Voortgang Mini circuit project

RE: Voortgang Mini circuit project

http://www.youtube.com/watch?v=eSsZ8uUy ... e=youtu.be

Mijn buurman heeft een leuk filmpje gemaakt van mijn circuit auto project. Let niet op de rook want de koppakking lag eruit. Het zijn echt de eerste slagen van de motor.

RE: Voortgang Mini circuit project

Mooi project.

Nog even en je kunt gaan rijden.

En inderdaad bij 3.35 sec belletjes bij de koppakking.

Succes en veel plezier ermee.

RE: Voortgang Mini circuit project

Ja er liep genoeg langs de voorkant van het blok. Ik heb een BK450 pakking besteld. Die zou beter moeten zijn. De middelste bronzen cup in het midden van het blok aan de voorkant lekt ook een beetje. Nu lijkt deze niet zo diep als de anderen te zitten. Kan je die nog iets naar binnen tikken?

RE: Voortgang Mini circuit project

Na zoveel jaar eindelijk leven in het blok, jammer van de koppakking. Die vriesdop kun je iets verder naar binnen tikken, maar over het algemeen stopt het vanzelf met lekken.

Dennis

RE: Voortgang Mini circuit project

Top. Tik ik 'm nog een halve mm dieper. Ik vermoed dat dat de oplossing zal zijn.

RE: Voortgang Mini circuit project

Vandaag voor de zekerheid ook maar even met de cilinderkop naar Dymo Track gegaan
http://www.track-motortechniek.nl/ om de kop te laten controleren voordat ik 'm er weer op bout. Bleken er 3 kleppen zo lek dat het niet acceptabel was. Gelijk maar even achter gelaten voor een uitgebreidere inspectie. Nu dan maar even doorbijten en 1 keer goed in elkaar.

RE: Voortgang Mini circuit project

Dat is niet leuk, maar aan de andere kant kom je er nu bij toeval wel achter. Waar een lekke koppakking al niet goed voor is.

Dennis

RE: Voortgang Mini circuit project

Leuke Innocenti is het geworden!

Groetejs Sjoerd

RE: Voortgang Mini circuit project

Het blok loopt inmiddels mooi en zonder te roken :D . Komende dinsdag ga ik richting de uitlijnspecialist. Ik twijfel alleen nog een beetje over de setup. Ik had het volgende in m'n hoofd:

Voor: Camber -2 a -2.5, Caster 4 a 5 graden en licht uitspoor. Moet dat niet iets van 1mm uitspoor zijn?

Achter: Camber -0.5 a -1, licht toespoor. Ook hier 1mm mbt de toespoor?

Aansluitend rij ik de Mini naar Hurrican tuning in Heerhugowaard. Daar worden de Weber en de ontsteking optimaal gezet. Ben benieuwd wat er voor vermogen uit komt. Daarna ga ik in een week ongeveer zo'n 1000 km op het blok zetten voordat er op het circuit gereden kan worden. Apk gaat niet lukken dus hopelijk weinig overijverige agenten op straat...

RE: Voortgang Mini circuit project

Filmpje/diashow
[youtube:2q37xw7c]siNxVgphoWw[/youtube:2q37xw7c]

RE: Voortgang Mini circuit project

Heel heel heel heel erg gaaf. Thanks Bart! Het was een bijzondere, chaotische eerste dag. Ik ben nu helemaal leeg van alles. Ondanks dat het maar 10 ronden waren tot de motor plofte ben ik toch zeer tevreden. Volgende week gewoon weer lekker verder sleutelen. Ik ga nu misschien toch maar even verder kijken dan dit blok en gewoon lekker de goeie onderdelen overzetten.

Jelle

RE: Voortgang Mini circuit project

Het zag er in ieder geval snel uit :)

Dennis

RE: Voortgang Mini circuit project

Hij liep ook als de brandweer. Wel ontzettend de schijt van dat dit blok niet mee wil werken. Nu al zoveel geld weggesmeten. Er zitten wel nog goeie onderdelen op, dus die kan ik alsnog gebruiken. Enige dat ik nodig heb is een maagdelijk 1275 blok en dat dan opboren naar 1380 door iemand die er verstand van heeft. Die zuigers moeten alsnog gebruikt kunnen worden alsmede drijfstangen, krukas, nokkenas, oliepomp, koppeling, vliegwiel en wat al niet.

RE: Voortgang Mini circuit project

Ik heb geen kaal A+ blok meer, maar daar is nog wel aan te komen en hoeft ook niet al te veel te kosten. Opboren, boel overschroeven en klaar. Maar eerst maar eens de oorzaak van die olielekkage zoeken. Wie weet is het met een kleinigheid en voor weinig opgelost.

Dennis

RE: Voortgang Mini circuit project

Ja, maar waar blijft die overdruk vandaan komen....?

Wat zou opboren moeten kosten?

Ik overweeg nieuwe keerringen en nog een laatste poging met een nieuwe koppakking

RE: Voortgang Mini circuit project

ff kop eraf en kijken of je wat vreemds ziet, bijvoorbeeld doorblaasplekken op de pakking, of iets op de cilinderwanden. Feit blijft met een overbored motor dat het vlees voor de pakking om af te dichten minder is dan bij een standaard blok.
Als je moet opboren kan je geloof ik nog een halve mm pakken en zit je op 74 mm diameter = 1400 cc. Heb je wel andere zuigers nodig

RE: Voortgang Mini circuit project

Ik zat eerder te denken aan een frisse 1275 en dan boren naar de zuigers die ik nu heb... 1400 lijkt mij niet de move die ik nu moet maken. Ik ga even een weekje berusten en rekenen.

RE: Voortgang Mini circuit project

Hoge carterdruk komt door "langs de zuigers blazen" of verstopte carterontluchting. Als ik het verhaal zo hoor zijn er andere zuigerveren gemonteerd om aan de toleranties te komen. Mogelijk is de boring toch wat te ruim en hebben de zuigerveren het een uurtje vollast kunnen opvangen, maar dat ze nu toch niet mooi meer afsluiten?

Aangezien je vrij snel na montage op de rollen bent geweest zal hij niet "gespoeld" zijn als het goed is (rijden met te rijk mengsel wat de smerende werking van de olie afbreekt waardoor je ook een slijtage slag maakt)

Je zuigers en blok zelf zijn niet bij Track geweest toch? alleen je kop?

Ik zou inderdaad eerst maar eens de bougies eruit draaien en bekijken, compressie testen en dat misschien even koud en warm doen. Dat is schone handen werk en zegt al veel. Ik heb ook een set goede 73,5 zuigers. Zelfde verhaal. Boringen te ruim. Ik wil wel een keer naar 74 gaan. Maar dan voor een straat motor die max 6000rpm gaat doen met een normale compressieverhouding.

Jammer dat ik er niet bij was, maar je verhaal lijkt veel op wat Dennis (race estate) ook heeft gehad. Vandaar mijn verhaal zoals hierboven omschreven... 100pk is duur. 90 pk is goedkoop en betrouwbaar. Misschien ook het overwegen waard?

RE: Voortgang Mini circuit project

Zuigers en blok zijn bij hurricane in Heerhugowaard geweest voor een lichte hoon en nieuwe zuigerveren. De kop is idd bij Track aangepakt.

Een overweging is om een 1275 compleet van MP te halen voor een normaal bedrag, al m'n snelle spullen overzetten en dan nog een keer naar de bank voor afstellen. En dan iig voor niet al te veel geld weer rijden met een blok dat al het e.a. aan km heeft gedraaid en accepteren dat er 10pk minder uitkomt.

Je begrijpt dat mijn vertrouwen op dit moment sowieso nogal beschadigd begint te raken. Ik wil nu eens gewoon lekker een dag racen... (Ik weet het, had ik maar een andere hobby moeten zoeken :).

RE: Voortgang Mini circuit project

Racen blijft een risico nemen, dan wel met de techniek, jezelf of derden. Ik heb een paar keer vrij probleemloos gereden, maar de laatste keer ging mijn differentieel aan brokken. Kan gebeuren, repareren en verder gaan of gaan dammen :P

Waarom zou je overigens 10pk kwijtraken als je een ander blok laat boren? Dat zal ook een 1380 zijn en de rest van de specificaties blijft ook gewoon hetzelfde. Daar zou dan ook die 100 pk uit moeten komen.

Dennis

RE: Voortgang Mini circuit project

Ik zou deze keer niet voor een 1380 gaan. Ik zou wat meer marge nemen. Zoals al aangeven, met 10pk minder heb je net zoveel lol.

RE: Voortgang Mini circuit project

Nee dan zou het hetzelfde moeten zijn. Ik bedoel wanneer ik nu een standaard 1275 van MP koop en daar zonder opboren gewoon mijn kop, nokkenas en vliegwiel overzetten. Is toch 105cc verschil... Heb ik alleen de kosten van opboren en wederom risico nemen niet.

RE: Voortgang Mini circuit project

Aha, op die manier. Alleen moet je dan wel goed 1275 blok zien te vinden. Ik heb re nu twee kortgeleden uitelkaar gehaald en allebei hadden ze een niet zo frisse krukas, maar die zou je ook uit je oude blok kunnen halen.

Dennis

RE: Voortgang Mini circuit project

Voor een aantal forummers was het misschien al bekend: de oranje mini is verhuisd naar een andere racestal, liefdevol opgenomen door zn stiefbroertjes en stiefzusjes (Daf 46, Citroen Ami, Alfa Bertone Junior 1,3, Alfa Bertone GTV 2000, Maserati Biturbo, Maserati Biturbo Spider en Ferrari 400i) Ik ga dit draadje verder oppakken voor de miniliefhebbers.

Twee jaar geleden is de nieuwe engelse motor ontdaan van zijn versnellingsbak. Op het rechte eind van Zandvoort schoot deze uit de vierde versnelling. De op zich nette bak, SCCR met Quaife sperdiff, had hier en daar wat overmatige slijtage gekregen. Lastig te achterhalen of het oorzaak of gevolg was van het uit de versnelling schieten.
"grootste" boosdoener was een staalsplinter die alleen onder een loep te zien was. Deze hield zich op in een boring van een arreteerkogel van de schakemof van de 3-4. Daardoor werd deze niet lekker in positie gehouden.
Maar ook de stand van de motor en positie van de pook in zn huis zullen nog goed nagelopen worden. De binennkant van het vliegwiel huis zag er bijzonder uit: helemaal vol met een soort pitting. Ik vermoed dat dit komt door kleine bloehete flinters die van de paddle clutch afkomen. Tsja dat is een aan/uit koppeling die niks meegeeft, dus weinig tijgeren met de linkervoet.

De versnellingsbak zit nu weer onder de motor en in de komende weken zal deze weer in het vooronder hangen. De mini is nu ook voorzien van een tweede kuipstoel en gordels, ook beiden met FIA goedkeur. De rvs LCB pijp is in het Y stuk voorzien van een bung voor een breedbandlambda sonde, zodat het mengsel van de Weber 45 in de gaten gehouden kan worden. Wel heeft een pot joint geschuurd langs de LCB pijp, dat zal nog even opgelast moeten worden en voorts bij montage uitgesloten worden van herhaling. MIsschien las ik nog nog een flexpijp tussen de LCB en de uitlaatpijp.

De bedrading zal ook nog even de puntjes op de i moeten krijgen. Zo is bijvoorbeeld de gel accu wat naar voren verplaatst ivm de tweede stoel. Ook heeft de ouwerwetse inertiastarter een schop gekregen. Daarvoor een hi torque reductie starter in de plaats. De STACK die inmiddels ook weer wat ie moet doen. Dus met een beetje geluk gaat deze oranje rakker dit jaar het circuit op! Ik hoop binnenkort wat plaatjes te kunnen plaatsen. (en ja, alweer sluit het 6 speed sequential gearbox project achteraan...)

RE: Voortgang Mini circuit project

Ben benieuwd hoe deze Mini zich verhoudt met mijn Suzuki Mini. Ik heb minder pk's, maar hij is volgens mij wel lichter denk ik.

Dennis

RE: Voortgang Mini circuit project

Er zit niets teveel aan de mini, maar is niet super lichtgewicht. Zeker niet nu er een tweede stoel in is geplaatst. Ik denk dat ik hem nog wel een keer naar de stort rij. Daar hebben ze een weegbrug :D

RE: Voortgang Mini circuit project

Zoals ik ermee reed was ie 625kg ongeveer geloof ik...

Erg blij dat ie in goede handen in. Als ik filmpjes kijk blijft het lastig :-( maar de juiste beslissing.

RE: Voortgang Mini circuit project

Aan de mijne zit ook niet veel, maar kwam toch ook nog tot 650 kg bij de RDW, viel me eigenlijk een beetje tegen.

Dennis