Project Innocenti Bertone 16V

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Hierbij mijn nieuwste aanwinst, een Innocenti Bertone 90L. Nadat ik had besloten om mijn Estate te verkopen, ben ik op zoek gegaan naar een Innocenti Bertone. Ten eerste omdat het weer eens wat anders is en ten tweede een beetje jeugdsentiment.

In het verleden heb ik verschillende Innocenti's gehad, waaronder een aantal De Tomaso's, een Mille en eentje met een Daihatsu motor, die ik uiteindelijk gesloopt heb.

Alleen was een Innocenti vinden gemakkelijker gezegd dan gedaan, want als je denkt dat een Mini roest dan heb je nog nooit een Innocenti gehad... Ik kwam al gauw via een bekende autosite in Italië, maar import zou toch wel een kostbare zaak worden al worden ze daar al vanaf 500 euro aangeboden.

Bij toeval op de site van Longbridge belandt, waar een Innocenti 90L uit 1978 werd aangeboden. Mail gestuurd voor meer info, maar omdat ik niet direct reactie kreeg een en ander eigenlijk weer vergeten. Uiteindelijk kwam er toch reactie en ben ik eind oktober gaan kijken.

De auto komt oorspronkelijk uit Spanje en is rond 2000 door de Nederlandse eigenaar meegenomen naar Nederland en is na een verblijf van een aantal jaren half onder een carport uiteindelijk bij Longbridge beland en daar heeft de auto ook weer 6 jaar gestaan. De Inno heeft overigens nooit in Nederland rondgereden en staat nog steeds op Spaans kenteken

Het verblijf, half onder de carport, heeft tot gevolg gehad dat vooral de paravaan en de raamstijlen flink te lijden hebben gehad. Daar is de boel flink verroest. Verder is de auto in een heel behoorlijke staat voor een Innocenti. Rechtsvoor is er wat schade, verder veel oppervlakte roest, bodem is hard. Achterklep en deuren moeten vervangen worden. Gelukkig heb ik die laatste twee nog staan de van gesloopte "Daihatsu" Innocenti en die zijn vrijwel roestvrij.

Wat zijn de plannen...eigenlijk wat ik in eerste instantie met de Estate van plan was:
1.3 16V Swift Gti motorblok
4-pots Metro geventileerd
13" wielen (zijn al aangeschaft: 13" Wolfrace met 175/50/13)
sportstoelen (zijn al aangeschaft: Sparco met verstelbare rugleuning)

Verder natuurlijk de nodige aanpassingen aan het onderstel, interieur en exterieur, maar in het kort zijn dit de plannen.

Het wordt een project voor de lange(re) termijn. Eerst moet de racer af en dan komt deze aan de beurt met als eerste prioriteit de body. Hieronder wat foto's hoe de auto er nu bij staat

Dennis

















.

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Lekker kleurtje als je de roest even wegdenkt.

Zijn de vloeren en dorpels wel redelijk?

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ha Dennis,

Wat een leuke aanwinst! Zeer charmant model en als je het project uitwerkt zoals je van plan bent, heb je een kek karretje.

Succes, Bart

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ja, het is weer eens wat anders. Voordeel is dat al het tuningsspul van een Mini er gewoon op past. Dorpels en bodem zijn hard evenals het achterste subframe. Dat laatste is belangrijk, want anders dan een Mini.

Voor 300 euro kun je niet heel veel verwachten, maar deze is voor een Innocenti heel behoorlijk. Het ziet er erger uit dan het is al zal er nog wel het een en ander tevoorschijn komen :x

Het blok alleen al is bijna de prijs waard, want dat is een Cooper 998 met 12G295 cylinderkop, in dit geval zelfs een A-series. Maar die gaat dus in de verkoop.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

dan heb je dan al je investering terug.. Nu eerst die clubbert uit de hoek trekken en afmaken.. want ik ben erg nieuwsgierig naar dit project

Jaapio

RE: Project Innocenti Bertone 16V

pm gestuurd

mooi project hoor,

erik

RE: Project Innocenti Bertone 16V

misschien ten overvloede:
http://www.smcars.net/forums/attachment ... ti-90l.jpg

en succes natuurlijk, misschien is de koets nog wel het grootste deel van het project 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Dennis: doe mij ff een PM met je vraagprijs voor de complete motor van dit leuke karretje ? :p

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Bijna een jaar verder en nu toch maar eens begonnen aan de Innocenti. Om deze gemakkelijk te kunnen verplaatsen cq slepen moeten de remmen het wel doen. Dus de wielremcylinders achter vervangen, tevens alles weer gangbaar gemaakt (rechter achterwiel zat ook nog eens vast ook). Tevens de rechter achterband vervangen voor het reservewiel, want lek.

Verder de hoofdremcylinder vervangen (ook vast). Toen ontluchten en daar ging het mis. Achter was goed te ontluchten, maar voor ....niks, alleen een paar druppels. Verdenking :inwendig verteerde remslangen of het verdeelblok tegen het schutboard. Probleem is dat deze remslangen anders zijn dan die van een Mini. Oplossing voor de slangen: een verloop. Beetje "Mcgyver" oplossing, maar het is toch maar tijdelijk.

De verloopjes heb ik nu gemaakt, in de loop van de week monteren en eens zien of ik dan wel remdruk heb. Hopelijk werkt de gemonteerde hoofdremcylinder, want die lag ook al een tijdje op te plank.

Voor mensen die die veertjes die de wielremcylinders op zijn plaats houden ook zo lastig vinden om te monteren, hieronder de oplossing: gewoon een stukje ijzerdraad er omheen draaien.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Vandaag weer even in de weer met de Inno. De hoofdremcylinder van een Inno die ik nog had liggen en gemonteerd had bleek toch niet te werken helaas. Deze dus maar vervangen voor een gereviseerde Mini hoofdremcylinder. Na een rondje ontluchten bouwt deze wel druk op na een paar keer pompen. Morgen de ontluchter er op en dan zou het goed moeten zijn en heeft de Inno weer remmen. Kan ik hem volgende week naar de garage slepen om het blok te demonteren en een begin met de paravan en raamstijlen maken.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Remmen ontlucht en nu remdruk. Volgende week naar de garage slepen en gaan we verder met demonteren van het blok en reparatie van de body.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Vandaag de Innocenti naar de garage gesleept. Motor gedemonteerd en ik kon direct de auto eens nader inspecteren omdat hij toch op de brug stond. Viel me allemaal reuze mee, achterste subframe is hard en de bodem en dorpels op wat oppervlakkig roest ook.

Bij het demonteren zat er echt niets tegen, alles ging soepel los. Dat is me nog nooit gebeurd en wellicht te wijten aan het feit dat de auto tot 2001 in zonniger oorden heeft verkeerd (Alicante, Spanje). Komende week voorruit en dashboard eruit en dan de roest in de paravanhoeken aanpakken.

Dennis

PS foto's volgen morgen.

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Wat heeft dit nog met een Mini te maken? :?

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Het simpele feit dat een Innocenti een afgeleide is van een Mini, net zoals een Mini Marcos, een Midas en een Metro dat ook zijn. Het hele onderstel van deze Innocenti is Mini evenals de motor.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Weekje vrij dus verder met de Inno. Vandaag de voorruit, dashboard en interieur gedemonteerd. Geen echt rare dingen tegengekomen die ik al niet wist, alleen wat lichte roestschade aan de linker binnendorpel. Morgen de rotte delen er uit slijpen en nieuw materiaal pas maken.

Dennis







RE: Project Innocenti Bertone 16V

Dennis sterkte met dit project.
Denk je ook nog aan uitgebouwde wielkasten e.d?
Of moet het een "onzichtbaar" surprisepakket op wielen worden?

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ik wilde een eigenlijk een bodykit van een De Tomaso monteren, en die is weinig "stealth", maar daar is dus niet aan te komen, dus ga ik alsnog voor de bumperloze stijl.

De wielen staan standaard nogal naar binnen dus de 6J wielen zullen wel passen zonder verbreders. En ja, ik ga dus uiteindelijk een beetje voor de "stealth" look. Veel mensen zien het aan voor een oud model Fiat Panda, ok..., maar dan wel een hele snelle :)

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Vandaag met het laswerk begonnen, je moet toch wat met kerst ;). Denk dat het aardig gelukt is. De roostertjes lagen verzonken in de paravan, maar dat was niet te kopieëren. Ik heb twee opties, de paravan dicht laten, of openslijpen en de roostertjes er bovenop schroeven dan wel plakken.

De roestschade was achteraf toch wel wat ernstiger dan gedacht, vooral omdat de sponning rechtsonder en links in de hoek slecht waren en dat was lastig repareren zeker als je moet improviseren met plaatwerk dat er niet voor bedoeld is. Voor de sponning heb ik uiteindelijk delen van een drempel gebruikt, die had het juiste profiel.

De sponning rechts heeft ook roest, maar dat is wel op te lossen met goed ontroesten en behandelen.

Dennis







RE: Project Innocenti Bertone 16V

Hoi hoi.

Leuk project suc6 er mee.
Ga hem in de gatenhouden blijf postenn d:)b

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ziet er goed uit Den! Doe je niet slecht hoor!
Netjes vlak slijpen en dan moet het wel wat worden?
Maak je de linker kant ook dicht?

Groetjes Bas

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Linker kant is nu ook helemaal dicht. Ben nu bezig met de linker dorpel. Zit niet alleen roest in de binnendorpel maar ook een stukje bodem en buitendorpel, niets verontrustends.

Rechter voorscherm heeft schade en roest. De roest is al uitgeslepen en plaat pas gemaakt, moet alleen nog afgelast worden en eens zien of ik de schade (deuk)er een beetje uit kan krijgen.

Probleem is de achterzijde onder de bumper. Die is gatenkaas en ook hiervoor is geen plaatwerk te krijgen net zoals dat er ook niet is voor de rest van de auto. Eens zien hoe ik dat ga oplossen. Ik neig naar een grote mat polyester voor de time being.

Dennis

PS Morgen weer verder en wat foto´s

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Vandaag weer even verder met de Inno. Laswerk gedaan aan de linker dorpel en dat was natuurlijk meer dan verwacht. Stuk ingelast aan de buitenkant en twee stukken aan de binnenkant.

Verder nog een plaat ingelast in het rechter spatboard, niet de mooiste oplossing, maar als je geen vervangingsplaatwerk kan krijgen is het even niet anders. Het scherm heeft ook nog eens schade dus dat wordt nog wat om dat een beetje toonbaar te maken.

Verder dit weekend nog een aangepast subframe gekocht. Eigenlijk bedoeld voor een Honda Vtec motorblok, maar ga ik dus gebruiken voor een Suzuki motorblok :)

Dennis





RE: Project Innocenti Bertone 16V

Afgelopen weekend dus een "kant en klaar" aangepast subframe gekocht en aan huis afgeleverd door de verkoper. Nog bedankt voor de service Robbert :D. Met wat aanpassingen/verbeteringen gaat deze onder de Inno. Scheelt weer een hoop werk, al zal aanpassen en het plaatsen van motorsteunen nog wel wat tijd gaan vergen.

Vandaag ook nog even de deuren die ik nog had staan opgehaald. Eentje bleek dus minder dan gedacht en heeft laswerk nodig, maar dat is gelukkig te overzien. Ze zijn in ieder geval goed bruikbaar.

Komende zaterdag gaan we weer verder met klussen.

Dennis



RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ik zie er even letterlijk en figuurlijk geen gat meer in, nu ja geen gat, een heeeeeeeel groot gat :( :





RE: Project Innocenti Bertone 16V

Uiteindelijk toch besloten om verder te gaan en vandaag een paar uurtjes aan de Inno besteed. Het eerst plaatwerk aan de achterkant gerepareerd, namelijk de bodem van de reservewielbak. Het begin is er.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

:)\\_ :)\\_

de meesten zouden de moed opgeven

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ach, als je eenmaal begonnen bent denk je al snel van: dat ga ik zo doen en dat zo etc. 100% strak zal het nooit worden die achterkant, maar dat hoeft ook niet.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Zondag gaan we meters maken!!!!!!!!!!!!!!! \\:)/

RE: Project Innocenti Bertone 16V

d:)b

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Vandaag heel veel progressie geboekt met de Inno en dat grotendeels dankzij Maurice :)\\_ . Ik heb vandaag alleen maar hand en spandiensten geleverd. Het resultaat is hieronder te zien.

Kort samengevat: de achterkant is weer dicht. Er moet wel nog heel wat gelast en afgewerkt worden in de achterbak maar het oogt nu al stukken beter.

Dennis





RE: Project Innocenti Bertone 16V

ziet er goed uit dennis,

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Vandaag weer inspiratie om wat te doen aan de Inno. Bandenbak is nu dicht, maar daarna geen zin meer om te lassen en dacht de andere deuren er in te hangen. Niet dus, want ze passen niet. Ze komen uit een Inno uit begin jaren '90 en die blijken dus anders te zijn dan eentje uit '78. Moet dus op zoek naar andere deuren en dat zal niet eenvoudig zijn. Flink balen dus.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

We zijn weer een paar weken verder en er is weer progressie. De achterkant is nu helemaal gelast, ook aan de binnenkant (zie foto's). Ik twijfel nog of ik dat helemaal zal doorlassen of goed behandelen tegen roest en dan gewoon af zal kitten.

Verder heeft Maurice de onderkant van 1 van de niet passende deuren onder de rotte rechter deur gezet. Misschien niet de meest elegante oplossing, maar het betekent wel dat ik verder kan.

De onderkant van de linker deur moet ook gerepareerd worden, maar is niet zo erg als de rechter. Ben dus nog wel op zoek naar andere deuren, maar daar kan ik rustig de tijd voor nemen.

Qua laswerk moet er nu nog een plaatje in de bodem gelast worden en de linker deur gerepareerd worden, verder het een en ander afgelast. Daarna gaat ie terug naar mijn eigen garage om hem hem daar langzamerhand min of meer strak te maken.

Ook kan ik me dan bezig gaan houden met het technische gedeelte, zoals het pas maken van het Suzukiblok in het al eerder getoonde subframe.

Maar eerst de racer, deze wacht het nieuw blok en dat heeft eigenlijk prioriteit. Daar wil ik deze zomer toch graag weer mee racen.

To be continued.....

Dennis







RE: Project Innocenti Bertone 16V

In de afgelopen tijd toch wel weer wat laswerk gedaan. Onder de achterklep, onderkant deur, paravaan, bodem. Hoe beter je gaat kijken hoe meer je vind. Maar je kunt wel aan de gang blijven.

Ik houd er sowieso rekening mee dat er de komende jaren zo nu en dan gelast moet worden.De belangrijkste zaken zijn nu echter gedaan. Alleen de deuren hebben nog werk, maar dat kan op een later moment.

Dennis











RE: Project Innocenti Bertone 16V

Nog updates Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Nee, helaas, druk bezig met mijn Mini weer rijdend te krijgen wat nu prioriteit heeft. Het is al met al nog maar de vraag of deze Inno ooit nog afkomt, maar we zullen zien.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ruim twee jaar verder nadat ik voor het laatst iets aan de Inno heb gedaan. Ik heb nog wel een andere set deuren en een nieuw rechter voorscherm gekocht, maar voor de rest staat de auto maar een beetje te staan.

Pluspunt is wel dat mijn andere project weer rijdt en weer zicht op een voortzetting van dit project komt. Misschien komende winter...misschien. Blijf het een leuk ding vinden.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ik heb de Suzuki Clubman verkocht en heb dit project beetje bij beetje weer opgepakt. Ik heb in de tussentijd een 4wd op basis van een Subaru Justy over kunnen nemen. Het doel is nu dus de Innocenti 4wd drive te maken. Omdat het zoveel mogelijk een budget project moet blijven heb ik er voor gekozen om a ala GTM een voorste subframe in de achterkant te monteren. Voordeel daarvan is ook nog eens dat de rubber vering behouden kan blijven. Voor meer info verwijs ik naar mijn topic op het 16v forum: http://www.16vminiclub.com/forums/showt ... hp?t=31229

Dennis
Door het gedoe met Photobucket ligt dit topic nogal overhoop en start waarschijnlijk een nieuwe.

default

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Goed dat je even een korte update geeft met die link naar het andere forum, deze kende ik namelijk nog niet, bedankt!
Jij gaat dus echt voor het volledig wijzigen van je INNO, andere motor + 4WD...geen sinecure...soms inspiratie opgedaan van project "binky" op youtube ? :P
Mijn INNO detomaso blijft nog rustig wachten op zijn beurt, ben nog steeds bezig met een mini estate full restoratie...
Na het zien van diverse projecten hier op t forum krijg ik weer inspiratie...nieuwe voornemen voor 2018: de estate weer de weg op!!
Peter

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Ook op het 16v forum zijn er niet veel 4wd projecten en als ze er al zijn zijn deze vaak op basis van een Honda. De projecten op basis van een Justy gebruiken een ingekorte versie van de bodemplaat waar de body van een Mini dan overheen gezet wordt. Op zich werkt dat goed, maar het is dan in mijn ogen geen Mini meer.

Het project wat ik heb overgenomen was al aardig op weg. Voorste subframe is min of meer klaar en het achterste is in een vergevorderd stadium. Natuurlijk moet er nog veel uitgedacht en gefabriceerd worden, maar ik denk dat dat te overzien is. Ik heb natuurlijk al ervaring met een eerder project.

Komende maand hoop ik de vloer uit de Inno te slijpen en te zien of wat ik bedacht heb ook werkt. De Inno is wat mij betreft ook de ideale donor. Niet te slecht, maar ook niet te mooi om de slijptol in te zetten. Komt nog bij dat de auto ratlook krijgt, dat houdt de kosten ook binnen de perken.

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

zet 'em op Dennis (of meer van toepassing: zet 'em erin!)

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Het project heeft wat vorderingen, te zien via onderstaande link:

http://www.16vminiclub.com/forums/showt ... post382696

Dennis

RE: Project Innocenti Bertone 16V

De Inno staat op zijn wielen, kleine mijlpaal. Nu het blok er in om de aandrijflijn uit te lijnen. Foto's in de link in de post hierboven en hieronder.

Dennis




RE: Project Innocenti Bertone 16V

gaat de goede kant op !!
d:)b

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Project Innocenti Bertone 16V

Lekker bezig !!!

Goed te zien dat je nogsteeds vooruit gaat met die project..

Jaapio