Subframe doorlassen

RE: Subframe doorlassen

Hallo,

Ik ben m'n Mini aan het aanpassen om op het circuit vrij te gaan rijden/clubdagen bij te wonen. Nu ben ik zover dat ik m'n subframes ga doorlassen. Om nu niet als een dolle maar iets te doen, ben ik benieuwd of iemand mij kan aangeven wat ik wel en niet moet doorlassen om de boel stijver te krijgen zonder dat het bij de eerste bocht uit elkaar scheurt... Achter kan ik mij wel voorstellen van hoe en wat omdat daar lange stukken plaatwerk op elkaar zitten die wel een las kunnen hebben. Voor zit standaard al e.a. met een rups gelast naast het puntlassen. Wie heeft hier (professionele) ervaring mee.

Groet,
Jelle
http://dokkie1.hyves.nl/album/36509355/Mini_racer/pqtz/

RE: Subframe doorlassen

Er bestaat een boek "How to modify your Mini" waarvan een oude uitgave in zwart-wit, en een nieuwere in kleur.

In dit boek staat o.a. beschreven hoe en waar de Works en Mille Miglia Mini's werden aangepast om de subframes te verstevigen.
Misschien is er een online versie beschikbaar, of kan je het boek van iemand lenen/inscannen.

Ik heb 'm vroeger wel gehad, maar ben 'm inmiddels helaas kwijt.

Ik bedoel.. waarom het wiel opnieuw uitvinden.. ;-)

RE: Subframe doorlassen

RE: Subframe doorlassen

let even op dat de bovenste link een solid mount variant is..
topicstarter zijn auto is op de latere rubber variant..

RE: Subframe doorlassen

Orrigineel zitten er rubbers tussen idd maar ik was van plan om de stijvere poly vervanging te gebruiken om de boel al wat stijver te krijgen. Ik ga geen solid bevestiging doen uit de angst dat m'n auto dan gaat scheuren (?). (Het is gewoon een hele harde auto hoor, niet dat ie zou scheuren van ellende...:-)

RE: Subframe doorlassen

clubbie bedoelt dat het plaatje van een oud type subframe is, van vroegah toen er nog geen rubbers gebruikt werden. Dus die van jou zal er iets anders uitzien.

RE: Subframe doorlassen

Er zijn ook aluminium setjes voor te krijgen ipv de poly dingen..
,
-ook voor onderkant bevestiging van voorsubframe.
-ook voor de torenbouten
-en voor de voorzijde ..
MINISPARES..

Is kwa effect hetzelfde als solid mount..en dus super voor racerij..!!

Solid mount scheurt niet hoor,die oudjes hebben het allemaal tot 76 of zo..
Juist de solid mount is veel gebruikt in de racerijivm geen vering/torderen enz.
En nu worden ze schaarser ,de auto's en de subframe's.. ;)

Als ik een racer bouw,wordt het solid mount en doorlassen...lekker stijf.
Je bouwt een racer of nie.. :9

RE: Subframe doorlassen

Ik ben idd een racer aan het bouwen maar gaan geen klasse rijden. Wordt me te duur om alles FIA te bouwen. Heb wel een FIA stoel, maar die is niet meer geldig etc. Het project kost nu al een berg. Ik heb wel als doel om het serieus aan te pakken (goed onderstel, gewicht en +- 115pk, GEEN COMFORT, dat is voor...), maar klassement rijden kan ik simpelweg niet betalen. Gewoon op clubdagen tijdrijden etc. De koets staat nu in de verf en ik ben nu hard aan het orrienteren naar onderstel en rolkooi. Die laatste zoek ik nog. Het zal wel bloeden worden want veel zie die niet tweedehands. Ik wil zo'n multipoint bolt in cage.

RE: Subframe doorlassen

Verdere discussie over rolkooien verplaatst naar het rolkooi topic:
viewtopic.php?p=481056#p481056

RE: Subframe doorlassen

clubbie schreef:
Er zijn ook aluminium setjes voor te krijgen ipv de poly dingen..
,
-ook voor onderkant bevestiging van voorsubframe.
-ook voor de torenbouten
-en voor de voorzijde ..
MINISPARES..

Is kwa effect hetzelfde als solid mount..en dus super voor racerij..!!

Solid mount scheurt niet hoor,die oudjes hebben het allemaal tot 76 of zo..
Juist de solid mount is veel gebruikt in de racerijivm geen vering/torderen enz.
En nu worden ze schaarser ,de auto's en de subframe's.. ;)

Als ik een racer bouw,wordt het solid mount en doorlassen...lekker stijf.
Je bouwt een racer of nie.. :9




Heb vorige week bij mij het voorsubframe eronderuit genomen en zaten van die aluminium rondjes in de torenbouten en ook aan de bevestiging voorraan waren ze van aluminium.

Wat heeft dit als voordeel of nadeel t.o.v. de poly bushes?

RE: Subframe doorlassen

Voordelen: Stijvere verbinding, minder beweging in het subframe bij het betere bochtenwerk.

Nadelen: meer lawaai in het interieur..

RE: Subframe doorlassen

Ok thanks ;)

Van dat lawaai had ik eigelijk nog niet veel gemerkt,wist trouwens niet dat het erop zat .
Zal ze maar terug monteren i.p.v. de poly spullen er op te monteren :)

RE: Subframe doorlassen

Bump!

Weet iemand hoe dik de plaatjes mogen zijn die je in de hoeken van het achtersubframe last; 1,5/2/3mm?

RE: Subframe doorlassen

zijn er nog werkende foto's van te zien? Of afbeedingen?

RE: Subframe doorlassen

Ik denk dat 2 tot 2.5 mm wel voldoende is.

Dennis

Die zijn voorsubframe heeft doorgelast en ook het achtersubframe gaat doen :)

RE: Subframe doorlassen

[size=85:14c1ajhx][topics samengevoegd - Crispy][/size:14c1ajhx]
Voor mijn turboproject ga ik volgende week beginnen aan de subframes. Ik ga sowieso alles doorlassen, zodat er meer stijfheid in de frames komt. zijn er nog punten aan te raden die verdere versteviging kunnen gebruiken, zwakke plekken die aangepakt kunnen worden?

RE: Subframe doorlassen

Hoi,heb ook een par hoekjes ingelast volgens de heren "racers"moet dit inscheuren voorkomen.Vergeet niet de trekstangogen te verstevigen .
Hier staan een paar foto's link
Rij je met een metro turbo of eigenbouw??
groet wijnand

RE: Subframe doorlassen

Bij mij zijn de torens doorgelast en wat verstevigings driehoekjes bij de dwarsbalken van het subframe gelast.

Achter is bij mij ook voor een groot deel doorgelast en met driehoekjes verstevigd, met name in het gebied waar de draagarmen worden bevestigd.

Je zou zelfs de onderste platen van het achtersubframe eraf kunnen halen en dan door 1,5/2mm vervangen. Dat hadden de works mini's ook.

Verder heb ik in mijn body een crossmember van 2mm dik erin.

Aan de andere kant is het ook zo dat de subframes maar met een paar bouten aan de body zitten dus je kan het frame wel zo stijf mogelijk maken, maar als het vervolgens vrolijk rond de bevestigingspunten loopt te dansen dan heeft de exercitie ook niet zoveel zin gehad.

RE: Subframe doorlassen

In de Miniworld van een paar maanden geleden stond hoe je dit moest doen.
Daar zeiden ze juist dat het niet verstandig is om alles door te lassen, omdat je dan stijfheid krijgt op plaatsen waar je het niet zou willen.

De aanpassingen waren volgens mij gebaseerd op de Miglia Racers.

Eens kijken of ik hem kan vinden....

RE: Subframe doorlassen

Ik heb de vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het eens door.

RE: Subframe doorlassen

klopt heb hem hier liggen
het is de Miniworld van January 2011

Jaapio

RE: Subframe doorlassen

Ik heb nog wat foto's van mijn subframes:
Voor:
Driehoekjes

DSC_0182 by ettorebugatti, on Flickr
Versterking tie-rod

DSC_0181 by ettorebugatti, on Flickr
De torens

DSC_0180 by ettorebugatti, on Flickr

Achter:

DSC_0175 by ettorebugatti, on Flickr