Ingediend door Jellevandok op ma, 11-05-2009 16:22
Hallo,
Ik ben m'n Mini aan het aanpassen om op het circuit vrij te gaan rijden/clubdagen bij te wonen. Nu ben ik zover dat ik m'n subframes ga doorlassen. Om nu niet als een dolle maar iets te doen, ben ik benieuwd of iemand mij kan aangeven wat ik wel en niet moet doorlassen om de boel stijver te krijgen zonder dat het bij de eerste bocht uit elkaar scheurt... Achter kan ik mij wel voorstellen van hoe en wat omdat daar lange stukken plaatwerk op elkaar zitten die wel een las kunnen hebben. Voor zit standaard al e.a. met een rups gelast naast het puntlassen. Wie heeft hier (professionele) ervaring mee.
Er bestaat een boek "How to modify your Mini" waarvan een oude uitgave in zwart-wit, en een nieuwere in kleur.
In dit boek staat o.a. beschreven hoe en waar de Works en Mille Miglia Mini's werden aangepast om de subframes te verstevigen.
Misschien is er een online versie beschikbaar, of kan je het boek van iemand lenen/inscannen.
Ik heb 'm vroeger wel gehad, maar ben 'm inmiddels helaas kwijt.
Ik bedoel.. waarom het wiel opnieuw uitvinden.. ;-)
Ingediend door Jellevandok op di, 12-05-2009 13:18
Orrigineel zitten er rubbers tussen idd maar ik was van plan om de stijvere poly vervanging te gebruiken om de boel al wat stijver te krijgen. Ik ga geen solid bevestiging doen uit de angst dat m'n auto dan gaat scheuren (?). (Het is gewoon een hele harde auto hoor, niet dat ie zou scheuren van ellende...:-)
clubbie bedoelt dat het plaatje van een oud type subframe is, van vroegah toen er nog geen rubbers gebruikt werden. Dus die van jou zal er iets anders uitzien.
Er zijn ook aluminium setjes voor te krijgen ipv de poly dingen..
,
-ook voor onderkant bevestiging van voorsubframe.
-ook voor de torenbouten
-en voor de voorzijde .. MINISPARES..
Is kwa effect hetzelfde als solid mount..en dus super voor racerij..!!
Solid mount scheurt niet hoor,die oudjes hebben het allemaal tot 76 of zo..
Juist de solid mount is veel gebruikt in de racerijivm geen vering/torderen enz.
En nu worden ze schaarser ,de auto's en de subframe's..
Als ik een racer bouw,wordt het solid mount en doorlassen...lekker stijf.
Je bouwt een racer of nie..
Ingediend door Jellevandok op di, 12-05-2009 19:55
Ik ben idd een racer aan het bouwen maar gaan geen klasse rijden. Wordt me te duur om alles FIA te bouwen. Heb wel een FIA stoel, maar die is niet meer geldig etc. Het project kost nu al een berg. Ik heb wel als doel om het serieus aan te pakken (goed onderstel, gewicht en +- 115pk, GEEN COMFORT, dat is voor...), maar klassement rijden kan ik simpelweg niet betalen. Gewoon op clubdagen tijdrijden etc. De koets staat nu in de verf en ik ben nu hard aan het orrienteren naar onderstel en rolkooi. Die laatste zoek ik nog. Het zal wel bloeden worden want veel zie die niet tweedehands. Ik wil zo'n multipoint bolt in cage.
clubbie schreef: Er zijn ook aluminium setjes voor te krijgen ipv de poly dingen..
,
-ook voor onderkant bevestiging van voorsubframe.
-ook voor de torenbouten
-en voor de voorzijde .. MINISPARES..
Is kwa effect hetzelfde als solid mount..en dus super voor racerij..!!
Solid mount scheurt niet hoor,die oudjes hebben het allemaal tot 76 of zo..
Juist de solid mount is veel gebruikt in de racerijivm geen vering/torderen enz.
En nu worden ze schaarser ,de auto's en de subframe's..
Als ik een racer bouw,wordt het solid mount en doorlassen...lekker stijf.
Je bouwt een racer of nie..
Heb vorige week bij mij het voorsubframe eronderuit genomen en zaten van die aluminium rondjes in de torenbouten en ook aan de bevestiging voorraan waren ze van aluminium.
Wat heeft dit als voordeel of nadeel t.o.v. de poly bushes?
Van dat lawaai had ik eigelijk nog niet veel gemerkt,wist trouwens niet dat het erop zat .
Zal ze maar terug monteren i.p.v. de poly spullen er op te monteren
[size=85:14c1ajhx][topics samengevoegd - Crispy][/size:14c1ajhx]
Voor mijn turboproject ga ik volgende week beginnen aan de subframes. Ik ga sowieso alles doorlassen, zodat er meer stijfheid in de frames komt. zijn er nog punten aan te raden die verdere versteviging kunnen gebruiken, zwakke plekken die aangepakt kunnen worden?
Hoi,heb ook een par hoekjes ingelast volgens de heren "racers"moet dit inscheuren voorkomen.Vergeet niet de trekstangogen te verstevigen .
Hier staan een paar foto's link
Rij je met een metro turbo of eigenbouw??
groet wijnand
Ingediend door ettore bugatti op vr, 08-04-2011 13:48
Bij mij zijn de torens doorgelast en wat verstevigings driehoekjes bij de dwarsbalken van het subframe gelast.
Achter is bij mij ook voor een groot deel doorgelast en met driehoekjes verstevigd, met name in het gebied waar de draagarmen worden bevestigd.
Je zou zelfs de onderste platen van het achtersubframe eraf kunnen halen en dan door 1,5/2mm vervangen. Dat hadden de works mini's ook.
Verder heb ik in mijn body een crossmember van 2mm dik erin.
Aan de andere kant is het ook zo dat de subframes maar met een paar bouten aan de body zitten dus je kan het frame wel zo stijf mogelijk maken, maar als het vervolgens vrolijk rond de bevestigingspunten loopt te dansen dan heeft de exercitie ook niet zoveel zin gehad.
In de Miniworld van een paar maanden geleden stond hoe je dit moest doen.
Daar zeiden ze juist dat het niet verstandig is om alles door te lassen, omdat je dan stijfheid krijgt op plaatsen waar je het niet zou willen.
De aanpassingen waren volgens mij gebaseerd op de Miglia Racers.
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Jellevandok op ma, 11-05-2009 16:22
Hallo,
Ik ben m'n Mini aan het aanpassen om op het circuit vrij te gaan rijden/clubdagen bij te wonen. Nu ben ik zover dat ik m'n subframes ga doorlassen. Om nu niet als een dolle maar iets te doen, ben ik benieuwd of iemand mij kan aangeven wat ik wel en niet moet doorlassen om de boel stijver te krijgen zonder dat het bij de eerste bocht uit elkaar scheurt... Achter kan ik mij wel voorstellen van hoe en wat omdat daar lange stukken plaatwerk op elkaar zitten die wel een las kunnen hebben. Voor zit standaard al e.a. met een rups gelast naast het puntlassen. Wie heeft hier (professionele) ervaring mee.
Groet,
Jelle
http://dokkie1.hyves.nl/album/36509355/Mini_racer/pqtz/
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Bartje op ma, 11-05-2009 18:37
Er bestaat een boek "How to modify your Mini" waarvan een oude uitgave in zwart-wit, en een nieuwere in kleur.
In dit boek staat o.a. beschreven hoe en waar de Works en Mille Miglia Mini's werden aangepast om de subframes te verstevigen.
Misschien is er een online versie beschikbaar, of kan je het boek van iemand lenen/inscannen.
Ik heb 'm vroeger wel gehad, maar ben 'm inmiddels helaas kwijt.
Ik bedoel.. waarom het wiel opnieuw uitvinden.. ;-)
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 11-05-2009 19:42
voor de plaatjes uit HTMYM zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/strongfront.gif
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/strongrear.gif
succes,
Theo van den Bogaard
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door clubbie op ma, 11-05-2009 22:07
let even op dat de bovenste link een solid mount variant is..
topicstarter zijn auto is op de latere rubber variant..
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Jellevandok op di, 12-05-2009 13:18
Orrigineel zitten er rubbers tussen idd maar ik was van plan om de stijvere poly vervanging te gebruiken om de boel al wat stijver te krijgen. Ik ga geen solid bevestiging doen uit de angst dat m'n auto dan gaat scheuren (?). (Het is gewoon een hele harde auto hoor, niet dat ie zou scheuren van ellende...:-)
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Crispy op di, 12-05-2009 14:17
clubbie bedoelt dat het plaatje van een oud type subframe is, van vroegah toen er nog geen rubbers gebruikt werden. Dus die van jou zal er iets anders uitzien.
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door clubbie op di, 12-05-2009 17:23
Er zijn ook aluminium setjes voor te krijgen ipv de poly dingen....
MINISPARES..
ivm geen vering/torderen enz.
,wordt het solid mount en doorlassen...lekker stijf.
,
-ook voor onderkant bevestiging van voorsubframe.
-ook voor de torenbouten
-en voor de voorzijde
Is kwa effect hetzelfde als solid mount..en dus super voor racerij..!!
Solid mount scheurt niet hoor,die oudjes hebben het allemaal tot 76 of zo..
Juist de solid mount is veel gebruikt in de racerij
En nu worden ze schaarser ,de auto's en de subframe's..
Als ik een racer bouw
Je bouwt een racer of nie..
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Jellevandok op di, 12-05-2009 19:55
Ik ben idd een racer aan het bouwen maar gaan geen klasse rijden. Wordt me te duur om alles FIA te bouwen. Heb wel een FIA stoel, maar die is niet meer geldig etc. Het project kost nu al een berg. Ik heb wel als doel om het serieus aan te pakken (goed onderstel, gewicht en +- 115pk, GEEN COMFORT, dat is voor...), maar klassement rijden kan ik simpelweg niet betalen. Gewoon op clubdagen tijdrijden etc. De koets staat nu in de verf en ik ben nu hard aan het orrienteren naar onderstel en rolkooi. Die laatste zoek ik nog. Het zal wel bloeden worden want veel zie die niet tweedehands. Ik wil zo'n multipoint bolt in cage.
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Crispy op za, 23-05-2009 11:25
Verdere discussie over rolkooien verplaatst naar het rolkooi topic:
viewtopic.php?p=481056#p481056
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door g6reke op za, 23-05-2009 20:27
Heb vorige week bij mij het voorsubframe eronderuit genomen en zaten van die aluminium rondjes in de torenbouten en ook aan de bevestiging voorraan waren ze van aluminium.
Wat heeft dit als voordeel of nadeel t.o.v. de poly bushes?
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Bartje op za, 23-05-2009 20:58
Voordelen: Stijvere verbinding, minder beweging in het subframe bij het betere bochtenwerk.
Nadelen: meer lawaai in het interieur..
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door g6reke op zo, 24-05-2009 01:45
Ok thanks
Van dat lawaai had ik eigelijk nog niet veel gemerkt,wist trouwens niet dat het erop zat .
Zal ze maar terug monteren i.p.v. de poly spullen er op te monteren
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door ettore bugatti op ma, 11-01-2010 20:44
Bump!
Weet iemand hoe dik de plaatjes mogen zijn die je in de hoeken van het achtersubframe last; 1,5/2/3mm?
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door MiniJoey op ma, 11-01-2010 20:57
zijn er nog werkende foto's van te zien? Of afbeedingen?
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Dennis op ma, 11-01-2010 21:46
Ik denk dat 2 tot 2.5 mm wel voldoende is.
Dennis
Die zijn voorsubframe heeft doorgelast en ook het achtersubframe gaat doen
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Sebastiaan op do, 07-04-2011 22:43
[size=85:14c1ajhx][topics samengevoegd - Crispy][/size:14c1ajhx]
Voor mijn turboproject ga ik volgende week beginnen aan de subframes. Ik ga sowieso alles doorlassen, zodat er meer stijfheid in de frames komt. zijn er nog punten aan te raden die verdere versteviging kunnen gebruiken, zwakke plekken die aangepakt kunnen worden?
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door rallymini op do, 07-04-2011 23:11
Hoi,heb ook een par hoekjes ingelast volgens de heren "racers"moet dit inscheuren voorkomen.Vergeet niet de trekstangogen te verstevigen .
Hier staan een paar foto's link
Rij je met een metro turbo of eigenbouw??
groet wijnand
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door ettore bugatti op vr, 08-04-2011 13:48
Bij mij zijn de torens doorgelast en wat verstevigings driehoekjes bij de dwarsbalken van het subframe gelast.
Achter is bij mij ook voor een groot deel doorgelast en met driehoekjes verstevigd, met name in het gebied waar de draagarmen worden bevestigd.
Je zou zelfs de onderste platen van het achtersubframe eraf kunnen halen en dan door 1,5/2mm vervangen. Dat hadden de works mini's ook.
Verder heb ik in mijn body een crossmember van 2mm dik erin.
Aan de andere kant is het ook zo dat de subframes maar met een paar bouten aan de body zitten dus je kan het frame wel zo stijf mogelijk maken, maar als het vervolgens vrolijk rond de bevestigingspunten loopt te dansen dan heeft de exercitie ook niet zoveel zin gehad.
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Reneend op vr, 08-04-2011 14:38
In de Miniworld van een paar maanden geleden stond hoe je dit moest doen.
Daar zeiden ze juist dat het niet verstandig is om alles door te lassen, omdat je dan stijfheid krijgt op plaatsen waar je het niet zou willen.
De aanpassingen waren volgens mij gebaseerd op de Miglia Racers.
Eens kijken of ik hem kan vinden....
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door Crispy op vr, 08-04-2011 22:35
Ik heb de vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het eens door.
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door jaapio1984 op di, 12-04-2011 10:02
klopt heb hem hier liggen
het is de Miniworld van January 2011
Jaapio
RE: Subframe doorlassen
Ingediend door ettore bugatti op zo, 17-04-2011 21:34
Ik heb nog wat foto's van mijn subframes:
Voor:
Driehoekjes
DSC_0182 by ettorebugatti, on Flickr
Versterking tie-rod
DSC_0181 by ettorebugatti, on Flickr
De torens
DSC_0180 by ettorebugatti, on Flickr
Achter:
DSC_0175 by ettorebugatti, on Flickr