Mini Cooper '91

RE: Mini Cooper '91

Ik ken mijn Mini Cooper al meer dan 10 jaar, toen ik nog op de middelbare school zat fietste ik elke dag langs het tankstation in Nieuw-Beijerland waar deze als reclameobject op het grasveld stond. In die tijd zag hij er nog iets anders uit, hij had namelijk een grote verbleekte Union Jack vlag op het dak, grote reclamestickers van Ben Nobel (het tankstation) op de deuren en was hij nog niet voorzien van sportspack verbreders en grotere velgen, ook zag hij er redelijk gehavend uit met zijn roestplekken onder aan de deuren en waar niet nog meer...
'Ooit koop ik er zo een...' zei ik dan bij mezelf, totdat hij opeens was verdwenen...

In die tijd had mijn rector ook een Classic Mini, ik heb geen flauw idee wat voor type, alleen dat deze British Racing Green was met rode 4-puntsgordels. 'Ooit koop ik er zo een...'

En toen ging ik studeren, en dan ga je dus met de bus en de metro en let je nergens meer op, en dan zakt dat gevoel weer een beetje weg en koop je iets heel degelijks zoals een Opel Corsa B uit 1998...

TOT 3,5 jaar geleden, toen ik samen met wat vrienden op de fiets op weg was naar Het strandje van Goudswaard 'Costa del Spui'
Daar werden we toen we over het parkeerveldje fietsten opeens ingehaald door een bloedmooie glimmende rode Mini Cooper Sportspack met wit dakje. Daar was dat gevoel weer... 'Ooit koop ik er zo een...'

En dan ga je er naar zoeken, op Marktplaats... op Gaspedaal... op tweedehands.nl... totdat je er eentje tegenkomt die je bevalt. Eentje die bij jou in het dorp te koop staat, eentje met een schitterende rode kleur en een wit dakje en sportspack verbreders...

Dus maar eens op bezoek gegaan en een testritje gemaakt. Ik was natuurlijk gelijk verkocht (en de auto ook) ik moest alleen nog even een weekje op mijn salaris wachten. Natuurlijk heb ik na de testrit nog even met de eigenaar gepraat, en over dat ik al sinds de middelbare school een Mini wil.. En dat er een tijd een Mini bij het tankstation in Nieuw-Beijerland heeft gestaan.

Hij zei: Ja dat klopt! Dat is deze! alleen heb ik de carrosserie volledig gerestaureerd...

Ik vertelde hem dat ik ook een mooie heb gezien Bij 'Costa del Spui' een paar maanden geleden..

Hij zei: Ja dat klopt! Dat is deze!

Ik dacht 'En nu koop ik er zo een, dit kan geen toeval meer zijn'

En nu ben ik sinds ongeveer 3 jaar de trotse eigenaar van een Mini Cooper uit '91

RE: Mini Cooper '91

Al snel bleek dat al het werk dat wel in de carrosserie was gestoken in geen enkel ander aspect van de auto was gestoken. De auto had zo lang stil gestaan dat er een aantal onderdelen er 'wat slecht' aan toe waren. Waaronder de radiateur, hier bleek een gaatje in te zitten waardoor de koelvloeistof er uit liep. Hier kwam ik op de snelweg achter toen ik de tunnel inreed en de motor begon te ratelen en de temperatuur opeens heel erg op liep. Bij het omhoog rijden uit de tunnel verloor ik vermogen en kwam ik met moeite (en een witte rookpluim) boven, waarna ik stil kwam te staan op de vluchtstrook. |:(

Gelukkig had ik (speciaal voor deze auto) net een ANWB lidmaatschap afgesloten, en de aardige anwb monteur heeft mijn radiateur gevuld met water en ervoor gezorgd dat ik thuis kon komen.

Thuis natuurlijk heel enthousiast een nieuwe radiateur besteld en deze er in het weekend ingebouwd (dit koste mij als beginnend sleutelaar ongeveer een uur omdat ik totaal niet wist hoe alles vast zat.

Fijn! een nieuwe radiateur, probleem opgeslost! of niet...

Blijkbaar was er meer lek dan alleen de radiateur. Dus het hele koelsysteem er maar uitgehaald om alles te checken, dit keer ging het iets sneller om de radiateur er uit te krijgen.
Uiteindelijk bleek de pakking achter de waterpomp grotendeels verdwenen te zijn. er bleken nog 2 zeer brosse, in staat van ontbinding verkerende stukjes pakking rond de bouten te zitten. Deze had ik van te voren gelukkig al besteld, want als je toch alles er uit sloopt... waarom dan niet gelijk de pakkingen vervangen?
Alles weer terug ingebouwd, probleem opgelost? Ja, probleem opgeslost. \\:)/

RE: Mini Cooper '91

Na een half jaartje zonder (grote) problemen gereden te hebben. en mijn auto ongeveer 3 weken :? kwijt te zijn geweest om audio in te bouwen... PRUTSERS... Kreeg ik een groter probleem.
De koppeling slipte en de olie die ik er in gooide liep er ongeveer net zo snel weer uit aan de onderkant... Natuurlijk lekte de Mini hiervoor ook al redelijk veel, maar dit werd echt te gek.

Ik had een uitgedroogde krukaskeerring, en deze was gescheurd. De olie liep door de krukaskeerring op mijn koppelingsplaat waardoor deze behoorlijk slipte. En dit werd natuurlijk steeds erger. |:(

'Gelukkig' kende mijn vriendin iemand die er wel naar wilde kijken voor een mooi prijsje.
En toen is het helemaal mis gelopen... :((

Ik heb de Mini eind Oktober 2013 daar naartoe gebracht, deze zou binnen een maandje wel klaar zijn (het was druk). Na een maand ben ik maar gaan kijken want ik hoorde niks meer. En daar stond mijn Mini nog buiten, zoals ik hem had achtergelaten.
Nou ja... Bijna dan, ik miste een koplamp... :(
Hier was een afgebroken tak tegenaan gewaaid en het glas was kapot. Nou ja, shit happens natuurlijk, maar dat kan je op zijn minst even melden...

Wat ik minder fijn vond was dat er nog niet eens begonnen was aan mijn auto, deze had namelijk al in winterstalling moeten staan!
Hier zouden ze volgende week aan beginnen... Dus eind volgende week ben ik natuurlijk langs gegaan om de stand van zaken even te bekijken, niemand aanwezig en een Mini die nog steeds niet van zijn plaats is gekomen.

De week er op nog maar eens langs gegaan en EINDELIJK waren ze ermee bezig.



De volgende dag was het blok na bijna anderhalve maand eindelijk uit de auto. Ik dacht, mooi, dan zal het nu wel opschieten.



Na weer twee weken niets gehoord te hebben heb ik zelf maar weer gebeld, ze kregen het vliegwiel er niet af en daardoor konden ze niet verder. En Omdat het inmiddels bijna kerstvakantie was is het blok in opslag gegaan voor na de vakantie. |:(

Ik zal jullie verder de details besparen, maar ik kreeg eind April dan EINDELIJK mijn auto terug...

Ze hebben gelukkig wel nog de moeite genomen om alle losse onderdelen te zandstralen en het blok weer een kleurtje te geven. Want van het afgeleverde werk ben ik nog steeds niet erg te spreken.









De koppeling en de krukaskeerring zijn vervangen, net als de koppakking en een gloednieuwe Maniflow LCB. Helaas kom ik nu nog steeds dingen tegen die ze bij het opbouwen/uit elkaar halen hebben gesloopt en niet gemeld.

Ik heb tegenwoordig extra ventilatie voor mijn koppeling aangezien ze een gat hebben geslagen in mijn koppelingshuis.
Tijdens de Noordwijk Mini Marathon werd de motor weer gevaarlijk warm, de complete temperatuursensor + kabel voor de elektrische fan is verdwenen en het gat is dichtgemaakt met een of ander goedje.
Het thermostaathuis + sandwichplate is terug gemonteerd met vloeibare pakking (terwijl ik de juiste pakkingen erbij had geleverd.
De nieuwe V-snaar en gaskabel die ze zouden monteren kwam ik tegen onder mijn reservewiel toen ik het ontluchtingsslangetje van de tank inbouwde.
Mijn claxon werkt niet meer, en de knipperlichten doen het als alleen ze er zin in hebben.
Verder zit er nog steeds een deuk in mijn chromen koplampring van de tak die er tegen aan in gewaaid (de koplamp zelf hebben ze wel vervangen)

Helaas moest ik er op deze manier achter komen... maar ga voortaan voor dit soort dingen naar een RDW erkend garage of naar mensen die je serieus nemen.

Gelukkig ziet het blokje er wel weer flitsend uit.









RE: Mini Cooper '91

Het eerstvolgende projectje dat we gaan aanpakken is het onderstel, al ongeveer vanaf het moment dat ik de Mini kocht zijn de veerbollen aan de voorkant zo plat als een pannenkoek en bij een scherpe bocht of van een verhoging afrijden lopen de banden aan tegen het binnenspatbord.

Eergisteren gelukkig alle nieuwe onderdelen binnen gekregen (en al eerder mooie rode koni's voor de achterkant)



RE: Mini Cooper '91

"Mooie" introductie. d:)b
Je weet nu iig. waar je NIET meer naar toe hoeft te gaan.

Een hoop weet je nu al, maar je kan het beste zelf alles repareren. De techniek van een Mini is vrij simpel en alles is op te zoeken.

Het belangrijkste bij een Mini is een harde body, de rest kan je vervangen.

RE: Mini Cooper '91

Het meeste kan ik gelukkig wel zelf vervangen, of in ieder geval met wat hulp.
Helaas had ik op dat moment niet de beschikking over een motorkraan (of een garage) dus zag ik het niet echt zitten om mijn koppeling te vervangen op de stoep :P

Nu weet ik wel dat de koppeling ook vervangen kan worden met het blok in de auto, maar ik denk dat dan het vliegwiel helemaal niet was los gekomen...

Maar hopelijk kan ik de volgende reparaties/modificaties zelf (met hulp) uitvoeren ;)

RE: Mini Cooper '91

Het was gisteren eindelijk weer eens heerlijk weer! :D
Dat vroeg dus natuurlijk om wat werkzaamheden (na werktijd)



Puc vond het ook erg lekker buiten ;)

Het was de bedoeling de claxon te vervangen, dat is niet gelukt... mijn kabelboom is te ver gebeund voor de aansluiting op de claxon zelf.

Dus dan maar de motorkap geïsoleerd:



Ik vind het zelf wel geslaagd, je merkt qua motorgeluid een heel klein beetje verschil (niet veel) maar het klinkt wel wat zuiverder. Bovendien lijkt het nu net alsof je een echte stevige motorkap hebt i.p.v. een gebogen stuk koekblik. Het klinkt allemaal wat minder hol.

RE: Mini Cooper '91

Gisteren hebben we een wiellager vervangen aan de linkervoorkant, deze was versleten.
Het laatste tikje kwam door wegwerkzaamheden... daar waren ze bezig het asfalt te vervangen en besloten ze die plek een week lang open te laten liggen. Het verschil tussen het nog bestaande stuk asfalt en het verwijderde asfalt bedroeg ongeveer 7cm zonder dat er een hellingkje aanwezig was.

Dat vond de mini niet zo leuk...

We hebben het voorwiellager aan de linkerkant vervangen. ik ben zo dom geweest om maar 1 lagerset te bestellen |:(
Helaas ben ik te lang door gereden met kapotte wiellagers, eigen schuld dikke ingesleten homokineet, maar goed deze gaan we binnenkort ook vervangen zodra ik die heb.

Het trillen is al een heel stuk afgenomen, hopelijk is het lagersetje voor de rechterkant morgen (vroeg) binnen en kunnen we de rechterkant doen.

RE: Mini Cooper '91

Afgelopen weken een paar avonden bezig geweest met het reviseren van de carburateur.
Deze zit sinds Dinsdag weer in elkaar.

Maar voor we die er in gaan zetten eerst maar een stukje van het inlaatspruitstuk af slijpen (deze is dikker dan de flenzen van mijn LCB) Dus ook maar een mooie nieuwe pakking ertussen.

Klusje voor van het weekend :D