zuinige motor conversie.. al gedaan?

RE: zuinige motor conversie.. al gedaan?

Ik reed van de week met m'n mini vanaf mijn broertje die in ommen woont. was een beetje aan het dagdromen en nadenken. En ik vroeg mij zo af. is er al eens iemand geweest die een zuinige motor conversie heeft gedaan? ook al verbruikt een mini niet veel benzine.

wij rijden bijvoorbeeld als dagelijkse auto een A-label suzuki alto 2012. 68pk 1 liter 3 cilinder. verbruik ligt rond de 1:21 als je normaal rijdt. maar de alto weegt een goede 250kg zwaarder dan een classic mini. plus de 5 versnellingsbak met economische verhoudingen tegenover de redelijk hoge toeren 4 bak van de mini. Ik denk dat je met een classic mini dan echt wel over de 1:25 richting de 1:30 gaat benzine. En met een kleine diesel over de 1:30 richting 1:35?!

Hoe en wat denken jullie hier over!?

lijkt me wel een leuk onderwerp om eens over te brainstormen.


:)\\_ d:)b >:) :D

RE: zuinige motor conversie.. al gedaan?

Er is al wel eens een conversie geweest met een charadeblok: viewtopic.php?p=224837#p224837

Ook nog een topic waar wat linkjes geplaatst zijn naar verschillende dieselconversies. viewtopic.php?f=39&t=1053

Ik ben de laatste tijd wel aan het denken geweest om in de toekomst misschien een elektrische mini te maken. Tesla heeft een hele mooie roadster gemaakt op basis van een Lotus Elise. Het blok wat daarin ligt is niet al te groot. Het enige probleem is de accu's die je nodig hebt en de plaatsing. Deze voegen heel wat gewicht toe.
Nu woon ik redelijk dicht bij de importeur van Tesla in de buurt, maar ik heb nog geen tijd gehad om eens daar binnen te stappen en navraag te doen wat er allemaal mogelijk is.

RE: zuinige motor conversie.. al gedaan?

Ja, het behoort natuurlijk ondermeer tot de mogelijkheden om het koetsje van de Mini te voorzien van een aandrijfaggregaat wat je een heel eind in de richting brengt van de getallen die jij opschrijft. Ik denk dan -bijvoorbeeld- aan wat Fiat in zijn 500 onder de motorkap heeft gestopt. Wat de Japanners allemaal hebben gefabriceerd, daar heb ik weinig weet van. Dat heeft me nooit geïnteresseerd. Maar wellicht vind je daar ook motortjes met weinig cilinders en dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder in een cross flow kopje. Variabele kleptiming. Elektronische ontsteking en inspuiting. Wanneer je dan ook nog een zesbakje hebt met tweemaal overdrive erin, hoef je niet eens zo'n heel korte eindoverbrenging te gebruiken. Zo moet je een heel eind kunnen komen. Maar vergeet de diesel. Dat lijkt zo ontzettend veel op van die vehikels waartoe j veroordeeld bent wanneer je rijbewijs verlopen is en je daarvoor niet meer in aanmerking komt.

RE: zuinige motor conversie.. al gedaan?

bedankt voor de linkjes zal ze zo ff doorlezen. Ik heb marktplaats net even vluchtig door gezocht.

VW Lupo 1.2 diesel compleet (3l blok) € 350, 75.000km-
suzuki alto 1.0 3 cil compleet2009 € 450,- 60.000km
alto motorblok 1.0 compleet 2002-2005 € 150,- 45.000km
en zo waren er nog meer voorbeelden.

Het idee is wel leuk om eens te proberen inderdaad. nadeeltje: De prijs van de lithium accu's schijnen nog al hoog te zijn.

RE: zuinige motor conversie.. al gedaan?

@ bengeltje:
http://elkoja.blogspot.nl/

http://www.diyelectriccar.com/forums/sh ... light=mini

Een klant van ons is een elektrische daf33 aan het bouwen.

RE: zuinige motor conversie.. al gedaan?

Als je voor de Alto 3 pitter gaat heb je al 2 overdrives in de vijfbak:
Handgeschakeld 5 versnellingen, gesynchroniseerd
Overbrengingsverhouding: 1 3,454
Overbrengingsverhouding: 2 1,904
Overbrengingsverhouding: 3 1,280
Overbrengingsverhouding: 4 0,966
Overbrengingsverhouding: 5 0,816
Overbrengingsverhouding: achteruit 3,272
Eindoverbrengingsverhouding 3,650

verder heb je dezelfde aandachtspunten als bijvoorbeeld met een Vtec conversie:
ophanging van het blok = aanpassing subframe, electronica, aandrijfassen e.d.

FWIW,
Theo van den Bogaard
(rij zelf ook een alto 2009)

RE: zuinige motor conversie.. al gedaan?

Jaren geleden (7, 8 jaar ?) eens een aanbieding op marktplaats gezien voor ombouw van classic mini naar elektrisch. Moest geloof ik 7500 euro kosten. Weet helaas niet meer wie, wat of waar.

Diesel conversies heb ik wel eens gezien. Hiervoor was o.a. een Peugeot motor voor gebruikt uit een Rover Metro Diesel.