus is het helemaal geen onzin hetgeen ik omschrijf.
Begin er niet aan koop meteen de schijven die dit mogelijk achten.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Inderdaad een interessant punt. Ik vraag me ook wel eens af hoeveel ervaring er nu eigenlijk is met zaken waar van die standaard antwoorden voor zijn, zoals dit. Echte ervaring, in de Nederlandse context. Je kunt ook een CRX of een Vauxhall motor in een Mini hangen. Maar rijdende, goedgekeurde voorbeelden ken ik alleen uit de Mini World (ze staan vast ook in Mini Magazine, maar dat lees ik niet), Engels dus.

Overigens, dit forum kent natuurlijk maar een beperkt aantal actieve gebruikers, op het moment. Waarvan een fractie echt diepgaande sleutelervaring heeft. Dus zo heel veel zegt het nou ook weer niet dat er geen reacties komen van mensen die er daadwerkelijk ervaring hebben. Het blijft een beetje roeien met de riemen die we hebben, hopelijk tot het forum uit de testfase komt.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Volledig mee ééns Eelke.

Ik vind dat het goed gaat op het forum en veel aspecten aanhaalt en in goede banen word geleid.
Ik wil hier niet de perfectionist uithangen ik ben ook maar een mens, maar mijn kennis beroepshalve en de ervaring aan sleutelen van mini's deel ik graag mee. dit is nu nog meer omdat ik spijtig genoeg niet meer een mini in mijn bezit heb.
Dat er zijn die geen diepgaande sleutel ervaring hebben die komen erwel, daarom ik ook hier mijn kennis post. Het maakt het in iedergeval interessant en ik heb al genoeg postings gezien die goed aansluiten op een onderwerp.


No hard feelings ;)

i have no mini anymore :?

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Theo schreef:
Dat er zijn die geen diepgaande sleutel ervaring hebben




Ehh, wil je wel even uitkijken met dit soort opmerkingen. Kunnen weleens heel verkeerd vallen. In mijn geval op het randje.... Begin me gekrenkt te voelen ;)

Nee, no hard feelings wat mij betreft, maar nogmaals: uitkijken....

Wat betreft de praktijk ervaring. Die is er zat. En wat betreft ombouwen van 12" schijfen set: ben ervan overtuigd dat het ook in de praktijk kan. Misschien waag ik nog wel een poging om mijn gelijk te halen, maar zoals ik al schreef heb ik zelf een set 7,5" liggen. Daarbij blijf ik bij mijn standpunt dat je aan dit soort spul niet moet DIY-en. De bovenstaande poging zal dan ook puur voor de lol zijn......

paul":1kyt1xre]Je hebt het dan over het verschil tussen 7,5 inch en 7,9 inch (geloof ik) schijven. Die 7,5 inchers remmen als de neten kan ik je vertellen! [/quote:1kyt1xre]

Van mijn kant even verbetering: 7" schijven remmen voor geen meter. Deze zaten op de classic coopers (niet "s" en). Is niet aan te raden. Overigens zaten er op deze mini's ook geen bekrachtigers (correct me if i'm wrong) en op de "s" en wel.... Misschien maakt dat ook een wereld van verschil.

Ga binnenkort de praktijk test doen. 7,5" schijven zonder bekrachtiging... Waarschijnlijk tijdelijk, want MEN zegt dat het behoorlijk wat kracht kost om te remmen (logisch ook, maar ja eerst proberen... :) )

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Oké Bert ik zal afwachten tot je jouw stelling hebt uitgevoerd.

Dan hoef ik niet uit te kijken met mijn antwoord van: Dat er zijn die geen diepgaande sleutel ervaring hebben. Dit is helemaal niet naar jou toe gericht integendeel het was een reactie naar hetgeen Eelke omschreef ik citeer : Waarvan een fractie diepgaande sleutel ervaring heeft, dus zijn er ook leden die geen diepgaande sleutel ervaring hebben. Maar heb ik gezegd die komen erwel, doordat ze pas zijn begonnen met een mini en via het forum leren ze dit ofwel in theorie of praktijk.
Dus in ieder geval geen aanval op jou gericht.

[color=red:78ntlh7b]Dan ben ik van mening hetgeen jezelf aanhaalt:[/color:78ntlh7b]
Verder zijn het wel je remmen waar je mee aan het spelen bent. Het is er allemaal niet op gemaakt aangepast te worden. Ik zelf zou het niet doen, en het iedereen afraden.
Daar ben ik het volledig mee ééns, als jij voor de lol dit toch wilt uitvoeren is er niemand die je zal tegenhouden, maar ik ben dan benieuwd voor de apk keurring want dit was voor jou onzin dat hij hier op afgekeurd zou worden, maar als ze het zien ben je de lul omschrijf jezelf met eigen woorden.

ik begrijp de thread van supperrob en verwacht hij een antwoord op zijn vraag, en wil dit in de winter gaan veranderen, hij is er niet bij gebaat om intensieve aanpassingen te gaan uitvoeren met wel of geen sleutel ervaring zonder sleutel ervaring wordt het voor hem alleen maar moeilijker. Een vaste regel in de apk keurring vermeld ook: Iedere verandering aan een voertuig dat niet origineel is conform de vereiste en veiligheid van de autofabrikant reminrichting, carrosserie, banden enz, word afgekeurd.
Als jouw stelling in praktijk kan uitgevoerd worden oké, maar geeft nog geen zekerheid voor de algemene wetgeving voor minister van verkeer en waterstaat die het reglement bepaalt van de Algemene Periodieke Autokeurring en dient te worden opgevolgd en nageleefd door de erkende keurringstations.

In ieder geval heb ik geen aanval op jou gericht.

MVG

Theo :)

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Theo schreef:
het was een reactie naar hetgeen Eelke omschreef ik citeer : Waarvan een fractie diepgaande sleutel ervaring heeft, dus zijn er ook leden die geen diepgaande sleutel ervaring hebben. Dus in ieder geval geen aanval op jou gericht.




Zo had ik hem nog niet gezien. Maar....

Theo":6nk7nq06]In ieder geval heb ik geen aanval op jou gericht.[/quote:6nk7nq06]

Dat snapte ik ook wel. Vandaar de ;). Was alleen ff een waarschuwing.....

Theo":6nk7nq06]ik begrijp de thread van supperrob en verwacht hij een antwoord op zijn vraag, en wil dit in de winter gaan veranderen, hij is er niet bij gebaat om intensieve aanpassingen te gaan uitvoeren met wel of geen sleutel ervaring[/quote:6nk7nq06]

Hij verwacht inderdaad antwoord op zijn vraag ja. Maar ik weet niet of ik te maken heb met een ervaren sleutelaar, die misschien wel veel meer handigheid en vindingrijkheid bezit dat jou en mij...... De "normale" manier is al verteld (cooper S ombouw) waarom zou ik dan verzuimen te vertellen dat er ook alternatieve routes zijn. Hij laat zelf daarna wel weer merken of die binnen zijn mogelijkheden liggen, of dat ie al tegen de "complexiteit" van een 12" ombouw aanhikt......

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Hehehe ik word steeds wijzer....
Ff voorde duidelijkheid ik zal niet van mezelf zeggen dat ik een ervaren sleutelaar ben maar vindingrijk...mwoooaah ja toch wel. Ik heb toch wel mooi vanmiddag mn eigen knipperlichten gefikst ;)
Ik denk dat een conversie van 12 naar 10 me teveel wordt die schijven afdraaien is nog tot daar aan toe maar een die klauwen aanpassen lijkt me nog niet zo simpel. Ik had zowaar een paar dagen geleden al bijna 10" cooper s schijven gevonden maar helaas hij wou ze er zelf nog onder zetten, ooit...
Het wordt dus toch een zoektocht naar passende schijven. Welke onderdelen heb ik allemaal per se van een cooper s nodig behalve de schijven en steekassen of kan ik ook nog wat regelen van 12" remmen, waar veel makkelijker aan te komen is heb ik al gemerkt?


Groet en keep up the discussion
Rob

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Superrob schreef:
Het wordt dus toch een zoektocht naar passende schijven. Welke onderdelen heb ik allemaal per se van een cooper s nodig behalve de schijven en steekassen of kan ik ook nog wat regelen van 12" remmen, waar veel makkelijker aan te komen is heb ik al gemerkt?




Ik ga ervanuit (bovenstaand stukje) dat je dus cooper"s" schijven wil. (en niet naar 12" wielen, met 8,4" schijven die je zoals je zelf al zegt op elke hoek van de straat kunt halen... ;) )

Als je trommels naar 10" schijven wilt ombouwen heb je het volgende nodig:
7,5" Schjiven
7.5" klauwen (met remblokken en toebehoren)
Flenzen die bij de 7,5" schijven horen.
En, een schijfrem Hub. (het gietstuk waar het wiellager in zit, en boven en onder de fusees). De trommel hub heeft geen bevestigingsgaten voor de klauw. Een standaard schijfrem hub (8.4") volstaat....

"additions" requested..... :? :?

Groeten Bert.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Bert schreef:
Ga binnenkort de praktijk test doen. 7,5" schijven zonder bekrachtiging... Waarschijnlijk tijdelijk, want MEN zegt dat het behoorlijk wat kracht kost om te remmen (logisch ook, maar ja eerst proberen... :) )




Ik rij met 7,5 inch zonder bekrachtiger en hoef niet overdreven hard te trappen. ik vind het wel lekker doseerbaar zelfs.

Voor mijn gevoel heb ik geen bekrachtiger nodig, maar loop ik een keer tegen een goeie rembekrachtiger aan vor wênag dan is de koop gauw gesloten!

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik vraag me eigenlijk af in hoevere de rembekrachtiger bij Mini's niet meer een soort van "pose factor" is. Ik heb gereden met Mini's met en zonder rembekrachtiger mar om nou te zeggen dat het een nu echt beter remt dan het ander.... :?

Greetz

Richard.... 6000 rpm in 4 op een 3.1 diff

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ha! maar dat is niet het doel van de rembekrachtiging. De efficientie van de remmen wordt er niet beter door, dus je staat er ook niet eerder door stil. De rembekrachtiger zit er alleen maar om met minder pedaaldruk toch hard te kunnen remmen, let wel, niet harder remmen.

Overigens geeft een auto zonder bekrachtiger veel meer pedaalgevoel dan eentje met. Lotus monteert er niet voor niets geen een, want dat haalt het gevoel weg.

Ik had onlangs een leen-mini zonder bekrachtiger en ik vond dat het zeker ook op gaat voor mini's.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ohoh zelfs hier kan je eigenlijk geen steek laten vallen of de rest van de familie gaat zich ermee bemoeien. ;)

Ik bedoelde hier ook eigenlijk mee het harder intrappen van het pendaal zelf dan het daadwerkelijk sneller tot stilstand komen. Een Mini met 4 blokkerende wielen tot stilstand brengen krijg je zelfs met 4 trommeltjes voor elkaar... Goede training voor je kuitspieren overigen's ;)

Greetz

Richard.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Bert schreef:
Als je trommels naar 10" schijven wilt ombouwen heb je het volgende nodig:
7,5" Schjiven
7.5" klauwen (met remblokken en toebehoren)
Flenzen die bij de 7,5" schijven horen.
En, een schijfrem Hub. (het gietstuk waar het wiellager in zit, en boven en onder de fusees). De trommel hub heeft geen bevestigingsgaten voor de klauw. Een standaard schijfrem hub (8.4") volstaat....

"additions" requested..... :? :?
Groeten Bert.




Misschien nog van die beschermplaten die ook aan de achterkant van de 8,4" schijven zitten? ik weet niet of die er ook voor 7,4" zijn...
Als tweede kan ik me zo voorstellen (pin me er niet op vast) dat de wiellagers van de 'trommelfusee' niet passen in de schijffusee.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Dit laatste heb je inderdaad gelijk in. De fusse stukken zijn zogezegd breder, zwaarder en sterker uitgevoerd dan voor een Mini met trommels. Dit komt weer door de iets grotere sporing die schijfremmen met zich mee brengen. Als je hier de lichtere van de trommels voor wil gebruiken (wat niet eens past by the way) Zul je om de zoveel 1000 km aan nieuwe lagers zitten. Dit is ook de reden dat je brede remtrommels eigenlijk niet aan de voor kan voeren als je een Mini hebt met trommels.

Greetz

Richard.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Richard T schreef:
Een Mini met 4 blokkerende wielen tot stilstand brengen krijg je zelfs met 4 trommeltjes voor elkaar... Goede training voor je kuitspieren overigen's ;)




Ff een kanttekening plaatsen hoor: Trommels remmen een stuk lichter dan schijven. Dat komt doordat trommels zelfoplopend zijn. Ik weet niet of je ooit met een trommel mini hebt gereden, maar de remkracht die nodig is komt overeen met de bekrachtigde 8.4" mini.... Schijven zijn eigenlijk veel onlogischer om te remmen. Een draaiende beweging stoppen met een een klem er haaks op.... Maar goed, voor de rest alleen maar voordelen voor de schijf... :)

Paul, wel bedankt voor je opmerking dat er meer zijn die met 7,5 inch zonder bekrachtiger rond rijden... Ga het nu zeker eerst zonder proberen.

En als laatste opmerking. Ik vindt het verschil tussen een bekrachtigde 8,4" schijf mini wel degelijk groot tegenover een niet bekrachtigde.... Naar MITP geweest en bijna 2 weken rondgereden in mijn 73-er onbekrachtigd. Na terugkomst de 90-er weer gepakt, en bij de eerste remactie zat ik toch wel mooi met mijn hoofd tegen de voorruit... |:( |:(

Verbaasde er mezelf over :)

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Toch weer wat te melden;

Ik had dus eerst 4 trommels rondom maar ik had toen bij stevig doorremmen een zwabberig gevoel, beetje vreemde trillingen, het geheel voelde gewoon niet lekker aan.

De eerste rit met de nieuwe schijven was een genot! Ik wist niet wat me overkwam! Ik zat op een gegeven monet een beetje te ingespannen naar de motor te luisteren toen er voor me werd geremd. Ik zag het veels te laat en zal al te zoeken naar een uitwijkmogelijk en kickte the pedal en vloog bijna door de voorruit!
Echt zonder bekrachtiger prima te doseren zonder Schwarzenegger-onderbeen ;)

Ow jah; ik heb niet eens Greenpads

En ook nog een link van marktplaats van een mooi (op het oog) setje 7,5 inch schijven
http://www.marktplaats.nl/printbody.php ... &n=&t=&wp=

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

ff een vraagje en misschien wel handig voor de topicstarter:

Ik was vorige week bij Bernd Laus en d´r was een klant voor me vragen aan het stellen over hetzelfde onderwerp en toen kwam Bernd met blauwachtige klauwen aanzetten die zowel op 12 als op 10" zouden passen. Het merk heb ik niet gehoord, het hele gesprek ging op zijn Duist en kon het niet helemaal kunnen volgen. Bestaat dit of heb ik iets begrepen? Zal ik nog eens navargen asl ik er weer eens kom? Ik weet dat Bern op zijn race Mini een KAD schijfremsysteem aan de achterwielen, misschien dat die klauwen ook van KAD zijn?
Volgens wat ik heb kunnen volgen waren die best betaalbaar en misschien een oplossing voor de conversie naar 10"?

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Mini-Philip schreef:
en toen kwam Bernd met blauwachtige klauwen aanzetten die zowel op 12 als op 10" zouden passen.




Volgens mij staan deze ook in de minispares catalogus. Hierin zijn ze zwart. Dit zijn aluminium remklauwen. Voor 12" en 10" hetzelfde alleen zit de steek van de gaten anders (kijk maar goed). Prijs is hetzelfde, en erg hoog..... Maar misschien zijn die van Bernd anders. Zeker navragen !!

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Voor zover ik weet en juist begrepen heb is dit wel afhankelijk van de velgen die je denk te gaan gebruiken. Bij de ene velg past dit net wel en bij de ander net niet. Schijnt afhankelijk te zijn van de ofset naar binnen toe. (hoe noem je dat?) Als je velg dat teveel heeft komt je velg klem te zitten om de klauw. Wat natuurlijk ook weer kompleet afhankelijk is van de dikte van de velg zelf.

Dus voor ik iets dergelijks zou gaan aanschaffen zou ik ook maar eens goed checken of de 10"-jes die je hebt of wilt hebben hier ook daadwerkelijk over passen.



Greetz

Richard

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Mini-Philip schreef:
Volgens wat ik heb kunnen volgen waren die best betaalbaar en misschien een oplossing voor de conversie naar 10"?




Mocht je er nog weer eens komen vraag er dan eens naar ben ik best wel benieuwd naar!
Die schijven op marktplaats staat al een bod op van 350 euro over studentenprijzen gesproken pfff...
Ik heb nu 10 inch ATS wieltjes, deze:


Die wil ik nog wel ff houden er zitten net gloednieuwe banden op en ik vind ze goed staan.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

ik zal eens meer Info en naar de prijs vragen als ik er kom, misschien deze week nog.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Richard T schreef:
Voor zover ik weet en juist begrepen heb is dit wel afhankelijk van de velgen die je denk te gaan gebruiken.




Klopt, want we praten hier over de zogenaamde 7,9" klauwen set. Moet zeggen dat ik niet zeker weet wat er allemaal verschillend is met 7,5". Kan me niet herrineren ooit in de catalogus 7,9" schijven gezien te hebben????

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Toch nog even polsen..


ik heb eens zitten te spieken.. ik kan namelijk waarschijnlijk de economisch afgeschreven mini 1000 van een vriend overnemen (BJ 90 met 8,4 schijven) en die zou ik natuurlijk onder mijn minitje kunnen zetten (begin een beetje te twijfelen over de +/-70/75pk met trommels..) maar eigelijk vindt ik 10' mooier. nu heb ik begrepen dat je 8,4' schijven tot 7,9 kan afdraaien en er dan andere klauwen op kan zetten (minispares heeft mooie 4 pots voor stevig geld) Heeft iemand wel eens deze minispares 4 calipers voor 10' ingebouwd..??? en past dat op normale stalen velgen ??


kan natuurlijk ook gewoon een set 12' transplanteren..ik heb uitgerekend dat je met 145/55-R12 op dezelfde afrol diameter uitkomt als met 10'..die banden kan je alleen niet krijgen :?

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Maar als je dan toch voor 12" velgen zou gaan, waarom dan niet met normale bandenmaat? De charme van 10" velgjes ("ballonbandjes") ben je dan toch kwijt. Met een normale band heb je daar zelfs nog iets meer van dan bij lagere banden (dat is voor mij ook de reden om 12" liever te hebben dan 13").

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen



Wie kan deze dingen ff voor mij benoemen of aanvullen?

Ik kwam zelf tot het rijtje:

- Remblokjes
- Schijven
- ???????? (ronde dingen met 8 gaten?)
- Hubs (al dan niet van 8,4 inch)
- Klauwen
- Pinnetjes (wat houden ze vast?)
- Aandrijfassen (?)

De rest heb ik geen flauw idee van wat het is, wie helpt me?

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

-remblokjes
-schijven
-flenzen (die monteer je op de schijven)
-klauwen (denk ook aan de remslangen)
-fuseestukken (hetzelfde als voor 8,4" schijven)
-splitpennen om de remblokken vast te zetten
-homokineten (denk ook aan de hoezen die anders zijn dan voor trommelremmen)
-wiellagers
-fuseekogels (ik mis op de foto de moeren)
-8 boutjes voor vastzetten flenzen aan schijven
-naafmoeren + conische ringen (ik mis op de foto de splitpennen)
-4 keerringen voor de wiellagers
-4 remklauw-bevestigingsbouten

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Mijn dank is onmeetbaar, heer Christiaan. :D

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Geen dank ! O+
Als je de onderdelen een keer in handen hebt gehad/hebt moeten monteren, herken je ze zo.
Heb je zo'n set gekocht of overweeg je er een samen te stellen uit losse delen ?

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

En minispares heeft bovenstaand setje in de aanbieding deze maand: www.minispares.com

De 4pots alu set is dan maar een paar pond duurder, past alleen niet achter iedere velg.

Trouwems, het zal vast al genoemd zijn in deze draad, maar als je een gebruikt setje koopt, reviseer deze dan wel. Zoals Bert al gezegt heeft: Het zijn je remmen waar je aan klooit...

Een set die al jaren stil gelegen heeft heeft roestige zuigers, verharde rubbers en kan zomaar kapot gaan.

Wouter

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik heb die alu 4-pots klauwen van Minispares, nog niet gemonteerd. Wel gepast met de schijf en klauw los t.o.v. elkaar. Stalen reverse rim 10" velgen raken een van de ontluchtingsnippels. 6Jx10" GB's geven geen problemen met deze klauwen.
6Jx10" Mamba's zijn ook vrij dik en hebben met standaard Cooper S klauwen al erg weinig ruimte.
Als ik aan monteren toe ben, zal ik wel eens gaan (aan)passen, ook met standaard stalen 10" en 5Jx10" Sprite-velgen die ik nog heb liggen.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

CMC schreef:

Heb je zo'n set gekocht of overweeg je er een samen te stellen uit losse delen ?




Kheb in december een set 2ehands Cooper S remklauwen overgekocht via marktplaats voor een heel schappelijk prijsje :D . Ter vervanging van de 10 inch trommels rondom. Misschien een beetje onnodig op een bog standard 1000cc A+, maar stel dat ik een 1300 tune en die er in zet hoef ik niet meer te kloten met de remmen :)
Dus ik heb de rest nog nodig

Ik zal het voorgaande lijstje eens ff mailen naar de verschillende Minicentra en de prijzen gaan vergelijken. O:)

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

CMC schreef:

Kheb in december een set 2ehands Cooper S remklauwen overgekocht via marktplaats voor een heel schappelijk prijsje :D . Ter vervanging van de 10 inch trommels rondom. Misschien een beetje onnodig op een bog standard 1000cc A+, maar stel dat ik een 1300 tune en die er in zet hoef ik niet meer te kloten met de remmen :)




Exactly my thoughts! Eerst de remmen upgraden en dan pas aan de extra pk's beginnen!

Ik heb overigens het op precies dezelfde manier gedaan; tweedehands setje. Ik heb uiteindelijk wel nieuwe schijven gemonteerd en binnenkort als mijn MG blok erin gaat dan krijgen ze ook greenpads ipv de standaard blokken (ai, off topic...sorry Eelke ;))

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik heb me laten vertellen dat de schijven van een 1275 GT passen.

sucses Tom.

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Dat zijn ook 7,5" schijven. Net als op de Coopertjes.

Erik

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

ter aanvulling even een link naar de IME:
http://www.ime.org.uk/ime/b/brake_discs.html

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Update: ik heb de alu 4-pots klauwen van Minispares nu gemonteerd op de fuseestukken met de 7,5" schijven.
De stalen 10" reverse rims passen dus inderdaad niet, ook niet met spacers. Naast de ontluchtingsnippel lopen de splitpennen en de randen van de klauw tegen de rand in de velg. De 5Jx10" Sprite-velgen passen wel, met een dunne spacer (de ingegoten letters op de binnenrand van de velg raken de klauw zonder spacer). Nu nog passen met de 5Jx10" Inno Cooper velgen en standaard 3,5Bx10" stalen velgen om het plaatje compleet te krijgen. [size=75:1tnovia3](jammer, heb ik die set reverse rims laten stralen/poedercoaten en er nieuwe banden op zitten, maar heb maar een klein excuus nodig voor bijv. een vers setje Revo's of GB's ;)[/size:1tnovia3]

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

misschien hebben julie hier iets aan.... :?
http://www.minispares.com/ms/Upgrading_Mini_Brakes.htm

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik zou eerst op zoek naar goede klauwen
Schijven en blokjes zal je toch nieuw willen, anders maak je denk ik niet echt vollop gebruik van je 'nieuwe' remmen.
wat er dan nog over blijft is fusseestukken enzo.

Het spul koste mij inclusief 2e hands klauwen ongeveer 490 E, en dan dus alles nieuw op klauwen na!

Trek zelf je conclusie maar

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Ik weet niet of het al genoemd is maar je kan ook alleen de remklauwen nieuw kopen die je komplete 12"
rem/wielophanging terugzetten naar 10"

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=35799

lijkt me een redelijk bedrag voor een conversie..

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Superbuur schreef:
Er staat ook nog een stukje in Mini magazine Winter 2005

HANDS ON KERBSIDE
Sarah Heppenstall

Ik citeer een gedeelte:

Talk of te show-at least among the Minimag staffers and our friends- where the retro Japanese alloys, on their visit to this country.
They're a 10 inch wheel that'll fit over any size of brake disc and I'm sure they'll be a huge hit. We were so tempted to buy them, and still might be convinced if we can see them on a car.

Groeten Johan




Dit stond in een nu gesloten onderwerp, maar ik vond het zo interessant dat ik er even over verder wil berichten. Ik heb in middels via een hoop bellen en mailen contact gehad met de hoofdredactrice van Minimag en die heeft gaat één en ander voor me uitzoeken. Zodra ik meer weet post ik het, als dit waar is, is het een erg mooie oplossing. Geventileerde metro setup in 10" wiel; als dat zou kunnen...

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Hugo schreef:
Geventileerde metro setup in 10" wiel; als dat zou kunnen...




dat zou meesterlijk zijn d:)b
al het goede van topremmen en het fijne van 10 inch velgjes :9

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

helter skelter schreef:
je kan ook alleen de remklauwen nieuw kopen die je komplete 12"
rem/wielophanging terugzetten naar 10"




klopt, alleen zijn dat ook de flenzen en blokken en schijven die je moet vervangen, zit echter in die kit :)

@Hugo stomme vraag, maar er stonden zeker geen plaatjes bij? Hoe handig het ook is, als het foeilelijke velgen of retedure zijn hoef ik ze niet :)

Cheers,
Wouter

RE: Schijfremmen voor 10 " wielen

Tada.... Net met de verkoper gesproken. Dit is zijn aanbieding op e-bay: Speciale wielen. De truuc is de nogal grote offset van de wielen, ze staan dus ver naar buiten. Zo ver dat ze, ondanks dat ze maar 5" breed zijn, de breedte van Sportspack verbreders vullen. Ik vind het zelf niet erg mooi, en de alu klauwen van MiniSpares of Sport zijn geloof ik net zo duur. Ik denk dat ik bij mijn Ford Fiesta remmen blijf.

Maar misschien kunnen jullie er wat mee, wie weet.
Groeten,