Andere radio in mijn mini bouwen.

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Ik heb laatst een radio gekocht met een aantal fucties die ik mis in de radio die nu in mijn mini zit.

kom ik meteen bij het eerste probleem hoe krijg ik de oude radio er uit. volgens mij zit hij helemaal in vast geschroefd in het midden console maar ik niet z'n zin om het complete dashboard los te halen. Weet iemand hoe ik dit het makkelijkste doe?

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Het hangt een beetje af van het bouwjaar van je Mini - ik ga er sowieso even vanuit dat je het hebt over een R50, R52 of R53 (dus een One, Cooper of Cooper S van voor mj 2007 of een cabrio) - maar het eerste deel van het volgende verhaal is altijd hetzelfde.

In beide gevallen moeten de downpipes (de zilveren "pijpen" die aan weerskanten van de middenconsole lopen) los. Ze zitten beide vast met twee zgn. Torx-schroeven. Dit lijkt op inbus, maar is het niet; zorg dat je passend gereedschap hebt. Aan de rechterkant de schroeven los maken is meestal geen probleem, voor de bovenste zul je het dashboard kastje open moeten maken als je dat hebt.

Als je links onder het stuur zo'n paneel hebt met een klein vierkant vakje links naast het stuur, dan zul je dit open moeten maken. Je ziet gauw genoeg of het paneel onder het stuur in de weg zit om de schroeven van de downpipes los te krijgen. Het paneel zit bovenaan met een soort "drukkers" vast, onderaan kan het scharnieren. Je moet bovenaan hard trekken om het los te krijgen. Voor de zekerheid kun je wat plakband op je downpipe plakken om krassen door het paneel dat openklapt te voorkomen. Echt hard trekken, het komt echt los. Op eigen risico, ik verwacht zelf altijd half dat ik iets sloop, maar gaat toch elke keer goed. Lastigste is grip krijgen op het paneel, zet desnoods het stuur een beetje hoger zodat je je vingers achter het paneel kunt krijgen via de opening van de stuurkolom.

Nu komt het potentieel vervelende. Om de downpipes weg te kunnen krijgen om bij de bevestigingsschroeven van de radio te komen moeten ze naar beneden schuiven. [s:3mswcwuw]Bij Mini's van voor de facelift van mj 2005 (en dus ook cabrio's; althans, ik [i:3mswcwuw]denk[/i:3mswcwuw] dat ook dit bij de facelift is aangepast, maar mogelijk ook op een ander moment)[/s:3mswcwuw] zitten er een soort piepschuim blokken onder de downpipes. (Als je downpipes gewoon naar beneden kunnen schuiven dan kun je de rest overslaan, dan hebben de blokken er of nooit in gezeten, of ze zijn weggelaten). Edit: Inmiddels heb ik dit ook bij een aantal meer facelift modellen gedaan en die hadden allemaal wel de piepschuim blokken. Alleen het 2006-model waar ik dit voor het eerst mee deed had ze niet.

Om de blokken weg te krijgen moet je ook het paneel rondom de versnellingspook losmaken. Deze zit vast met twee schroeven in de bekerhouders en twee schroeven onder het paneeltje van de buitenspiegelverstelling. De eerste zijn makkelijk, de tweede lastig.

Om bij de achterste schroeven te komen moet je de ring waarmee de hoes van de versnellingspook vastzit omhoog trekken (ook hier moet je weer zo hard aan trekken dat je bang bent dat het mis gaat, ook hier op eigen risico...). Heb je de ring los, dan de hoes verder omhoog trekken zodat hij niet in de weg zit en de pook desnoods in een versnelling zetten waar hij je minder in de weg zit.

Nu je onder het paneel kunt, moet je het blokje met daarin de spiegelverstelling en mogelijk stoelverwarmingbediening omhoog drukken. Dit gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer, het kan helpen om de metalen klemmetjes aan de kant waar je bij kan alvast eruit te pielen met een tangetje. Aan de twee zijkanten zitten ook nog eens een zo'n klemmetje, aan de achterkant weer twee net als aan de voorkant. Mocht het al eens los geweest zijn allemaal, dan heb je ook goed kans dat de klemmetjes eruit gevallen zijn en ergens daar beneden liggen te slingeren.

Heb je het blokje eruit, dan de twee schroeven die eronder zitten loshalen. Het hele paneel zit nu los en het kan schuiven zodat ook de downpipes niet meer gefixeerd zijn, zodat je de schuimen blokken eronder vandaan kunt pielen. Ik heb kortgeleden dit alles zowel bij de nieuwe Mini van mijn vader als bij die van mij gedaan, en in beide gevallen hebben we de blokken niet teruggezet, want die lijken niet echt functie te hebben - downpipes worden immers omhoog gehouden door de bevestigingsschroeven. Mogelijk dat ze nog een dragende functie hebben, maar kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen.

Eindelijk kun je nu bij de radio. Houd nog rekening met het volgende. De radio zit ook vast met Torx-schroeven (andere maat dan de downpipes), dus als je ze nog niet had is het misschien slim om gelijk een heel setje bitjes te kopen. Verder is de aansluiting achterop de radio niet standaard (dus geen DIN) en de Wave-radio heeft een andere aansluiting dan de Boost-radio. Je zal dus vrijwel altijd een setje verloopstekkers moeten hebben als je de radio wil vervangen door een ander type.

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Ben je hier nog mee bezig geweest? Gelukt?

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Sorry voor de late reactie.

maar ik heb het anders opgelost. het ging hier over de mini van mijn moeder en ik heb die radio nu mooi in mijn classic mini zitte.

toch bedankt voor de informatie. Die zal ik binnekort toch wel weer nodig hebben.

default

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

nu wil ik dus niet een andere inbouwen maar graag een originele want ik begreep dat als je een radio plaatst je cruise controle er ook ergens op moet werken....
of een omvormer?
wie kan mij uitleggen hoe ik dan een omvormer moet plaatsen achter een gewone radio??? :?

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Sorry, wat bedoel je precies? Je wilt een originele radio inbouwen? Want die heb je nog niet? Elke new Mini heeft toch een radio ingebouwd?
Of je wilt een after-market radio inbouwen? Het verhaal met omvormers zegt mij niks, maar als je een fatsoenlijke ombouwkit hebt dan lijkt mij dat die ook regelt dat de rest van de elektronica netjes blijft werken.

Mijn lange verhaal van september 2008 heeft trouwens alleen betrekking op R50/R52/R53, d.w.z. de eerste generatie new Mini t/m 2006.

Maar goed, iets meer duidelijkheid over wat je precies wilt bereiken zou dus wel handig zijn :)

default

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

nou ik heb dus een mini van 2002 gekocht maar die mensen hadden de originele er dus uit gehaald en er ff lekker simpel radiotje in gemaakt...maar begreep van mensen om mij heen dat daarom de cruisecontrole niet werkt...dat wat ik dus niet snap...
vandaar mijn vraag...vind het namelijk netter om er een originele in te plaatsen en dan moet alles t ook gewoon doen??!!

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Ah, zo. Durf ik te bevestigen noch te ontkennen :) Cruise control maakt onderdeel uit van het multifunctionele stuur, dus helemaal een rare gedachte is het niet, als e.e.a. niet netjes is aangesloten (ik waag me zelf niet aan het bedraden, heb inmiddels verschillende keren aanpassingen gedaan, maar altijd met kant-en-klare draadbomen). Ik geef toe dat het niet heel logisch klinkt.

Op zich zou terugbouwen van een standaard Boost of Wave radio geen probleem moeten zijn, mits de standaard connector nog aanwezig is. Let er wel op dat afhankelijk van wat er oorspronkelijk in de auto heeft gezeten (Wave of Boost head unit) die connector af zal wijken:

Links de Wave, met ronde pennen, rechts de Boost met platte "plaatjes" als pinnen. Over het algemeen zul je een Boost willen plaatsen en er zijn ombouwsetjes in de handel om een Boost aan te kunnen sluiten op een auto die af-fabriek Wave had. Meer info eventueel nog in mijn blogpost over conversie van Wave naar Boost.

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Als ik dit zo lees, hebben de vorig eigenaren geprobeerd om het Multifunctional Steering Wheel (MFSW) aan te sluiten op die aftermarket radio. Daarbij heeft men waarschijnlijk de MFSW link naar de cruisecontrol losgekoppeld (dat is een heel ander systeem, ook in het stuur, maar buiten de radiofuncties om) waardoor het niet meer werkt.

New Minis van 2002 ~ 2004 hebben regelmatig aftermarket radios, gewoon omdat in de orginele geen MP3 ondersteuning was. Dit is pas later standaard geworden.


Als je een orginele radio gaat kopen (ebay bijv) doe dan absoluut eentje die met MP3 is, want dat wordt gewaardeerd niet alleen door jezelf maar ook door de volgende kopers van de auto.

default

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Hallo,

Ik heb een MINI R50 uit 2002. Afgelopen maand heb ik een standaard autoradio gekocht, helaas paste deze met, volgens de site het juiste, verkoopkabeltje niet. Op dit moment zit er een standaard Boost radio in, zoals al eerder op de rechter afbeelding werd getoond. Helaas heb ik het juiste verloopstekkertje hiervoor nog niet gevonden. Het moet een grote vrouwelijke blok zijn voor de kabels en twee kleine mannelijke voor in de nieuwe radio. Weet iemand waar ik deze kan vinden en of deze zou gaan passen?

Groet,

Berber

default

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Ben jij er al inmiddels uit?

De berichten zijn hier allemaal zo verouderd.
Ik was van plan mijn mini 2002 cooper s al eens omgeruild te hebben, maar op een of andere manier kan ik er geen afstand van nemen ;-))

Nu loop ik ook tegen aan dat ik geen muziek meer van spotify kan draaien en cd's heb ik niet meer.
Ik wil nu een NIEUWE radio met Blue Tooth!!

Ik heb ook een inbouw navigatie, dus ook ik ben benieuwd, hoe, welke radio ik het beste kan aanschaffen.

Iemand tips??

RE: Andere radio in mijn mini bouwen.

Hoi Daisy,

Kijk eens op het forum van de New Mini Club of op het FB-pagina. Kans is groot dat deze vraag daar al eens gesteld is. Ik weet hoe je de radio uit moet bouwen, maar zo niet welke het beste is om terug in te bouwen.

Afhankelijk van het type radio, kun je er ook voor kiezen om de bestaande radio te behouden en een audio-interface in te bouwen. Die zijn er in verschillende uitvoeringen. Ook met Aux of BlueTooth, om een connectie met de telefoon te maken.

Groeten, Bram