Versnellingsbak metro turbo

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

Hoi mede miniknutselaars,

Ik ben bezig met het plannen wat ik ga doen met mijn turbo blok. nu is mijn vraag hoe zit het met de levensduur van een standaard versnellingsbak in combi met een mild aangepast turbo blok. Ik ben wezen kijken na een andere bak maar veel verkopers geven aan dat hun kant en klare bakken niet voor turbo of superchargers zijn, nu snap ik dat dit ook veel heeft te maken met garantie van de bak als ie onder een zwaar opgefokte turbo blok komt . Maar wat zijn jullie ervaring met de std bakken en hun levensduur?kan ik met een 125 pk ongeveer (het vermogen wat ik ongeveer probeer te halen) en normaal straat gebruik /sportief rijden de boel heel houden of is dit gedoemd om te falen?
Ik heb al wel een beter difrencieel en stright dropgears liggen en 1.5 lift rocker rollers welke verdere modificaties er op komen is nog niet echt bekent omdat ik nog niet helemaal uit ben wat ik nodig ben aan euries voor de standaard verbeterpunten. Mocht iemand nog goede advies hebben qua goede upgrades om het blok betrouwbaarder en eventueel veilig op te voeren hou ik me aanbevolen :9

Alvast bedankt van deze beginnende minibeunert

RE: Versnellingsbak metro turbo

betrouwbaar en opvoeren gaan niet samen.

standaard bak kan heel blijven bij plm 95 pk (zoals op de Metro turbo)
125 pk .. dan moet je echt aan een rechtvertande bak gaan denken, of je rechtervoet zeer goed onder controle hebben ..

jouw keuze

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

Hmmm dan moet de rechtvertande bak maar erbij op de onderdelen lijst :9
Welke type diff zal het beste zijn met een metro turbo blok ICM 10 inch wielen zit als het nog standaard is zit er nu 3.2 in

RE: Versnellingsbak metro turbo

wat is het doel: een stoplichtsprinter of een highway cruiser ..?

hoger getal van het diff is betere acceleratie, lager getal is (theoretisch) hogere topsnelheid

3.2 of zelfs 2.95 moet geen probleem zijn met de beoogde pk's

10 inch wielen kan wel een uitdaging worden; als je tenmiste ook nog fatsoenlijk wilt kunnen remmen ;-) niet alle 10 inch wielen passen over goede en/of geventileerde schijven/klauwen.

wederom:
jouw keuze

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

das een goede bedoeling is vlotte auto waarmee ik ook een keer na het zuiden van het land kan om een evenement te bezoeken zonder dat je op de snelweg met 6000 toeren horensdol word . qua remmerij is ie redelijk up to date heb alle remmerij vernieuwd en dikke 4pots cad versie remklauwen geplaats remmen doet ie als een malle d:)b

RE: Versnellingsbak metro turbo

Eindoverbrenginig:
10" of 13" zegt helemaal niets: het gaat om de diameter van het wiel niet van de velg. ;-)

145sr10 of 165/70-10 is +/-4% kleiner dan 175/50-13. Dat verschil is dus niet zo enorm als men doet denken. 145sr10 maakt van een 3,2 effectief een 3,33 zeg maar. De Metro heeft grotere wielen en een 3,2. Dat betekent dat een 2,95 voor de veel lichtere Mini met kleinere wielen prima is.

Ik rij met 175/50-13 met 1:2,95 en een 1380 en dat rijdt als een malle. Het enige is dat de topsnelheid iets lager is dan met de 1:3,105 die ik er eerst in had, eerst 170 en nu 160 (hij komt nu niet veel over de 5000toeren in 4 en ontwikkeld daardoor minder vermogen), maar dat is sowieso geen rijden, haha

Versnellingsbak:
De Metro Turbo bak is gewoon net als alle andere A+ bakken. Wat 'm uniek maakt is alleen de eindoverbrenging en die maakt 'm echt niet sterker.

Verder is het zo dat niet het vermogen (PK's) een bak kapot maakt maar het koppel (Nm's). Daarom heeft Austin Rover een boostcontroller op de Metro Turbo toegepast om de boost te verlagen thv het max. koppelgebied. zo blijft de bak heel en kan er toch meer vermogen verwerkt worden.

Die 125PK kan makkelijk op een standaard bak zolang je maar onder de 130Nm blijft.

Voor 125PK heb je echt geen Hi-Lift tuimelaars nodig. Misschien een milde cam (MD256 of een specifieke turbo cam) maar ook dat heb je niet perse nodig lijkt mij.

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

hoi carlo,

bult info d:)b altijd goed en leerzaam. kun je me vertellen wat de eindoverbrenging van de turbo bak uniek maakt en tevens wat hier zijn zwakste punt aan is? weet dat de turbo bak een sterker/dikker lagerblok schijnt te hebben (gelezen op een uk forum) maar verder niet echt meer qua verschil met een std metro bak. qua setup ben ik zelf nog ff aan het dubben heb wel een idee wat ik wil maar moet kijken of het budget het toe laat :9 bedoeling is opzich om op de motor zoveel mogelijk vermogen te pakken zodat ik de turbo laag kan zetten qua druk,reden hiervoor is dat ik dan denk hem op straat langer heel te houden en als ik keer wat meer wil hem op kan schroeven zonder dat de motor direct helemaal uit elkaar moet. ik ben me wel aan het verdiepen in een boost controler alleen heb nog niet echt kunnen vinden hoe ik het systeem toepassen moet maar moet me hier in nog stuk meer verdiepen. komt nog wel wat bij kijken als je zonder echt heel veel kennis van turbo en boost etc een project wilt starten

RE: Versnellingsbak metro turbo

De overbrengverhouding van 1:3,2 is specifiek Metro Turbo, voor de rest niks bijzonders aan.


En met een boostcontroller bedoel ik niet zo'n simpel kraantje natuurlijk!! ;-)

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

hoi carlo,
is dus specefiek de overbrenging dacht al kan verder niks verschillends vinden op internet :9
met boost controler bedoel ik ook een elektronische kastje waar je dan het verloop van je boost opbouw mee kan regelen. heb al wel stukken gelezen erover wat me wel wat meer inzicht geeft en weet nu dat als je dat af wilt stellen je er iemand bij moet hebbe want zelf testen met weinig ervaring is niet aan te raden.

RE: Versnellingsbak metro turbo

ja, klopt: zoals altijd moet het echt op een testbank gebeuren. Het afstemmen van de carburateur als ook de boost controller.

Je kan op een testbank natuurlijk ook het koppelverloop zien en dat heb je nodig om de boostcontroller zo in te regelen dat het koppel niet te hoog wordt. Dit is meestal het gebied tussen de 2500/3000 en 4500/5000 toeren.


Er wordt altijd een beetje stoer gedaan met een "Metro Turbo blok" of "Metro Turbo bak" maar er is niks bijzonders aan. Zeker als je weet hoe Austin Rover er toen ook al voor stond: nooit budget voor nieuwe ontwikkelingen of ingrijpende verbeteringen voor bestaande ontwerpen maar altijd doorborduren op wat er al was. Maar ze hadden toen iig wel de goedkoopste Turbo auto ;)

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

Klopt alles moet op elkaar afgestemd worden op de vermogens testbank. Word best een leerzame klus om alles in te bouwen en op elkaar af te stemmen turbo druk carburateur en ontsteking :x worden nog veel leerzame avondjes internetten forum afzoeken overwerken heel veel overwerken en allemaal onderdelen bij elkaar zoeken. Zit er ook nog veel verschil tussen een rechtvertande bak setjes van minispares en minisport? Iemand ervaring met deze setjes ?

RE: Versnellingsbak metro turbo

Als je een carburateur blijft gebruiken zou ik wel een programmeerbare verdeler nemen van bij voorbeeld 123ignition. Ben je iig niet gebonden aan de gangbare mechanische ontstekingen die altijd een compromis zijn.

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

Ben van plan megajolt te gebruiken zie daar wel goede recensies over en je kunt er aardig fijn mee afstellen zoals ik dat lees

RE: Versnellingsbak metro turbo

slidertje243 schreef:
Ben van plan megajolt te gebruiken zie daar wel goede recensies over en je kunt er aardig fijn mee afstellen zoals ik dat lees




Dat kan ook natuurlijk, maar je hebt er ook weer wat meer werk aan. Met 123Ign. is het er in zetten en klaar. Geen speciale dingen nodig maar je hebt dan natuurlijk nog steeds een "ouderwetse" verdeler met bobine.

Ik zou liever een compleet EFI systeem gebruiken zoals Megasquirt (dus ook inspuiting). Maar goed dan wordt het verhaal weer een stuk ingewikkelder. Ligt er aan hoever je wil gaan natuurlijk.

default

RE: Versnellingsbak metro turbo

de grootste beperking die ik heb is mijn gebrek aan kennis en geduld om elektronica uit te pluizen en draadbomen te maken. daarbij komt dat het systeem dan zo duur word om over te schakelen na injectie dat ik dat niet trekken met mijn budget, gaat nu eigenlijk al stuk verder als gepland :x