Ben weer eens begonnen aan m'n volgende mini project (hoewel het vorige project nog niet afgerond is ) , ditmaal een spi uit 1993.
Deze had een gebroken achtersubframe , en die heb ik inmiddels vervangen door een andere.
Nu zijn de achterwiellagers nog goed maar toch even het kapje eraf gehaald en daar zit nou niet echt veel lagervet in .
In onze landbouw-sector moeten wij regelmatig werktuigen smeren , vooral op de ploeg zitten lagers van de schijfkouters die zeer slijtgevoelig zij als deze niet regelmatig gesmeerd worden.
Nu dacht ik : ik boor een gaatje in het kapje en draai daar een klein vet nippeltje in , en daarna voorzichtig wat vet erin pompen .
Niet te veel en ook niet druk opbouwend want anders pers je de rubbere afdichtingsring eruit.
Theoretisch zouden dan de lagers jaren en jaren mee moeten gaan of heeft hier iemand andere ervaringen mee ?
Misschien ook maar eens een keer de voorlagers....
slim gezien !!
Misschien ook maar eens aan denken.
Ik persoonlijk doe dit ook wel eens. Maar nu doe ik dat gewoon door het potje eraf te halen en dan wat vet in te persen. Maar ja ... Eigenlijk kom je niet aan de andere kant hierdoor.
mvg
wouter
Normaal stop je de lagerschalen vol met vet en doe je een kwak in de dop en alles wat eruit gedraaid wordt wordt ook in de stofkap/dop geduwd.
Deze stofkap zit geklemd, zodra je iets vet erin duwd en je lagers zitten al vol zal je dop eraf springen omdat de klemkracht niet zo groot is.
Bij een draagarm(voor of achter) druk je het oude vet eruit, wat bij een lager niet kan dus het idee is opzich wel slim alleen kan het niet echt werken volgens mij...
fusee eraf - met remreiniger helemaal schoon spuiten, nieuw vet erin. klaar
volgens mij is het idee dat je lagers ongeveer dezelfde levensduur hebben als het vet. Dus als je vet op is zijn je lagers dat ook, nieuw vet zal niet zoveel effect hebben...
Lagervet zal zeker een bepaalde levensduur hebben.
Of dat dit te meten is hoelang het lager het uithoud is geheel afhankelijk welke rijstijl(of er veel vet uitgeslingerd wordt) en of er in die tussentijd vervuiling bij gekomen is (ja dat kan echt, het is nooit helemaal afgesloten) en hoe lang het vet erin zit...
Hallo,
) , ditmaal een spi uit 1993.

Ben weer eens begonnen aan m'n volgende mini project (hoewel het vorige project nog niet afgerond is
Deze had een gebroken achtersubframe , en die heb ik inmiddels vervangen door een andere.
Nu zijn de achterwiellagers nog goed maar toch even het kapje eraf gehaald en daar zit nou niet echt veel lagervet in .
In onze landbouw-sector moeten wij regelmatig werktuigen smeren , vooral op de ploeg zitten lagers van de schijfkouters die zeer slijtgevoelig zij als deze niet regelmatig gesmeerd worden.
Nu dacht ik : ik boor een gaatje in het kapje en draai daar een klein vet nippeltje in , en daarna voorzichtig wat vet erin pompen .
Niet te veel en ook niet druk opbouwend want anders pers je de rubbere afdichtingsring eruit.
Theoretisch zouden dan de lagers jaren en jaren mee moeten gaan of heeft hier iemand andere ervaringen mee ?
Misschien ook maar eens een keer de voorlagers....
slim gezien !!
Misschien ook maar eens aan denken.
Ik persoonlijk doe dit ook wel eens. Maar nu doe ik dat gewoon door het potje eraf te halen en dan wat vet in te persen. Maar ja ... Eigenlijk kom je niet aan de andere kant hierdoor.
mvg
wouter
Normaal stop je de lagerschalen vol met vet en doe je een kwak in de dop en alles wat eruit gedraaid wordt wordt ook in de stofkap/dop geduwd.
Deze stofkap zit geklemd, zodra je iets vet erin duwd en je lagers zitten al vol zal je dop eraf springen omdat de klemkracht niet zo groot is.
Bij een draagarm(voor of achter) druk je het oude vet eruit, wat bij een lager niet kan dus het idee is opzich wel slim alleen kan het niet echt werken volgens mij...
fusee eraf - met remreiniger helemaal schoon spuiten, nieuw vet erin. klaar
volgens mij is het idee dat je lagers ongeveer dezelfde levensduur hebben als het vet. Dus als je vet op is zijn je lagers dat ook, nieuw vet zal niet zoveel effect hebben...
Lagervet zal zeker een bepaalde levensduur hebben.
Of dat dit te meten is hoelang het lager het uithoud is geheel afhankelijk welke rijstijl(of er veel vet uitgeslingerd wordt) en of er in die tussentijd vervuiling bij gekomen is (ja dat kan echt, het is nooit helemaal afgesloten) en hoe lang het vet erin zit...
Je moet ingelogd zijn om te reageren.