Gereden met een New Mini Cooper

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Door wat ongemakken met de leasebak van mijn teerbeminde (een van de ongemakken is een compleet vakkundig gejat mediasysteem) hebben wij afgelopen donderdag als vervangwagen een Mini Cooper meegekregen, nieuwste model (dus met dat voor de stoplicht staan in z'n vrij zetten en de motor slaat af techniekje). Wij hebben er een volle dag mee kunnen rijden (gelukkig zijn de mensen van Seat niet zo snel d:)b ) en hebben een aardige indruk gekregen van zo'n wagen.

Positieve puntjes:
De wegligging (daar neem je zo'n wagen ook voor); met wat aanwijzingen ging mijn vrouw strak en snel menig klaverblad op en af. Stuurde lekker strak. Ook qua remmerij was het goed in orde. Acceleratie ging erg goed, dat ding vroeg erom om flink gas te geven.
Geinige gimmick is dat de verlichting in het plafond 2 lichtpuntjes heeft die van kleur kunnen veranderen.

Negatieve puntjes:
Rijgeluiden; geluiden van de banden en de wind waren nogal aandrukkelijk aanwezig.
Bediening audiosysteem; je draait de eerste paar keren steeds het verkeerde knopje om het volume harder of zachter te zetten. Ok, het had ook via het stuurwiel gekund, maar de bijrijder greep ook een aantal keren mis. Volumeregeling had logischer op een andere plek gekund.
Richtingaanwijzerbediening; mist een "inhaal 3x knipper" stand. Is effe wennen als je dat wel gewend bent.
Ruimte kofferbak; is wel heel erg Mini. Kleiner dan de Peus 206 die wij vroeger hadden. Een beetje yuppen-meisje zal toch echt de achterbank om moeten klappen na een dagje shoppen.
Verkeerslichten die boven de weg hangen zie je erg slecht. Is daar een techniekje voor (behalve het bestellen van een panoramadak)?
Ik miste nog een watertemperatuurmetertje.
Ik had het idee dat de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel erg verschilden. Mijn vrouw merkte ook op dat de bijrijdersstoel anders zat dan de bestuurdersstoel. Alsof de zitting iets korter is van de bijrijdersstoel. Ergo, je zit dus lekkerder achter het stuur ;)

Ons oordeel (met een wagenpark van 3 voertuigen); Een leuk wagentje voor erbij. Prima wegligging. Maar dan wel in een Cabrio uitvoering (toevoeging van mijn vrouw). Op vakantie gaan met de Cooper (lees, 3 weken Toscane), is in ons geval niet handig vanwege de beperkte ruimte. Maar het rijdt wel erg lekker. d:)b

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Faiz schreef:
Rijgeluiden; geluiden van de banden en de wind waren nogal aandrukkelijk aanwezig.



Zou kunnen, is mij nog nooit specifiek opgevallen (wel in de Clubman van mijn vader, maar de gedachte daarbij was dat de richels op het dak daar ook een bijdrage aan leveren). Is denk ik ook wat je gewend bent.
Bediening audiosysteem; je draait de eerste paar keren steeds het verkeerde knopje om het volume harder of zachter te zetten. Ok, het had ook via het stuurwiel gekund, maar de bijrijder greep ook een aantal keren mis. Volumeregeling had logischer op een andere plek gekund.



Ik vind de centre stack, dus de klok, radio en ventilatiebediening, een regelrecht fiasco in de huidige Mini. Je went er wel aan, daar gaat het niet om, maar het is niet intuitief en het is ook niet mooi (IMHO). Vorige Mini was veel beter. Vorm boven functie, maar dan nog niet eens smaakvolle vorm :)
Richtingaanwijzerbediening; mist een "inhaal 3x knipper" stand. Is effe wennen als je dat wel gewend bent.



Dit is volgens mij een instelling die door de dealer of, als je het navigatiesysteem hebt, ook zelf aan en uit te zetten is.
Verkeerslichten die boven de weg hangen zie je erg slecht. Is daar een techniekje voor (behalve het bestellen van een panoramadak)?



Ja, voorover gebogen over je stuur hangen, net als in een classic Mini ;)
Ik miste nog een watertemperatuurmetertje.



Ik ook, maar volgens BMW Is dat onnodig, omdat de motor veel sneller opwarmt dan "vroeger". Ken de exacte uitleg niet meer. Maar een wijzertje is natuurlijk gewoon veel leuker. Mogen ze gelijk de lampjes van de benzine weer vervangen door een wijzertje.
Ik had het idee dat de bestuurdersstoel en de bijrijdersstoel erg verschilden. Mijn vrouw merkte ook op dat de bijrijdersstoel anders zat dan de bestuurdersstoel. Alsof de zitting iets korter is van de bijrijdersstoel. Ergo, je zit dus lekkerder achter het stuur ;)



De stoelen zijn hetzelfde, maar wat kan verschillen is of er al dan niet hoogteverstelling op zit. Ik meen op de bestuurdersstoel standaard en op de bijrijdersstoel optie.

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Je hebt toch niet genoeg geproefd in de MINI want de 3knipper zit er echt wel op hoor, alleen maar even aan tippen en daar gaatie.
Het panoramadak is zeker een uitkomst, je moet dan wel steeds net even over de witte streep gaan staan.
Maar in de classic Mini moet je ook op de knieën voor de stoplichten!
De bestuurderstoel is in hoogte verstelbaar maar de pas.stoel niet altijd(luxe pakket)daar zal het verschil wel liggen.
De paarse lichtjes zitten niet alleen in het dak maar ook in de deuren en bij de airbagaanduiding in de deurstijlen, leuk effect bij avond!

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Ons referentiepunt qua rijgeluid is de Seat Altea van mijn vrouw. Niet echt de stilste, vooral niet als diesel (zeker niet als je dat vergelijkt met de Merc A-klasse, benzine, die ik had). Wellicht met een ander type band, zou je het geluid al wat minder kunnen maken. Maar dat was het eerste wat ons op de snelweg opviel.

De versie die wij hadden was volgens mij wel een hele luxe (zonder navi). Half leer bekleed en de bijrijdersstoel was in hoogte verstelbaar. Wel een tijdje zitten klooien om de juiste stoelstand te vinden als passagier. Aangezien het bij ons "starten en gassen" was, hebben wij niet verder gezocht naar het instellen van de richtingaanwijzer. Waarom zit dat er niet standaard op?? :? Misschien is het een kwestie van gevoel (hoe hard/zacht je dat ding moet aanraken). Misschien binnenkort maar weer eens uitvogelen.

Tsja, bij de verkeerslichten... Voorover hangen is dus de oplossing (iets wat wij ook maar hebben gedaan). En anders zorgen dat je niet de eerste bent bij het verkeerslicht ;)

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Weet niet welke opties jij had, maar bij de vorige new mini (r53) heb ik wel een duidelijk verschil in weggedrag gemerkt tussen een standaard cooper en eentje met het optionele sportonderstel en een setje 17 inch.

Nog harder over de rotonde, maar ook langzamer over de drempels ;)
Ook iets meer bandengeluid enzo.

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Faiz schreef:
Aangezien het bij ons "starten en gassen" was, hebben wij niet verder gezocht naar het instellen van de richtingaanwijzer. Waarom zit dat er niet standaard op??



Euh, tja, als het een instelling is, dan betekent dat automatisch ook dat er voor een default gekozen moet worden. Aan, of uit. Kan ook nog zijn dat het voor deze auto uit was gezet, terwijl het standaard aan is, durf ik niet te zeggen (of hij het doet heeft volgens mij niks te maken met hoe hard je tegen de hendel drukt). Persoonlijk vind ik dat er ook wel wat voor te zeggen is dat je gewoon zelf bepaald hoe lang of kort je richtingaanwijzer aan is. Al die betuttelende technologie! ;) Als er geen navi aan boord was, dan kun je het sowieso niet zelf instellen (als het al zo is, weet het niet 100% zeker, maar aangezien André juist weer overtuigd is dat het er zeker op zit, zal het wel zo zijn).

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Ja zeker weten als het een van de laatste types is dus 2007-08-09.
En ja, wat de ruimte betreft zijn er natuurlijk veel grotere bakken te koop voor het zelfde geld of minder maar tenslotte wil je MINI rijden en lekker KICKEN toch!!
Ik heb sinds kort een vouwwagen erachter hangen voor de vakantie en rijdt hiermee in Belgie 120km./u en...geloof het of niet 1:16 is makkelijk te halen(gemiddeld)

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Instellen van knipperlicht (bijvoorbeeld 3x) kan de berijder zelf doen in een R56. Veel instellingen die de garage moest doen kunnen berijders nu zelf. Bij de oudere modellen moest de sleutel door de garage geprogrammeerd worden, die instellingen kan je als berijder nu zelf ook doen.

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Oh ja, da's waar, zit een redelijk uitgebreid menu in de "radio". Overigens volledige tegen-intuïtief, maar dat is weer een ander verhaal :)

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Ik heb zelf wat rijervaringen in een Cooper S. Maar met 16" banden (Bridgestones runflat) valt het geluid mee en is het comfort prima.
De afwerking van de volleren bekleding vind ik ietsje minder en de navigatie is een crime om te bedienen!

Ik zou persoonlijk nooit een Cabrio nieuw kopen. Voor het geld van een Cooper cabrio heb je een leuke dichte Cooper S. En die turbomotortje is een juweeltje, rijdt echt alsof er een reuze elastiek elke wordt opgespannen. Verbruik valt ook ontzettend mee.

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Er bestaat zogenaamde "stoplichtkijkers" die kun je op de voorruit plakken en dan kun je om een hoekje kijken

In een New Mini van type R56 is het dealermenu door iedereen op te starten en kun je de knippers aanpassen naar 3x knippen. Hoe je in het dealermenu komt, valt wel te googlen op internet.

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Ik blijf het apart vinden dat je je richtingaanwijzer kan instellen (wat kennelijk niet in de berijdershandleiding staat) op 3x knipperen of niet. Beetje onzinnig. Blijven deze instellingen behouden als de accu er af gaat?? Of zit je dan weer een halve dag te klote om je auto weer helemaal in te stellen? Ik vrees dat er nog meer zaken zijn die je dan kan instellen, misschien het piepje van het reserve-niveau brandstof, het zoemertje dat je je sleutels nog in het contact hebt zitten? :? Maar als berijders auto, is de Cooper (niet de S) best een leuk wagentje.

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Je kunt je absoluut niet voorstellen dat iemand misschien de voorkeur geeft aan een richtingaanwijzer die gewoon direct ophoudt als je hem loslaat? Zo "onzinnig" vind ik dat niet...

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Het instellen van knipper is tegenwoordig makkelijker dan vroeger, maar blijkbaar is het 'premium' om de keuze te hebben om 3x te knipperen. Volgens mij is het ook typisch Duits.

Ik vind de stugheid van de knipperlicht schakelaar veel irritanter. Je moet echt hem erdoor drukken voordat blijft knipperen. Wat vaak verkeerd gaat als je wilt voorsorteren op de snelweg, want dan knippert ie maar 3x.

default

RE: Gereden met een New Mini Cooper

hallo allemaal ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Minicooper D cilli wat een car!
ik lees dat er personen zijn die moeite hebben met het instellen van de richting aanwijzer naar 3X
nu daar had ik ook problemen mee maar ik ben er uit je moet de knop van je richtingaanwijzer en de knop van de dashboard verlichting tegelijkertijd ingedrukt houden dan kom je in het menu van oa de richtingaanwijzer instelling
succes allemaal ik sta open voor andere handige tips zoals hoe gaat het raam in een keer dicht zonder het vast houden van de knop

groet Bas

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Eelke schreef:

Ik miste nog een watertemperatuurmetertje.



Ik ook, maar volgens BMW Is dat onnodig, omdat de motor veel sneller opwarmt dan "vroeger". Ken de exacte uitleg niet meer. Maar een wijzertje is natuurlijk gewoon veel leuker. Mogen ze gelijk de lampjes van de benzine weer vervangen door een wijzertje.




Techneuten bij meerdere fabrikanten hebben daar onderzoek naar gedaan.
Feit is dat het meerendeel van de bestuurders nooit of zelden op de koelwatertemperatuurmeter kijkt, en vaak ook niet eens weet wat de informatie op dat metertje inhoudt.

Daarentegen weet (vrijwel) iedere autobestuurder dat een (rood of oranje) lampje wat spontaan gaat branden/knipperen, onheil betekent en ook veel meer opvalt dan een metertje wat langzaam of iets minder langzaam naar het rood beweegt.

Dat is de reden van het verdwijnen van de koelwatertemperatuurmetertjes in steeds meer merken/modellen.

De sportievere modellen hebben daarentegen vaak wel weer meer metertjes.. :) Onderscheid moet er blijven zeg maar..

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Mini pretendeert een sportief merk te zijn, dus... Zelfs een JCW heeft geen temperatuurmeter en een Playskool benzinemeter :)

Bas, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

bas s schreef:
hoe gaat het raam in een keer dicht zonder het vast houden van de knop



Dat gaat dan toch over de bijrijderskant? De bestuurderskant zou gewoon een klikje omhoog moeten zijn en dan gaat hij vanzelf, of hebben ze dat tegenwoordig ook veranderd? Voor de bijrijderskant zijn er voor de oudere modellen (R50/R53) schakelingetjes in de handel - vraag me niet waar je die dan kunt krijgen, even Googlen naar "Mini auto-up circuit" of zoiets, mogelijk dat je het uit de VS moet laten komen - maar met je Cooper D heb je volgens mij pech. Dat hij niet automatisch omhoog gaat is in elk geval een beveiliging; mocht je bijrijder nog met een lichaamsdeel buiten de auto zijn, dan is het geschreeuw voldoende om te voorkomen dat je hem of haar van dat lichaamsdeel ontdoet >:) Waarom dan niet aan de bestuurderskant? Waarschijnlijk omdat het minder waarschijnlijk is dat de bijrijder het raam van de bestuurder dicht doet, dan andersom.

Overigens, als je andere vragen hebt, open dan voor een nieuwe vraag een nieuw topic (nadat je even gekeken hebt of het niet al eerder aan bod is gekomen). Dit topic ging eigenlijk alleen maar over een proefrit. Het is dat het kleine puntjes zijn, maar we houden graag informatie van elkaar gescheiden zodat het beter terug te vinden is.

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Eelke schreef:
Voor de bijrijderskant zijn er voor de oudere modellen (R50/R53) schakelingetjes in de handel - vraag me niet waar je die dan kunt krijgen.



Passagierraam omhoog met 1 klik voor R50, R52 en R53 ;)
default

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Bedankt voor de goede review!

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Welke review doel je precies op..?

default

RE: Gereden met een New Mini Cooper

nadelen wat mij betreft: windgeruis bij 150 plus
snelheidmeter in het midden is echt waardeloos. Gelukkig kan je ook de snelheid laten weergeven recht voor je neus. ik kijk nooit op de grote meer sinds ik daar achter kwam
en stoplichten die snel te hoog hangen is idd ook minder. daar heb ik met de classic trouwens ook last van, net als het windgeruis, en de nogal behoorlijk beperkte laadruimte.

je mag wel stellen dat op meer punten dan alleen styling en wegligging/stuurgedrag goed hebben gekeken, deutsche grundlichkeit :D

en net als bij de oude neem neem ik de minpunten voor lief zodra ik wegrijd en de eerste bocht opdoemt \\:)/

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Je kunt niet alles hebben voor die centen!!
Ik rij nu in de 2e sinds 2003 en het blijft lekker kikken net als in de klassieker ook daar moet je vanalles voor lief nemen en de laatste(2000) koste toen ook al 12400,00 voor zo'n prulleke!!

RE: Gereden met een New Mini Cooper

Het enige nadeel van de middenklok vind ik dat je bijrijder (te) makkelijk mee kan kijken :) Verder is het wat mij betreft een kwestie van wennen, heb er absoluut geen last van. VInd het wel opmerkelijk dat je ook bij je classic pas bij 150 last hebt van windgeruis :)

default

RE: Gereden met een New Mini Cooper

was het maar waar, het geruis (gepiep en gekraak en gekreun) komt al veel eerder bij de oude. 150 in de oude deed ik niet echt veel (hij is nu kaduuk), lijkt af en toe iets te veel op een bijna dood ervaring met zo`n klein stuitergebakje.