Mijn MPI classic 1997

RE: Mijn MPI classic 1997

Sinds vorig jaar ben ik de eigenaar van een Mini MPI uit 1997. Origineel is het een in Duitsland geleverde Classic uitvoering. Voor zover ik het weet zijn van deze uitvoering 400 stuks gemaakt en alleen in Duitsland geleverd. De uitvoering heeft porcelain green leren bekleding en een sportspack. Omdat dit niet een heel bekend model is en alleen in Duitsland is geleverd heeft het waarschijnlijk geen toegevoegde waarde om dit model volledig origineel als Classic te houden. Waarschijnlijk komt er Cooperstriping op.
Als er iemand meer informatie heeft over deze uitvoering hoor ik het graag.

Op dit moment ben ik bezig om de auto te strippen en er moeten nieuwe dorpels ingelast worden. De Mini is niet heel slecht maar nu ik alles zo uitelkaar haal kom ik wel steeds meer tegen en ik wil wel graag alles goed aanpakken voor de auto weer in elkaar gaat.
Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen van de auto.

RE: Mijn MPI classic 1997

er rijden enkele in nederland rond...

de moeder van Mikejetblack heeft er ook 1, hier in eindhoven rijd er ook 1 rond...

mail mike eens, die heeft een hoop info denk ik over dit modelleke...

origineel houden is natuurlijk een keuze.

RE: Mijn MPI classic 1997

Hierbij alvast een aantal foto's van de "restauratie".

link

link

link

link

link

link

RE: Mijn MPI classic 1997

Red Flame schreef:
er rijden enkele in nederland rond...

de moeder van Mikejetblack heeft er ook 1, hier in eindhoven rijd er ook 1 rond...

mail mike eens, die heeft een hoop info denk ik over dit modelleke...

origineel houden is natuurlijk een keuze.




Bedankt voor de info, ik heb Mike een PB gestuurd.

RE: Mijn MPI classic 1997

En reactie terug.
:)
Veel succes met de restauratie!
Ik zou even die originele Sportspack velg onder de mini vandaan halen...ze zijn duur! ;)
Origineel houden, zou ik met deze in ieder geval zeker doen!
Maarja das eigen keuze....

RE: Mijn MPI classic 1997

Er zijn weer wat vorderingen te melden.
De linkerdeur heeft een nieuwe skin.
Er is een nieuwe accubak ingelast en er is een nieuw stuk in de kofferbak bij de ophanging van het subframe ingelast.
Verder is het achterste subframe gerepareerd en die ligt nu te drogen na de tweede laag Caprotech.

Ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen.

RE: Mijn MPI classic 1997

De nieuwe deurskin:




De subframe reparatie:







En de nieuwe accubak en reparatie van de kofferbakbodem:


RE: Mijn MPI classic 1997

d:)b d:)b d:)b \\:)/ :)\\_

default

RE: Mijn MPI classic 1997

ik zit met dezelfde paar roestplaatsen :p

komt wel in orde

RE: Mijn MPI classic 1997

Vandaag heb ik het subframe weer gemonteerd, dat ziet er al weer een stuk beter uit.
Opbouwen is altijd het leukste. :)
Ik hoop dit jaar het onderstel volledig af te krijgen, dan kan ik daarna verder met de bovenkant van de carrosserie.

Het streven is om volgend zomer te kunnen rijden.






RE: Mijn MPI classic 1997

Zo dat ziet er erg netjes uit!! \\:)/

RE: Mijn MPI classic 1997

MikeJetBlack schreef:
Zo dat ziet er erg netjes uit!! \\:)/




Bedankt voor het compliment.
De Mini hoeft niet in showroomstaat, maar ik probeer er wel een nette, goede auto van te maken.

RE: Mijn MPI classic 1997

ziet er echt netjes uit

vraagje waar heb jij de onderkant mee behandeld ?

Groetjes Aad

RE: Mijn MPI classic 1997

Mooi werk en erg herkenbaar allemaal
Succes met de vervolgstappen

ps. ik zou m zoveel mogelijk origineel laten!

RE: Mijn MPI classic 1997

aadh090162 schreef:
ziet er echt netjes uit

vraagje waar heb jij de onderkant mee behandeld ?

Groetjes Aad




De onderkant heb ik behandeld met Caprotech RX-5 en RX-10.
De RX-10 heb ik in het zwart voor de subframes e.d. en op kleur voor de bodem.
Het is wel geen BRG maar het komt wel dicht in de buurt.

RE: Mijn MPI classic 1997

dank je voor de informatie

ik ben zelf ook net begonnen met de restauratie van mijn mpi uit 2000

groeten Aad

RE: Mijn MPI classic 1997

Na een periode van stilstand door persoonlijke omstandigheden zoals dat zo mooi heet ben ik weer begonnen met de restauratie van de Mini.

Het fineer van het dashboard was zoals bij bijna alle MPI's gehavend en de blanke lak was aangetast door vocht waardoor het losliet.
Een nieuwe is niet meer te krijgen, althans niet voor "normale" prijzen, en de meeste gebruikte zien er net ook slecht uit.
In de tijd dat ik met mijn dashboard bezig was heb ik er nog eentje bijgekocht die qua kleur wat beter kleurde bij de deurlijsten en nu heb ik ze allebei opgeknapt.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het is gelukt.
Ze zijn allebei opgeknapt qua fineer en daarna gespoten met een aantal lagen 2K blanke lak en daarna nog gepolijst om ze mooi glanzend te krijgen.

De voorste is het donkerst en past het mooist bij mijn deurlijsten, deze heb ik dan ook opgebouwd.
De achterste heb ik eigenlijk niet meer nodig en gaat waarschijnlijk in de verkoop.





RE: Mijn MPI classic 1997

Ho heb je deze zo netjes gekregen? :9~

RE: Mijn MPI classic 1997

Blanke lak verhitten en afsteken, kale fineer licht opschuren en reinigen, aantal lagen blanke lak spuiten en tussendoor iets opschuren. Laatste laag na volledige uitharding schuren en polijsten en je krijgt bovenstaand resultaat. Althans, zo heb ik het destijds gedaan :)

RE: Mijn MPI classic 1997

Texpert schreef:
Blanke lak verhitten en afsteken, kale fineer licht opschuren en reinigen, aantal lagen blanke lak spuiten en tussendoor iets opschuren. Laatste laag na volledige uitharding schuren en polijsten en je krijgt bovenstaand resultaat. Althans, zo heb ik het destijds gedaan :)





Zo heb ik het ongeveer ook gedaan.
Ik heb de lak alleen niet verhit maar afgestoken met een scherp mesje.
Daarna eerst het fineer op kleur gemaakt waar het verkleurd was en daarna een aantal lagen blanke 2K-lak erop.
De laatste laag licht geschuurd met P2000 en daarna gepolijst met de DAP (Dual Action Polisher).

RE: Mijn MPI classic 1997

wat heb je voor prijs in gedachten voor dat dashboard

RE: Mijn MPI classic 1997

aadh090162 schreef:
wat heb je voor prijs in gedachten voor dat dashboard




Het dashboard is gereserveerd, wordt geruild tegen andere onderdelen. :D

RE: Mijn MPI classic 1997

Dit weekend heb ik weer onderdelen gekregen (uitstekende service van een sponsor uit Den Bosch d:)b )

Ik kan dus weer verder met het project.
Achter de a-panelen kom je toch weer meer roest tegen dan aanvankelijk gedacht :'( .



Vandaag alles weer klaargemaakt voor het lassen.
Binnenkort maar weer verder en de reparatiedelen en de nieuwe dorpel er in lassen.



default

RE: Mijn MPI classic 1997

Even een ouder topic op rakelen i.v.m. de restauratie van het dashboard. Ik ben hier ook mee bezig, ik heb de oude lak er af en ben nu bezig met het terug plakken van het fineer. In het fineer zit helaas zichtbare verkleuringen van het vocht. Heb jij hier ook last van gehad? Ik ben namelijk opzoek naar een manier om deze vlekken eruit te krijgen. Ik dacht aan opschuren en beitsen? Zou opschuren en lakken voldoende zijn?

RE: Mijn MPI classic 1997

Gremlin schreef:
Even een ouder topic op rakelen i.v.m. de restauratie van het dashboard. Ik ben hier ook mee bezig, ik heb de oude lak er af en ben nu bezig met het terug plakken van het fineer. In het fineer zit helaas zichtbare verkleuringen van het vocht. Heb jij hier ook last van gehad? Ik ben namelijk opzoek naar een manier om deze vlekken eruit te krijgen. Ik dacht aan opschuren en beitsen? Zou opschuren en lakken voldoende zijn?




Zelf heb ik het dashboard licht geschuurd nadat de lak eraf was.
Daarna de verkleurde plekken op kleur gebracht met een beits in de kleur teak, dat bleek het beste te passen bij de originele kleur.
Zo heb ik het ook gedaan met de deurlijsten, daarna de blanke erop en het geheel gepolijst.

default

RE: Mijn MPI classic 1997

Bedankt voor je reactie daar kan ik wat mee! Even een beits shoppen en dan dit weekend weer verder klussen!! \\:)/

RE: Mijn MPI classic 1997

Afgelopen zaterdag weer verder gegaan met de Mini.
Er komt eindelijk weer wat model in door het monteren van de a-panelen en de spatborden.
Alles netjes en recht zien te krijgen is best wel een hele klus. Voorlopig monteer ik alles met parkers en griptangen en als alles netjes zit kan het vast gelast worden.

Ik ben nog wel in twijfel over het kitten of openlaten van de naad tussen paravan en spatborden.
In een ander topic heb ik daar wat informatie over gevonden en ook nog wat vragen gesteld. Ik hoop over dit probleem jullie meningen en bevindingen te horen.

link

En hierbij de foto's:



RE: Mijn MPI classic 1997

Het werk gaat nog niet zo snel als ik had gehoopt, maar het vordert gestaag.
Gisteren de spatborden aan het front gelast en het geheel netjes afgeslepen en gespoten.
Ik ben er nog even niet uit hoe ik dit zal bevestigen.
Als ik alles op de netste manier vast las kom ik niet uit met de bouten waarmee het front aan het subframe wordt bevestigd.
Als ik daarna het subframe loshaal om de bouten te bevestigen ben ik bang dat er teveel spanning op het geheel komt te staan. :?

Daarom denk ik dat ik het subframe eerst met solid mounts ga bevestigen om een stabiele, rechte basis te hebben en daarna alles aanpassen aan het subframe.
Of hebben jullie andere ervaringen en/of ideeën?

RE: Mijn MPI classic 1997

De achterzijde was eerst zover klaar, maar er zat toch wat roest tussen de naad waar de banaan, de bodem en de achterzijde van de Mini aan elkaar zijn gepuntlast.
Daarom heb ik besloten om toch ook dat maar meteen grondig aan te pakken.
Het zou toch zonde zijn als het daar weer gaat roesten als de Mini klaar is.
Er komt een originele nieuwe "banaan" in en de achterzijde van de kofferbakbodem wordt vervangen.
Gelukkig zijn de binnenspatborden en de afsluitingen van de banaan nog gaaf. :)





RE: Mijn MPI classic 1997

Afgelopen zaterdag de banaan en de paravan vastgelast, de lassen afgeslepen en alles in de epoxy gezet.
Gelukkig komt er weer wat schot in de restauratie. :D






RE: Mijn MPI classic 1997

Ja het begint zowaar weer op een mini te lijken.
Onze Classic staat ook weer op de oprit.

RE: Mijn MPI classic 1997

En toen werd het stil.hoe is dit project afgelopen?foto,s

RE: Mijn MPI classic 1997

minicoopers schreef:
En toen werd het stil.hoe is dit project afgelopen?foto,s





Tsja, helaas lopen zaken soms anders dan gewenst.
Door persoonlijke omstandigheden, zoals dat zo mooi heet, is het op dit moment niet mogelijk om aan de Mini te werken.

Het front en de spatborden moeten alleen nog gelast worden en dan kan de Mini spuitklaar worden gemaakt.
Ik had gehoopt dat de mini deze zomer gespoten kon worden, maar dat gaat helaas niet lukken.

Dit project is dus nog niet doodgebloed en heeft nog volop interesse, er zit alleen voorlopig niet zoveel schot in. :'(
Maar het is een hobby en heeft geen haast en gaat zeker goed komen. :)

Het voordeel hiervan is wel dat ik in tussentijd bijna alle onderdelen bij elkaar heb gesprokkeld.

RE: Mijn MPI classic 1997

Eindelijk weer verder met de restauratie.
Omdat het in de garage te koud is, nu maar wat klusjes in de woonkamer.
Vandaag heb ik de plastic stoelgeleiders op het tapijt vervangen.
Ze waren kapot en vergaan.

Foto's plaatsen vanuit Photobucket lukt helaas niet meer :?

RE: Mijn MPI classic 1997

Toch eentje gelukt \\:)/