Werkt goed!
Ik heb m zelf nog iets ruimer als de foto uitgefreesd. Ook aan linkerkant op de foto kun je nog wat winnen.
Ook schuin gefreesd aan binnenzijde voor betere flow( en gat groter gemaakt die naar achterzijde van de cilinders gaat. Kun je vrij veel groter en "vloeiender" frezen ,gat is denk 40% groter nu.
( heb berg foto's ervan, maar geen zin om ze online te zetten, mail of app is makkelijker.)
Tevens momenteel bezig met een elektrische waterpomp om constante flow te krijgen, ook bij lage toeren/ file rijden enz.
Waterpomp (origineel model) bestaan meerdere varianten van.. Meer schoepen, dunne schoepen, grove schoepen breed schoepenrad, smal schoepenrad enz. kun je denk ook mee experimenteren. Zelf nooit gedaan. Rij met breed schoepenrad nu.
Kan je wel aanraden om alle vries doppen eruit te halen.. Zie je vanzelf dat je aan binnenzijde van t blok ook nog wat kan winnen..
Gat moet niet perse groter maar vloeiender uitlopen. Zoals op de laatste foto inderdaad.
Het blok vormd een deel van het slakehuis van de 1300 pomp (1000pomp steekt minder deep in het blok.
Als je het slakkehuis "domweg" ruimer maakt wordt de pomp werking juist minder.
Wat ook wel gedaan wordt is de kachel aansluiting bij de 4e cilinder constant laten doorstromen ipv het kortsluitslangetje op de pomp of via de sandwich plaat onder het thermostaathuis bij de latere Mini's.
Wordt bijvoorbeeld gedaan bij de Se7en en Miglia racers
Ingediend door streetscreamer op zo, 06-03-2016 14:57
yep altijd bij mn 5 poorter de kachel minimaal half open gehad voor doorstroming tot achterin het blok. Geen bypass op de pomp en ook geen extra gaatje in de thermostaat.
Zonder tapijt in de auto werd het sowieso al warm. Tunnel zo'n 60 to 70 graden. Lekker met raampje open rijden...
RE: verbetering doorstroming koelvloeistof
Ingediend door streetscreamer op vr, 26-02-2016 10:07
Rondstruinend op het mooie internet kwam ik aan de andere kant van de wereldbol een interessant plaatje tegen.
Omwille van betere doorstroming van koelvloeistof achter de cilinders langs wordt het gat, waar de waterpomp in steekt, wijder gemaakt.
De stroming zou daardoor wat evenrediger door de voorste en achterste waterjacket gaan.
Iemand ervaring mee?
nb: ik bouw mn motor met zg dry-deck
RE: verbetering doorstroming koelvloeistof
Ingediend door clubbie op za, 27-02-2016 21:58
Werkt goed!
Ik heb m zelf nog iets ruimer als de foto uitgefreesd. Ook aan linkerkant op de foto kun je nog wat winnen.
Ook schuin gefreesd aan binnenzijde voor betere flow( en gat groter gemaakt die naar achterzijde van de cilinders gaat. Kun je vrij veel groter en "vloeiender" frezen ,gat is denk 40% groter nu.
( heb berg foto's ervan, maar geen zin om ze online te zetten, mail of app is makkelijker.)
Tevens momenteel bezig met een elektrische waterpomp om constante flow te krijgen, ook bij lage toeren/ file rijden enz.
Waterpomp (origineel model) bestaan meerdere varianten van.. Meer schoepen, dunne schoepen, grove schoepen breed schoepenrad, smal schoepenrad enz. kun je denk ook mee experimenteren. Zelf nooit gedaan. Rij met breed schoepenrad nu.
Kan je wel aanraden om alle vries doppen eruit te halen.. Zie je vanzelf dat je aan binnenzijde van t blok ook nog wat kan winnen..
RE: verbetering doorstroming koelvloeistof
Ingediend door streetscreamer op di, 01-03-2016 15:46
Mooi man!
Nou, de vriesdoppen liggen er allemaal uit op dit moment, dus ik kan alles goed bekijken.
Dat wordt vanavond de luchtdremel erdoor jagen... :-)
De waterpomp die ik ga gebruiken is de EVO pomp van Minisp@res zonder bypass.
Die heeft een breed GRP schoepenrad.
RE: verbetering doorstroming koelvloeistof
Ingediend door streetscreamer op wo, 02-03-2016 22:11
Vanavond even de luchtdremel erdoor gejaagd, ook schuin gemaakt. Eerst kon ik mn pink er nog niet eens tussen steken, nu steek ik mn wijsvinger erin!
Om iedereen te laten genieten van deze ervaring hierbij wat plaatjes ter inspiratie.
(nabewerken moet nog plaatsvinden)
RE: verbetering doorstroming koelvloeistof
Ingediend door Carlo op zo, 06-03-2016 12:03
Gat moet niet perse groter maar vloeiender uitlopen. Zoals op de laatste foto inderdaad.
Het blok vormd een deel van het slakehuis van de 1300 pomp (1000pomp steekt minder deep in het blok.
Als je het slakkehuis "domweg" ruimer maakt wordt de pomp werking juist minder.
Wat ook wel gedaan wordt is de kachel aansluiting bij de 4e cilinder constant laten doorstromen ipv het kortsluitslangetje op de pomp of via de sandwich plaat onder het thermostaathuis bij de latere Mini's.
Wordt bijvoorbeeld gedaan bij de Se7en en Miglia racers
RE: verbetering doorstroming koelvloeistof
Ingediend door streetscreamer op zo, 06-03-2016 14:57
yep altijd bij mn 5 poorter de kachel minimaal half open gehad voor doorstroming tot achterin het blok. Geen bypass op de pomp en ook geen extra gaatje in de thermostaat.
Zonder tapijt in de auto werd het sowieso al warm. Tunnel zo'n 60 to 70 graden. Lekker met raampje open rijden...