Verstelbare hondenbot

RE: Verstelbare hondenbot

Vraagje: ik wil iets meer ruimte achter de carburateurs hebben, met een verstelbare hondenbot wil ik dat doen. Kan ik het blok ca. 1 cm ongestraft naar voren kantelen? Nu zit het metalen luchtfilterhuis namelijk erg dicht op het schutbord en bedrading. Ik wil niet dat het filterhuis tegen de bedrading aan zit te rossen.

default

RE: Verstelbare hondenbot

Mogelijk is dat zeker wel maar dan zul je aan de onderkant aan de bak ook een verstelbare moeten plaatsen omdat de motor daar dan naar achteren kantelt.
Je moet er ook aan denken dat je de motorsteunen op het subframe dan anders gaat belasten.
Die zullen aan de voorkant extra ingedrukt worden en aan de achterkant opgerekt worden en of dat zonder problemen blijft moet je natuurlijk afwachten.
Of het wijs is om dat te doen ????
Mogelijk zul je de bocht in de uitlaat onder bij de motor ook aan moeten passen.

RE: Verstelbare hondenbot

Half centimetertje?

RE: Verstelbare hondenbot

Zoals Belske aangeeft, als je hier bovenaan wat aanpast heeft dat op meer plaatsen effect.
Maar ik ben van mening dat je die cm wel kunt aanbrengen wanneer je de vier gaten in de subframebalken waar de motorsteunen met bouten in vastgemaakt zitten met een ronde vijl (rattenstaart) wat uitvijlt (de voorste gaten wat naar beneden en de achterste gaten wat omhoog) zodat er geen spanning mee op de rubbers staat. Wanneer je dit uitvijlen in voorwaartse richting doet, dan gaat het hele motorblok wat naar voren. Als is het maar twee, drie millimeter. En dan moet je kijken hoe het uitpakt met de bocht onderin de uitlaatpijp waar die aan het differentieelhuis vastzit. Als je daar teveel spanning krijgt, kan je de buis doorzagen en daar een kort stukje flexibele pijp ertussen zetten.

RE: Verstelbare hondenbot

Wat voor hondenbot zit er nu op? Je hebt het over carburateurs (meervoud) dus waarschijnlijk van voor 1990.

Vanaf 1990 zijn er langere hondebotten geleverd. En voor zover ik weet is er toen niets aan de onderste steunen of subframe veranderd. Dus zou geen probleem moeten zijn. Die onderste steunen hebben overigens zeker net het eeuwige leven.

Zie hier wat uitleg.

http://minispares.com/product/Classic/E ... o%20search

RE: Verstelbare hondenbot

Mini is van 1991, 1000-tje. Dubbele carbs is eigen aanpassing.
Wanneer ik de beschrijving van Minispares lees, was het subframe ook veranderd om de motorsteunpunten iets naar voren te doen komen.
Paar mm moet toch kunnen.
Hoeveel beweging zit in het blok bij accelereren wanneer de (standaard uitvoering)rubbers van het hondenbot in goede conditie zijn, iemand een idee?

default

RE: Verstelbare hondenbot

De beweging die in een blok zit bij het accelereren en afremmen op de motor is afhankelijk van welke bussen er gebruikt zijn in het hondenbot.
Je hebt zoals minispares aangeeft de keuze tussen rubber en polyurethane.
Rubber zal iets meer vervormen bij belasting dan polyurethane maar dat zal zeker bij nieuwe rubbers minimaal zijn.
Polyurethane is harder en compacter dan rubber en vervormd ook bij hoge belasting zo goed als niet en gaan ook langer mee dan rubber.

Wat Wim zegt is eigenlijk de enigste manier om het blok horizontaal wat naar voren te verplaatsen om op termijn geen extra slijtage of gescheurde rubber te krijgen.
De eenvoudigste manier is denk ik om de motorrubbers op het subframe één voor één te demonteren en dan als de ruimte er is de boutgaten een paar millimeter uit te vijlen maar als dat niet kan zul je de motor moeten demonteren en het subframe aan moete passen wat een hoop meer werk is.
Je zult dan boven en onder een verstelbaar hondenbot moeten plaatsen omdat de bevestigingspunten op de carrosserie, subframe en de motor vaste punten zijn.
Het bovenste bot is dan te kort en het onderste als het aan de voorkant zit is dan te lang.
Ook zul je moeten kijken of je het ophangpunt van de uitlaat aan de achterkant wat kunt verplaatsen (beugel) of verbuigen.

Je praat over een paar millimeter kantelen, maar als je dan de bocht van de uitlaat onder bij de motor niet aanpast zal de uitlaat aan de achterkant enkele centimeters omhoog komen en tegen de banaan en achter subframe gedrukt worden en dus rammelen als de motor loopt.
Ook is na 40 jaar met auto's, vrachtwagens en bussen gewerkt te hebben mijn ervaring dat onderdelen die belast worden op een andere manier dan waarvoor ze gemaakt zijn op korte of lange termijn kapot zullen gaan of ze nu van metaal, rubber of kunststof gemaakt zijn maakt geen verschil.
Als je iets 1 mm kantelt is dat een meter vanaf dat punt naar voor of naar achter al 1 cm en hoe verder er vanaf hoe groter het verschil wordt vandaar dat je uitlaat aan de onderkant en achterkant tegen de vloer en subframe en banaan zal komen.
Daarom in mijn vorige post mijn opmerking of het wel wijs is om dit te doen want wat Wim ook al aangeeft heeft een kleine verandering op één plaats vaak onverwachte gevolgen op een of meer andere plaatsen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon de motor kantelen en dan maar afwachten of en hoe lang het goed gaat.

Succes

RE: Verstelbare hondenbot

Als je toch een langere zondebot gaat plaatsen, kan je nog overwegen om een vulstukje van een of twee millimeter toe te voegen tussen het subframe en de koets waar die vastgebouw zit tegen de buitenkant van het voetenbord. Als je de vloerbedekking optilt in de voetenbak zie je twee boutjes in het schuine gedeelte onder de pedalen. Daarmee zit de achterrand van het subframe tegen de koets aan. Met twee vultukjes ertussen gaan de boutgaten van de motorrubbers evenveel mm naar voren.

RE: Verstelbare hondenbot

Willy1 schreef:
..Wanneer ik de beschrijving van Minispares lees, was het subframe ook veranderd om de motorsteunpunten iets naar voren te doen komen..




Doh! |:( ik moet toch eens beter leren lezen. Weer wat geleerd vandaag.

.

RE: Verstelbare hondenbot

wim fournier schreef:
Als je toch een langere zondebot gaat plaatsen, kan je nog overwegen om een vulstukje van een of twee millimeter toe te voegen tussen het subframe en de koets waar die vastgebouw zit tegen de buitenkant van het voetenbord. Als je de vloerbedekking optilt in de voetenbak zie je twee boutjes in het schuine gedeelte onder de pedalen. Daarmee zit de achterrand van het subframe tegen de koets aan. Met twee vultukjes ertussen gaan de boutgaten van de motorrubbers evenveel mm naar voren.




http://minispares.com/catalogues/classi ... x?3~21~206

Hoe krijg je het subframe naar voren? Als je er bussen tussenplaatst aan de onderkant dan gaat het subframe kantelen en komen de carburateurs juist dichter bij het schutbord. Of bedoel je wat anders?

.

default

RE: Verstelbare hondenbot

Met vulplaatjes gaat niet echt lukken om het subframe naar voren te krijgen.
De torenbouten en de voorste bevestiging (bij de druppels) zijn vaste punten waar je niets kunt verschuiven/verplaatsen.
Je brengt het subframe dan alleen maar naar beneden aan de achterkant met het gevolg dat de motor inderdaad nog meer achterover helt en nog dichter bij het schutbord komt.
De enige manier om dit te doen is de motor horizontaal verplaatsen dmv het aanpassen van de motorsteun boutgaten in de onderste plaat van de motorsteun of in het subframe.

RE: Verstelbare hondenbot

Nu is mijn ervaring, dat wanneer ik het subframe met de torenbouten heb opgehangen en de verbinding tegen de voetenbak heb aangeschroefd en ik doe dan de trekogen aan de voorkant erin, dan trek ik de voorkant toch wel een mm of vier, vijf naar het subframe toe. Als er een een cm langer hondebot van boven wordt aangebracht, kantelt de motor wel flink voorover. Wanneer je dan aan de voetenbak zijde een paar mm vulplaatjes steekt scheelt dat toch wel in het voorover hellen van het blok, dunkt mij. De bocht onderin de uitlaatpijp komt dan toch minder onder druk te staan verwacht ik.
En dan de boutgaten in de subframe zijden wat uitvijlen zodat de motorsteunen ook een a twee mm naar voren komen. Dan smokkel je toch wat ruimte bij elkaar voor je dubbele carbs.
Alternatief is, dat je een rechthoek uitzaagt in het schutbord waar nu het gat zit waar 'vroeger' van binnen de middenklok tegenaan zat en zo ruimte voor de carb en het filter bood. Maar dan zul je van binnen wel wat moeten 'wegwerken' om het rare zicht van die twee carbs die naar binnen steken te camoufleren. Er zijn van die houten delen die de 'facia' over de volle breedte vullen met een klepje voor het 'handschoenenkastje'. Je moet de ruimte achter de facia dan wel goed vullen met geluiddempend materiaal.

RE: Verstelbare hondenbot

Zoveel ruimte heb ik allemaal niet nodig.
Het is nu zo, dat het metalen luchtfilterhuis zo goed als tegen de bedrading aan komt, met een beetje beweging van de motor zou het filterhuis er dan tegen aan zitten. Daarom had ik gevraagd hoeveel beweging er in de motor zit bij accelereren enz.
Als ik er vanuit ga dat hij niet verder dan 2 mm naar achterkomt en ik de bedrading klem zet tegen het schutbord, zal alles wel op orde blijven.
Ik had er geen idee van dat je zoveel moet aanpassen als je het blok 5 mm voorover kantelt. :?

default

RE: Verstelbare hondenbot

Als je goede rubbers in de hondebotten hebt zitten zal 2 mm beweging naar achteren bij heel sterk optrekken theoretisch wel mogelijk zijn, als je goede polyurethane bussen hebt zal dat niet gehaald worden omdat dat spul bijna niet vervormt als het opgesloten zit in een metalen bus van het hondenbot bij sterke belasting.
Dat is onder meer de reden waarom hier op overgestapt is bij het vernieuwen van rubberen bussen.

Kleine aanpassingen kunnen inderdaad grote gevolgen hebben en problemen veroorzaken op plaatsen waar je het niet verwacht.
Zo hebben we het bij het horizontaal verplaatsen van de motor niet eens gehad over de aandrijfassen.
Daar krijgen de kogels in de homokineten een ander loopbaan en dat kan op termijn extra slijtage opleveren aan de kogels en loopbaan van de kogels in de homokineet wat zich dan in eerste instantie zal uiten door knakken van de aandrijfassen bij scherp indraaien en optrekken.
Zo zijn er tal van dingen waar je op moet letten als je veranderingen aan wilt brengen in de originele constructie van een auto.

Probeer de bedrading zo ver mogelijk te verplaatsen en wat ook helpt denk ik is niet te veel gas bij het optrekken.

Succes