SUPERCHARGER

default

RE: SUPERCHARGER

Rijden er A serie motoren rond met een supercharger ?
Indien ja , dan graag de technische info daaromtrent.

RE: SUPERCHARGER

Dat is mogelijk met een Eaton supercharger. Daar zijn ook complete bouwpaketten voor te krijgen. http://www.minispeed.co.uk/content/supe ... -carb-kit/

Ik weet dat er in NL ook meerdere mee bezig zijn geweest.

default

RE: SUPERCHARGER

Bedankt voor de reactie !
Er zijn inderdaad enkele sc kits beschikbaar.
Maar ik zou vooral volgende zakens willen weten :

1° hoe eenvoudig/moeilijk is de montage v/d SC kit , kan een goede technieker deze ombouw aan?
2° is de sc kit volledig compleet of moeten er nog andere zakens aangepast worden ?
3° wat is de verwachte vermogenwinst ?

Daarom zou het bijzonder interessant zijn iemand te spreken die de ombouw reeds gedaan heeft .

RE: SUPERCHARGER

Neem eens contact op met Theo van den Bogaard hier op het forum. Bij hem in de club is er een ombouw geweest. Ik weet zo niet of deze nog rijdt.

Mini Power is er ook mee bezig geweest. Ook daarvan weet ik zo de staat niet.

Je kunt ook het internet afzoeken. Er zijn in de UK meerdere mensen geweest die de ombouw gedaan hebben, maar die hebben ook nog hele andere ombouwen gedaan.

RE: SUPERCHARGER

verhaal van Remko's Van:
http://www.miniasfaltvreters.nl/j3/inde ... in-de-pers

dat is echter geen standaard kit!!

De ervaring leert dat programmeerbare ontsteking is aan te raden.

Ikzelf heb er verder geen ervaring mee ...
groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: SUPERCHARGER

Blijft een lastige ombouw.
je zal je eerst goed in moeten studeren hoe je het wilt doen.
Als je de brandstof voor de supercharger gaat inbrengen dan haal je het vermogen van een zwaar getuned blok met een hoger brandstof verbruik (als je dit goed draaiend krijgt!).
Als je met intercooler en achter de supercharger brandstof gaat toevoegen is het vaak custom bouwen ( niet eenvoudig).

Mvg Danny

RE: SUPERCHARGER

Er is nog een Van omgebouwd, maar ik weet niet hoe het daar momenteel mee is ..
https://picasaweb.google.com/1031460443 ... dTheVan20#

volgens mij is het meeste werk gedaan door Arnoud, voor de eigenaar Anne, beide vroeger lid van de mailinglist 8)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: SUPERCHARGER

Ik weet dat Harm een ombouw met Eaton heeft.
Die rijdt zeker, want die was nog op het IMM in Lommel.
specificaties en technisch moet ik je schuldig blijven.

Hij is volgens mij alleen niet meer actief op het forum.

groeten,

RE: SUPERCHARGER

Ik heb er een keer eentje op een Mpi Mini gezien.

Het was een Eaton M45 die direct op het originele Mpi inlaatspruitstuk gemonteerd was.

De Mpi gasklep was op de inlaat van de compressor gemonteerd en de injectoren waren verhuisd naar de buis tussen de gasklep en de compressor.

Van 63 naar 120PK zonder wijzigingen aan het blok. Alleen de kop was gepoort, verder alles standaard.

RE: SUPERCHARGER

en een andere ECU neem ik aan ;)

de mannen van Mighty Car Mods hebben er 1 op een JDM spec MPI gebouwd, was een aardig project.

RE: SUPERCHARGER

BadBert schreef:
en een andere ECU neem ik aan ;)

de mannen van Mighty Car Mods hebben er 1 op een JDM spec MPI gebouwd, was een aardig project.




Was originele ECU. Maar daar zal wel wat aan geklust zijn denk..

RE: SUPERCHARGER

ilmung schreef:
Rijden er A serie motoren rond met een supercharger ?
Indien ja , dan graag de technische info daaromtrent.





Wel grappige vraag eigenlijk... Sinds kort hebben wij het WWW! :D

In de jaren '60 reden er al Mini's met compressor rond.
Zoek maar op "Mini Classic Supercharger" en het sterft er van! :)
default

RE: SUPERCHARGER

Ik ken dat een beetje ...... iedereen heeft een mening /visie/commentaar etc.... hoe het moet /kan, maar als men dan in detail gaat ,hoe het eigenlijk MOET ......dan is het andere koek !

Voor men opel speedster was het exact gekend wat en hoe iets moest ingebouwd worden ,niet meer experimenteren , gewoon opvolgen wat andere reeds voordien gedaan hadden en het resultaaat was er zonder meer ,10 tallen SC zijn reeds geplaatst en die werken allemaal met dezelfde stukken en hetzelfde resultaat .

Dat is zo een beetje de essentie van mij vraag op het forum , zijn er projecten met een SC die positief waren en hoe hebben die personen dat tot een goed einde gebracht ,wat was de vermogenopbrengst ,welke stukken werden er gebruikt , enz......maw niet meer experimenteren maar weten als men iets doet ,op basis van de verworven kennis/ervaring van vroegere pioniers, .....dat het ook lukt .

RE: SUPERCHARGER

Met een mini is dat nooit zo. Er zijn heel veel mensen met ervaringen. Zoals al gelinkt is er ook een kant-en-klaar set te koop. Wat dit oplevert is niet bekend.

Bij een mini is het moeilijk te zeggen wat er beter is. Het ligt er namelijk maar net aan hoe ver je wilt gaan. Je kunt een SC namelijk op een standaard blok zetten en al winst krijgen, maar er zijn nog zoveel verschillende andere aanpassingen mogelijk, dat er nooit precies te zeggen is wat het resultaat zal zijn.
Daarnaast zijn er meerdere type blokken geproduceerd, ook 1275 en niet alleen voor de mini, met andere specs, dat ook daar niet uit te filteren is wat het resultaat zal zijn.

Daar komt tevens bij dat veel mensen die aan een SC beginnen het leuk vinden om aan een auto te sleutelen. Hetzelfde geldt ook voor de mensen die een Vtec, Swift blok, of wat dan ook inbouwen in een mini. Voor de Vtec zijn er ook pakketten te koop, maar de fun gaat er ook in zitten om het zelf te maken en uiteindelijk de eer van je werk te hebben als alles het doet.

Als je ervaringen wilt, dan probeer je contact te zoeken met de mensen die in dit topic al gelinkt zijn. Daarnaast ook goed zoeken op internet. Er zijn genoeg mensen die hun ervaringen willen delen, al staan deze niet openbaar op het internet.

Ik zag dat je uit België komt. Is het de bedoeling om de SC in een Oldtimer of een racer te bouwen?

RE: SUPERCHARGER

Je kan een mail sturen naar:
http://www.minisevenclub.nl/gebruikersl ... ofile&u=79
hij komt nauwelijks meer op het forum, maar de mail zou moeten aankomen, en is best bereid zijn ervaringen te delen ;-)

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: SUPERCHARGER

Engeltje :

Sleutelen geeft veel voldoening , vooral als het project goed afloopt :)
In augustus ga ik in definitief penioen :P en dan heb ik meer tijd voor men projecten in spe !
Ik heb 3 midassen mini waarvan ik één voorzie met een suzuki swift gti met 128 pk dewelke ik onlangs in Nederland kocht .
In de andere gaat een SC of eventueel een turbo ,men voorkeur gaat eerder naar een SC gezien de fantastiche ervaring met men speedster, maar dat is nog geen zekerheid !
Het zijn wagentjes die dienen voor wat straatplezier en wat slaloms en klimkoersen .

Theo :
Bedankt voor de info !

mvg
Geert

RE: SUPERCHARGER

Deze mijnheer weet er ook wat van:

link

DIY vanaf 300UKP

RE: SUPERCHARGER

Ik heb een mini 1000 HLE met Eaton supercharger ombouw gehad. Het reed alsof je het idee had dat je mini gewoon stuk moest gaan. Wat een geweld en hard :P . Is alweer een paar jaar geleden. Ik weet niet of ik er iets over kon vinden.

Bij een 1000 HLE was het nogal lastig om een goede carburateur te vinden. Na een half jaar had ik de ideale combinatie. HS6 !. Andere werkte gewoon niet.

Ander heel belangrijk ding is dat je je kachel kanaal met een koperen buis om je luchtinlaat kanaal draait. Zonder dat bevriest de boel binnen 5 minuten. :x

RE: SUPERCHARGER

Waarom zou dat per se een HS6 moeten zijn?

Zolang de carb maar voor de compressor zit moet het goed te krijgen zijn.

RE: SUPERCHARGER

Een hs4 Trok het gewoonweg niet. Te kleine bore. Toen heb ik een hiff44 geprobeerd met verschillende naalden. Toen verzoop hij gewoon.

Toen een HS6 er op en hij liep super mooi.

Maar ik heb het over een 1000 HLE. Op een 1275 draait het met een hiff44 zonder problemen, mits je er een iets rijkere naald in zet d:)b

RE: SUPERCHARGER

uiteraard carburateur voor de compressor :D , Anders kan niet eens :P

RE: SUPERCHARGER

Tip voor een leverancier:

http://www.vmaxscart.co.uk/

Check ook even Mighty Car Mods op YouTube. Die gasten hebben een mini gesupercharged en laten precies zien hoe.

Heb er zelf ook naar gekeken maar je blok gaat er wel sneller van naar zijn grootje.

Succes!

RE: SUPERCHARGER

Joostini schreef:
uiteraard carburateur voor de compressor :D , Anders kan niet eens :P




Kan wel maar is verre van ideaal natuurlijk!

HS4, HIF38, HS6, HIF44: alles gaat gewoon goed werken in een "suck thru"-opstelling. Kwestie van een goede set-up ;-)