[Split] Wielophanging

RE: [Split] Wielophanging

Hazerswoude-dirk schreef:
Betere veren hebben, nu heeft hij nagenoeg niks




Nee dat klopt wel ;) .

Ehhmm, ff door vragen hoor. Is dat een verspreking (verschrijving :? ) dat over die veren (is zo'n standaard uitdrukking bij auto's dus zou best kunnen) ? Of weet je echt niet dat mini's geen veren hebben maar rubberblokken....

De wielophanging kan met speciale kit's verlaagd (of verhoogd) worden, maar in alle gevallen blijven de rubberblokken dezelfde. Er veranderd dan ook niets aan het "veer"gedrag en comfort van de mini. Daarom is de term "instelbare rijhoogte" dan ook meer op zijn plaats.

Maar prijs jezelf maar gelukkig als je mini inderdaad verlaagd is, en je een dergelijke kit op je mini hebt zitten. Ze zijn goed duur, en zoals ik al zei kun je de mini ook gewoon weer hoger "schroeven" als je er toch last van hebt...

Groeten Bert.

RE: [Split] Wielophanging

nou over vering, inderdaad mini's zijn standaard niet of nauwelijks geveerd.
Maar wanneer je de "gewone" uitvoering hebt dan kan je d.m.v. de standaard weilen en banden de meeste klappen wel opvangen.

Mijn mini is verlaagd en heeft nog eens brede en nog kleinere wielen.

Hierdoor is het nadeel dat mijn actieradius groter is dan normaal.
Andere raken mijn wielen de wielkasten.

default

RE: [Split] Wielophanging

Bert schreef:
De wielophanging kan met speciale kit's verlaagd (of verhoogd) worden, maar in alle gevallen blijven de rubberblokken dezelfde. Er veranderd dan ook niets aan het "veer"gedrag en comfort van de mini.





Ho Ho... Bertje!!!

Ech wel... door die Hi-Lo's / Adjust-a-Rides verandert de voorspanning op de rubber cones! O:)
(alleen bij verlaging van toepassing!!!)

Dat je dit niet echt voelt is een ander verhaal...

Stap anders ff over op Coil-overs all-a-round 8)
Als je comfort wilt? ? ?
De Mini heeft standaard gewoonweg Sportvering! :x

RE: [Split] Wielophanging

Heejeuh, Ralphy, beetje minder quoten mag wel, alles staat nog boven je bericht te lezen. Heb het een beetje bijgeknipt.

RE: [Split] Wielophanging

Ik vind BRG op zichzelf een schitterende kleur, vooral in de metallic variant zoals je die op veel Mini's vind. Het grote nadeel vind ik alleen dat je die kleur zo ontzettend vaak ziet. Daarom heeft mijn ideale Mini toch een andere kleur, die ik ook gaaf vind. Niet in de laatste plaats omdat je het niet vaak ziet, omdat het een klassieke kleurencombinatie is (niet persee op een Mini, trouwens) en natuurlijk ook omdat ik het gewoon mooi vind.

[Bovenstaand verhaal is in reactie op iets uit de oorspronkelijke thread, negeer maar].

Coil-over vind ik altijd een beetje eng. Je hangt de complete Mini op aan de bevestigingspunten van de schokdempers. Ik vraag me af of die daar niet erg veel meer onder te lijden hebben dan normaal. Dan voel ik meer voor die schroefveren die in plaats van de rubber bollen komen. Ik heb alleen geen idee of dat een beetje werkt.

Als je comfort wil kun je ook nog denken aan de Smooth-a-ride kit van MiniSport. Vervangende rubberen veerelementen, ontwikkeld door Dr. Alex Moulton, die ook verantwoordelijk is voor zowel de oorspronkelijke rubberen vering van de Mini als voor het Hydrolastic systeem. Het is speciaal gemaakt om de "harshness" uit de vering van de Mini te halen. MiniWorld was er in elk geval erg enthousiast over. Ik geloof alleen dat die kit alleen inclusief Adjust-a-ride verstelbare rijhoogte kit wordt geleverd, en iets dergelijks had je al. Maar die wil ik dan wel hebben, voor een leuk prijsje ;)

default

RE: [Split] Wielophanging

Ouzo ENG? ? ? O:)

Nu is dat toch ook al als je ziet hoe de Mini eigenlijk opgehangen is...

Voor alleen maar met een enkele draagarm & de shock in een simpele bracket!

Achter met die draagarm die alleen in voorwaartse beweging scharniert...

O Ka voor dubbele draagarmen is géén plaats maar met een coil-over set monteer je gelijk upgraded brackets... (kijk ff in een Minispares cat.) deesj kun je ook monteren zonder coil-overs... iets wat Rover al zou moeten doen bij de Sportspack!

En die veren zijn vergevender dan die harde rubber cones...

Ik doel achter NIET op de beam-axle!!!

Want da's pas ENG 8)

RE: [Split] Wielophanging

Ah, als er iets aan de ophangpunten wordt gedaan, dan wordt het een ander verhaal. Dat wist ik niet.

RE: [Split] Wielophanging

Malphy schreef:
Ho Ho... Bertje!!!

Ech wel... door die Hi-Lo's / Adjust-a-Rides verandert de voorspanning op de rubber cones! O:)




Nope toch niet. De veerbollen zitten wel onder voorspanning gemonteerd (alleen voor trouwens), maar zakken in bij het "naar beneden" laten van de auto (krik, brug), door het gewicht van de auto. Het gewicht van de auto bepaald dus eigenlijk de "voorspanning". Deze veranderd niet. Het veergedrag dus ook niet.

Het blijven onderdelen ala "verstelbare rijhoogte".

Groeten Bert.
default

RE: [Split] Wielophanging

O Ka...

Read iT and weep! O:)

...One other attribute the Hi-Lo has is to increase the progressive rising rate of any of the rubber springs. This was mistakenly advertised as increasing the spring rate by 25% - in reality this is nearer 20%, and doesn't actually increase the spring rate but is a similar effect. Whatever, it helps resist roll to help make the car run flatter through a corner...

Is dat voorspanning of niet??? 8)

default

RE: [Split] Wielophanging

EN het verlagen gebeurt door...

meer of minder voorspanning! 8)

RE: [Split] Wielophanging

Malphy schreef:
Read iT and weep! O:)



:) ik huil niet zo snel...

...One other attribute the Hi-Lo has is to increase the progressive rising rate of any of the rubber springs. This was mistakenly advertised as increasing the spring rate by 25% - in reality this is nearer 20%, and doesn't actually increase the spring rate but is a similar effect. Whatever, it helps resist roll to help make the car run flatter through a corner...




Het is jammer dat ik nog maar heel beperkt toegang tot internet heb, en dus zo laat reageer. Maar ik blijf voorlopig nog ff bij mijn standpunt. Waar heb je dit vandaan Ralph?? Ben wel benieuwd.

Vooral voor de achterophanging (ik citeer: of any of the rubber springs) is dit onzin. Je kunt niet de progresiviteit van de veerbol veranderen door met schroefdraad de slag van de achterarm te gaan veranderen (dat is alles wat een hilo set is). Is niet meer dan een in lengte verstelbare trompet.

Dit geldt ook voor de voorwielophanging, maar is moeilijker voor te stellen, aangezien deze er wel onder voorspanning in zitten, maar het effect blijft hetzelfde.

Groeten Bert.
default

RE: [Split] Wielophanging

Hey Bert!

Euh... check DE uitstekende site van MiniSpares.; lees:our friends!!!
http://www.minispares.com/home.cfm

(dan bij de Corner van Mini-Guru Keith Calver)
http://www.calverscorner.com/

Anyway... ik blijf bij m'n standpunt! 8)

RE: [Split] Wielophanging

Malphy schreef:
Euh... check DE uitstekende site van MiniSpares.; lees:our friends!!!
http://www.minispares.com/home.cfm

(dan bij de Corner van Mini-Guru Keith Calver)
http://www.calverscorner.com/




Juist ja. Bij minispares. Verkooppraat dus. Nee serieus. Begrijp me goed. Ik zeg niet dat het nergens goed voor is. Het zwaartepunt wordt door hilo's verlaagd, en dat wil je graag. (beweerd Keith ook) Maar het veranderd niks aan de progresiviteit van de veer karakterstieken (zoals je eerder geqoute stukje). Dat is onzin. Progresivitiet is een veer EIGENSCHAP. Knappe jongen die dat kan veranderen zonder de veer/rubberbol te veranderen....

Verder: beweerd ene Keith Calver ook nog het volgende:

The good news is raising and lowering the rear doesn't change the rear end geometry at all.

En daar ben ik het helemaal mee eens. Kortom: achter gebeurt er ook met de geometrie niks. Voorophaning verandert door het verlagen wel de geometrie maar niks aan de veerbol, of veergedrag...

Sorry Ralph, je weet een hoop van mini's (en racen, ken je al een tijdje van de list :)), maar je moet niet alles geloven wat er geschreven wordt want het bovenstaande artikel klopt gewoon niet. (kon het trouwens niet terug vinden op de site van minispares)

Groeten Bert.
default

RE: [Split] Wielophanging

Oké dan nog 1 reply! 8)

De 'veer' is hier de rubber cone... door verlaging ie. voorspanning druk je 'm; voor zover mogelijk met de harde rubber cone, in... de rubber cone wordt dus iets vergroot... de trompet heeft nu een groter raakvlak... dus meer weerstand voordat ie 'inveert'. (weerstand tegen het rollen!)
Nogmaals miniem & of je het in de Mini voelt?
Zo werkt het ook in een geveerde vork van een Mountainbike ten tijde van elastomeren tegenwoordig veelal lucht of veer, waar je door voorspanning het losbreekmoment bepaalt & stugheid... nadeel is je schroeft eigenlijk de vork omhoog ie. minder veerweg.

Anyway... Keith Calver is columnist in de Miniworld of was het Minimagazien? >:)
Dus dat verkooppraat zal wel meejvallen...

't desbetreffende stukje staat bij 'suspension' fitting Hi-Lo's!

En zeker 'k geloof nie alles ben eerder iemand die eerst zelf nadenkt!

RE: [Split] Wielophanging

Malphy schreef:
Zo werkt het ook in een geveerde vork van een Mountainbike ten tijde van elastomeren tegenwoordig veelal lucht of veer, waar je door voorspanning het losbreekmoment bepaalt & stugheid... nadeel is je schroeft eigenlijk de vork omhoog ie. minder veerweg.

En zeker 'k geloof nie alles ben eerder iemand die eerst zelf nadenkt!




Maar daarvoor heb je wel wat technische mini kennis nodig... Je haalt een mooi voorbeeld aan over een Mountainbike, en dat is helemaal waar.

Echter de contructie bij de achterwielophanging bij de mini is (helemaal) niet vergelijkbaar. De Hi-lo zit namelijk NA de rubbercone. En niet "over" de rubbercone. Dat is wat ik al een tijdje probeer over te laten komen. Als ik dat dus op de mountainbike projecteer, krijg je een mogelijkheid om de lengte van een veerpoot tussen het wiel en en elastomeren te varieren. En dat is precies hoe een Hilo bij de mini zit....

De voorwielophanging is ietwat anders, aangezien deze rubbercones er wel onder voorspanning gemonteerd zitten, echter het effect blijft hetzelfde. De hilo (schroefdraad) zit na de rubbercone, en er niet overheen.

Kortom, met de HiLo kun je eenvoudig weg geen voorspanning instellen. De voorspanning wordt bepaald door het gewicht van de mini. En verder is het verhaal over progresiviteit voor veren vergelijkbaar voor rubbercones. Dit is een eigenschap van het onderdeel, en daar valt niet aan de sleutelen.

Malphy":fc6gp7l6]Oké dan nog 1 reply! [/quote:fc6gp7l6]

Ook van mijn kant. Duidelijker dat dit kan ik het niet uitleggen over het forum....

Groeten Bert.