wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Beste mensen,

sinds een lange tijd heb ik weer tijd gevonden om mijn mini projectje op te pakken. Ik wilde eerst niet de motor grondig aan pakken maar heb toch besloten het te doen.

Nu heb ik stage one kit etc en de rest van de mini aangepast dmv de rubbers te vervangen voor een Poly Kit. Hierdoor iets stugger maar lekker voor op de snel weg. Remmerij aangepast dus nu is de motor aan de beurt.

Heb uiteraard eerst gezocht op het forum en ondertussen besloten om een SW5 nokkenas te nemen.



Maar nu mijn vraag wat moet ik nog meer modificeren om een goede 1340 te krijgen?
Heb iets gelezen over 'rokkers' oid??
En weet iemand een adres in Noor d Holland om mijn 1300 metro op te laten boren tot 1340?

Ik hoor graag van jullie!

greetz 8)

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Ik denk dat als je zoekt op 1380, je al een heel eind komt. De aanpassingen zijn in principe hetzelfde, alleen je zuigers zijn anders en dus ook je boring.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

KAN NIET LATEN

Een flinke zak geld :P

Suc6

Jaapio

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

inderdaad een 1340 is ongeveer het zelfde als een 1380 dus de zelfde dingen gaan er voor op. een zak geld hoeft niet persee maar als je het volle potentie wilt gebruiken is dat wel zo handig ja. waarom niet meteen naar 1380 als je toch bezig bent? is net zo duur.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Mini-Weert schreef:
waarom niet meteen naar 1380 als je toch bezig bent? is net zo duur.




Nou mij is verteld dat je met een 1380 grotere kans hebt om snel je blok aan stont te rijden. En aangezien de wanden dikker blkijven met een 1340 ging daar eerst mijn voor keur naar uit. Maar als het niets uit maakt ben ik wel geneigt om het blok tot een 1380 te laten opboren.

iemand nog een adresje?

greetz 8)

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Wat je gehoord hebt klopt helemaal. Door het boren is de wanddikte tussen de cilinders minder geworden. Bij een 1340 heb je nog wat over, waardoor je het blok altijd nog een keer kunt laten boren.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Je 1380 kan je ook nog een keer laten boren maar dat moet dan wel offset maar het kan wel. dan ga je naar 1430/1460. omdat je met een sw5 wilt gaan rijden wat nou niet echt een hoge toeren nokkenas is denk ik niet dat het HEEL veel uitmaakt als je toch voor de 1380 gaat. even in het kort verdere benodigdheden:
-Goeie kop (Stage 3)
-Goeie ontsteking (elecrtonische of 123)
-Complete stage 1 kit
-High lift rockers zijn niet persee nodig maar natuurlijk wel erg leuk daar ze toch +- 5 pk extra leveren.
-En heel belangrijk een in goeie staat (liefst nieuwe) versnellingsbak want je krijgt veel meer koppel

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Maar alles leuk er wel, laten we het hier dan wel houden op de 1340, want over 1380 hebben we al teveel topics ;)

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

gooi dit dan maar bij het 1380 topic

want het gaat gewoon om een snelle 1275

wat je als eerst nodig hebt is kennis om beslisingen te kunnen maken

en die kennis doe je op door vizard (tuning the a series engine)te lezen.
dan heb je een basis om een leuk blok te gaan/laten bouwen

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Sorry nonono, maar er zijn 2 opties, of over 1340 of op slot. Het topic over 1380 is al zo overzichtelijk als de pest, daar ga ik niet nog een steentje aan bijdragen. ;)

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

keuze gemaakt en graag de modificaties voor een 1340. Of kan ik die van die 1380 klakkeloos overnemen? Tuurlijk kan ik de gele bijbel doorlezen (ben al over de helft) maar graag wat reacties van ervaringsdeskundige.

greetz 8)

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

In pricipe is het allemaal zo'n beetje hetzelfde. behalve dat het een 1330 is, [i:g1h19bnm]of[/i:g1h19bnm] een 1360 [i:g1h19bnm]of[/i:g1h19bnm] een 1380. Het is slagvolume:de extra cc's buiten de boring en slag reken je niet mee. 1430 1460 is een 1380 met extra lange slag.dus geen extra overmaat maar wel 1200 euro krukas.
maximaal kan je 1400cc (74mm) halen met een normale slag. die zuigers zijn er eigelijk niet meer en de winst van de extra cc's gaan verloren door dat de zuigerwanden te dun worden

eigelijk is het antwoord: wat heb je nodig? Hele dure zuigers :P

je hebt een iets andere kamer inhoud nodig (wat minder om de zelfde compressie verhouding te krijgen)

zonder 1.5 tuimelaars werkt het ook.

als je een goed 1275 blok hebt zou ik gewoon dat gebruiken en het verschil voor het blok uitgeven aan een fatsoenlijke kop, een 123 of MJLJ onsteking en een dyno sessie.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Als ik jou was zou ik even naar het eind van de gele bijbel bladeren (je schreef dat je op de helft was) en daar naar de voorbeeld motoren kijken die Vizard geeft. Daar beschrijft welke onderdelen erin gaan.

Het hangt er ook vanaf wat je met je motor wilt doen. Scheuren of caravans trekken.

Maar hou er rekening mee dat er meer kosten bij komen dan alleen het blok opboren. Als de motor eenmaal open ligt dan is alles wel heel verleidelijk om te gaan doen.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

super bedankt voor jullie reactie ik neem het allemaal mee in mijn overweging!!

Mochten er meer ideeen zijn hoor ik het wederom graag!!

greetz Roel

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Dag allemaal,

Mijn 1275 moet voor de revisie geboord worden, dus dat worden sowieso nieuwe zuigers. Vizard schijft bij zijn voorbeeldbuilds dat dat een mooi moment is om naar 73,5mm zuigers te gaan, maar dat gaat me wat ver; ik wou het bij 1330 houden. De grotere kleppen die ik van mijn oude kop in de nieuwe over ga zetten lijken mij een goede reden 1330 te pakken ivp 1293.

Hierbij heb ik dan de volgende vragen:
[list:2bt83g2a]
[*:2bt83g2a]1330 is nog een standaard overmaat en kan zonder offset geboord worden. Ik was benieuwd of het toch verstandig is om deze overmaat offset te boren zoals voor een 1380, dus cilinders 0.015" (0,38mm) naar buiten en 0.010" (0.25mm) richting de nokkenas om alles op dikte te houden;[/*:2bt83g2a]
[*:2bt83g2a]Ik neem aan dat de zijwaartse offset opgevangen wordt met de speling op de zuigerpen, maar geeft de verplaatsing richting de nokkenas nog effecten richting de krukas (centrum zuiger zit nu anders boven de as);[/*:2bt83g2a]
[*:2bt83g2a]Op de Engelse fora zie ik dat vaak gemeld wordt dat offset geboorde blokken bij verslijten schroot zijn; ze zouden niet van bussen voorzien kunnen worden. Is dat waar, of kan je best een offset geboord blok verder laten boren en met bussen terug naar 1330 (of zelfs 1275) laten brengen;[/*:2bt83g2a]
[*:2bt83g2a]Heeft iemand gemerkt dat zijn 1330 blok fysiek minder stevig is dan een 1293 (bore flex, problemen koppakking ...)?[/*:2bt83g2a]
[/list:u:2bt83g2a]
Alvast bedankt voor jullie reacties :)

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Hoi, het lezen van David zijn boek zegt niks als je het niet begrijpt.
Een 1340 moet je ook al offset boren,dan kan je later als het nodig is nog eens opboren.
Vanaf + 40 moet je overwegen om offset te boren,anders kan de nieuwe offset boring de oude boring niet meer schoonfrezen.
Een sw 5 is een nokkenas ,maar waarom gelooft werkelijk iedereen in die onzin? Ik heb werkelijke graden nodig om een motor te bouwen ,swiftune doet daar heel geheimzinnig over due ik gebruik die dure nokken niet.
Voordat iemand een motor wil bouwen moet je eerst eens met een echte tuner praten.
Misschien een beetje kritisch maar het is goed bedoeld.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

No offence taken ;)

Vizard lijkt pas offset te gaan boren wanneer hij voor 74mm (1399cc blok) zuigers gaat. Op pag. 407, H14 Big motors schrijft hij dat het niet nodig is offset te gaan wanneer een blok tot 73,5mm geboord wordt, [i:2ky0gevc]tenzij[/i:2ky0gevc] een boring nadien naar 74mm gewenst is wanneer de cilinder versleten is. Wanneer 73,5mm niet offset gedaan is zal de offset bij 74mm de boel niet meer 'opschonen'.
Oftewel van 1380 naar 1399 blok wordt 'm niet meer als je niet eerder offset gaat. Tot 1330 lijkt rechtstreeks boren dus geen probleem.

Ik geef toe, het geeft me een beter gevoel om eerder offset te gaan en stel dat je later om wat voor (onwaarschijnlijke) reden dan ook naar 73,5mm gaat houd je tenminste nog wat cilinderwand over. Bovendien zit er tussen cilinder 2 en 3 standaard al niet heel veel materiaal en ik denk dat iedereen een 1380 toch wel offset laat boren. Voor iemand die zich druk maakt om '[i:2ky0gevc]bore flex[/i:2ky0gevc]' en honen uitvoert met een '[i:2ky0gevc]torque plate[/i:2ky0gevc]' had ik verwacht dat Vizard eerder offset zou gaan.
De in mijn eerdere post genoemde offset gebruikt Vizard wanneer hij naar 74,7mm (1426cc blok) zuigers gaat. Voor 74mm lijkt hij de cilinders alleen 0.010" naar buiten te verplaatsen; dus geen verplaatsing richting de nokkenas.
Afgezien dat offset boren duurder is dan standaard boren weet ik niet of het ook nog negatieve effecten heeft (denk aan hoe de configuratie t.o.v. de krukas verandert) en dat Vizard dat daarom niet eerder doet.

De vragen blijven:
[list:2ky0gevc]
[*:2ky0gevc]1330 offset boren: ja/nee;[/*:2ky0gevc]
[*:2ky0gevc]zo ja, welke offset dan;[/*:2ky0gevc]
[*:2ky0gevc]heeft offset boren nadelen;[/*:2ky0gevc]
[*:2ky0gevc]is er een reden waarom offset geboorde blokken niet van bussen voorzien zouden kunnen worden?[/*:2ky0gevc]
[/list:u:2ky0gevc]

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

het risico van offset boren is dat je een water- of oliekanaal openboort.
hetzelfde geldt als je bussen wilt ..

de graden van een SW5 (en SW10) zijn gewoon beschikbaar:
http://www.infomininl.org/downloads.php?cat_id=3
(nokkenassen van Jeroen2)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Ik haak af,heb teveel motoren gebouwd om mij door tijdschriftlezers als nietwetend te laten doorgaan.
Veel succes met de lezers.Ik vraag mij af of ze ooit 1 succes hebben gehad met de vele motoren die ze gebouwd hebben ...........in hun gedacht dan hé.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Dan haak maar af. Het is wel zo makkelijk om mensen maar voor tijdschriftlezers uit te maken in plaats van zinnige antwoorden te geven als je al zoveel blokken gebouwd hebt. :((

Sorry als je je door mij persoonlijk beledigd hebt gevoeld, dat is geenzins de bedoeling geweest. Mijn excuses mocht je het zo opgevat hebben, ik heb jouw post ook niet als negatieve kritiek opgevat.
Het probleem is dat ik het inderdaad alleen met het boek moet doen -een boek wat niet door de eerste de beste is geschreven- en probeer van mijn motor hopelijk iets moois te maken. Ik heb dus dan nog vragen, en ben hier op zoek naar antwoorden. Als ik die dan niet krijg, of voor mij althans niet duidelijk genoeg zijn probeer ik mijn vraag te verduidelijken, e.v.t. met waarop ik mijn boeltje gebasseerd heb in de hoop extra reacties te krijgen.

Ik geef toe, het geeft me een beter gevoel om eerder offset te gaan



dus in principe vind je me wel in het offset-kamp. Ondertussen gevonden dat AC Dodd alles anders dan de standaardmaat offset boort en ik denk dat je hem wel een echte tuner mag noemen.

Hopelijk accepteer je mijn excuses en verander je van gedachten en wil je hier wat laten weten over de configuratie van jouw (1330 :) ?) motor(en) zodat iedereen daar wat aan heeft.

RE: wat heb je allemaal nodig voor een 1340?

Ik heb dit gevolgd en ik denk dat de reactie is bedoeld voor de mensen die in dit oorspronkelijk wat oudere topic hebben gereageerd. Ik kan je nergens betrappen op "tijdschriftenkennis". Volgens mij heb je een een paar vragen waarop je antwoord wilt hebben, dat is alles. Daarbij geef je een paar opties en vraagt advies. Niks mis mee in mijn ogen en de reactie is dan ook een beetje onredelijk en kort door de bocht.

Dennis