Wat heb ik eigenlijk?

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Ik heb sinds een paar maanden een mini en ik wil graag weten wat ik nu eigenlijk precies heb gekocht.
Het gaat om een auto uit 1994 met een 1.0 motortje met carburateur (op kenteken).
Deze auto is geïmporteerd en lijkt vroeger wel voorzien te zijn geweest van een 1.3.

Ik overweeg een stage 1 kitje aan te schaffen maar zit met een aantal vragen.
Ik heb de mogelijkheden en kennis om dat zelf zo'n kitje te monteren.
Ik wil alleen graag weten wat ik voor inlaat, uitlaat en carburateur (naald) heb.

De motor is al voorzien van een open luchtfilter (volgens mij is dit geen K&N) en de uitlaat ziet er ook erg nieuw uit.

Ik ben benieuwd naar het volgende:
- Kan ik beter een kit kopen met of zonder uitlaat? (is dit toevallig al de jusite gezien ik ook al een open luchtfilter heb)
- Hoe weet ik welke carburateur/naald ik heb? (begreep dat HS en HIF erg vergelijkbaar zijn.

Ik hoop dat mensen op basis van onderstaande foto's wel iets zinnigs kunnen zeggen.

link

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Je hebt een 1.3i (injectie) mini en die is later omgebouwd naar 1000 carb, met HS2 carburateur.
Dit kan zijn omdat de 1.3 versleten was, of omdat de eigenaar niet met het SPi systeem overweg kon.

Om te zien welke naald je hebt moet je hem eruit halen. Op de naald staan dan 3 letters.

Het ziet er allemaal standaard 998cc uit.
Als ik jou was zou ik gewoon een compleet kitje kopen, dan weet je gelijk wat je hebt, en dat het nieuw/goed is.

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Peter schreef:
Je hebt een 1.3i (injectie) mini en die is later omgebouwd naar 1000 carb, met HS2 carburateur.




HS2? Dit is volgens mij gewoon een HS4.

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Zucht... peter en carbjes...

Het is een hs4 die erop zit.

Gezien je luchtfilter zou er een aau naald in moeten zitten...

RE: Wat heb ik eigenlijk?

RE: Wat heb ik eigenlijk?

je hebt nu dus het standaard gietijzeren gecombineerde in- en uitlaatspruitstuk met de standaard HS4 carb.
De naald zal er inderdaad uit moeten om de code te zien, een complete kit zou ik ook aanraden, waarschijnlijk ook goedkoper dan de losse delen.

http://www.minimania.com/images/FicheCa ... _1_B05.htm
Als je een gegraveerde code in je voor- en/of achterruit hebt staan kan je hier terugvinden wat het origineel is geweest.
Er is wel ook flink aan de draadboom geklust.

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Bedankt voor jullie reacties.

Ik wou de carburateur er even afhalen om te kijken wat er op de naald staat (en schoon te maken).

De jet onder de carburateur komt tegen mijn schutboard aan.
Wel in zoverre dat ik de carburateur er echt niet af krijg.
Wat is het trucje? Jet verwijderen of wat is de wijsheid?

Nog enkele vragen:
- Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij deze carburateur om te zien of het de moeite waard is om een revisie setje te kopen?
- Hoe kan ik het beste mijn open luchtfilter schoonmaken (zover ik kan zien is dit niet de k&n versie).

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Misschien ook leuk om even te kijken waar de vacuum aansluiting is van de rembekrachtiger?
(links onder in de koekietrommel :9 zit een gat waar normaal een slang inzit en daarvandaan loopt die dan naar je inlaat spruitstuk met banjo bout erin bevestigd)

Echter op je inlaatspruitstuk zit al geen gat voor de aansluiting..
(wijst dus al op voor 1988 kwa spruitstuk)

Wil ook zeggen dat je bekrachtiger niet optimaal functioneert.. ;)

Hier een foto van spruitstuk met aansluiting..
http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... /046-1.jpg

En hier een foto van alles. let op de rode bout in het (ander type) inlaatspruitstuk en volg de slang met klep tot de bekrachtiger.


Het spruitstuk van de 1e link is te koop.
doe een bod evt.

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Wat is het trucje?




1 kant van het hondebot losmaken, dan kan je de motor wat naar voren kantelen ...

slijtage in je carb: als het asje van de gasklep erg veel speling heeft, maar zelfs daarvoor zijn AFAIK revisiesetjes, verder: schoonmaken, nieuwe pakkingen ..

schoonmaken filter: hetzelfde als een echte K&N .. (koop een schoonmaaksetje, filter uitwassen en nieuwe olie uit dat setje er op)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Wat heb ik eigenlijk?

Dank jullie.
Dat zijn dingen waar ik wat mee kan.

Ik was al op zoek naar hoe ik dat ding beter zou kunnen laten remmen.
Ik zie dat het inlaatspruitstuk van de stage 1 kit wel voorzien is van een aansluiting voor de rembekrachtiger.
Een motivatie om wat sneller zo'n kit aan te schaffen.
@clubbie Ik ga dus maar niet voor het inlaat spruitstuk wat je te koop heb staan.

Kan ik op dit event stage 1 tuning kitjes verwachten of kan ik deze beter meteen in Engeland bestellen?
link