Ingediend door Mini Martin op vr, 15-11-2002 21:33
quicksilver schreef: Wat betreft de tuning, de S is getuned door British Mini Works.
Dezelfde tuner als die de Cooper S van Montoya (formule 1) heeft getuned.
'K weet wel wie Motoya is, maar ben eigenlijk meer benieuwd wat er onder die kap van die "snelste S" huist.
Op welke wijze is ie getuned en waarmee?
En wat gaat dit allemaal kosten?
Misschien hierover een linkje?
Groetjes Martin
[Even een quote toegevoegd zodat ik hier kan splitten - Eelke]
Ingediend door quicksilver op vr, 15-11-2002 21:54
Er is het een en ander aan het motor management veranderd.
Ontsteking is nu wat eerder, toeren ruimer gezet, betere vulling en verbranding. Dyno ziet er heeeeel goed uit.
(De ONE gebruikt 50%, de Cooper 60% en de Cooper S 70% van het vermogen van de motor )
Het motor management word uitgelezen en leeg gemaakt ( de mini doet dan ook NIKS meer) en binnen een kwartier krijg je een kompleet nieuw management in gelezen.
Ingediend door quicksilver op za, 16-11-2002 16:05
Nee de tuning is in Duitsland gdaan. Bij MINI Nederland lopen ze VER achter.
Het is inderdaad chip-tuning. De dealers hier geven dat ook toe.
(Peter van MINI Waardenb niet .........)
In nog geen 6 sec naar de 100km.
90km in eerste versnelling.........
en een top van 233 km.
Klopt idd. Ook op de S zit de begrenzing erg ver vooruit. Daarachter zit nog een hele berg vermogen, dat je in principe zonder gevaar kunt inzetten. Een paar toeren meer maken al heel veel uit. Ik weet dat je in Nederland ook kunt chip tunen, maar waar dat is .
Ingediend door quicksilver op zo, 17-11-2002 12:34
Je kan in NL chip-tunen, maar dat is ZONDER garantie.
Deze chip is met garantie. Het is nl uitgebreid getest en daar zijn ze in Duitsland erg streng in.......
Och en een dik uurtje rijden is toch fun, de voorpret alleen al dat je treug rijdt met een bommetje
Ingediend door Mini Martin op zo, 17-11-2002 12:45
De ONE gebruikt 50%, de Cooper 60% en de Cooper S 70% van het vermogen van de motor )
Het motor management word uitgelezen en leeg gemaakt ( de mini doet dan ook NIKS meer) en binnen een kwartier krijg je een kompleet nieuw management in gelezen.
Vraag:
Betekend dit dat het vermogen naar 100% wordt gezet of zie ik dat verkeerd, want dat zal betekenen dat je de ONE ook op een 200 Pk kan krijgen door het management aan te passen.
(Zou iets voor Jeroen zijn, kan ie Tielkje eruit rijden. )
Ingediend door quicksilver op zo, 17-11-2002 12:50
Nee dat gaat niet, er zijn wat extra verschillen tussen de ONE en de Cooper in het motor gedeelte en de versteviging etc... dus helaas. De ONE kan je opschroeven naar 110 pk voor zover ik weet.
Wat precies de verschillen zijn in motorisatie tussen de de One en de Cooper weet ik niet precies, dat zou zomaar alleen een stukje software kunnen zijn. De Cooper S heeft echter een compressor aan boord, dus dat is ook qua hardware wel een wat wilder beestje dan de andere twee.
Dat 50%, 60%, 70% verhaal lijkt mij dus niet helemaal te kloppen. Dat is trouwens zowiezo veel te kort door de bocht. Afstelling van een ECU is een kwestie van compromissen sluiten, waar niet alleen topvermogen, maar ook levensduur en rijdbaarheid in meespelen. Misschien krijg je wel 300 PK uit dat blok, maar als hij er dan na een maand mee ophoudt dan is dat ook niet de oplossing. Is dan die 300 PK 100%? Lijkt me niet. Het is niet voor niks dat de garantie bij veel zoniet alle fabrikanten vervalt als je aan chiptuning doet.
Gelukkig zijn er ook een aantal fabrikanten die chiptuning met garantiebehoud aanbieden. En er zijn ook zeker chiptuners die weten wat ze doen en daarom zelf "vervangende" garantie kunnen aanbieden. Het is zeker niet iets wat per definitie af te raden is, maar het is een kunst die niet in eenvoudige procentjes te vangen is.
Een paar weken geleden was er bij Topgear op de BBC een item over de nieuwe MINI. De presentator gaf als tip om een One te kopen, en die dmv een chip op te laten voeren tot hetzelfde vermogen als de Cooper. Dan heb je dezelfde prestaties voor minder geld.
quicksilver schreef: Je kan in NL chip-tunen, maar dat is ZONDER garantie.
Deze chip is met garantie. Het is nl uitgebreid getest en daar zijn ze in Duitsland erg streng in.......
Och en een dik uurtje rijden is toch fun, de voorpret alleen al dat je treug rijdt met een bommetje
Maar vervalt dan automatisch je fabrieksgarantie? Of ga je nu ook voor je beurten naar Duitsland? En waar in Duitsland?
Lijkt me super vet zo'n tuning maar om mijn garantie op te geven....
Zeker bij zo'n nieuw autootje: hij zal nog wel wat last hebben van kinderziektes. Of valt dat wel mee? Iemand al last gehad/ terug geweest naar de garage?
Van het demo-model bij Bert was de achterspoiler afgebroken in de wasstraat! Mooie bevestiging.... Tuurlijk, ík zou m met de hand wassen (zwijmel......).
Ingediend door quicksilver op zo, 17-11-2002 19:14
Wasstraat Mijn spoiler bleef zitten maar tilde de MINI 20 cm van de grond.........
Na laten kijken en opnieuw vast laten zetten 130 euro dus 't wassen gebeurd nu met het handje.
Beurten gewoon bij de NL dealer hoor.................
Mensen, een klein beetje on-topic blijven kan geen kwaad. Ook als je door iets op een idee gebracht wordt even nagaan of je er misschien een nieuw onderwerp, eventueel in een ander subforum voor moet aanmaken.
Kun je het adres van die tuner in duitsland opschrijven?
En in duitsland geven ze garantie na het tunen, maar wat zegt je dealer in nederland? Is die daar wel blij mee? Ik neem aan dat je daar naartoe gaat als er iets fout mocht gaan.
wat is het slimst om aan een new mini cooper te doen?
want snel is ie echt niet, een renault 5 gt turbo won een paar dagen geleden nog, en ook de peugeot 205 1.9 GTI van mn broertje is duidelijk sneller...
Ingediend door Maarten van de… op zo, 05-01-2003 22:41
O, da's makkelijk: het is gewoon geen Mini eerder een Maxi.
Zelfs mijn zoontje van 2 1/2 vind niet dat hij op een Mini lijkt en dat heb ik hem nog nooit voorgezegd.
taekeb schreef: want snel is ie echt niet, een renault 5 gt turbo won een paar dagen geleden nog, en ook de peugeot 205 1.9 GTI van mn broertje is duidelijk sneller...
Ja maar dit zijn beiden sport modellen op een huidig consept.
Als je die nu eens uitzet tegen de Cooper S halen ze het allebij niet. Zowel kwa top als qua acceleratie blijfen ze achter op de S.
Ik vind een gewone Cooper ook al best snel overigens hoor. De 0-100 tijd vindt ik persoonlijk niet tegenvallen. De one daarintegen had iets vlotter gemogen.
vooral de wegligging is leuk, en het veilige(re) hard rijden (je kan ook hard remmen!)
maar ik heb een broertje die peugeot 205 gti freak is, en die dingen gaan echt sneller. ook de hoge snelheid accelleratie van de cooper is niet geweldig. weleens 200 gereden met dat ding? je hebt echt een super lange weg nodig om dat te halen.
Heren, we gaan hier niet uitvechten of je nu wel of niet een BMW Mini moet kopen. Maarten, volgende keer even nog een keer nadenken voor je dat soort flame-bait post. Ook al is het lollig bedoeld, je ziet dat het mensen in het verkeerde keelgat kan schieten.
De Cooper is gewoon een leuk wagentje, maar het is geen GTi-killer. En een Renault 5 Turbo is al helemaal een ander verhaal. Zoals Richard al zegt, die auto's met een Cooper S vergelijken is een stuk eerlijker. Qua prestatie-potentieel (ook hoe het bedoelt is) komt dat veel meer overeen. Hebben we het even niet over prijs en verdere uitrusting.
taekeb schreef: maar ik heb een broertje die peugeot 205 gti freak is, en die dingen gaan echt sneller. ook de hoge snelheid accelleratie van de cooper is niet geweldig. weleens 200 gereden met dat ding? je hebt echt een super lange weg nodig om dat te halen.
Volgens mij heb je hem nog niet helemaal.
Ik doel hier niet op de Cooper maar op de Cooper [i:1to0vdgc]S[/i:1to0vdgc].
MINI Cooper
0-100 in 9.2 sec
200 km/h top
MINI Cooper S
0-100 in 7.4 sec.
218 km/h top.
Peugeot 1.9 GTI
top 208 / 203 km/h
0-100 in 7,8 / 8,3 sec
Peugeot 1.6 GTI
top 190 km/h
0-100 in 9,5 sec
Renault 5 Turbo
top210 km/h
0-100 in 7.6 sec
En zo blijf ik ook weer bij mijn besluit dat de Cooper [i:1to0vdgc]S[/i:1to0vdgc] toch echt de snellere is... Een gewone Cooper blijf ik zelfs met m'n Mini in de eerste 2 versnellingen voor. Maar tegen een S kan ik dit gewoon wel schudden. Niet dat dit laatste ooit geprobeerd is, het eerste wel overigens maar ik ga er gewoon maar vanuit dat dit er gewoon niet in zal zitten.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Mini Martin op vr, 15-11-2002 21:33
'K weet wel wie Motoya is, maar ben eigenlijk meer benieuwd wat er onder die kap van die "snelste S" huist.
Op welke wijze is ie getuned en waarmee?
En wat gaat dit allemaal kosten?
Misschien hierover een linkje?
Groetjes Martin
[Even een quote toegevoegd zodat ik hier kan splitten - Eelke]
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door quicksilver op vr, 15-11-2002 21:54
Er is het een en ander aan het motor management veranderd.
Ontsteking is nu wat eerder, toeren ruimer gezet, betere vulling en verbranding. Dyno ziet er heeeeel goed uit.
(De ONE gebruikt 50%, de Cooper 60% en de Cooper S 70% van het vermogen van de motor )
Het motor management word uitgelezen en leeg gemaakt ( de mini doet dan ook NIKS meer) en binnen een kwartier krijg je een kompleet nieuw management in gelezen.
[size=75:39me5cw7]kosten 999 euro[/size:39me5cw7]
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door King Q op za, 16-11-2002 14:52
Dus geen nieuwe onderdelen ofzo? In feite een chip-tuning, dus. Doen ze dat in Nederland?
Onbegrijpelijk dat je daarmee dik 35 pk extra krijgt... Hoe snel zit je nu op de 100km/u en top?
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door quicksilver op za, 16-11-2002 16:05
Nee de tuning is in Duitsland gdaan. Bij MINI Nederland lopen ze VER achter.
Het is inderdaad chip-tuning. De dealers hier geven dat ook toe.
(Peter van MINI Waardenb niet .........)
In nog geen 6 sec naar de 100km.
90km in eerste versnelling.........
en een top van 233 km.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Balmoral op za, 16-11-2002 23:26
Klopt idd. Ook op de S zit de begrenzing erg ver vooruit. Daarachter zit nog een hele berg vermogen, dat je in principe zonder gevaar kunt inzetten. Een paar toeren meer maken al heel veel uit. Ik weet dat je in Nederland ook kunt chip tunen, maar waar dat is .
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door quicksilver op zo, 17-11-2002 12:34
Je kan in NL chip-tunen, maar dat is ZONDER garantie.
Deze chip is met garantie. Het is nl uitgebreid getest en daar zijn ze in Duitsland erg streng in.......
Och en een dik uurtje rijden is toch fun, de voorpret alleen al dat je treug rijdt met een bommetje
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Mini Martin op zo, 17-11-2002 12:45
De ONE gebruikt 50%, de Cooper 60% en de Cooper S 70% van het vermogen van de motor )
Het motor management word uitgelezen en leeg gemaakt ( de mini doet dan ook NIKS meer) en binnen een kwartier krijg je een kompleet nieuw management in gelezen.
Vraag:
Betekend dit dat het vermogen naar 100% wordt gezet of zie ik dat verkeerd, want dat zal betekenen dat je de ONE ook op een 200 Pk kan krijgen door het management aan te passen.
(Zou iets voor Jeroen zijn, kan ie Tielkje eruit rijden. )
grtzz Martin
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door quicksilver op zo, 17-11-2002 12:50
Nee dat gaat niet, er zijn wat extra verschillen tussen de ONE en de Cooper in het motor gedeelte en de versteviging etc... dus helaas. De ONE kan je opschroeven naar 110 pk voor zover ik weet.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Jeroen op zo, 17-11-2002 12:58
Ik zal het ff aan mn baas voorleggen
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Eelke op zo, 17-11-2002 14:26
Wat precies de verschillen zijn in motorisatie tussen de de One en de Cooper weet ik niet precies, dat zou zomaar alleen een stukje software kunnen zijn. De Cooper S heeft echter een compressor aan boord, dus dat is ook qua hardware wel een wat wilder beestje dan de andere twee.
Dat 50%, 60%, 70% verhaal lijkt mij dus niet helemaal te kloppen. Dat is trouwens zowiezo veel te kort door de bocht. Afstelling van een ECU is een kwestie van compromissen sluiten, waar niet alleen topvermogen, maar ook levensduur en rijdbaarheid in meespelen. Misschien krijg je wel 300 PK uit dat blok, maar als hij er dan na een maand mee ophoudt dan is dat ook niet de oplossing. Is dan die 300 PK 100%? Lijkt me niet. Het is niet voor niks dat de garantie bij veel zoniet alle fabrikanten vervalt als je aan chiptuning doet.
Gelukkig zijn er ook een aantal fabrikanten die chiptuning met garantiebehoud aanbieden. En er zijn ook zeker chiptuners die weten wat ze doen en daarom zelf "vervangende" garantie kunnen aanbieden. Het is zeker niet iets wat per definitie af te raden is, maar het is een kunst die niet in eenvoudige procentjes te vangen is.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Jeroen op zo, 17-11-2002 15:00
Een paar weken geleden was er bij Topgear op de BBC een item over de nieuwe MINI. De presentator gaf als tip om een One te kopen, en die dmv een chip op te laten voeren tot hetzelfde vermogen als de Cooper. Dan heb je dezelfde prestaties voor minder geld.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door King Q op zo, 17-11-2002 16:16
Maar vervalt dan automatisch je fabrieksgarantie? Of ga je nu ook voor je beurten naar Duitsland? En waar in Duitsland?
Lijkt me super vet zo'n tuning maar om mijn garantie op te geven....
Zeker bij zo'n nieuw autootje: hij zal nog wel wat last hebben van kinderziektes. Of valt dat wel mee? Iemand al last gehad/ terug geweest naar de garage?
Van het demo-model bij Bert was de achterspoiler afgebroken in de wasstraat! Mooie bevestiging.... Tuurlijk, ík zou m met de hand wassen (zwijmel......).
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door quicksilver op zo, 17-11-2002 19:14
Wasstraat Mijn spoiler bleef zitten maar tilde de MINI 20 cm van de grond.........
Na laten kijken en opnieuw vast laten zetten 130 euro dus 't wassen gebeurd nu met het handje.
Beurten gewoon bij de NL dealer hoor.................
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Eelke op zo, 17-11-2002 22:38
Mensen, een klein beetje on-topic blijven kan geen kwaad. Ook als je door iets op een idee gebracht wordt even nagaan of je er misschien een nieuw onderwerp, eventueel in een ander subforum voor moet aanmaken.
Dirk z'n vraag over tunen van zijn 1.3i heb ik verplaatst naar Techniek Algemeen: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1205
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door CMN op za, 28-12-2002 19:20
Kun je het adres van die tuner in duitsland opschrijven?
En in duitsland geven ze garantie na het tunen, maar wat zegt je dealer in nederland? Is die daar wel blij mee? Ik neem aan dat je daar naartoe gaat als er iets fout mocht gaan.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door jivecar op zo, 05-01-2003 15:14
http://www.bmw-rumphorst.de/
Have fun
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door taekeb op zo, 05-01-2003 20:35
wat is het slimst om aan een new mini cooper te doen?
want snel is ie echt niet, een renault 5 gt turbo won een paar dagen geleden nog, en ook de peugeot 205 1.9 GTI van mn broertje is duidelijk sneller...
wat zou de cooper doen met een rappe chip?
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Maarten van de… op zo, 05-01-2003 21:10
Gewoon niet kopen !!!!
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door King Q op zo, 05-01-2003 21:17
Wat goed onderbouwd!!!! Daar hebben we wat aan!!!
Misschien kun je ook uitleggen waarom dat jou mening is.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Maarten van de… op zo, 05-01-2003 22:41
O, da's makkelijk: het is gewoon geen Mini eerder een Maxi.
Zelfs mijn zoontje van 2 1/2 vind niet dat hij op een Mini lijkt en dat heb ik hem nog nooit voorgezegd.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Richard-T op zo, 05-01-2003 23:16
Ja maar dit zijn beiden sport modellen op een huidig consept.
Als je die nu eens uitzet tegen de Cooper S halen ze het allebij niet. Zowel kwa top als qua acceleratie blijfen ze achter op de S.
Ik vind een gewone Cooper ook al best snel overigens hoor. De 0-100 tijd vindt ik persoonlijk niet tegenvallen. De one daarintegen had iets vlotter gemogen.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door taekeb op ma, 06-01-2003 07:12
vooral de wegligging is leuk, en het veilige(re) hard rijden (je kan ook hard remmen!)
maar ik heb een broertje die peugeot 205 gti freak is, en die dingen gaan echt sneller. ook de hoge snelheid accelleratie van de cooper is niet geweldig. weleens 200 gereden met dat ding? je hebt echt een super lange weg nodig om dat te halen.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Eelke op ma, 06-01-2003 11:05
Heren, we gaan hier niet uitvechten of je nu wel of niet een BMW Mini moet kopen. Maarten, volgende keer even nog een keer nadenken voor je dat soort flame-bait post. Ook al is het lollig bedoeld, je ziet dat het mensen in het verkeerde keelgat kan schieten.
De Cooper is gewoon een leuk wagentje, maar het is geen GTi-killer. En een Renault 5 Turbo is al helemaal een ander verhaal. Zoals Richard al zegt, die auto's met een Cooper S vergelijken is een stuk eerlijker. Qua prestatie-potentieel (ook hoe het bedoelt is) komt dat veel meer overeen. Hebben we het even niet over prijs en verdere uitrusting.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Richard-T op ma, 06-01-2003 18:58
Volgens mij heb je hem nog niet helemaal.
Ik doel hier niet op de Cooper maar op de Cooper [i:1to0vdgc]S[/i:1to0vdgc].
MINI Cooper
0-100 in 9.2 sec
200 km/h top
MINI Cooper S
0-100 in 7.4 sec.
218 km/h top.
Peugeot 1.9 GTI
top 208 / 203 km/h
0-100 in 7,8 / 8,3 sec
Peugeot 1.6 GTI
top 190 km/h
0-100 in 9,5 sec
Renault 5 Turbo
top210 km/h
0-100 in 7.6 sec
En zo blijf ik ook weer bij mijn besluit dat de Cooper [i:1to0vdgc]S[/i:1to0vdgc] toch echt de snellere is... Een gewone Cooper blijf ik zelfs met m'n Mini in de eerste 2 versnellingen voor. Maar tegen een S kan ik dit gewoon wel schudden. Niet dat dit laatste ooit geprobeerd is, het eerste wel overigens maar ik ga er gewoon maar vanuit dat dit er gewoon niet in zal zitten.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 19:26
een MINI Cooper zeer snel maken?
Supercharger en NOS injectie
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door Eelke op za, 11-01-2003 20:50
Als je een supercharger wil kun je beter met een Cooper S beginnen, die heeft er al 1.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door oibrielle op za, 11-01-2003 20:59
dan gooien we er ook nog ene turbo bij moet kunnen. of een Supra twin-turbo conversion of M3 conversion.
RE: [Split] Mijn getunede Cooper S
Ingediend door quicksilver op ma, 13-01-2003 14:39
Niet zo moeilijk sneller te maken.
Hier staat een cooper met 140 pk en een cooper S met 200pk op de stoep.
Allebij ge-chipt.............