1000 kawasaki groen

1000 kawasaki groen

Ingediend door RobM op

Goedendag forummers. Even voorstellen: Rob, 61, woon in Zwolle

Vorige week een groene 1000 uit 1989 gekocht:
 

mini

Qua plaatwerk gerestaureerd: gelast, gespoten. 

Of eigenlijk: opnieuw voorstellen. Van 1990 tot 2002 mini gereden: eerst een Jet Black en later een brg special. De afgelopen jaren bezig geweest met 2cv'tje. Een aantal gerestaureerd en ik rijdt met veel plezier in een rode.
Toch rijdt niets zoals een mini. Dat bleef wel knagen. Echter geen zin om weer een heel body-off project op te pakken. Ik wil er vooral in rijden!. Deze kwam voorbij op marktplaats en gekocht. Rookt niet, start, rijdt en het interieur ziet er goed uit.

Er zijn nog wel wat aandachtpunten:
-auto ruikt enorm naar benzine binnen en na tanken staan er liters benzine in de kofferbak
-bij remmen trilt de voorkant en trekt de auto naar links
-het rijgeluid is oorverdovend
-benzinemeter doet het niet
-snelheidsmeter werkt, afstandsmeter niet. Klikgeluid elke 100m
-kachel is er los bij geleverd, de slangen bij de motor zijn afgeplugd

Bij thuiskomst de koe bij horens en de tank er uit:
 

tank
Roestgat onder te vulpijp. 2e hands tank besteld en een nieuw tankrubber.

Ander dash gekocht 3 teller achter het stuur. Dat bleek nét een ander model. Kapotter dan kapot bestaat niet dus de km teller uit elkaar gehaald. Blijkt dat het asje waar de rolletjes met cijfers om draaien verroest en daardoor zitten de rollen vast. Asje vervangen door een lang M3 boutje een in elk geval op de boormachine werkt het. Dit is wel een zeer tijdrovende klus.

In de remmen zitten de originele verchroomde remzuigers die nu aardig verroest zijn. RVS remzuigers en een setje blokken en schijven besteld. Deze klacht en oplossing heb ik op mijn brg special ook gehad en op deze manier opgelost.

De kachel uit elkaar gehaald en de onderdelen in de electrolyse ontroester:
 

bak
Mooi moment om eens te kijken of er meer lucht uit de kachel te krijgen is. Ik herinner mij nog een rit bij min 17 waar we konden kiezen tussen bevroren voeten of een bevroren voorruit

En een dempings-matten-set gekocht.

wat gaat er mis: eigenlijk zou dit een winter-klus project moeten worden. Ik ben bang dat tegen de winter het ding rijdt als een zonnetje.

Vriendelijke groet,

Rob

 

 

RE: 1000 kawasaki groen

mooie kleur zeg!!!!

En leuk klus lijstje :P 1 voordeel als hij tegen de winter als een zonnetje rijdt.... dan kun je wel testen of je kachel het dan OK doet :P

RE: 1000 kawasaki groen

Ja, die kachel....
Radiator is lek. Een nieuwe is zo besteld maar ik voorzie dat de lucht er toch slecht door wil.
Eens experimenteren met iets anders. Twee 100W electrische luchtverwarmingselementen besteld. Apart te bedienen; alleen als de fan loopt. De koelvloeistofslangen zijn er toch al uit, dus met een enkele dikke draad en twee relais is dit wel aan te sturen. Is het warm genoeg? Trekt de dynamo dit geweld?
In elk geval de uitstroomopening aan de onderkant verbreed. 

Ondertussen werkt de afstandmeter, is er een 10V voeding achter de tellers gezet en werkt de benzinemeter weer. De geluidsdemping er in, andere tank. Het begint er op te lijken.
De ruitenwisser doet het niet lekker: te traag. Vanavond het hele spul uit elkaar, schoon gemaakt, collector glad gedraaid, beetje olie.... Bleek de schakelaar aan het stuur slecht kontakt te maken (zat ook nog los om de stuurbuis). Afijn, dat allemaal klaar: ruitenwissers zwenken geweldig in de lucht, maar op de ruit is het hangen en wurgen. Morgen eerst de spanning op de motor eens meten. Anders worden het nieuwe koolborstels of een nieuwe ruitenwissermotor.

Nieuwe remzuigers zijn binnen, nog schijven bestellen en de remmen eens aanpakken.

Groet, Rob

 

RE: 1000 kawasaki groen

Electrische kachel dus. Omdat het kan en eens te kijken of het werkt:

Het eindresultaat:

kachel

 

[img]kachel 2[/img]

[img]https://i.imgur.com/PjAF2MX.jpg[/img]

kachel 3

een 100W verwarmingselement wat wel of niet is serie met de fanmotor geschakeld kan worden. maakt de kachel niet zo'n herrie
Een 100W verwarmingselement wat ingeschakeld kan worden
en een 100W verwarmingselement wat zich inschakelt als de spanning boven een ingestelde waarde komt, Met een printje van alie, (dat is nog niet binnen, vandaar twee losse draden)
De Fan wordt met de originele draad voor de kachel gestuurd. De verwarmingselementen met een 6m2 voeding en relais.
 

Voorlopig komt er heel veel meer lucht uit de kachel en is het de vraag of het warm genoeg is.

We gaan het zien.

Gr Rob

 

RE: 1000 kawasaki groen

dat is wel een zeer creatieve oplossing!
Ben benieuwd of het werkt!

RE: 1000 kawasaki groen

Ja, het werkt. Er komt veel lucht uit de kachel en die is lekker warm

Moest wel de V snaar een tandje strakker zetten.

Ook nog nieuwe blokken en schijven en remklauw revisie met RVS remzuigers.

En in de richtingaanwijzerschakelaar bleek een kogeltje te missen. Nu komt die ook weer netjes terug na een bocht.

 

Gr Rob

RE: 1000 kawasaki groen

hoe is de laadstroom op de accu met de verwarming aan?
 

Wellicht een iets sterkere dynamo plaatsen?

RE: 1000 kawasaki groen

De kachelfan trekt 5.8 A op volle snelheid. Die is kennelijk 75 W. Dat is ook zo als de kachel origineel is. Op halve snelheid wordt dat 3A omdat fan en 100W element in serie staan  De fan draait dan halve snelheid, het 100 W element lever iets meer dan 20W. Het stroomgebruik is 3A lager dan bij origineel fan gebruik

Elk van de andere  verwarmingselementen is 100W. Dat is iets meer dan 8A, in theorie en volgens de unverseelmeter. Samen 17A. Afgezekerd met 20A.  Volgens mij is de dynamo 65A en moet ie dit zat kunnen leveren. 

Bij een derde element van 100W zou ik voor een zwaardere dynamo gaan. Eerst maar eens de kou afwachten. Voorlopig is het voordeel dat de warmte bij starten direct beschikbaar is. 220W warmte is niet gering in een kleine ruimte

Gr Rob

RE: 1000 kawasaki groen

Fuseekogels vervangen, ander padded dash, de kachellucht komt nu weer van buiten (was weggehaald), bobine die wel tegen vocht kan, voltmeter er in. Dikke geluidsisolatie achter dash zit er nu ook weer in. Kan je elkaar bij 100km/h weer verstaan.

Nu nog het waarschuwingslam0je van het remvloeistofnivo aansluiten en een nieuwe apk regelen.

Het begint er op te lijken.

[img]https://i.imgur.com/bKW2WyT.jpg[/img]

Mini

Gr Rob

RE: 1000 kawasaki groen

lekker bezig!!!
(jammer dat de IMG tag het niet doet op dit forum.....)