Mini 1.6 2003 - Kokende koelvloeistof

default

RE: Mini 1.6 2003 - Kokende koelvloeistof

Hallo allemaal!

Afgelopen januari heb ik samen met mijn vriendin een mooie mini gekocht. Wij hebben hier een aantal maandjes heerlijk in gereden, maar helaas begon de pech bij mijn vriendin in de file een maand geleden. Er kwam plotseling rook uit de motorkap. Toen zij thuis kwam zagen we al snel wat het probleem was, de koelvloeistof was aan het koken en spoot uit de fles.

Uiteraard hebben wij hem naar de garage gebracht en we zijn onderhand een aantal reparaties verder. Als eerst hebben zij de temperatuurmeter vervangen. Hierdoor ging de coolingfan goed aan en leek het probleem weg, maar helaas bij de volgende file was het weer raak. Vervolgens hebben zij de zekering vervangen en ook de waterpomp. De garage gaf beide keren aan dat alles goed werkte en het probleem opgelost moet zijn. Nu was het afgelopen week heerlijke temperatuur, maar helaas direct weer bingo.

Nu wordt ik er een beetje moedeloos van en ben ik heel erg benieuwd of iemand dit al vaker ervaren heeft. Ik wil hem weer naar de garage brengen van de week, maar zou daar graag wat ideeën mee willen geven wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!
Raymond

RE: Mini 1.6 2003 - Kokende koelvloeistof

Hoi Raymond,

Kun je aangeven welk model het is? Van de R50 is bekend dat de thermostaat en het thermostaathuis nog wel eens de geest geeft. Van een R53 is bekend dat het expansievat op de naad gaat lekken.

Groeten, Bram

default

RE: Mini 1.6 2003 - Kokende koelvloeistof

Hoi Bram,

Bedankt voor je bericht!

Het is de R50 en de thermostaat is inderdaad als eerste vervangen. Hierna deed hij het dus een keertje goed, maar helaas niet voor lang.

Mvg,
Raymond

RE: Mini 1.6 2003 - Kokende koelvloeistof

Als je 's ochtends koud start, stap dan nog eens even uit en kijk naar de uitmonding van de uitlaat. Als daar 'witte' rook uit komt, heb je een lekkende koppakking. Dan is duidelijk wat er aan mankeert.
Maar, de lekkage kan ook minder heftig zijn. Wanneer er maar iets lekkage op de koppakking is, krijg je verbrandingsgas in de koelvloeistof en waar die gasbel zit, zit geen vloeistof. En zo'n bel(letje) hecht zich aan het metalen oppervlak. En dáár is dus (even) geen koeling. En aan de rand van de bel wordt de koelvloeistof zo heet, dat die verdampt. Waardoor er nog meer ijzer zonder vloeistof bedekking komt. En zo breidt de verdamping van de koelvloeistof zich over een steeds groter oppervlak uit. En, verdampte koelvloeistof neemt veel meer ruimte in dan de vloeistof zelf. En om die ruimte te krijgen wordt de vloeistof dus -met kracht- weggedrukt. En spuit dan dus de overloop fles uit.
Met een diagnose stekker vind je dit mankement niet. Dat moet je met je verstand van zaken begrijpen.
Nog meer onderdelen vervangen helpt dus niks, is weggegooid geld.
Een manier om te controleren of de koppakking gas lekt is als volgt. Start de motor en laat hem warm draaien met de radiateurdop er fa. Dan bouwt zich geen druk in het koelsysteem op. Als er nu gas langs de koppakking in de koelruimte komt zie je belletjes tevoorschijn komen aan het oppervlak van de koelvloeistof in de radiateur opening.