Pro motive mini 1990

default

RE: Pro motive mini 1990

Paar weken terug is deze er gekomen:



Nu deze aangeschaft:



En samen met deze:



Moet het een mooi feestje worden! Voortgang wil ik hier bijhouden, natuurlijk met foto's :D
Idee is om het interieur en exterieur vrij standaard te houden en er niet teveel aan veranderen. Al wil ik wel kuipstoeltjes en dergelijke. Idee is om het geheel RDW gekeurd te krijgen zodat ik legaal kan rondrijden.

Tips en ideeën zijn welkom!

RE: Pro motive mini 1990

Nice!! d:)b d:)b :)\\_
Deze showcase ga ik zeker bijhouden!! :D :D
Succes!

Groeten Bart

RE: Pro motive mini 1990

Blijft mooi zo..

Enige nadeel ik wel eens las van deze conversie is dat blok eigenlijk omgekeerd gemonteerd zit, dus met de uitlaat aan de kant van schutbord.

heb je ook nog gekeken naar andere conversies? Bijv die van Lynx
http://www.lynxae.co.uk/Products-MiniR1.htm

Jaapio

default

RE: Pro motive mini 1990

Waarom is dat een nadeel? Ik heb de lynx kit gezien en vind vooral de achteruit een nadeel plus dat ik niet weet of een lynx kit ook optie biedt voor een lsd dif.

RE: Pro motive mini 1990

dat moet ik dan even weer opzoeken.. toen ik 3 jaar geleden ong op onderzoek ging voor een 16V het op een engels forum eens tegengekomen..

Jaapio

RE: Pro motive mini 1990

In de Lynx kit zit standaard al een LSD las ik net...

default

RE: Pro motive mini 1990

Klopt. Nadeel van lynx is dat hij minder stijf schijnt te zijn en het blok makkelijk kan torderen. Heb een lichte voorkeur voor de promotive omdat die completer is (of het is gewoon dat ik daar een beter gevoel bij heb dat kan ook :D )

Vrijdag de motor op gehaald. Loopt als een zonnetje (zonnetje maakt wel heul veul herrie). Net een teller/dashboard erbij gekocht want die heeft de klap niet overleefd. Als die binnen is wil ik kijken of alles elektrisch nog werkt. Afgelopen zaterdag al wel alle kuipdelen verwijdert. Eentje is er nog heel de rest is allemaal beschadigt...

default

RE: Pro motive mini 1990

Zo kit is besteld :D

Demonteren van de R1 gaat makkelijk. Eerst ander dashboad gestest en dat werkte. Bij het demonteren van de tank en luchtfilterhuis werd wel zichtbaar dat het R1 frame gescheurd is. Jammer want een R1 frame met kenteken levert nog wel wat op maar dat risico zat er in. Ook de koelvloeistof lekkage gevonden. Door de crash is een buis gescheurd maar die heb ik niet meer nodig dus dat maakt niet uit.

Iemand nog R1 onderdelen nodig :? :? :o :o :D :D

RE: Pro motive mini 1990

Gaaf, ik ben met dezelfde conversie bezig. Jij je al ingelezen over keuring etc.? Ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.

Hier mijn topic: viewtopic.php?f=46&t=59652

default

RE: Pro motive mini 1990

Ik ben nog niet met de RDW keuring bezig geweest. Was van plan om tzt gewoon naar de RDW hier toe te rijden en te kijken wat ze zeggen.... Het schijnt niet echt problematisch te zijn begreep ik!

Ik had je topic trouwens al gelezen en je een mailtje gestuurd. Ben wel benieuwd wat voor oplossingen je voor sommige problemen hebt bedacht.

default

RE: Pro motive mini 1990

jaapio1984 schreef:
Blijft mooi zo..

Enige nadeel ik wel eens las van deze conversie is dat blok eigenlijk omgekeerd gemonteerd zit, dus met de uitlaat aan de kant van schutbord.

heb je ook nog gekeken naar andere conversies? Bijv die van Lynx
http://www.lynxae.co.uk/Products-MiniR1.htm

Jaapio




Heb trouwens nog contact met lynx gehad over hun kit. De rijhoogte is inderdaad beter en ze kunnen binnen twee weken leveren. Echter moet je of je aandrijf assen door hun laten aanpassen (de een wordt korter de ander langer) of je moet nieuwe kopen via lynx. Daar naast moet de bovenste motorsteun ingekort worden.

Dit, en de toch wel korte reacties op vragen van lynx, waren voor mij reden om voor pro motive te kiezen.

Op het moment weinig voortgang! Kachel voor de garage is besteld... brrrr!

default

RE: Pro motive mini 1990

Ondertussen een dikke 2 maanden verder. Kit is er helaas nog niet omdat de fabrikant van de achteruit box vertraging geeft. De R1 is inmidels geheel gedemonteerd. Motorblokje is eruit en kan nu beginnen met vervangen van de koppeling. Ook een net SPI tankje op de kop getikt waar een walbro brandstof pomp in komt om voldoende druk te krijgen.

Vanavond beginnen met preparen van het blok voor inbouw en daarna de kabelboom uitzoeken! Moet ook nog wat gereedschap bestellen, geen rekening gehouden dat die ^%$&*( britten toen nog niet met het metrische stelsel bezig waren :(( :(( :(( :((

RE: Pro motive mini 1990

Haha ziet er vet uit!!
Ik ga hem zeker volgen ben benieuwd naar de nieuwe foto's d:)b d:)b

default

RE: Pro motive mini 1990

Voor:



Na:



Heb de zware veren erin gezet dus zou een aan/uit gevoel tijdens koppelen moeten geven (en een langere levensduur van de koppeling door de carbon platen).

RE: Pro motive mini 1990

goede mod die ze volgens mij altijd adviseren bij dit soort conversies.. ben benieuwd naar de rest :)

Jaapio

default

RE: Pro motive mini 1990

Ik hoop snel te kunnen beginnen maar vooralsnog heb ik nog geen frame! promotive heeft moeilijkheden om de reverse gearbox geleverd te krijgen. Hopelijk krijg ik mijn frame begin volgende maand.

Plan is om dan eerst het promtive frame op te bouwen en eventueel de elektra te doen. Als dat klaar is wil ik de conversie starten. Dan kan ik zo lang mogelijk blijven rijden!

default

RE: Pro motive mini 1990

Eindelijk! Volgende week wordt de pro motive kit verstuurd. Dan kan het echte werk beginnen!

default

RE: Pro motive mini 1990

Weer wat kleine dingen gedaan:



Brandstof pomp in de SPI tank vervangen door een walbro 255lh. Moet meer dan voldoende zijn.



AIS klep en pluggen verwijderd en afgeplugd.

Nu de koppelings hendel en een koelbuis nog veranderen en dan wachten tot de kit er is voor ik verder kan.

RE: Pro motive mini 1990

dit ga ik ook volgen,
d:)b

default

RE: Pro motive mini 1990

Frame wordt morgen verstuurd dus hopelijk volgende week ergens in huis \\:)/ \\:)/ \\:)/

default

RE: Pro motive mini 1990

Er is een pallet van 80kg afgeleverd! \\:)/ :)\\_ :)\\_

default

RE: Pro motive mini 1990

Gisteren alles uitgepakt en bekeken. Lavast alle kleine dingetjes gedaan (remote oliefilter e.d.).

Nu uitzoeken waar ik de koelpijpen die aangepast moeten worden ga laten lassen!?

default

RE: Pro motive mini 1990

Koelpijpen worden zaterdag gelast en dan kan de motor in het frame. Van 'de pizzaman' (marcos minis) een '96 SPI interieur gekocht en die bood spontaan aan de beugels voor achter gordels (rol) uit zijn sloop mini te slijpen. Dus die heb ik ook!

default

RE: Pro motive mini 1990

Gister het blok in het frame gehangen:



Dat past net! Maar alle bouten passen en hij zit erin. Ga denk ik toch een paar koel slangen op maat laten maken omdat ze net niet mooi zitten. Daarnaast krijg je bij de kit blauwe silliconen slangen dus dan is het wel zo netjes alles in het blauw te hebben!

RE: Pro motive mini 1990

Leuk speelgoed! Maar wat voor tandwiel verhouding en eindoverbrenging zit er nu op?

Ben zelf ook met een R1 project aan de slag, vandaar de vraag.

Groeten,

Carst

default

RE: Pro motive mini 1990

Er zit zowiezo een reversebox (staat niet op de foto) op. Ik weet niet of die een verhouding heeft van 1:1. Verhouding van het diff weet ik niet. Ik heb aangegeven dat ik 13 inch wielen gebruik en voor 'normaal' weg gebruik ga (dus niet circuit of dragrace) en de tandwielen zijn daarop afgestemd. Ik zal het eens navragen.

RE: Pro motive mini 1990

Dat zou mooi zijn. Dan heb ik in ieder geval een beetje idee daarbij. Zou je dan het kettingwiel op de motor en die op de tandwielkast kunnen tellen? Volgens mij is de reverse box gewoon 1:1.

Ik had zelf ook al een aantal kettingwielen klaar liggen, dan laat ik ook wel even weten welke verhouding ik zelf ga rijden. Die voor mij is voor trackdays. Daarom gebruik ik geen reverse box maar een electrische achteruit.

Groeten,

Carst

default

RE: Pro motive mini 1990

Begonnen met uitzoeken van de brandstofleidingen. Op beide 'eindes' zit een 8mm aansluiting dus dat is makkelijk. Ik wil aanvoer vervangen en retour aanleggen. Ik eraan te denk een om zoiets te doen:



Is het doenbaar om de leidingen zo in de uitlaat tunnel te leggen en is het aan te raden zulke leidingen te gebruiken (rubber met metalen braiding?)?

RE: Pro motive mini 1990

Sebastiaan heeft bij zijn Suzuki Mini ook flexibele leiding onder de auto door liggen en zover ik weet nooit problemen mee gehad. Ik heb ze zelf door de auto gelegd en koper gebruikt.

Dennis

RE: Pro motive mini 1990

Ik zou ze niet op die manier door de tunnel leggen, zo beinvloed je de veroudering van de slanegen door de extra warmte. Let trouwens heel goed op wat voor slangen je koopt. Die slang van de foto lijkt de goedkope gewapende slang, dat is een rubberslang met rvs omvlechting en is niet hetzelfde als de echte race slangen. Groot nadeel is dat je niet de werkelijk staat van de rubber slang meer ziet. Kan spreken uit ervaring, dus gebruik ze AUB niet.

default

RE: Pro motive mini 1990

Thanks voor de reacties. Wat is het voordeel van flexibel tov koper? Puur het monteren?

In de auto wil ik niet dus wordt sowieso buiten.

RE: Pro motive mini 1990

Koper is minder kwetsbaar en zoals Carst al min of meer aangeeft, heeft geen last van veroudering. Ik zou de leiding sowieso niet in de tunnel monteren ivm met de hitteontwikkeling daar.

Dennis

default

RE: Pro motive mini 1990

Maar koper is natuurlijk veel meer werk... Denk dat ik dan toch onder de auto voor koper ga en de laatste stukjes naar de tank en motor rubber.

Zo net in de tunnel doet men volgens mij om beschadigingen, door contact met de grond, te voorkomen.

default

RE: Pro motive mini 1990

Ik kan een setje leidingen van een mini spi overnemen. Maar waarom zijn er drie leidingen?

RE: Pro motive mini 1990

Aanvoer, retour, beluchting

default

RE: Pro motive mini 1990

Beluchting van? De tank? Waar gaat die naartoe dan?

RE: Pro motive mini 1990

Van de tank inderdaad. Deze gaat richting de injector als ik het goed heb.

default

RE: Pro motive mini 1990

Luchtinlaat dan of zo? De injector is allemaal onder druk daar heb je niks aan benzine damp!?

RE: Pro motive mini 1990

Ik kan zo ff niet zeggen waar hij precies op aangesloten zit. De mini staat hier niet zo naast de deur. Ik heb een jaar geleden alles van het blok gehaald en 6 maanden later weer teruggeplaatst. Ik heb er niet op gelet waar alles specifiek bij hoort. Dat werk doe je gedachtenloos als je haast hebt.

default

RE: Pro motive mini 1990

Maakt niet uit ;-) Kan het in de haynes manual ook zo snel niet vinden! Kom er wel uit...

RE: Pro motive mini 1990

Die derde leiding is de beluchting van de tank en gaat volgens mij via een koolstof filter onder het spatscherm. Die heb je niet nodig dus.

Als je de laatste stukken rubber slang gebruikt, pak dan de normale slang van Gates oid waarbij je dus direct de buitenkant van het rubber ziet.


Groeten,

Carst

default

RE: Pro motive mini 1990

Gebruik de SPI tank en als ik de leidingen her gebruik kan ik net zo goed die leiding gebruiken om de ontluchting ook aan te sluiten zoals het zat.

Wel vreemd dat ze die onluchting niet gewoon achter bij de tank ergens uit laten komen!? Naja het zal wel!

@mini minded OM de reden die je al eerder noemde?

default

RE: Pro motive mini 1990

Ondertussen wat bezig geweest:









Blok eruit en interieur is er ook helemaal uit. Ondanks dat de mini in 2010/2011 gerestaureerd is toch een tweetal plekjes in de bodem....

Nu aan het twijfelen. Plekjes lassen en verder of helemaal kaal halen, alles strak maken en helemaal opnieuw laten spuiten! Ben er nog niet uit.

Owje en de kans op een flipfront wordt ook steeds groter!!! Iemand ervaring met een flip front van arc angels?

RE: Pro motive mini 1990

Als je toch een flip/afneembaar front wil, maak hem dan van staal. Ziet er veel beter uit en past ook veel beter (been there, done that)

Dennis

default

RE: Pro motive mini 1990

Dan zou ik het huidige front moeten hergebruiken. Is een stalen front niet veel zwaarder en krijg je dan geen problemen met de scharnieren?

RE: Pro motive mini 1990

Denk niet dat je de bestaande neus er zodanig netjes er af krijgt dat je hem kan hergebruiken, maar je kunt het altijd proberen. Gewichtswinst ten opzichte van een polyester neus is te verwaarlozen.

Zo'n scharnierend front ziet er flitsend uit, maar heeft uiteindelijk weinig toegevoegde waarde. Mijn front is van staal (zit met 6 bouten/schroeven vast) met een afneembare polyester motorkap.

Dennis

default

RE: Pro motive mini 1990

Gewichtafname is niet echt mijn doel. Vind een flipfront gewoon leuk (en hij roest niet). Dat het er niet authentiek uitziet vind ik wel jammer. Ik ga er nog eens over denken.

RE: Pro motive mini 1990

Dan maak je toch een flipfront van staal? Dat ziet er zeker origineel uit. Ik heb kofferklep scharnieren van een A4 gebruikt. Alleen zijn de gasveren iets te licht. En je kan overal supergoed bij.

default

RE: Pro motive mini 1990











Hij begint al aardig 'kaal' te worden. Toch besloten de mini een ander kleurtje te geven 8)

Nog niets besloten over kunstof of metalen flipfront!

default

RE: Pro motive mini 1990

OKey de neus blijft waar die zit dus geen flipfront. Wel zijn op het lijstje gekomen:

- ander kleurtje (stralen, epoxy, kataforese??)
- 13 x 7J velgen
- andere ophanging (spax coilovers, instelbare ophanging)

Is instelbare ophanging aan te raden als je weinig tot geen circuit werk gaat doen? En zo ja wat is een mooie set!?