1984 austin mini restauratie

RE: 1984 austin mini restauratie

Hierbij zal ik het restauratie project bijhouden van mijn Austin mini.

Vandaag de auto gekocht, en gesetteld in de stalling waar ik haar zal opknappen. Aantal kratten met onderdelen erbij... komen veel spullen uit zo'n mini :P

Er zitten ook een aantal nieuwe dingen bij gelukkig, zoals nieuwe koplampen, knipperichten en nog een paar kleine dingetjes.
Ik heb alleen geen uitlaat aangezien deze helemaal weg was gerot, ik heb deze daar laten liggen, ik ga een eigen uitlaat maken denk ik. Dubbel pijpje in het midden van de auto, klein, bescheiden, met een sportief geluidje ^^

Fotos bij het verhaal :)

Daar houden jullie van toch?







Mocht ik iets nieuws te melden hebben, zal ik het hier zeker plaatsen met fotos!

Ik ga morgen beginnen met alle kratten uit te ruimen en alles netjes neer te leggen, kast in elkaar zetten, en alles in de kast leggen.

Ik houd jullie op de hoogte :)

RE: 1984 austin mini restauratie

d:)b ziet er overzichtelijk uit zo ;)
Succes en ben benieuwd welke plannen je er allemaal mee hebt !!

RE: 1984 austin mini restauratie

Dank u wel.

Ik wil hem eigenlijk orgineel houden, naja zover mogelijk natuurlijk. Ik weet niet of deze banden met maatje 175 orgineel zijn?

Verder wil ik ook zelf een interieur gaan maken voor de mini. Heb ik bij mijn mx-5 ook gedaan, en ik vind het heel strak geworden.

Ik denk dat ik hem rood ga spuiten met een wit dakje. Maar er zijn ook zoveel andere combi's die mooi zijn haha, iemand suggesties? Met mogelijk een foto?

RE: 1984 austin mini restauratie

Origineel houden maar wel andere kleur + interieur? ;)
Gewoon maken zoals je zelf mooi vindt dus!
Deze velg/band combinatie heeft (voor zover ik weet) op geen enkele Mini standaard gezeten.

Wat kleurcombinaties zou je hier link wat kunnen proberen :) En voor de rest gewoon veel zoeken via Google ;) Dan kom je genoeg tegen :P

Ben wel benieuwd wat je gaat doen met het interieur dan! :)

RE: 1984 austin mini restauratie

Jaa ik weet het, maar buiten dat om, orgineel:P haha

Voor een idee, hierbij een paar fotos van mijn mx-5. Het word een andere stof in de mini, maar voor het idee.

http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... sbpxy0.jpg
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... xllown.jpg
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... awtndj.jpg

Aangezien de fotos te groot zijn, helaas en het veel tijd kost om ze te verkleinen... Doe ik de links.

RE: 1984 austin mini restauratie

Nice! Ziet er goed uit! Ga je de stoelen ook nog doen? :)

RE: 1984 austin mini restauratie

Ja:) Vind dit blauwe stofje niks haha nog geen idee met wat voor stof of leer ik het ga doen

RE: 1984 austin mini restauratie

De afgelopen week, heb ik de voorkant kaal gemaakt, en de voorbumper kaal gemaakt.

Ik zit te dubben over hoe ik de auto ga restaureren, 100% restauratie op de best mogelijke manier die bij mij bekend is, is het 7000 euro... en dan moet ik nog aardig wat lassen, een interieur maken, en eventueel resterende onderdelen.


Wel heb ik alvast een uitlaat gekocht :D

Fotos volgen ;-)

RE: 1984 austin mini restauratie

Mischien een paar knullige vragen... Maar voordat ik alles kapot maak...

Hoe verwijder je uit een mini mk5:

Een dashboard,
Stuurkolom
Voorbrug? ( Draagarmen, motorblok geheel in 1)
Achterbrug
ramen ( voor, achter, zijramen)


Ik hoor het graag van jullie!

RE: 1984 austin mini restauratie

Alles is gelukt...

Hierbij een kleine update, fotos volgen nog, morgen mischien even maken.

vandaag heel veel spullen gekocht en gekregen van mensen die ik ken, en er toch niks meer mee doen, allemaal spulletjes die ik goed kan gebruiken. grote spatbord verbreders zodat de velgen passen :D

En verder nog wat leuke kleine spulletjes, zoals een dashboardje en dergelijke...

Binnenkort ook weer hard werken aan de mini!

RE: 1984 austin mini restauratie

Jaja ik weet het, ik moet me schamen dat ik geen fotos plaats. Daar heb ik een simpele reden voor, ik vergeet het elke keer...

De mini komt mischien deze week thuis in de garage te staan zodat ik hem kan finishen qua las en slijpwerk. Mischien, maar dan moet ik ouders even heeeeel lief aankijken. ook de remmen, doen hier en opbouwen voor de apk.

Vaders is niet zo'n fan dat de mini hier komt, dan moet zijn auto naar buiten O:)

Dus dat word nog even onderhandelen haha. Maar zodra hij hier staat zal het vlot gaan, nu nog niet zo heel erg... staat ver weg in een koude, maar wel droge stalling.

Als hij naar huis mag, is de planning dat hij 19Januari voor de apk gaat. en 1 maart 100% gefinished op de weg verschijnt! Nu nog maar hopen dat hij hier mag staan...

RE: 1984 austin mini restauratie

De mini staat thuis!

Al het slijpwerk is bijna gedaan, ga vanavond verder.. Ook fotos maken daarna en posten op het forum. Morgen wil ik gaan lassen, en dan hopelijk alles af hebben qua las werkzaamheden. ( het is opzicht niet veel, en als ik alles al voorbereid heb, is het zo gedaan :)) Anders woensdag het lassen afmaken.

Woensdag en donderdag wil ik besteden aan een mogelijke testrit met de mini, en daarna het interieur zolang hij nog niet in kleur gezet kan worden!

RE: 1984 austin mini restauratie

Goed bezig !!

Ben benieuwd naar de foto's weer.
Die mx5 ziet er ook wel leuk uit d:)b zijn leuke speeltjes ook heb er ook een gehad d:)b

RE: 1984 austin mini restauratie

Dank je wel :D

Helaas krijg ik de fotos niet op mijn laptop |:(

Dusss daar moeten jullie nog even op wachten!

Vandaag ga ik begin maken met het lassen, dus dan ga ik gelijk meer fotos maken!

RE: 1984 austin mini restauratie

Vandaag bijna al het laswerk gedaan,

Krijg nog steeds geen foto's op mijn laptop :/ dusss die gaan nog komen!

RE: 1984 austin mini restauratie

Hier komen de fotos! het lukt mij toch echt niet.. Hoe klein ik de fotos ook maak, blijf deze melding krijgen..

[i:23ia4db5][u:23ia4db5]Een of meer van je afbeeldingen is te hoog. Maak de afbeelding a.u.b. wat kleiner (bijv. 640x480) of verwijder de img-tags om een link te plaatsen.[/u:23ia4db5][/i:23ia4db5]


Hierbij een link naar mijn album.

http://s1382.photobucket.com/user/Austi ... %20Uploads

( kan de foto volgorde niet veranderen...

De vorige eigenaar heeft op een aantal plekken de roest letterlijk verborgen, door er een plaatje overheen te lassen.. Hij had deze auto sinds februari 2014 in zijn bezit en is toen begonnen met het motorblok, remmen en alle ophang rubbers en dergelijke. Dit ziet er allemaal goed uit.. Het laswerk heeft hij goed verprutst, aangezien alles wat hij gelast heeft, nu al weer is doorgerot. Dus kon dat allemaal opnieuw doen, groot gat slijpen, zeker weten dat alle roest weg is, en dan nieuw mooi passtukje maken. erin lassen, goed in de tectyl zetten en dan plamuren, schuren en lakken! Dan gaat dat de komende jaren niet meer roesten ^^

Ik wou ook deze week het motorblok draaiende krijgen, maar hij doet vrij weinig zeg maar als ik de sleutel omdraai...

Al het laswerk is gedaan, en het plamuren en schuren is ook bijna klaar :D Ik heb niet van alles foto's maar wel van het meeste!


Wie heeft er duidelijke foto;s van hoe de bedrading moet zitten in de motorruimte? Aangezien hij niks doet als ik het contact om draai :/ ( Ja accu zit aangesloten en geeft stroom :) )


Ik hoor graag tips!


( met een kabeltje de plus met startrelais verbinden, gebeurt er wel wat. Maar verder eigenlijk niks...)

Ohja, de lampen voor, zijn de kabels van doorgeknipt.. weet iemand welk kleur draad waar voor is? Scheelt een hoop meet werk :)


Ik hoop dat ik jullie hiermee wat lees en kijk plezier heb gegeven ^^ Tips zijn natuurlijk altijd welkom :D

RE: 1984 austin mini restauratie

Fotos zijn niet zichtbaar
Staat dat het een prive album is

RE: 1984 austin mini restauratie

hehe, nu is ie publiekelijk toegankelijk!

RE: 1984 austin mini restauratie

Aangezien het contactslot niet meer werkt, en ik toch met een schakelaar en drukknop wil gaan starten. Even wat draden gelegd, omdat ik niet kon wachten tot het blok even liep! Weliswaar nog zonder benzine, maaaarrrr hij draaide rond! paar rondjes op de startmotor gedaan, en dat ging goed! Dat is weer positief! Ben ook weer wat gevorderd met het schuren,

verder nog niet echt aangezien er wat dingen tussen gekomen zijn thuis :(

Ook te horen gekregen van de oudjes dat hij binnen een week de garage uit moet, want paps auto moet warm staan s'ochtends :(

Opzich vordert het goed, maar mijn plan van 1 maart rijden gaat mij niet meer lukken helaas! Of er moet nog een wonder gebeuren, maar met gewoon fulltime werken word het hem niet helaas!

Maar ach, een restauratie binnen een halfjaar is ook best knap hehe O:) Ik houd jullie op de hoogte! Er is nog niks gebeurt voor een foto, dus die plaats ik nog maar niet. Verder zal ik het album wel bijwerken met foto regelmatig, als we weer wat gebeurt is!

Ik ga nu nog even verder met schuren, morgen 5uur de wekker, dus niet al te laat maken vandaag.

RE: 1984 austin mini restauratie

Er is weer heel veel gebeurt aan de mini. Heb niet stil gezeten zeg maar haha.

Hij staat 100% in de tectyl, dit houd ik ook even zo, eerst apk en dergelijke en dan zie ik wel een keer wat voor kleur lak of wrapfolie erop komt. Hier heb ik nu namelijk nog even geen tijd voor ( Privesituatie) Dat is ook de reden dat de update wat lang geduurd heeft. Hij is bijna helemaal opgebouwd. Alleen nog een mooi tapijtje erin en de kleur. De ramen en het dashboard. Dan kan hij rijden!

Dus ik kan wel zeggen dat hij voor 95% af is... Ben er heel blij mee! En kan niet wachten op 1 maart. ( Nog steeds de deadline van de apk voor mij )


Ik zal zometeen het foto album updaten :)


Groetjes!

RE: 1984 austin mini restauratie

Er zijn weer meer foto's toegevoegd!

Wat er nu nog moet gebeuren is het volgende,

Voor en achterruit, remmen ontluchten, claxon aansluiten. en dan kan ik een rondje rijden:D

RE: 1984 austin mini restauratie

Weer wat fotos toegevoegd.

Optisch is ze helemaal af op de uitlaat na. Ramen zijn er in gezet door autotaalglas. Zeker een aanrader! Als jij het glas,rubber en pees hebt. Rekenen ze 75euro Totaal incl btw voor de voor en achterruit. dus nog geen 40euro per ruit...

spiegels zitten op de deuren, dashboard is gemonteerd. Alles zit erin op de vloerbedekking na. Maar dit komt na de apk denk ik.. eerst door de apk krijgen!

ben er achter gekomen dat ik ontluchtings nippels mis bij de achterremmen. Ruitenwissermotor is overleden, en de richtingaanwijzer. Verder nog wat kleine dingen zoals een motorkaprubber en een luchtfilter. De kleine dingen die ze wel nodig heeft natuurlijk.

Hopelijk deze week al apk, anders word het pas na 15maart ( Wintersport) en wil hem wel op mijn verjaardag rijden eigenlijk \\:)/

RE: 1984 austin mini restauratie

Er komen steeds meer dingetjes bij ipv eraf :x

Succes met de APK.

RE: 1984 austin mini restauratie

Klopt! word er best gek van:P maar zijn ook steeds van die stomme kleine dingen... waar je pas aan denkt bij het monteren of apk lijst doornemen... zoals een claxon. keek naar de hendel, ohja een claxon.... dat soort dingen haha. Ontluchtingsnippel keek ik pas naar bij het ontluchten...

Maarja, komt allemaal wel goed. Ben opzicht best snel met restaureren. Oktober begonnen. en er zit 0.0% roest meer op. best veel vervangen en gelast!


Ohja ruitenwissers en uitlaat zitten er nu ook op! fotos toegevoegd!

Dankje Jos!

RE: 1984 austin mini restauratie

Alles zit toch wel tegen qua remmen, alles wat rond kan, is nu rond... alles wat kan roesten, is verroest...

dacht even een ontluchtingsnippel erop te draaien aangezien de cilinder en alles er redelijk nieuw uitzag ( zoals de vorige eigenaar vertelde dat hij het had gereviseerd). Cilinder eraf gehaald omdat het nippel er niet op ging, en dan erachter komen dat alles zo erg verrot is, dat je het beter weg kan gooien. Hij heeft wel wat gereviseerd, namelijk nieuwe rubbers en remschoentjes. Maar daar blijft het bij... Dus nieuwe remcilinders en veren zijn besteld. Achter is alles GOED los gekomen ( gelukkig maar...) Maar voor geeft het de nodige problemen, links voor is dat nippel van de remleiding rond... en een boutje 9 van 1 vd remcilinders rond... gaat nog leuk worden, ik dacht pak de griptang, moet deze het natuurlijk net begeven.. Dus dat word eerst shoppen voor een nieuwe griptang!


Nieuwe remcilinders en veren voor voor zijn ook besteld, Rechtsvoor heb ik extra ingespoten met wd-40 en laat ik nog een nachtje erin weken, hopelijk gaat het dan makkelijker los! de linkerkant voor veel boren en kloten dus... :( IK wil rijden!!! ( Wat ga ik nog meer tegen komen :? )

Ik houd jullie op de hoogte! Morgen hopelijk de nieuwe remmen binnen, kan dan gelijk beginnen met achter te monteren. Voor zal wat meer tijd gaan kosten.

Ben daarna een weekje op wintersport, dus vordering komende week komt er helaas niet! Maar het mooie weer wel! Dus als ik terug ben, hopelijk geen dingen meer tegen komen en kunnen rijden! ( naja eerst apk dan nog...)


I will keep you all on hights!


Maarten

RE: 1984 austin mini restauratie

Hellotjeessss \\:)/

Ik ben er weer na een tijdje weg geweest te zijn. Er zijn wat minder leuke dingen gebeurt thuis, vandaar dat ik een tijdje offline ben geweest.

De mini heeft ook offline gestaan helaas..

Nog steeds geen apk helaas, sterker nog, nog geen meter gereden. zelfs geen millimeter...

Motor start en loopt wel goed, maar de remmen blijven problemen geven. Alle remmen vernieuwd, op de hoofdremcilinder na. Blijkt bij het ontluchten deze dus lek te zijn... Nieuwe besteld, soort van verkeerde geleverd gekregen. zou vandaag een remleiding ontvangen waarmee ik deze toch kan monteren, maar nog steeds niks ontvangen helaas... weekend moet ik werken dus word pas volgende week vrijdag dat ik aan de mini kan werken... Maar nu ben ik serieus. De hoofdremcilinder is tot nu het laatste wat er gedaan moet worden om te rijden en voor de apk. Vloerbedekking moet ik nog naar kijken, maar dat wil ik met de mini zelf doen d:)b

Hopen dat het allemaal lukt en dat ik dan toch vrijdag het eerste rondje kan rijden! wat zou dat mooi zijn!

Jullie horen van mij!

Groetjes,!
Maarten ;)

RE: 1984 austin mini restauratie

Remmen zijn goed. Nu de motor niet…


Geen idee wat het kan zijn, hij loopt echt als een zonnetje, power alles. maar de ontsteking staat op 68graden voor tijd… ipv 8.

Volgorde is goed, eerste cilinder is naast de radiator. bij een andere graad dan 68 gaat ie erg belabberd lopen en op 8 graden loopt ie totaal niet.

Bij 75+ graden voor tijd komen er grote vlammen uit de carburateur, dus dan staat ie veel te vroeg. maar nu loopt ie echt mooi.

Wat kan het zijn? Volgens vorige eigenaar is het blok een jaar geleden draaiend uit een andere mini gekomen.

Ik hoop op jullie hulp, want wij hobbyisten met algemene kennis zijn radeloos!

RE: 1984 austin mini restauratie

Staat hij niet op de 4e cilinder ipv de 1e? Heb je gekeken of je bij de goede positie van de rotor ook druk hebt op de 1e cilinder?

De 1e cilinder moet wel op het BDP staan, maar ook in de compressieslag.

RE: 1984 austin mini restauratie

Ja hij staat op de eerste cilinder. We hebben de motor al 360graden gedraaid en toen opnieuw gemeten en toen deed ie helemaal niks. Dus zonder druk te meten weet ik dat eigenlijk zeker. (Meten is weten ik weet het. Maar heb er geen meter voor)

Bedankt voor je tip. Hoe zou ik druk kunnen meten zonder meter zegmaar?

RE: 1984 austin mini restauratie

De bougie eruit en een stop erin. Trek dan in de 4e versnelling de mini maar eens naar voren. Als de stop goed afsluit, dan zal deze eruit schieten.

RE: 1984 austin mini restauratie

Hij loopt als een zonnetje zeg je, dus dan zit de volgorde echt wel goed en met het tijdstip zal je ook wel in de buurt zitten.

Hoe heb je die 68 graden voor BDP gemeten ? Door in te stellen op de stroboscoop?

RE: 1984 austin mini restauratie

Heb er vandaag mee gereden, morgen even kijken of ik het filmpje kan uploaden.

Hij had een stelbare knop op de lamp zitten waarmee hij zeg maar de graden kon zoeken.

Ik als leek qua motorisch zeg maar ga er ook vanuit dat hij wel in de buurt moet zitten en dichtbij ook.

Ben er alleen achtergekomen dat mijn gashendel beetje kleeft als ik gaspedaal loslaat. Blijft ie soms rond de 1200toeren hangen. Pendaal terug trekken en hij loopt stationair.

RE: 1984 austin mini restauratie

Mijn temperatuur meter deed vrij weinig. Waar kan dit doorkomen? Koelwater word wel warm. (Rondpompen door blok weet ik niet) waar zit de thermometer? Of zekering? Oid?

Groetjes!!! Hopelijk als deze dingen zijn opgelost een apk :)

RE: 1984 austin mini restauratie

De thermostaat zit aan de voorzijde van de kop, naast de radiator. Rechts van de bougie van de 1e cilinder.

RE: 1984 austin mini restauratie

Tempratuur sensor zit onder de thermostaat.. Naast de bougie van cilinder 1..

Sensor stuk ? ( aansteker eronder houden als ie uit de kop is..) gaat meter niet omhoog.. Draadje doormeten.. Kan breuk inzitten..

RE: 1984 austin mini restauratie

doet de benzinemeter het wel? spanningsregelaar kan het begeven hebben ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1984 austin mini restauratie

Benzine meter twijfel ik over. Zit njet veel in de tank. Ik ga het proberen met de aansteker. Hoe kan ik meten of de meter niet kapot is??

Groetjes!

RE: 1984 austin mini restauratie

Ik heb trouwens een mooi aanbod van een 1275 blok gekregen. Mijn vader gaf als tip een Weber carburateur erop te zetten. Wat zijn jullie meningen? of betere suggesties? En waar zou ik deze kunnen krijgen? Met de weber zou ik net even een vlotter motortje krijgen…

Hoor het graag!

En dan hoop ik binnenkort toch echt mee naar meetings te kunnen!!! :9~ \\:)/

RE: 1984 austin mini restauratie

investeer ook in een werkplaatsboek, en neem de tijd om dat door te nemen, dan heb je waarschijnlijk al een boel antwoorden op je vragen ..

Alleen een Weber op een verder standaard blok, gaat het verschil niet maken 8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1984 austin mini restauratie

Wat voor aanpassingen gaan dan nog wel helpen?:)

Ik heb een Engelse haynes handboek, maar mijn Engels is niet zo heel goed... :?

Dusja.. Vergeet steeds een. Nederlandse te bestellen |:(

RE: 1984 austin mini restauratie

hyena schreef:
Wat voor aanpassingen gaan dan nog wel helpen?:)




Het is vaak de combinatie van aanpassingen die het beste helpt. Er zijn talloze berichten te vinden over het sneller maken van een blok.
Je kunt ook het boek van Vizard lezen (Tuning the A-series engine).

Véél is wel in het Engels ;)

Het is goed te weten wat je uitgangspunt is, een volledig standaard 1275? Of 1 die al aangepast is :)

RE: 1984 austin mini restauratie

Heb een aanbod gekregen van een 1275 met 72pk. Dat is standaard toch?

Hoe en wat is deze het beste vlotter te maken? Hoef geen 200pk ofzo...

RE: 1984 austin mini restauratie

hyena schreef:
Heb een aanbod gekregen van een 1275 met 72pk. Dat is standaard toch?

Hoe en wat is deze het beste vlotter te maken? Hoef geen 200pk ofzo...




72 pk met recente testbank uitdraai?
standaard is 63 (anybody correct me if I'm wrong)

Van dat soort beweringen zou ik overigens nooit uit gaan! Tenzij je er naast heb gestaan bij de rollerbank en je dus zeker weet dat dat de motor is die getest is.

Dus wellicht is er al wat aan veranderd?

200 pk gaat je sowieso niet lukken hoor ;)

Als 'standaard' tuning opties heb je de 'stage' pakketten, vanaf 1 tot hoger.
In principe kun je hanteren, meer benzine/lucht = grotere knal is meer vermogen.
Er zijn verschrikkelijk veel opties om meer vermogen te krijgen, dus probeer je eerst even in te lezen en bepaal dan wat je wilt gaan doen. (en ook hoeveel je daar aan uit wilt geven ;) )

RE: 1984 austin mini restauratie

Vandaag weer even bij de mini geweest. Temp meter werkt wel, hij komt wat om hoog na een tijdje en met contact uit zakt ie weer. Verlichting werkt ook gelukkig, en richtingaanwijzer heb ik opgelost.

Volgende week voor de apk proberen! En dan lekker rijden.

RE: 1984 austin mini restauratie

Weer even een update! Choke kabel gekocht. Mooi tapijt voor in de mini en slotmoeren. Dat waren de laatste benodigdheden! Ohja en 2 rubbers maar die koken als de Apk erop zit! Zijn sierrubbers, niet voor Apk:)

Dan kan ik er eindelijk mee rijden! Hij staat ook goed op tijd trouwens:) dus dat word scheuren!:))

RE: 1984 austin mini restauratie

Hoe gaat het hiermee ondertussen ? :x

RE: 1984 austin mini restauratie

Hiermee... Phoe... Lang verhaal.. Uhm apk zit erop! Ging niet makkelijk, maar is er wel doorheen! Dus komende 2 jaar daar geen omkijken naar. Heb er even mee gereden, paar 100km. Ben Zandvoort geweest ermee bij de historieraces, stond op de classic car parking.

Mini heeft kort daarna weer stil gestaan, geen tijd. En begonnen met carberateur afstellen. (Nooit moeten doen |:( )

Heb een 1320 blokje gekocht van een medeforummer, samen met hem erin gehangen, maar de elektrische pomp deed teveel... Dus heb nu een andere pomp, kijken wanneer ik die kan inbouwen. Dan zou ik weer moeten kunnen rijden!

Maar ben ondertussen al een halfjaar miniloos... Qua rijden dan!