Proefrit gemaakt

RE: Proefrit gemaakt

Vanmiddag dan toch eindelijk een proefrit gemaakt, met een Mini Cooper met Chili-pakket. Eerst een keer uitgesteld omdat er "schade was gereden" met de auto waar ik mee zou rijden en de tweede keer omdat ik stom genoeg mijn rijbewijs in Enschede had laten liggen |:(

Voordeel van de schade-actie was wel dat er nu, op mijn verzoek, een exemplaar klaar stond [i:31d1vxm6]met[/i:31d1vxm6] sportonderstel, iets wat ze meestal uit het Chili-pakket weglaten. Ikzelf hou wel van een stevige auto (ik rij niet voor niks Mini :)), dus ik wou graag toch eens meemaken hoe het met sportonderstel was, met name omdat ik al eens met een Cooper zonder dat onderstel had gereden. Nou, geen verkeerde gedachte, want het rijd wel fantastisch. De vorige keer liep ik nog weg met het gevoel "wel leuk, maar ook erg modern". Nu heb ik zoiets van "ja, dit is Mini".

Het proefmodel was uitgerust met een patina-dashboard, dat ik echt gruwelijk lelijk vind. De kleur is mooi (beetje donker mat aluminium), maar al die schuurwaaiers erop... Net of het poetshulpje van vier nog niet had begrepen dat je een dashboard beter niet met een schuursponsje kan schoonmaken. Ik dacht n.b. eerst dat het beschadigd was, maar het bleek zo te horen(!) Gelukkig ook de kans gekregen om de antraciet variant van wat dichterbij te bekijken en dat doet de auto echt een boel goed. Veel rustiger dan het hoogglans zilver. Naast deze drie varianten kun je tegenwoordig ook voor een notenhout motief kiezen. Wel aardig, maar ik vind dat antraciet echt met kop en schouders boven de andere drie mogelijkheden uitsteken.

Verder nu ook de sportstoelen mogen meemaken, dat zit perfect. Er zat ook cruise control op, waar ik even mee heb gespeeld. Nou ja, als je er 1 kent, ken je ze allemaal. Maar handig is het wel.

Aan het eind nog even wat getalletjes op een papiertje gezet. Wordt al gauw een duur autootje :) Me ook nog wat laten voorlichten over financieringsmogelijkheden, nu blijkt dat ik het geld wat ik dacht dat voor een lease-auto bedoeld was gewoon maandelijks in de hand krijg. Misschien nog maar een keer bellen om wat rekensommetjes te laten maken, maar ik denk dat ik het niet doe. Een tweede auto is leuk om de "klassieke" Cooper die zometeen gerestaureerd is een beetje te ontzien. Als de baas het betaald zonder verder gedoe zelfs heel leuk, maar als je het ineens zelf moet regelen wordt het minder.

Wel jammer. Zwarte Cooper, wit dak, witte motorkapstrepen, wit 17" lichtmetaal, rode stoelen met zwarte accenten, antraciet dashboard. Dat had hem moeten worden. Met een leasebudget op zak had ik het wel geweten. Anyway, nu wordt mijn budget voor de restauratie van de klassieke Cooper wat ruimer. Ook leuk.

RE: Proefrit gemaakt

Witte motorkap strepen op de nieuwe Mini terwijl ie er op de ouwe geen wil? Nofi maar op de nieuwe vind ik die echt super lelijk :r echt wanabee-oud.

maar als je het zelf moet betalen (daar komt het nu dus in principe op neer) zou ik ook niet zo snel zo'n ding niet kopen, dan ging ik eerder voor een tweedehandse handigere bak om me te vervoeren. Een auto voor je plezier heb je immers al :) zeker als ie straks klaar is :9

RE: Proefrit gemaakt

Motorkapstrepen vind ik noch op de ouwe, noch op de nieuwe super-lelijk. Op allebei juist wel geinig. Het enige is dit: op klassieke Mini's (Coopers) zie je ze vaker wel dan niet. Op de nieuwe is het precies andersom. En ik spring er graag uit :)

Maar inderdaad heb je gelijk, prive aanschaffen is het wat over the top :) Hoewel ik het niet erg vind om nog een leuke auto te hebben, hoor. MG B ofzo :) Lekker open rijden in de zomer. Hoewel2: een moderne auto met veel van de kicks van een Mini is ook niet verkeerd.

RE: Proefrit gemaakt

Ze hebben bij MINI toch een speciaal lease prijsje............
Was geloof ik niet zo duur.

RE: Proefrit gemaakt

Niet zo duur is maar relatief, natuurlijk. Als je het prive moet regelen blijft het een boel geld en zeg ik eerder "ik heb al een auto". Of koop iets goedkopers om mijn klassieke Coopertje een beetje te ontlasten. Als je het over een auto leasen voor de baas hebt, dan is het zeker een interessante auto. Sterker nog, dan had hij al in de bestelling gestaan, denk ik :)

default

RE: Proefrit gemaakt

Eelke schreef:

Ikzelf hou wel van een stevige auto (ik rij niet voor niks Mini :))




Nou ja! Mini en stevig :x :?
Alle classic Mini's zijn rijdende doodskisten

RE: Proefrit gemaakt

Zucht... Stevig qua vering (wat de [i:3kpa3nwh]oplettende[/i:3kpa3nwh] lezer vast [i:3kpa3nwh]niet[/i:3kpa3nwh] is ontgaan ;)). Met het oog op het Sportonderstel Plus dat als optie op de BMW Cooper geleverd kan worden, maar vaak wordt weggelaten uit het optiepakket omdat mensen het te stug vinden. Kan ik me wel wat bij voorstellen als je een leuk alternatief voor een Golf zoekt, maar zelf vind ik het geweldig.

default

RE: Proefrit gemaakt

Nou ja! Mini en stevig
Alle classic Mini's zijn rijdende doodskisten




Wat wil je hiermee zeggen martin?


Dit zou dan een stevige auto moeten zijn. Het maakt niet uit waar je in rijd zolang je zelf maar oplet en geen gekke dingen doet.

RE: Proefrit gemaakt

Laten we in elk geval niet teveel uitwijden over de vermeende (on)veiligheid van klassieke Mini's. Daar hebben we het al eens over gehad, meen ik.

default

RE: Proefrit gemaakt

Mooi wagentje Eelke.
En ook nog aardig wat vermogen op de bandjes :)

[color=red:1h7d5byh]Mini Cooper S Chili [/color:1h7d5byh]
ALGEMEEN
nieuwprijs € 29.450 (ƒ 64.899)
afleveringskosten € 485
wegenbelasting (3mnd) € 79 - € 91
carrosserie 3-deurs, hatchback
transmissie 6 v, hand
brandstof benzine
aandrijving voor
algemene garantie 2 jaar, onbeperkt
carrosserie garantie 6 jaar
introductie maart 2002
einde nog leverbaar

MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1598cm3
boring x slag 85,8x77,0 mm
compressieverh. 8,3:1
max. vermogen 120 kW (163 pk)/6000tpm
max. koppel 210 Nm/4000tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
turbo mech. compressor
katalysator geregeld

MATEN & GEWICHTEN
lengte 3,66 m
breedte 1,69 m
hoogte 1,42 m
wielbasis 2,47 m
draaicirkel 10.7 m
bandenmaat 205/45R17
massa leeg 1140 kg
laadvermogen - kg
aanhangermassa geremd 650 kg
aanhangermassa ongeremd 500 kg
inh. bagageruimte 160 l
inh. brandstoftank 50 l

PRESTATIES
topsnelheid 218 km/h
acceleratie 0-100 km/h 7,4 s
verbruik binnen b.k. - l/100km
verbruik buiten b.k. - l/100km
verbruik gecombineerd 8,4 l/100km
CO2 uitstoot 202 g/km
VEILIGHEID
ABS-remsysteem ja
remkrachtverdeling ja
remassistentie nee
airbag bestuurder ja
airbag passagier ja
zij-airbags ja
hoofdairbags voor optie in pakket
tractiecontrole ja
stabiliteitsregeling ja

COMFORT
centrale deurvergrendeling ja, met afstandbediening
elektrische ramen ja, voor
stuurbekrachtiging ja
cruise control ja
airconditioning ja, met klimaatregeling
navigatiesysteem nee

INTERIEUR
hoogteverst. stoel ja, bestuurder & passagier
elektr. stoelverstelling nee
verwarmde stoelen € 379
sportstoelen ja
leer bekleed stuurwiel ja
verstelbaar stuur ja, hoogte
leren bekleding € 1.155
hoofdsteunen achter ja
neerklapbare achterbank ja, in delen
middenarmsteun nee
leeslampje(s) ja, voor
toerenteller ja
buitentemp.met. ja
boardcomputer ja
stereoinstallatie ja

EXTERIEUR
interval ruitewisser ja
lichtmetalen velgen ja
schuif/kanteldak nee
metallic lak € 520
bumpers in carrosseriekleur nee
elektrische spiegels ja
mistlampen voor ja
xenon koplampen ja
inbraakalarm € 422

RE: Proefrit gemaakt

Dat is wel de Cooper S he Martin, niet ce Cooper waar eelke in geintereseerd was.

RE: Proefrit gemaakt

Heel scherp, Philip :) Overigens komt de genoemde uitrusting wel aardig overeen met wat ik had uitgekozen. Maar dat waren wel extra's boven op het Chili-pakket; het Chili-pakket voor de Cooper S is anders dan het Chili-pakket voor de Cooper.