stage 1, of 1000 naar 1300?

RE: stage 1, of 1000 naar 1300?

Hallo iedereen!

ik ben sinds een tijdje trotse eigenaar van een 1984'er 1000 HLE.
de standaard 1000cc is leuk maar ik wil toch wel wat meer. Ik kan ervoor kiezen deze mini te verkopen en er een 1.3 mini voor terug te kopen, maar dat lijkt me toch niet zo'n handige zet aangezien vele 1.3's uit de jaren 90 komen en dus niet meer in kwarttarief belasting vallen (met mijn studentenbudget toch wel een punt, en ik zet hem in de winter toch al stil). Laat staan dat ze vaak veel duurder zijn dan ik voor deze mini betaald heb, en meer dan wat ik te besteden heb.

Kortom, ik wil graag gaan modificeren.
Nu zit ik te twijfelen tussen 2 keuzes:
-deze 1000cc behouden en opvoeren met een stage 1 set. Ik vraag me alleen af of ik er dan als daily driver op vooruit ga, en daarmee bedoel ik dan koppel in plaats van pk's in de hoge toeren. Volgens mijn google zoekkunsten ga ik dan van 40 naar +-55 pk.
-de motor vervangen met een 1300 blok. deze heeft 55/60pk?

Mijn doel is om er vooral meer koppel uit te halen, sneller weg te zijn bij het stoplicht, af en toe lekker ermee te scheuren maar tegelijk ook de mogelijkheid hebben om er prima rustig de boodschappen ermee te kunnen doen. >:)
Zelf heb ik het idee dat ik een sterkere basis heb als ik er een 1300 in zet, ook omdat ik dan altijd nog de optie heb om die nog verder op te voeren. Maar ik ben benieuwd naar jullie advies en wat de voor- en nadelen van beide opties zijn, en waar ik rekening mee moet houden.

gr. Thijs

RE: stage 1, of 1000 naar 1300?

Nou Thijs, ik raad je aan om maar te beginnen met kleine stapjes.
De eerste stap is; het motortje wat je nu hebt in de best mogelijke conditie te brengen.
Dat kost je nauwelijks geld. Maar, wat veel belangrijkers, je leert je autootje beter kennen.
Het -zo maar- kopen van wat dingen die je erop kunt schroeven levert je zonder meer teleurstelling op.
Je eerste winst zit in het perfect afstellen van de kleppen, de ontsteking optimaal maken (waarschijnlijk hoort daarbij dat je nieuwe bougies koopt en bougie kabels en contactpunten en condensator) en dan, de carburateur piekfijn afregelen.
Lees op je gemak wat je daarover vindt in de WiKi pagina's op onze clubsite.
Als je daarna ook nog de koeling door en door reinigt, zul je verbaasd staan over wat jouw autootje vermag wanneer je bij het stoplicht optrekt.
Ga dus door met waarmee je begonnen bent en -naar mate je het fijn tunen leert beheersen- kan je stapjes verder gaan.
Het 'grote geld uitgeven' kan je jezelf altijd nog aanleren.
Veel succes en alle vragen die bij je opkomen kan je in dit forum stellen.

RE: stage 1, of 1000 naar 1300?

Begin eens met het lezen van de FAQ van deze rubriek ..
Als je nu begint met de suggestie van Wim kan je mogelijk al het een en ander winnen, en het is een goede voorbereiding voor het geval je besluit een stage 1set aan te schaffen.. want dan moet het opnieuw.
Als je dan nog denkt dat je meer wilt kan je het ook weer toepassen op een eventueel grotere inhoud blok.

Ik zou zeker eerst voor een stage 1 gaan, denk ook aan je remmen als je voor meer pk's gaat.

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: stage 1, of 1000 naar 1300?

Persoonlijk ben ik een groot fan van de 1000, en heb bij mij een maniflow uitlaatsysteem en minispares inlaat, i.c.m. een geflowde cylinderkop en een elektronische ontsteking. Allemaal niet zo heel duur, maar zorgt wel nét voor dat extra vermogen/koppel.

Daarnaast als je blokje goed werkt niet meteen vervangen voor een ander blok, want dan kan je een hoop ellende kopen (spreek uit ervaring).

Ook ga je met een stage 1 kit niet van 40 naar 55+ pk. In het beste geval een vermogenswinst van 20% (dus 8pk - totaal 48pk).