Starten/afstellen dubbele Hs2

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Opstelling:

-inno uit 75
-1293 blok met 276 en een geflowde kop.
-standaard rc40 met enkele demper achter
-Standaard ontsteking
-rechtvertande bak
-dubbele hs2 met standaard naalden nieuwe buisjes en nieuwe pakkingen + pipercross filters.
-een tankje euro 95

Probleem:

-auto bij een garage op het juist(?) aantal graden laten stellen + "proberen" te laten afstellen, daarna is de auto teruggekomen om door mij de laatste simpele dingetjes te monteren (maar natuurlijk wilde ik eerst een rondje rijden :) )
-maar niet starten van de auto (in eerste instantie)
-na zelf wat mengsel te maken (benzine over de filters gieten) wel starten (veel gas op toeren houden boven 4000 anders viel de motor uit :x ) STINKEN! (door de benzine die over de uitlaat viel natuurlijk (achteraf niet zo'n slim plan dus, omdat zo de auto bijna in de fik had kunnen vliegen))
-bougies schoongemaakt + bougiekabels beter gemonteerd
-daarna nogmaals starten met choke vol open laten staan (ongeveer 2,5 tot 3k toeren)
-rustig terug laten zaken, bleef de auto stationair draaien op 1,5 tot 2k toeren) (schoot telkens terug)
-draaide niet echt mooi rond, trekt wel goed op met wegrijden (mooi toerental, trekt ook mooi door in hogere toerengetallen) (wat een geluid he! bak + uitlaat + hs2's 8) ) (ongeveer 60 p/uur gereden in 3 met 3500 toeren)

Vraag:

-is er een makkelijke manier om dit beter af te stellen (no tools)
-wat voor tools zou ik dan moeten kopen als dit dus niet kan :)
-als het dan nog niet lukt, wie kan me helpen ermee!! :D
-wat voor naalden zouden erin moeten (zou het hier aan kunnen liggen dat het stationair allemaal niet wil)

kortom help!

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/bolton.htm
(onderste tabel geeft wat opties voor naalden)

de beste optie is naar mijn mening om eens naar de rollenbank te gaan, daar kunnen ze zowel de ontsteking als de carburatie goed zetten.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Begrijp ik ,
alleen ik wil wel met apk naar de dyno toerijden als je snapt wat ik bedoel, dus mogelijkerwijs afstellen op 80 % (en dus apk waardig) en daarna laten afstellen op 100 % bij een dyno.


maar logisch gezien dan:
Double 1 1/2 SU
1275 S + mod head + semi-race cam
spring: R
needle: No.3 or 4

ow wacht
Double 1 1/4 SU
1275 S + mod ehad + semi-race cam
spring: R
needle: AF

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

je kijkt verkeerd, da's voor een dubbele hs4 ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Klopt had het al ge-edit
r staat neem ik aan voor Red Spring.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

R is inderdaad Red spring

(over naalden en het vergelijken van profielen, zie ook (de links in): http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 951#218951 )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

vandaag nog eens geprobeerd, met koude start na ongeveer een minuutje aanhouden starten pruttelde hij weer aan. Rondje gereden(ongeveer 2 km) Nog steeds stationair van 1,5k tot 2k.

Hoe krijg ik dit naar beneden?

Alvast bedankt! Michiel

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

linkage losmaken, beide carbs mengsel armer zetten en met de staionairschroef op 900rpm zetten. linkage weer vastzetten.

stilstaand door laten trekken door de gashendels te bedienen naar volgas, mag niet overslaan in je ontsteking, anders ontsteking bijstellen.

dan vele ronden rijden, steeds bijstellen van ontsteking en eventueel mengsel verrijken.

let wel op dat als je aan je carbs stelt dat je ze moet synchroniseren zodat beide carbjes evenveel mengsel produceren.

het is een langdurig maar o zo eervol werkje, mijnes brult weer heeerrrrrlijk met zijn dubbelle hs met k&n filtertjes op een 998cc

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Had zoiets net ook in vizard gelezen.

Dat synchroniseer tooltje, waar kan je dat halen? Is dat duur?

Heb jij nog iets aan je naalden/veren setup gedaan?

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

ik heb een simpel vacuummetertje van de brezan, kost niet veel...

ik heb beide carbs volledig gereviseerd, oftewel helemaal uit elkaar, nieuwe gasklep, vlotter, naalden, pakkingen, etc. duur, maar de moeite waard

ik heb diverse naalden geprobeerd, en uiteindelijk een keuze gemaakt voor de rij-eigenschappen die ik zocht

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Wel opletten dat de carbs goed in 1 lijn zitten.... ;)

default

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Om mee te beginnen: het afstellen van een dubbele carb is een crime. Zelf heb ik een standaard metro blok, LCB, en open filters (pancake) maar ik ben ook nog zoekend (mogelijk andere naalden nodig: nu AAP)

kijk eerst eens naar je bougies: zijn ze wittig: te arm mengsel, zijn ze vet/zwart: te rijk. zit er verschil tussen de linker 2 en de rechter 2: carbs niet in balans.

Voor het afstellen moet je beginnen met het zorgen dat beide carbs even veel lucht zuigen. Hiervoor kun je van Gunson (maakt ook easybleed) een simpel metertje kopen (carb-balancer) Je schroeft de verbinding tussen de gaskleppen los en regelt mbv de stelschroef de luchtinvoer zo af dat beide even veel lucht naar binnen zuigen. Vervolgens verbindingen weer vastzetten. Hierna de dashpots van de carbs halen (let op dat je links en rechts niet verwisselt bij het terugzetten) Met een schuifmaat (digitaal werkt ideaal) meten hoever de sproeier onder de bodem van de carb staat: beide carbs moeten gelijk staan. begin maar eens bij 4 mm.

Als je de boel weer vastgezet hebt: start de auto.
Luister naar het stationair toerental en draai deze eventueel (links en rechts exact even veel!!) iets terug of omhoog. probeer een stuk te rijden en controleer daarna de bougies: wit is te arm (carbs naar R(ijker) Rechts draaien, zwart te rijk, naar links draaien. het is een zaak van trial and error, óf naar een testbank gaan.

Je ontsteking: je kunt nog kijken hoe deze staat: je kunt hem tot 12 graden vervroegen.

Als je een variabel toerental hebt kan het ook zijn dat je ergens een vacuumlekje hebt. bv. in de vacuumslang naar de ontsteking, of bij het spruitstuk.
(testje: spuit WD 40 bij het spruitstuk: als toerental stijgt: bingo.

default

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

He, Bart, een paar vraagjes aan je.

ik heb diverse naalden geprobeerd, en uiteindelijk een keuze gemaakt voor de rij-eigenschappen die ik zocht



Welke naald gebruik je dan nu?


stilstaand door laten trekken door de gashendels te bedienen naar volgas, mag niet overslaan in je ontsteking, anders ontsteking bijstellen.


Overslaan in je ontsteking, daarmee bedoel je inhouden en ploffen??Moet de ontsteking dan vroeger (dus meer graden) of later, dus minder graden (Ik heb 'm nu op plm 8 graden)

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

ik heb nu de naalden M gestoken, ik had de GY naalden erin zitten maar die waren te arm bij stevig optrekken.

ontsteking heb ik errug vroeg staan, met als gevolg een hoger stationair toerental rond de 1250 tot 1500rpm is nu mijn stationaire toerental.

ontsteking te laat merk je als je hem doorjaagt naar hoogste toerental en direct gas loslaat en weer indrukt als doorslaan in je uitlaat.

te vroege ontsteking geeft ploffen door je carbs. ik zeg veel rijden en voelen wat je motorke doet...

ik vind het afstellen niet echt een crime zoals jij het noemt, juist het synchroniseren is als je het vaker gedaan hebt redelijk simpel, ik heb meer moeite met het co gehalte netjes krijgen.

default

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

ik heb meer moeite met het co gehalte netjes krijgen.



Dat doet de garage die 'm keurt altijd, is nooit een probleem: gewoon erg arm zetten, na de APK weer rijker zetten.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Jos (Inno) schreef:
...

Als je een variabel toerental hebt kan het ook zijn dat je ergens een vacuumlekje hebt. bv. in de vacuumslang naar de ontsteking, of bij het spruitstuk.
(testje: spuit WD 40 bij het spruitstuk: als toerental stijgt: bingo.




Zal eens checken, ik heb trouwens maar 1 vacuumslang naar de linkerkant van de carb, hoor ik erniet 2 te hebben?
bedankt voor jullie uitleg jos + bart, ik zal eens wat lenen bij een kennis om het een en ander te balanceren.
Michiel

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Na een aantal dingetjes gechecked te hebben toch maar eens nieuwe naaldjes + veren besteld. (ga nu alles proberen uit te sluiten.

Vanavond even bobine vervangen door een sport exemplaar, het lijkt er op dat het iets stabieler is geworden qua stationair (nog steeds 2500 toeren wanneer de motor warm is, wanneer hij koud is tussen 1,5 en 2)

Verder rijdt het echt goed, het trekt echt als een beest tussen 2,5 en 3,5 toeren, ook in 4 en dat heb ik nog niet echt meegemaakt in mijn vorige mini's. Het klinkt ook echt goed..

Even afwachten wat de naaldjes doen dus ( wacht al 10 dagen op een bestelling uit engeland)

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Voor het afstellen van een dubbele HS 2 heb je geen vacuum meters nodig.
Ga affe naar de metaalboer en haal wat messing pijpjes en wat hele kleine U-profieltjes (modelbouw).

maak nu 2 van die dingen zoals op tekening.

Haal de dempers uit de carbs, en zet dit erin.
Vwhalla, en klaar zijn de vacuum meters,...staan de 2 profieltjes recht tegenover elkaar, dan staan ze synchroon.



Frank

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

:? hiermee kan je alleen zien of beide mengselschroeven evenver openstaan. je gaat er dan vanuit dat 2x2 cilinders evenhard aanzuigen en de eventuele verbinding in het spruitstuk ook evenredig is...

met een vacuummeter meet je hoeveel lucht iedere carb aanzuigt, deze meting is dus afhankelijk oa van de staat van je kleppen en individuele carb.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Aangezien de "klokken" omhoog worden getrokken door dat zelfde vacuum wat je vacuum meter meet maakt dit niks uit. Als je aan de stelschroeven van de linkage draait verander je hiermee de stand van de gasklep en daarmee ook het vacuum in de carb wat resulteerd in een andere stand van de desbetreffende klok.

BTW, het zijn niet eens onafhankelijke carbs, het spruitstuk staat met elkaar in verbinding.

Je kan natuurlijk ook aan je mengsel schroeven gaan draaien, maar daar moet je nou net van afblijven. Alleen synchchr. met de linkage voor de gasklep en daarna stationair afstellen met de stationaire stelschroef. Afblijven van de mengselschroef, deze heb je van te voren al hetzelfde gezet

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Kort vraagje tussendoor..

in vergelijking met een AAP naald tov mijn nieuwe naald AF is de AF naald een centimeter korter? Heb ik de verkeerde voor mijn carb? En hoe zet ik ze vast in de buisjes.?

Dank jullie wel!

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

de oplossing is aan de rijswergseweg 60.
ben je mensenschuw geworden?

Gtz,
Lex

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Gheghe, ik zal eens langscrossen ja.

Michiel

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Ff een update (ook voor de mensen in de toekomst).

Het gaat de goede kant op. 2 nieuwe naaldjes(AF) + 2 nieuwe springs besteld (Red) en deze erin gezet, nog een keer goed schoongemaakt en de dashpotjes gevuld met olie.

De mengsel schroeven onderop zo ver mogelijk dichtgedraaid (met de hand) Gestart en geprobeerd om het stationair beter te krijgen. Ongeveer 2,5k toeren bleef hij mooi lopen en heb ik een paar keer de straat op en neer gereden. Lager kon niet want dan viel hij uit.

SUPERTIP:
Bougies bekeken, (1 en 4) en naast elkaar vergeleken, kwam er achter dat 1 veel witter was dan 4. Dus rechtercarb te arm. Mengselschroef rechts bijgedraaid en weer gestart. Stationair bijgedraaid (links en rechts) Na wat proberen had ik een mooi stationair op 1000 toeren.

Vandaag nog een keer het trucje uithalen met de bougies en kijken of we er nog meer uit kunnen halen. Want onderweg viel hij nog uit, mogelijk iets meer mengsel links EN rechts. Ik heb wel het idee dat het de goede naalden zijn (ondanks ze een centimeter korter zijn)

default

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

in vergelijking met een AAP naald tov mijn nieuwe naald AF is de AF naald een centimeter korter?



Er zijn 2 soorten naalden: geveerd en ongeveerd. AAP is geveerd, AF is ongeveerd (2 letters)Volgens mij moet je deze niet verwisselen. Je moet volgens mij nu weer naalden hebben met een 3 letterige code.

Andere opmerking: Ik geloof dat de tip met de buisjes in de dashpots (voor de synchronisatie) wel gaat werken. Zelf heb ik een carbbalancer van midlock of zo. dit werkt ook niet erg nauwkeurig, het is erg afhankelijk van hoe je hem op de carb aanduwt.

Let er op dat je bij het balanceren wel de gasklepbediening losmaakt van het verbindingsstangetje. Zodat je elke gasklep onafhankelijk van de andere stelt.

Bougies: is dé manier om te kijken hoe de carbs staan. Als je ze hebt gebalanceerd. ga je naar het mengsel toe. Je begint ook met het mengsel voor beide carbs een gelijke waarde (meten hoe diep de sproeier in de carb staat, dus dashpot eraf, met een schuifmaat, digitaal bij voorkeur)beginnen met een waarde voor beide carbs gelijk b.v. 2.5 mm. daarna een lekker stukje rijden (snelweg). stoppen en meteen bougies bekijken. Is dan de ene witter dan de ander, die carb wat rijker zetten. Is de ene zwarter dan de ander, dan die carb wat armer zetten. (ideaal is koffiemetmelk kleur)

Dus: de aan te zuigen luchthoeveelheid gelijkzetten. Daarna het mengsel eerst ook gelijk zetten, en daarna het mengsel aanpassen. (beide carbs zullen nooit exact gelijk slijten)

(zelf gisteren ontdekt wat het ploffen in de luchtfilters op de snelweg veroorzaakte: lek vacuumslangetje)

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Gisterenavond toch iets bedacht (en net uitgevoerd):

Ik bedacht me opeens, moet ik niet de carterontluchting afdoppen, aangezien ik de slangen vervangen heb door kleine filters? Oeps vergeten dus, het scheelt een hoop in ieder geval! Veel rustiger, en veel stabieler. Staat nu mooi afgesteld, binnenkort maar eens kijken wat de apk er van vind :)

Dank jullie wel!
Hopelijk heeft er iemand anders ook iets aan!

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

[size=75:1osap0nn][topics samengevoegd - Crispy][/size:1osap0nn]
Ik heb een dubbele su set op een mini 1100 special gemonteerd.
Nu was het probleem dat het leek alsof ze op hol sloeg en dan weer bijna stationair ging lopen (of afsloeg). En weer op hol en stationair. En weer... nauja het is wel duidelijk denk ik.
bij nadere inspectie bleek dat 1 van de 2 sproeiers te lekken (omdat hij verkeerd gemonteerd was). Ja ik weet het had het beter moeten controleren heb ze via ie-beej gekocht bij een engelsman.
Ook lijkt het of de zuiger van 1 van de 2 su's minder omhoog komt dan de andere, dus het lijkt haast of 1 van de 2 minder lucht aanzuigt ofzo. Ik twijfel nu of ik wel het goede inlaat spruitstuk er bij gekregen heb het enige wat ik kan ontdekken is het nummer AEG573 met daar onder een P.

maar goed ik heb dus een revisie setje besteld (origineel SU) en de hele rim ram uit elkaar gehaald, schoongemaakt en vervangen wat vervangen kon worden.

Na de hele bende weer in elkaar geschroefd en gemonteerd te hebben... je raad het al. het zelfde probleem. Alleen nu lijkt het of de zuigers minder snel weer naar beneden komen (als de motor uit is).

Een heel verhaal maar om het kort samen te vatten: HELP!

(mod's ik weet niet of hij hier hoort of in tuning maar ik dacht SU is standaar dus... )

Alvast bedankt
Tinux

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

een twin carb stellen is een vak apart, echt moeilijk is het niet, als je weet wat je doet...

vertel eens wat meer over je set-up, wat voor motor, wat voor naalden in je carbjes???

heb je een apparaatje om te kijken of de carbs synchroon staan???

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Blok is een standaard 1100 blok
bij mijn weten zitten de standaard naalden in de carbs. (weet het niet zeker, gekocht as is)
en het maakt niet uit hoe ze staan helemaal open of dicht. gebeurt iedere keer.
Maar ik heb wel het gevoel dat 1 van de 2 minder lucht aanzuigt.


lekker veel tekst weinig info (sorry) ben een beetje een beginner op het dubbele carb gedeelte.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

met alle respect,

ik kan en wil je graag helpen met je twin carbs, ik heb ze zelf er ook opzitten en ben aardig doorgewinterd in het afstellen van die dingen. alleen zonder te weten welke naalden je hebt is het zinloos om twincarbs te monteren, je naald bepaald hoeveel brandstof er in je mengsel komt, iedere naald is anders...

doe eerst je huiswerk pas dan kan je hem fatsoendelijk afstellen. je zal een meetding moeten hebben om te meten of beide carbs evenveel lucht aanzuigen, als dat zo is zijn ze synchroon, als je het niet weet krijg je onmogelijk je minike lekker rijdend...

misschien is een enkele hs4 een optie???

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Ik snap wat je bedoeld, hoe kan ik er achter komen wat ik voor naalden heb?
Ik heb net met m'n pa overlegd en hij vermoed dat het komt omdat het inlaat spruitstuk niet goed aansluit en daardoor valse lucht wordt aangezogen.

is dit een plausibele verklaring? Ik weet namelijk zeker dat de ene carb meer aanzuigt dan de andere. kan je duidelijk voelen.

ik kom echt over als een mini Noob zo...... :'( eigenlijk ben ik alleen een carb noob ;-)

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

kan inderdaad als je spruitstuk niet goed aansluit...

voor de naalden moet je de dashpot demonteren en de naalden uit het onderliggende deel geschroeft worden, bovenaan de naald staan een letters...

ook met de goede naalden moet je ze synchroon stellen, ze horen beide evenveel aan te zuigen...

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

thanx voor de info, morgenavond zoek ik het uit.
En vooral bedankt voor de uitleg en het geduld ;-)

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Misschien de volgende keer eerst even zoeken, er zijn topics over het afstellen van een dubbele SU. Ik heb m aan een ervan toegevoegd, lees 'm eens door.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

zoals in mijn eerste post al gezegd heb ik niets kunnen vinden via zoeken.
maar bedankt voor het plaatsen in het juiste forum

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Goed, ik heb er nu GY naalden inzitten.
ik kan er niet achter komen wat voor veren ik er in heb zitten. is dit ook ergens te zien?
zal morgen ook even langs een autozaak voor een vacuüm tester.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Met GY naalden zou je een heel eind moeten komen, als deze te rijk blijken te zijn moet je M hebben...

heel simpel beginnen, motor starten en warm laten lopen, dan de linkage tussen de 2 carbs losmaken en de mengselschroef van iedere carb helemaal dichtdraaien en dan anderhalve slag open en dan motorke weer starten

dan met de vaccumtester meten of beide carbs evenveel aanzuigen. je kan dan de rpm schroef van iedere carb bijstellen totdat beide carbs gelijk aanzuigen.

als beide evenveel aanzuigen de linkage weer vastzetten en lekker gaan rijden, dan aan de bougies eruit draaien en kijken naar het kleurverloop (als je een co meter hebt is dat makkelijker) te zwart is te rijk, te wit is te arm, oftewel koffie met melk moet je hebben...

dan kan je eventueel de linkage losmaken en het mengsel van beide carbs rijker of armer zetten, dan weer met de rpm-schroef de dingen synchroon stellen. en weer gaan rijden en zo door totdat je er helemaal tevreden over bent...

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

kijk, daar heb ik wat aan.
Bedankt voor de moeite.
alleen rijden....... dat gaat ff lastig worden...
ze staat op het punt spuitklaar gemaakt te worden maar we wilden eerst alles motorisch klaar hebben zodat we niet onnodig met zware/vette onderdelen over de nieuwe lak moeten. krassen in de primer is sneller te herstellen :+)

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

veel succes dan, het afstellen van de twin hs2 is niet ff gebeurd...

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Ben er achter... was een kapotte pakking tussen in/uitlaat spruitstuk en het blok..

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Ik ben op het moment aan het proberen om mijn 1275 met hs2 setup aftestellen.
probleem wat ik heb is dat bij belasting en hogere toeren de motor gaat schokken.

Ik heb de carbs gebalanceerd.

Een carb heb ik het mengsel zo dat de bougies bruin zijn, maar de andere carb leverd nog te veel brandstof. Denk dat daardoor het blok ook zo schokt.
Dacht eerst dat het door de vlotterbak kwam die schuin hing maar deze heb ik nu recht gehangen en nog zijn de bougies zwart.
de carb met goede mengsel heeft de jet iets van 2-1.5mm lager zitten dat oppervlak en carb die te veel leverd 0.5 er boven :?
De carb reageerd ook niet echt als ik de schuif omhoog druk, en de ander (met goed mengsel) valt uit als ik dat doe.

Stationair loopt het wel netjes en er zitten AAC naalden in.
Verder komt er een redelijk open luchtfilter op en is een SPI1275 blok (en spi uitlaat)

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

controleer eens op valse lucht. had ik ook last van

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

zal dan nog maar eens de remreiniger ter handen nemen,

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

waar komen de carbs vandaan? zijn ze gereviseerd?

klinkt een beetje als mijn set voor de revisie...

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Is niet gereviseerd, heb alleen wat schroefjes en pakkingen geregeld zodat hij weer bruikbaar was.
Ik miste de jets dus heb ik tweedehands opgescharreld, deze komen wel van één carbsetup.

Zelf zat ik ook nog aan de vlotter te denken, Zou het kunnen dat de brandstofhoogte hoger is dan de ander waardoor er zo'n verschil is?

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Heb net nog even getest,

De jet heb ik nog wat verder in gedraait. Loopt al wat beter.
Wanneer ik de cshuif omhoogdrukte (1cm) dan reageerde hij er eerst bijna niet op. Nu duurt het lang en dan valt hij bijna uit.
Probleem is alleen dat ik de jet op z'n hoogst heb en nu de naald klemt en dus de schuif blijft hangen.
En hij is nog te rijk :x :'(

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Even een oud topic weer tot leven wekken..

Ik ben al een paar weken bezig met het afstellen van mijn Mini en ik krijg het niet goed voor elkaar.
Het gaat om een Mini Cooper uit 1991 met dubbele su hs2 carburateurs.

Bij het afstellen maak ik gebruik van die pennentjes om de zuiger omhoog te duwen. Maar ik krijg het mengel niet goed. Hij blijft te rijk staan.

Er zitten nu CY naalden in. Volgens Haynes is dat de standaard naald voor een 998cc Cooper. Voor een 1275cc Cooper is de standaard naald M, Rijk is AH2 en arm is EB.
Nu is mijn blok natuurlijk niet echt te vergelijken met zo'n Cooper blok.

Welke naalden zou ik moeten nemen? Het blok is standaard op de carburateurs na. Er zit nog geen LCB spruitstuk op en ik heb K&N filters.

alvast bedankt.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

zet er eens 2 aau naalden in, dan lukt het most probably wel...

wat verwacht je te bereiken, geen lcb, geen andere dingen aan de motor, dus alleen 2 carbs erop wat een hoop afstelellende geeft??

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

Bedankt voor je reactie,
Waarom AAU naalden? Is dat niet het verkeerde type voor HS2 carburateurs?

LCB en andere uitlaat komen nog. Dus misschien is het verstandig om daar alvast rekening mee te houden met de keuze van de naalden.
En de kop wordt ook nog bewerkt volgens Vizard maar voorlopig nog niet.

Ik heb de carburateur voor weinig geld op de autojumble in Beaulieu kunnen kopen vandaar.

RE: Starten/afstellen dubbele Hs2

ligt eraan welke hs2's je hebt, er zijn verschillende types, waarbij de bevestiging van de naalden verschilt...

dat je ze voor weinig gekocht hebt kan, maar zijn ze dan ook goed, zeker als je moeite hebt om ze gesteld te krijgen moet je eerst nagaan of ze geen overmatige slijtage hebben.

heb je bij het monteren alle pakkingen vernieuwd? dus ook de spruitstukpakking? als hij valse lucht aanzuigt wordt het ook lastig afstellen.