Minatsu 1.3 16v

default

RE: Minatsu 1.3 16v

Hierbij zal ik dus ook maar even een showtopic openen.
Voor velen zal de mini al wel bekend zijn.

De mini met een 1.3 16v Daihatsu charade motor.



Wordt vervolgd...


Groeten Stefan

RE: Minatsu 1.3 16v

Wat zijn de plannen?

Dennis

RE: Minatsu 1.3 16v

Blijft een mooie machine.. Vorig jaar x in gereden en dat is een hele ervaring.. Vind dit soort dingen leuk, enige dat je mist is het mini geluid

Suc6

Jaapio

default

RE: Minatsu 1.3 16v

Mijn plannen zijn vrij simpel.

Ik heb nu de koppakking vervangen(die was lek) en ben bezig met de achterremmen.
Zodra deze gemaakt zijn wil ik dat ie RDw gekeurd wordt(en de APK komt er ook aan).
Zodra hij dan goed gekeurd is wil ik:
- voorremmen vervangen + achter minifins
- flipfront
- kuipstoelen
en dan zijn er wat laswerkzaamheden aan de body. en misschien een rolkooi.

Bij de rdw wil ik dan ook meteen uitzoeken wat er voor moet gebeuren om er een 1.6 motor te plaatsen. Bij een 1.3 gaat het nog vrij eenvoudig omdat het vermogen(op papier) niet al te hoog is. Ze hebben daar een aanta; regeltjes voor. Bij een 1.6 moet er misschien een echte keuring plaatsvinden i.p.v wat papierwerk.

Maar ik heb nog meer te doen, ook met het ontwerpen van dashboards/polyesther delen blijf ik bezig.

default

RE: Minatsu 1.3 16v

dit weekend voor het eerst in de Minatsu gereden, geweldig geluid van het open-lucht filter! En uiteraard de snelheid is ook leuk om mee te spelen. Er moeten nog wat kleine dingen gebeuren voor de keuring(is aangevraagd).

Dus wordt vervolgd...

RE: Minatsu 1.3 16v

Ben zeer benieuwd hoe dat loopt bij zo'n keuring. Die van mij moet ook, maar ook ik heb nog een aantal zaken te doen voor de auto daar klaar voor is. Wat is de wachttijd en waar heb je de papieren betreffende de motor vandaan?

Dennis

default

RE: Minatsu 1.3 16v

ik krijg net een mail van de RDW dat keuren zonder afspraak kan op werkdagen tussen 8 en 12uur.
de papieren van de motor heb ik nog niet, ik ga dit nog even bij een dealer opvragen en anders maak ik gewoon een print van de autoweek site en dan moeten ze het daar maar mee doen. volgens mij checken ze het niet heel nauwkeurig, als het maar geloofwaardig is.

RE: Minatsu 1.3 16v

het valt me altijd op dat mensen met dit soort projecten (uitzonderingen daar gelaten) meer bang zijn voor de papieren tijger van de RDW dan de conversie zelf!

doe je conversie, rij erheen, zeg zoveel cc en zoveel pk en klaar is kees.
niet zo moeilijk mensen!

RE: Minatsu 1.3 16v

Jij bent zeker nog nooit bij de RDW geweest :x

Dennis

default

RE: Minatsu 1.3 16v

hanz schreef:
het valt me altijd op dat mensen met dit soort projecten (uitzonderingen daar gelaten) meer bang zijn voor de papieren tijger van de RDW dan de conversie zelf!

doe je conversie, rij erheen, zeg zoveel cc en zoveel pk en klaar is kees.
niet zo moeilijk mensen!




ben ik helemaal mee eens!! als het deugdelijk is hebben ze ook niets te zeiken.

Dennis jij kan niet voor verassingen staan je hebt alles zelf gedaan en je weet dat het goed is, ik heb de conversie niet zelf gedaan en ga nog wel wat controles doen. Maar het blijft voor mij een gok en ik denk dan ook wel dat ik moet herkeuren. Maar dat is het risico dat ik van te voren wist.

RE: Minatsu 1.3 16v

Probleem is: Wat is deugdelijk? Wat ik deugdelijk vind kunnen zij wel ondeugdelijk vinden en met zelfbouwconstructies heb je al gauw verschil van mening. Neemt niet weg dat ik ook de RDW route ga volgen. Voor de conversie ben ik niet zo bang, maar ik heb er ook nog eens een flipfront op zitten.

Dennis

default

RE: Minatsu 1.3 16v

owja, flipfront ga ik zelf ook plaatsen maar dat doe ik na de keuring. dat heb ik dan weer als voordeel:P

RE: Minatsu 1.3 16v

Stefan84 schreef:
owja, flipfront ga ik zelf ook plaatsen maar dat doe ik na de keuring. dat heb ik dan weer als voordeel:P




jij weet dan weer niet hoe handig een flipfront is tijdens de conversie en het inbouwen 8)
default

RE: Minatsu 1.3 16v

ik kan me wel bedenken hoe makkelijk het is! en daarom ga ik het ook zeker doen.

RE: Minatsu 1.3 16v

Jouw Mini is al gebouwd dus in principe zit het front niet echt in de weg. Een flipfront is dan alleen maar gemakkelijker sleutelen.

Ik zit er aan te denken om mijn polyester flipfront te vervangen voor een demontabele stalen neus. De neus zit dan vastgebout en de motorkap kan dan gewoon open voor normaal onderhoud en controle. Voor uitgebreidere zaken kan het hele front dan gedemonteerd worden.

Dennis

RE: Minatsu 1.3 16v

Stefan84 schreef:

Maar het blijft voor mij een gok en ik denk dan ook wel dat ik moet herkeuren. Maar dat is het risico dat ik van te voren wist.




ik denk dat de mini wel aardig "deugedelijk" in elkaar zit.
de mini heeft bij ons aardig wat kilometertjes voor zijn kiezen gehad en dat zonder problemen aan de stevigheid van het subframe.

suc6 met de keuring en we (ik) willen wel weer eens wat foto's van dit kleine monster zien ;)
default

RE: Minatsu 1.3 16v

ik denk dat de mini wel aardig "deugedelijk" in elkaar zit.
de mini heeft bij ons aardig wat kilometertjes voor zijn kiezen gehad en dat zonder problemen aan de stevigheid van het subframe.

suc6 met de keuring en we (ik) willen wel weer eens wat foto's van dit kleine monster zien ;)




dat zal ook ongetwijfeld, maar door de kilometers kan er veel gebeuren. Zo was namelijk de beugel van de dynamo gebroken. En er zitten geen rubbers tussen de motorsteun bij het schutbord.

Nou zal dat laatste voor de keuring niet belangrijk zijn, maar voor mij wel.
"Deugdelijk" is voor iedereen verschillend.

en de foto die komen! maar er is nog niets verandert aan het uiterlijk.
default

RE: Minatsu 1.3 16v

GOEDGEKEURD!!!

Vandaag bij de RDW geweest in Nieuwegein, ik was er om 8 uur( ik kon geen afspraak maken maar van 8 tot 12 kon je zonder afspraak).
Voor ik de papieren ingeleverd had was het al 9 uur.
Achter in de rij aansluiten(6 auto`s voor me)

Uiteindelijk was het half 12 voor ik met de mini naar binnen kon.

DE monteur was zeer enthausiast, we hebben samen de technische elementen doorlopen.
Hoofdzakelijk ging het over hoe er gelast is, loopt alles vrij, en is de ophanging goed?

Dit bleek allemaal keurig netjes in orde, de monteur dacht zelfs dat het een standaard pakket was die uit engeland komt. DAt zou kunnen zeg ik nog! >:)
Daarna remmentest en verlichting controle.
Toen heb ik de uitdraai van autoweek.nl met de daihatsu gegevens meegegeven en zou hij de papieren in orde maken.(de uitdraai van de daihatsu was ie erg blij mee maar als je kan zeggen wat voor motor erin zit dan is het al genoeg. aantal cc`s en pk`s)

Alles was perfect! en volgende week krijg ik de nieuwe kentekenpapieren.

Wat koste het? Een halve dag in de zon wachten en 53euro voor de keuring/papieren.

in mijn geval stelde het dus niet veel voor.

RE: Minatsu 1.3 16v

Gefeliciteerd!

RE: Minatsu 1.3 16v

Gefeliciteerd, procedure lijkt heel erg mee te vallen. Maar heb je er nu ook apk op of moet hij daarvoor nog apart gekeurd worden?

default

RE: Minatsu 1.3 16v

de APK laat ik apart doen hier in de buurt. Anders moet ik bij afkeur weer terug naar de RDW.

APK doe ik volgende week.

RE: Minatsu 1.3 16v

Klinkt heel erg simpel allemaal. Toch maar weer eens aan de slag gaan met de Mizuki denk ik :x

Dennis

default

RE: Minatsu 1.3 16v

Ik had het ook niet verwacht, maakte me ook wel zorgen omdat ik niet precies wist hoe mijn mini gebouwd is. Of ik heb geluk dat het zo goed gedaan is, of de keuring is niet zo streng:P

default

RE: Minatsu 1.3 16v

even een update.



Zoals je ziet heb ik de Mini een cooper-look gegeven. De motorkap sluiting is puur voor de keuring op deze wijze erop gezet(dit omdat het orgineel ontbrak)
Maandag wordt de mini APK gekeurd, als dit goed gaat dan kan ik aan de slag met de rest van de Mini.

RE: Minatsu 1.3 16v

Ziet er netjes en standaard uit zo van de buitenkant !
Alleen de wielen staan wat verder naar buiten zo te zien.

Heb je foto's van de motorinbouw ?

EN hoeveel pk's trek je nou uit zo'n blokje ?

RE: Minatsu 1.3 16v

kijk, de rdw keuring is klaar. mooi dat het goed is gegaan.

de mini heeft gelijk een andere uitstraling zo met dat frisse witte dak.

ben je een beetje tevreden hoe de mini rijdt?

default

RE: Minatsu 1.3 16v

Ferdy1978 schreef:
Ziet er netjes en standaard uit zo van de buitenkant !
Alleen de wielen staan wat verder naar buiten zo te zien.

Heb je foto's van de motorinbouw ?

EN hoeveel pk's trek je nou uit zo'n blokje ?




De wielen die verder naar buiten staan dat komt omdat er 13inch onder zit, deze zijn breder.
Op mijn site staat wel een foto van hoe het er onder de kap uitziet, maar geen detail foto`s. Die komen nog wel als ik er een flipfront op ga zetten.

En pk`s? Dat is moeilijk te zeggen, standaard heeft dit blok 90pk. In de mini zit een open luchtfilter en andere uitlaat. dit zorgt wel voor wat extra.

mr x":zm2pjtoj]kijk, de rdw keuring is klaar. mooi dat het goed is gegaan.

de mini heeft gelijk een andere uitstraling zo met dat frisse witte dak.

ben je een beetje tevreden hoe de mini rijdt?[/quote:zm2pjtoj]

Ik vind het witte dak ook erg leuk samen met de streepjes, Het is niet prof. gedaan, dat komt misschien later wel. Ik zit er aan te denken om de rest blauw te maken wanneer ik met de body bezig ga.

De Mini rijdt erg leuk, lekker pittig met optrekken. Al vind ik de wegligging op de snelweg iets te "losjes", hij staat ook wat hoger op de wielen dan normaal(heb er nog niet naar gekeken) weet jij hoe dit komt mr x?
Nu is het ook niet echt een auto om lang op de snelweg mee te rijden, hij hoort gewoon sprintjes te trekken 8) 8)

RE: Minatsu 1.3 16v

gefeliciteerd met je keuring.
Is er bij de RDW ook naar t geluid 'gekeken'?
had je geen probleem met t open luchtfilter en de andere uitlaat? ik wil er ook nog s heen, en mijne maakt nl nogal wat lawaai..

default

RE: Minatsu 1.3 16v

nee ze hebben bij mij niet op het geluid gelet, de monteur moet het luchtfilter hebben zien zitten.

Nu is het wel zo dat als ik rustig rij en niet vol het gas in trap dat het net orgineel lijkt.

Maar geen DB test voor mij in ieder geval :)\\_

default

RE: Minatsu 1.3 16v

zo, na lang wachten kan ik in augustus definitief beginnen met het project.
Dan heb ik eindelijk sleutelruimte ter beschikking.

Dus er zullen dan snel update`s volgen.

Groeten Stefan

RE: Minatsu 1.3 16v

Ben benieuwd :D

Iig mooi dattie gekeurd is, had ook niet anders verwacht :)

en die hoogte: effe hi-low setje plaatsen?

[size=50:togcjrz2](mocht je dat ding ooit weg doen...)[/size:togcjrz2]

default

RE: Minatsu 1.3 16v

ja dat hi/low setje moet er zeker opkomen.
Dat ga ik ook als eerste doen, dan zijn er nog wat las werkzaamheden, en er komt een flipfront op.

Dat is wat ik als eerste aan wil gaan pakken.

default

RE: Minatsu 1.3 16v

Zo ik ben begonnen met demonteren.

RE: Minatsu 1.3 16v

Goed begin.. wel wat roest zo te zien ;)

Jaapio

default

RE: Minatsu 1.3 16v

jaapio1984 schreef:
Goed begin.. wel wat roest zo te zien ;)

Jaapio




Welke Mini heeft dat niet? >:)

ach ik deins er niet voor terug. Mijn enige probleem is dat ik ook graag snel erin wil rijden!! haha.

RE: Minatsu 1.3 16v

Met de nadruk op: snel ;)

Dennis

PS Nu alles zo goed te zien is zou ik graag wat meer detail foto's van de inbouw van het Daihatsublok zien...

default

RE: Minatsu 1.3 16v

Dat is een goed idee, misschien motiveert het mede-forummers om ook daihatsu te gebruiken als donor.

RE: Minatsu 1.3 16v

yehaa, eindelijk vorderingen!! d:)b

ben errug benieuwd wat je er nu verders van gaat maken,
ga je hem nu ook gelijk spuiten in een ander kleurtje?
suc6 en ps

denk ook eens na over de 1.6 applause motor nu de rest er toch vanaf is 8) :9~

default

RE: Minatsu 1.3 16v

mr x schreef:
yehaa, eindelijk vorderingen!! d:)b

ben errug benieuwd wat je er nu verders van gaat maken,
ga je hem nu ook gelijk spuiten in een ander kleurtje?
suc6 en ps

denk ook eens na over de 1.6 applause motor nu de rest er toch vanaf is 8) :9~




Ik hoopte al dat je blij was en geen pijn in je hart kreeg als je hem zo ziet. zo als nu de plannen zijn wil ik hem blauw laten spuiten. maar zover is het nog lang niet, er zit nogal wat laswerk aan. en ik wil het subframe gaan verbeteren.

die 1.6 zit ook echt wel in mijn hoofd, eerst wil ik de mini wat verder klaar hebben voor ik een extra motor aanschaf maar ik wil sowieso weten wat zo`n 1.6 voor een verschil maakt. en misschien dan keuren met de 1.6 erin.

RE: Minatsu 1.3 16v

Niks ervan!

Je moet alleen die injectiemeuk eraf slopen. Vervolgens de kop laten vlakken tot een compressie van 11:1, een paar wilde nokkenassen (280 graden) met verstelbare poelies erin en als finishing touch een set carburateurs van Honda Fireblade of iets dergelijks en janken maar (met meer dan 100pk, zal wel tegen de 130pk lopen) d:)b

Een 1600 is een lange slag motor, leuk als je op koppel rijdt.

default

RE: Minatsu 1.3 16v

Misschien moet je een eigen ombouw maken met een charade motor? >:)

Hierbij heb ik even wat detail foto`s op mijn site gezet, 1 daarvan staat hieronder.

RE: Minatsu 1.3 16v

als je sneller wilt in 1 woord: turbo

maar misschien wil je eerst de roest wegwerken.....

RE: Minatsu 1.3 16v

de 1.6 die ik er toen bij te koop had staan was aangepakt op een paar dingen en had al ruim 130 pk.

de inlaatkanalen bewerken, een ander uitlaatspruitstuk, een iets dikkere uitlaat doet al wonderen.
de 1.6 motor voorzien van de 1.3 bak en je bent al een heel eind op weg,
gegarandeerd stoplichtsprint plezier 8)

het is iig een heel leuk blok om in je mini te hebben ;)

default

RE: Minatsu 1.3 16v

mr x schreef:

het is iig een heel leuk blok om in je mini te hebben ;)




..en nog zuinig ook :P
default

RE: Minatsu 1.3 16v

hanz schreef:
als je sneller wilt in 1 woord: turbo

maar misschien wil je eerst de roest wegwerken.....




Precies, ik kan ook niet wachten maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.

enne, weet iemand misschien een bedrijf die het chassis kan stralen?(graag via pb)

RE: Minatsu 1.3 16v

mr x schreef:
de 1.6 motor voorzien van de 1.3 bak en je bent al een heel eind op weg, gegarandeerd stoplichtsprint plezier 8)




en wel hopen dat je meer dan 3 kan wegrijden op die manier voordat je baklagers de geest geven O:)
met serieus vermogen moet je een serieuze bak eronder hangen inc. drukgroep en koppelingsplaat.


iig leuk om te blijven dromen
[size=50:3sow5ggm]zegt hans die de turbo al klaar heeft liggen[/size:3sow5ggm]
default

RE: Minatsu 1.3 16v

Gister de motor even eruitgehaald en de kop losgehaald, :( cilinderwand gescheurd.

RE: Minatsu 1.3 16v

Dat zijn de mindere berichten. Zijn die Daihatsu motoren gemakkelijk te vinden? Ik heb direct een reserve Suzukiblok gekocht toen ik er eentje goedkoop op de kop kon tikken.

Dennis

RE: Minatsu 1.3 16v

dat is balen :(

blokjes zijn goed te vinden, en anders eentje rijdend kopen.
of toch maar gelijk een 1.6 O:)

RE: Minatsu 1.3 16v

En nu?

op jacht naar een ander blok? Of andere plannen?