Mini Cabrio 2009

RE: Mini Cabrio 2009

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9833
http://www.motoringfile.com/2008/09/27/ ... -revealed/

[size=75:308jb9kk][Edit: link naar MotoringFile veranderd in directe link - Eelke][/size:308jb9kk]

RE: Mini Cabrio 2009

[size=75:274kotw4]Via MotoringFile[/size:274kotw4]

Dankzij een tip heeft MotoringFile afbeeldingen van de nieuwe Mini cabrio, de R57, te pakken gekregen. [Edit: MotoringFile heeft de foto's moeten verwijderen, maar bij Autoweek zijn ze nog te bekijken] De cabrio wordt op de komende Detroit motorshow in januari officieel getoond. Hoewel er geen grote verrassingen zijn voor wie het nieuws over de nieuwe cabrio gevolgd heeft, zijn er toch een paar noviteiten. Allereerst, en het was bijna onvermijdelijk nadat zowel de miljoenste new Mini als de Mini Challenge pacecar-clubman ze hadden, lijkt het erop dat koplampen met een zwart binnenwerk een officiële optie gaan worden. Ook de afwerkstrip op de heupen van de auto (tot nu toe altijd chroom) wordt klaarblijkelijk in zwart leverbaar.

Nieuwe kleuren
Voor de nieuwe cabrio komen twee nieuwe kleuren beschikbaar, die vooralsnog alleen op de cabrio leverbaar worden; Interchange Yellow en Horizon Blue. Interchange Yellow is een niet-metallic kleur die beschreven is als "textmarker geel". Horizon Blue is iets van een verrassing, omdat eerder werd gesuggereerd dat Space Blue (eerder bekend als exclusieve kleur voor de Checkmate Special Edition van 2006) terug zou komen, maar de kleuren schijnen wel erg op elkaar te lijken. Voor de kap komen ook twee nieuwe kleuren beschikbaar; Hot Chocolate (ongetwijfeld in combinatie met de bodykleur Hot Chocolate te bestellen, die eerder exclusief voor de Clubman beschikbaar was) en Denim Blue.

Geen roll-bar, aangepast kapontwerp
De prominente roll bar van de vorige cabrio is verdwenen. Het veiligheidsaspect wordt nu ingevuld door een rollbar die omhoog klapt op het moment dat het nodig is. Dit geeft een vrijer zicht naar achteren, wat natuurlijk het cabrio-gevoel alleen maar ten goede komt.

De kap van de R57 is een ietwat bijgewerkte versie van de kap die we kennen van de huidige R52. De glazen achterruit is groter gemaakt. Een zeer welkome aanvulling, want het zicht naar achteren in de R52 is berucht. De "half open" stand, waarbij alleen het eerste deel van de kap naar achteren schuift (zoals een British Open dak in een classic Mini) is gebleven.

"Always open" meter
Voor het eerst op de foto is de al eerder aangekondige "always open" meter, die bijhoudt hoeveel er open gereden wordt. Het idee is dat dit berijders aanmoedigd om "always open" te rijden, zoals de marketing rondom de nieuwe cabrio uitdraagt. De meter zit aan de linker kant van de toerenteller als klein "aanhangsel".

Interieurafwerking
Ook in het interieur komt er een optie om zwarte afwerking te kiezen, als tegenhanger van het "chrome line" interieurpakket, waarbij alle meterrandjes in chroom worden uitgevoerd.

JCW for the R57
Waarschijnlijk wordt de cabrio direct leverbaar als John Cooper Works uitvoering. Ook de tuningskit, die door de dealer op een "gewone" Cooper S gemonteerd kan worden, komt beschikbaar voor de R57.

De nieuwe cabrio staat waarschijnlijk in het voorjaar bij de dealer.

RE: Mini Cabrio 2009

De foto's zijn alweer verwijderd, maar dat hij van z'n rolbeugels verlost wordt, kan alleen maar toegejuichd worden.

RE: Mini Cabrio 2009

bij de autoweek link in de eerste post staan de foto's nog wel

RE: Mini Cabrio 2009

De link: http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9833

Ik vind die koplampen met zwart binnenwerk wel erg stoer.

RE: Mini Cabrio 2009

Het laatste nieuws volgens Autoweek HENK

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10032

RE: Mini Cabrio 2009

RE: Mini Cabrio 2009

MINI Nederland in een persbericht schreef:
Rijswijk. MINI introduceert de nieuwe MINI Cabrio. De eerste auto ter wereld waarbij je kunt aflezen hoelang je met het dak open hebt gereden. Met de ‘Always-Open Timer’ kan de strijd onder MINI-rijders volgend jaar dus losbarsten: “Wie rijdt er het meeste open?” De nieuwe MINI Cabrio onderscheidt zich verder met een uit het zicht gemonteerde actieve rolbeugel en de nieuwste EfficientDynamics technieken. Hierdoor ligt het verbruik tot wel 23% lager dan bij het huidige model.
Voor de nieuwe Cabrio ontwikkelde MINI een rolbeugel die alleen tevoorschijn komt wanneer dit nodig is, bijvoorbeeld bij een dreigende koprol. Door deze constructie krijgt de MINI Cabrio een mooie slanke uitstraling en optimale veiligheid. Dankzij de actieve rolbeugel, in combinatie met de grotere zijruiten is het zicht schuin en recht naar achteren optimaal voor een cabrio. De stevige uit één stuk vervaardigde rolbeugel biedt uitstekende bescherming en bevindt zich achter de hoofdsteunen van de achterbank.

Volledig elektrisch bedienbare softtop
De softtop van de nieuwe MINI Cabrio opent en sluit in slechts vijftien seconden. Dat gebeurt volledig automatisch en kan bovendien tot rijsnelheden van 30 km/u. Het mechanisme van het dak wordt geactiveerd door een tuimelschakelaar van typisch MINI-design. Wanneer het dak volledig geopend is, dient het voorste gedeelte ervan als tonneau cover. Net als zijn voorganger omvat de softtop een geïntegreerd schuifdak dat tot veertig centimeter en bij een rijsnelheid van maximaal 120 km/u geopend kan worden. Desgewenst is de nieuwe MINI Cabrio bovendien uit te rusten met een speciale airconditioning, die er rekening mee houdt of de bestuurder open of dicht rijdt. Wanneer het dak naar beneden is, handhaaft de airconditioning de temperatuur die de bestuurder eerder instelde, ondanks de invloed van de wind. Alle aanleiding dus om altijd open te rijden!

Daarom is ook de de Always-Open Timer bedacht; een bijzondere en nog nooit eerder vertoonde optie. De in het dashboard gemonteerde timer geeft aan hoelang de bestuurder met zijn MINI Cabrio in totaal open heeft gereden.

De MINI Cabrio wordt leverbaar als MINI Cooper Cabrio en MINI Cooper S Cabrio. Beide worden aangedreven door de uit de andere MINI’s bekende 1,6-liter viercilinder-in-lijn benzinemotor.
In de MINI Cooper Cabrio levert de motor 120 pk/88 kW bij 6.000 toeren per minuut. Dankzij de toepassing van een turbo, bedraagt het vermogen van de MINI Cooper S Cabrio 175 pk/128 kW bij 5.500 toeren per minuut. Standaard hebben zowel de MINI Cooper Cabrio als de MINI Cooper S Cabrio een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische zestrapstransmissie is optioneel.

Tot 23% lager verbruik dankzij EfficientDynamics technologie
Met de nieuwe MINI Cabrio is het gelukt om de CO2-uitstoot in vergelijking tot zijn voorganger tot maar liefst 23 procent te verminderen. Het gemiddelde brandstofverbruik van de MINI Cooper Cabrio bedraagt dan ook een bescheiden 5,7 liter per honderd kilometer (voorheen: 7,3 l/100 km). De snelle Cooper S verbruikt 6,4 liter per honderd kilometer (voorheen 8,3 l/100 km).

MINI weet deze prachtige cijfers te realiseren door EfficientDynamics technieken, waaronder de Auto Start Stop-functie, standaard op alle handgeschakelde modellen toe te passen. Het systeem schakelt de motor bij stilstand uit en start de motor weer, zodra het koppelingspedaal wordt ingetrapt. De schakelindicator adviseert daarnaast de bestuurder over de meest efficiënte versnelling. Andere EfficientDynamics technieken die tot een forse verbruiksbesparing en emissiereductie leiden, zijn Brake Energy Regeneration en Electric Power Steering. Zodra de bestuurder het gas loslaat of remt, wint het eerste systeem de bewegingsenergie terug en slaat deze op in de accu. Dat ontlast de motor en reduceert het verbruik. Het voordeel van Electric Power Steering is dat alleen bij daadwerkelijk sturen energie wordt verbruikt. Als de bestuurder bijvoorbeeld rechtuit rijdt, staat de elektromotor stil en verbruikt hij geen stroom. Tenslotte leveren ook banden met een lagere rolweerstand een bijdrage aan minder brandstofverbruik.


Hoogwaardig en individueel
Het interieur van de nieuwe MINI Cabrio is voorzien van bijzonder hoogwaardige materialen en een geraffineerde afwerking. Het aanbod omvat onder meer hoogglans sierlijsten, chromen instrumenten en met leder beklede sportstoelen. Voor het exterieur is er keuze uit maar liefst twaalf carrosseriekleuren, waaronder het nieuwe Horizon Blue, Midnight Black en het exclusief voor de MINI Cabrio gereserveerde Interchange Yellow. De softtop is standaard uitgevoerd in zwart of bruin. Optioneel is de kleur Denim Blue, die een zilverachtige glans heeft. De stiknaden van de softtop zijn in dit geval oranje. De MINI Cabrio is door de grote keus uit carrosserie-kleuren, interieurvarianten en speciale uitrustingen helemaal naar eigen smaak aan te passen.

MINI verkocht wereldwijd 164.000 exemplaren van de eerste MINI Cabrio. De nu gepresenteerde nieuwe MINI Cabrio moet dit succes voortzetten. De wereldpremière van deze nieuwe MINI zal plaatsvinden op de Detroit Motorshow in januari. Vanaf 28 maart 2009 is de auto dan als Cooper en Cooper S te bewonderen in de Nederlandse showrooms.


RE: Mini Cabrio 2009

Hier nog even de persfoto's. Fair Arie was me net voor met her persbericht (de informatie bovenaan dit topic is niet officieel en was te vroeg vrijgekomen).










RE: Mini Cabrio 2009

Hij ziet er goed uit. Ben wel benieuwd hoe het nou zit met het zwarte koplamp binnenwerk en "waisttrim", waar eerst sprake van was.

Ik twijfel of de kleur op de foto's nou het nieuwe Interchange Yellow is, of dat het "gewoon" Mellow Yellow is.

RE: Mini Cabrio 2009

Volgens mij is het Interchange Yellow. In eerdere berichten werd IY beschreven als highlighter geel met een vleugje groen. Als je de originele foto's bekijkt op origineel formaat, zie je de groene glans in de kleur. Lijkt een soort parelmoer effect te geven.

RE: Mini Cabrio 2009

Ik zie niet echt verschil tussen de originele foto's (gedownload van BMW pressclub, dus veel origineler wordt het niet :)) en de geconverteerde foto's hierboven (of voor de thumbnails op de pressclub, for that matter). De omschrijving van IY kende ik inderdaad, maar juist daarom twijfel ik. Het zou op zich wel logisch zijn als ze IY op de persfoto's zetten, aangezien het een exclusieve kleur voor de carbio wordt.

Vraag me trouwens af wanneer Mini bedenkt dat, als je pretendeert een Engels merk te zijn, het ook wel aardig is om persfoto's met Britse kentekens en rechtse besturing te maken :)

RE: Mini Cabrio 2009

WAUW WAUW WAUW.

Die wil...nee MOET ik hebben. Eindelijk hebben ze die lelijke taartschep van een kap eraf gehaald en een kleine gemaakt. Hij ziet er nu zowel met, als zonder kap mooi gelijnd uit. Kan er eindelijk ook een MINI in het rood komen :)


Toch zie ik wel de overeenkomstenin de kaplijnen.....

Nieuw dicht



Oud dicht
link


Nieuw open



Oud Open
http://www.xs4all.nl/~danprent/fotosjoo ... nimag5.JPG

RE: Mini Cabrio 2009

Gisteren is de nieuwe cabrio officieel gedebuteerd op de North American International Auto Show in Detroit. Foto's op MotoringFile.

RE: Mini Cabrio 2009

RE: Mini Cabrio 2009

Zoals ook in bovenstaande link van Minimaatje is te lezen, zijn de Nederlandse prijzen voor de cabrio bekend gemaakt. De prijzen zijn als volgt:
MINI Cooper Cabrio 27.405 euro
MINI Cooper S Cabrio 35.685 euro
MINI John Cooper Works Cabrio 43.555 euro

Van een One Cabrio wordt geen melding gemaakt, vermoedelijk komt deze wat later ook beschikbaar, zoals ook gebeurd is met de eerste Cabrio en met de One Clubman.

[size=75:25xb6m5i]Bron: BMW Press Club[/size:25xb6m5i]

RE: Mini Cabrio 2009

Hij stond deze maand op het autosalon in Brussel, echter weggemoffeld in een niet voor het grote publiek toegankelijke zone maar in een aparte ruimte. Dit omdat hij in maart in Geneve zijn zoveelste officiële voorstelling krijgt, en derhalve nog niet te grabbel mag gegooid worden voor het voltallige autominnende publiek.





De mini is uitgevoerd in een nieuw blauw, wat op het eerste zicht sterk aanleunt bij cool blue.

De 3 koppen op de achtergrond kaderen in het gebeuren van het allways open rijden, zo zou je eruit kunnen zien als je echt in alle weersomstandigheden de kap omlaag laat.

RE: Mini Cabrio 2009

RE: Mini Cabrio 2009

Haha totaal onzinnig, onnuttig, doelloos en overbodig.
Maar o zo leuk!

http://www.ad.nl/autowereld/2976625/Wie ... _open.html

RE: Mini Cabrio 2009

Enige jammere aan die always open timer vind ik dan dat het een optie is van 200 euro (ofzo). Had gewoon standaard moeten zijn op elke Mini cabrio :)

RE: Mini Cabrio 2009

Echt weer iets voor yuppen en idd total onzinnig |:(

RE: Mini Cabrio 2009

Lighten up... grappig, toch? :D

RE: Mini Cabrio 2009

En zo moeilijk moet dat toch niet te maken zijn?

Gewoon een klokje dat start met lopen zodra er een verbinding is gemaakt tussen delen. Dus ergens een min onderbreken, of juist contact laten maken.

RE: Mini Cabrio 2009

Ik denk dat dat tegenwoordig in de tijd van CANs enzo allemaal iets anders werkt dan wij gewend zijn van onze classic Mini's :) Desondanks zal dat klokje de wereld niet kosten, nee (hooguit een paar tientjes om te produceren?). Maar dat is natuurlijk redelijk des BMW's, om voor elke scheet dik knaken te vragen. De "vlakke laadvloer" in de Clubman is ook een optie van 60 euro ofzo. En wat krijg je dan? Een afdekplaatje voor over het laatste deel van de kofferbak :x

RE: Mini Cabrio 2009

dat klokje de wereld niet kosten, nee (hooguit een paar tientjes om te produceren?)




ik denk dat de kosten minder zijn .. een schakelaar die ziet of het dak open/dicht is -> zorgt dat er een teller op de compu/ECU wordt gestart/gestopt -> resultaat op de display in het dash

in de toekomst zullen wel meer computergestuurde systemen (of als je wilt Gadgets) gangbaar worden .. bijvoorbeeld:
http://www.autobloggreen.com/tag/fiat+usb/

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Mini Cabrio 2009

Die schakelaar zit er waarschijnlijk al in, het mechanisme moet zelf waarschijnlijk ook wel weten of/hoe ver de kap open is. Alle hardware voor de "meting" kost dus waarschijnlijk inderdaad niks, c.q. zit er toch al in, dus is het bepalen van de waarde een paar regeltjes code in de computer. [i:2svkc83e]Maar[/i:2svkc83e] het is ook echt een fysiek klokje dat naast je toerenteller erbij komt. Dat kost toch een paar euro's. Maar geen 200 :)

RE: Mini Cabrio 2009

Ach, als men het dan toch allemaal zo mooi wilt maken dan ook nog graag de volgende optie erbij in de trend van met welke snelheid er hoelang open werd gereden.
Anders tikt het 's-zomers wel lekker aan in de file naar het strand ! :D
Want rijd je dan open ? Of sta je dan stil ?
Dus koppelen aan de verplaatsingssnelheid.

RE: Mini Cabrio 2009

Joostgijzel schreef:
Eindelijk hebben ze die lelijke taartschep van een kap eraf gehaald en een kleine gemaakt.



Nou ken ik ook classics met een subtiele kap en daar zetten ze dan als nog zo'n nutteloze taartschep op ;) .

RE: Mini Cabrio 2009

HAHAHAHA


eh ja O:)