RE: molenaar archieven.

Hallo mensen.

Weet iemand toevallig of er nog archieven bestaan van alle mini's die door Molenaar hier in Nederland zijn geassembleerd?

Ik heb het vermoedden dat ik een cooper heb die door hun is geassembleerd, maar ik zou daar graag bewijs bij hebben.


Alvast dank voor jullie moeite.

Groet,

Erwin.

default

RE: molenaar archieven.

Misschien heb je hier wat aan.
Veel info over Molenaar en een aantal links en verwijzingen.

https://www.conam.info/historie/assembl ... amersfoort

RE: molenaar archieven.

Bedankt voor je reactie.

Deze site had ik ook al gevonden, en ook contact gehad met de austin/morris specialist. Die verwees mij door naar de MG club, maar die konden mij ook niet helpen.

Aangezien BMW een in Nederland gebouwde mini heeft gerestaureerd, lijkt mij dat er ergens een archief zou moeten zijn. Hoe weet je anders of betreffende mini in Nederland is gebouwd?

Ik hoop dat iemand hier dat weet.

Groet,

Erwin.

RE: molenaar archieven.

Dag Erwin,
bij je gegevens staat niet waar je woont. Maar, als Soest voor jou niet in een ander werelddeel ligt, zou je eens langs kunnen gaan bij "Schut". In de jaren dat Molenaar autofabrikant was kwamen de gebroeders Schut van de ambachtsschool af en hebben daar jaren in de fabriek gewerkt. Toen de fabriek sloot stichtten zij hun bedrijf in gebruikte Engelse auto onderdelen. En dat bedrijf runnen ze nog (steeds). Je kunt het daar treffen dat John -die meestal achter de balie staat- bereidwillig is om op je verhaal in te gaan. Wanneer je met de betreffende auto verschijnt dan zal hij er ongetwijfeld naar willen kijken en hij ziet 'zo' of die in de Molenaar fabriek is gebouwd.

RE: molenaar archieven.

Hallo Wim.

Hartelijk dank voor je reactie. Ga ik zeker wat mee doen.

Langs gaan met de mini is wat lastig, is een hele slechte body, met tig bananendozen onderdelen. Deze is al vanaf 1976 van de weg.

Soest is niet echt in de buurt, maar ik wil er graag een keer naar toe rijden.

Nogmaals dank voor je reactie.

Groet,

Erwin.

RE: molenaar archieven.

Ik weet het niet meer zeker, maar was het verschil niet te zien aan de ramen?

RE: molenaar archieven.

Mij was wel opgevallen dat de achter klapraampjes niet met de grote scharnieren zijn. Wel met de kleine twee beugeltjes aan de binnenkant zoals de latere modellen.

Is dat wat je bedoeld?

Groet,

Erwin.

RE: molenaar archieven.

.. ik vermoed dat de codering van het glas zelf wordt bedoeld (zoiets als triplex; en puntjes of sterretjes onder bepaalde letters die de leeftijd aangeven).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: molenaar archieven.

Je kan het zien aan de eerste 2 letters van je chassis no.
Nederland gemaakte auto's hebben een eigen landen code.
Ik weet de juiste lettercombinatie niet Sorry.

RE: molenaar archieven.

Voor zover ik dat weet is de Cooper nooit in Nederland geassembleerd.

In die vroege jaren kreeg het model al een Nederlands tintje.

Firma J.J. Molenaar uit Amersfoort was de Nederlandse importeur van

Morris en assembleerde vanaf eind 1959 in totaal 4.358 Mini’s, zowel in de

vorm van Austin Seven als Morris Mini Minor.

https://www.conam.info/historie/assemblagebedrijven/assemblagebedrijven-beschrijvingen/429-molenaar-amersfoort

Kees.

RE: molenaar archieven.

Hoi Erwin , het Molenaar archief wordt beheerd door dhr.Evert Spapé , van de Morris Minor club,

als je het vriendelijk vraagt krijg je ook een uidraai van het produktie grootboek, met:

wanneer je auto is gebouwd, chassis nr,  moternr, wanneer op kenteken gezet, wie de dealer was die hem verkocht heeft en de eerste eigenaar

Heb je een Molenaar? ik heb een Morris 850 gebouwd in dec 1960, met een body gebouwd in UK in sept 1960

RE: molenaar archieven.

Nu we toch bezig zijn , heb je een J.J. Molenaar automobiel bedrijf Badge ? en waar zit deze?