Restauratie Mini 1000 E 1986

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Even voorstellen,
Ik ben Kevin, 15 jaar en sinds november in het bezit van een Mini. Mijn stiefvader heeft een grote collectie oldtimers (vooral militair) en heeft veel ervaring met het restaureren van auto's(komt altijd van pas). Ik werk (bijna) elke zaterdag in zijn werkplaats.

De Mini gekocht voor een prijs van €250. Een erg goede deal als je het mij vraagt ;)




Het lijkt erger dan het is, er ligt een jaar stof op :P
De Mini heeft volgens de verkoper bij de vorige eigenaar een tijd buiten gestaan om hem een keer op te knappen. De roest zit dus overal :( . Het scheelt wel dat het interieur grotendeels al is gedemonteerd.

Verdere problemen (tot nu toe ontdekt):
[list:2mx0xr3y]
[*:2mx0xr3y]Gat bij passagierszijde (Flintstones)[/*:m:2mx0xr3y]
[*:2mx0xr3y]Koppeling vast[/*:m:2mx0xr3y]
[*:2mx0xr3y]Aantal onderdelen missend (vandaar de redelijk lage prijs)[/*:m:2mx0xr3y]
[*:2mx0xr3y]Slechte banden en velgen[/*:m:2mx0xr3y][/list:u:2mx0xr3y]

Valt nog mee toch...

Gelukkig werkt het motortje wel!

Ik ben natuurlijk al een tijdje bezig met de Mini en na een hoop gesleutel, gezucht, afgebroken bouten en koffie is de motor uit de Mini. Ik heb gekozen om de motor met subframe eronderuit te halen. Het valt nog niet tegen hoe snel het opschiet!



Het schakelmechanisme zit er nog aan omdat ik dat wat minder fijne pinnetje niet uit de schakelstang krijg, zit waarschijnlijk vastgeroest :?

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Eyy,
Genoeg werk nog te doen maar wel leuk !!
Dat palletje loopt taps en het klopt kan erg vast zitten ook last van gehad bij mijn mini maar de aanhouder wint altijd dus komt goed.
Wat zijn je plannen met de mini??

Ik ga hem volgen.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Als je vragen hebt of onderdelen nodig hebt hoor ik het wel.
Ik kom vaker in nuenen me zus woont daar dus dan kan ik het mee nemen voor je.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Plannen voor nu: roestvrij maken en zorgen dat ie technisch in orde is :P . Wil wel een ander interieur (persoonlijk vind ik dat Ritz interieur niet zo mooi) en een leuk kleurtje, ben er alleen nog niet uit welke. Verder waarschijnlijk stage 1 kitje erop en setje verstralers.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Super om zo een project te doen op die jonge leeftijd
Ga je topic volgen en zie er vast en zeker weer een mooie mini gered worden :D
Vraag maar als je met dingen zit Er zijn hier veel hulpzame mini liefhebbers

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Filmpje van de motor:
[youtube:2kf83avl]npPH_-Lt8mo[/youtube:2kf83avl]
Gestart met accu direct op de startmotor, een jerrycan met benzine via een slangetje direct in de carburateur en een buis met tape aan de uitlaat voor de uitlaatgassen (ooit moet je creatief zijn eh ;) )

Leuk geluidje zit er in de uitlaat vind ik zelf! (dubbele uitlaat in het midden, geen idee welk merk)

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

welke motor zit er in ?
dan kan ik is kijken voor je wat voor onderdelen ik hier voor nog heb liggen d:)b

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Tis een 1000tje, motor nr. 99HA53P, alles standaard

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Oke oke,

Ik heb nog wel wat mooie dingen liggen daar voor.
Om het een stuk sneller te maken d:)b

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

munuuuhh freak, je hebt pm

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986



De aanhouder wint d:)b

En toen begon het. De motor uit het subframe halen.

Het grote motor verwijder verhaal.

Na alle boutjes waarmee de motor aan het subframe vast zit losgedraaid te hebben, bedacht ik me hoe ik het beste de motor eruit kon halen. Er is wel een motortakel maar deze is erg groot en lomp. Dus probeerde ik samen met stiefvader de motor er met spierkracht uit te tillen ("Het is een Mini, hoeveel kan dat nou wegen?" aldus mijn stiefvader). Dat viel toch best tegen. Na een hoop geworstel het toch maar opgegeven, we kwamen handen tekort om de aandrijfassen te verwijderen.

Dan maar de motortakel erbij.

Door het geworstel was de motor een stukje naar links verschoven. Terwijl ik probeerde de motor eruit te takelen bleef de linker aandrijfas vastzitten (de rechter had ik ondertussen al los). Breekijzer erbij en maar wrikken dan. Maar na tevergeefs proberen de motor op te schuiven, brak het breekijzer. Gelijk maar ff mijn laskunsten geoefend.



Uiteindelijk is het toch gelukt om de motor eruit te takelen.



.... ooit moet je creatief zijn :P ...... (tip aan mezelf, volgende keer banden gebruiken van dezelfde lengte...)

De band waarmee de motor vastlhing, hing net vast achter het vliegwielhuis. Onder deze hoek kon ik de aandrijfas loshalen.



Alles veilig gesteld d:)b . Gelijk maar begonnen met de motor en subframe schoon te maken, alles zit onder de smeer en viezigheid en werken in een schone omgeving is belangrijk.

Tot de volgende update, Kevin

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Wat een geworstel :-) maar gelukkig gewonnen. Normaal haal je één van de fuseekogels los, dan kan je de aandrijfassen er redelijk makkelijk wippen.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Oeps, stapje overgeslagen uit de handleiding denk ik

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Haha klopt,

En dan takel je hem er zo uit wat ga je nu met de motor doen?
En de aanhouder wint haha d:)b

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Wat ik ga doen met de motor? Schoonmaken en dan een likje verf eroverheen, ziet er wat netter uit. Tijdens het demonteren van een aantal onderdelen zijn er pakkingen kapot gegaan dus die moeten vervangen worden. Er lekte olie uit het differtieelhuis dus waarschijnlijk keering vervangen. Dan beetje finetunen en dan gaat ie aan de kant tot al het plaatwerk klaar is en weer ingebouwd kan worden. (Kan dus nog ff duren ;))

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Het minder leuke werk, schoonmaken :|
Maar het resultaat, daar doe je het voor!




d:)b

Stoomcleaner, staalborstel en poetslap en dan maar schoonmaken. Ben nog niet helemaal klaar met het schoonmaken van het voorsubframe, en de motor moet ook nog.

Tussendoor moest de stoomcleaner opwarmen en dan kon ik wat dingen van de aandrijfassen demonteren. Alleen ik liep hierbij tegen een aantal problemen aan:
1. Weet iemand hoe je de binnenste joints (die dus aan de versnellingsbak zitten) loshaalt? De aandrijf as past zo niet door het gat van het subframe. Heb al geprobeerd die metalen band eraf te wippen met een schroevendraaier maar zonder succes. Het Haynes handboek gaf aan dat je ertegen aan moet meppen met een hamer, maar dat vertrouw ik niet helemaal...
2. De fusee kogels zitten muur en muurvast. Grootste hamer die er is gepakt maar nog steeds geen resultaat (misschien maar investeren in een kogelsplitter)
3. Enorme speling op de linker as, ligt gewoon los in de lager als het ware.
4. Omdat ik die binnenste joint niet loskreeg, heb ik geprobeerd de as uit het fuseehuis te halen. Zonder succes (is het wel mogelijk?)

Beetje een tegenvaller vandaag, had gehoopt wat meer te bereiken. Het schiet niet echt op als je alleen maar op zaterdag kan werken :|

Mvg Kevin

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ja, een mooie klus, voorsubframe schoonmaken. :P

1. die metalen band moet je het uiteinde iets opwippen en dan achter een haakje loswippen. Dan kan je de as met de rollen gewoon uit het huis schuiven (rollen even afdekken met schone doek)

2. zelfs met een kogelsplitter kunnen ze erg vast zitten. De moer van de fuseekogel losdraaien tot uiteinde van het schroefdraad. Dan met een flinke hamer een klap erop geven. Zorg ervoor dat de arm waar de kogel inzit wel ergens op draagt. Anders tegenhouden met een zware hamer. Lukt dit niet dan kan je de arm bij het conische gedeelte wat warmstoken.

3. Heb je de kroonmoer al losgehaald? dan is de voorspanning van de lagers af.

4. Als je de kroonmoer tot het einde van de schroefdraad losdraait kan je met een hamer de as met homokineet er kompleet uit tikken.

Succes !!

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Kroonmoer zit al los, maar krijg de as er niet uitgetikt. Kan t zijn dat de as vastgeroest zit aan het lager oid?

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

En de conische ring erachter ook al los ?
Hij zal niet vastgeroest zitten, maar door de kapotte lagers ingelopen op de as ?

Met een stuk hardhout op de kroonmoer en een zware hamer moet het lukken......

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Haha dankje, zal het zaterdag proberen. Deze week proefwerkweek :O dus dan kan ik zaterdag lekker de frustratie eruit slaan d:)b

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Eyy,

Hier kan je zien hoe het zit d:)b d:)b d:)b




groet stefan

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ik had het al gezien in mn Haynes, alleen werd ik niet veel wijzer van die plaatjes, toch bedankt voor het opzoeken stefan.

P.S. welk boek is dat?

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Problemen waar ik het de vorige keer over had zijn allemaal al opgelost d:)b (een hamer en wat WD40 doet wonderen)

Eerst de aandrijfas eruit getikt, ging nog best makkelijk. Omdat ik de fuseekogels niet los kreeg heb ik de draagarmen maar losgemaakt. Eerst met een geïmproviseerde veerboltrekker de trompet eruit gehaald. Daarna met een hamer de pennen van de draagarmen eruit getikt. Heb het hele zooitje mee naar de werkbank genomen.

De onderste fusee kwam best makkelijk los, zo lang je maar een hamer hebt die groot genoeg is :D
Er is in de werkplaats een kogelsplitter, maar deze is bedoeld voor vrachtwagens. Toch maar geprobeerd.

En met een geïmproviseerd plaatje erachter is het toch gelukt d:)b

Ik denk dat ik volgende week het subframe kan gaan stralen, ik weet nu tenminste hoe alles los moet dus moet de andere kant geen probleem worden :)

Nouja, je weet het nooit met dat Engels spul....

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Haha lekker bezig d:)b
Ik krijg vanmiddag weer me nieuwe telefoon binnen.
Dan app ik wel even over hoe of wat d:)b

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Slim, zo'n plaatje in de kogeltrekker.

Idd. dat Engelse spul :x :P

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Zoo... de ene kant van de ophanging staat in de verf, nu moet de andere nog gedaan worden en dan kan het subframe zelf aangepakt worden.

Wat foto's:








Beetje lopende band werk. Iets in de verf zetten en terwijl die droogt maak je alvast iets anders schoon. Zo schiet het lekker op :D

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Mooi, subframe is helemaal kaal dus kan gestraald worden :D. Bijna alle onderdelen zijn al schoon en in de verf. Heb al wel gemerkt dat ik veel moet vervangen, (fuseekogels, keeringen, rubbers, etc). Komt deels omdat ik ooit iets te lomp werk omdat het niet mee werkt |:( . Ben deze week jarig dus komt goed uit. Als het subframe klaar is maar eens kijken of we de motor een klein opknapbeurtje kunnen geven :)

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Subframe stralen geen succes, het weer wou niet echt meewerken. Dan maar met staalborstel op boormachine en hard werken om het schoon te krijgen. Maar het is wel gelukt



Mooie voor en na foto ;)
Alle onderdelen staan mooi in de verf en subframe ondertussen in de primer.

Ik heb ook al een start gemaakt met het schoonmaken van de motor, remmenreiniger erop en daarna afdoen met poetsdoek (of staalborstel voor hardnekkig vet). Lukt best goed alleen in de hoekjes blijft het een beetje zitten.



Zit er eigenlijk verf op de versnellingsbak? Of is dit gewoon kaal metaal?

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Vooruitgang :D :D

Subframe in de verf


Motor gestript, schoongemaakt


En in de verf gezet


Wat een likje verf allemaal wel niet kan doen d:)b
Ik heb gelijk maar wat onderdelen besteld zodat ik alles weer in elkaar kan zetten :D

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Netjes hoor!
Klein vraagje, hoe heb je het blok schoongemaakt? Vorige keer heb ik dat met meerdere bussen remmenreiniger gedaan maar misschien dat er een betere manier is...? ;)

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ik had op het forum gezocht en kwam de tip tegen om Dasty van de Wibra te gebruiken. Man dat spul werkt goed d:)b . Ze hebben daar ook van die tandenborstels voor schoonmaken zodat je goed bij elk hoekje kan komen.

Enja, gewoon blijven poetsen tot het schoon is :P

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Vandaag ook eens wat Dasty gehaald, van de week proberen, ben benieuwd! :)

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Motortje wordt weer compleet :D


Ik had nieuwe onderdelen besteld, alleen ik was ze vergeten mee te nemen |:( dus kon niet heel veel weer in elkaar zetten.

Ik heb vandaag ook een stage 1 kitje besteld \\:)/

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Wat voor verf heb je voort het subframe gebruikt? En gespoten of gewoon gekwast?
Ik heb namelijk de subframes in de 1K epoxy staan maar las dus laatst op internet dat 2K daar niet overheen kan.. Hoe heb jij het gedaan? Motor ziet er goed uit zeg!

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ik heb op het subframe eerst van die primer/roestoplosser gespoten en daarna Artico metaalbeschermingslak van de Aldi(is nu weer in de aanbieding) Er moet eigenlijk nog een laagje steenslag over. Ik zit wel met een budget en ik geef liever wat meer geld uit aan de lak van de auto :D

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ja snap ik! Ik zit zelf ook met het budget (ben ook nog maar 19) dus ik probeer ook vaak de goedkoopste oplossing te vinden. Zoals je op m'n foto ziet ben ik zelf ook nog lang niet klaar. ;) Maar de subframes (zeker achter) staan wel bekend als vrij roestgevoelig, dus ik dacht dat je daar misschien beter niet te veel kunt besparen. Weet iemand hier toevallig iets meer over?

Groetjes,

Jelle

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Laten verzinken/galvaniseren!!!!

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ik heb van mensen gehoord dat poedercoaten ook een goede optie is, wel duur

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ik heb mijn voorsubframe voor, ik meen, €75 laten verzinken.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Poeder coaten is mooi spul maar voor een subframe raad ik het af. Als er stukjes af breken en er vocht onder komt gaat het alleen maar erger roesten.

Verzinken is daar in tegen wel een goede oplossing.
sluisdeuren bij mijn werk verzinken we ook daar na een roestwerende / steenslag werende laag er over. En die gaan dan ongeveer 25 jaar mee.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

En toen kwam dit binnen :D




Het lijkt alleen wel dat er te weinig boutjes en moeren bij zitten om alles vast te zetten. Hoort dit en moet je die van je oude spruitstuk en carburateur gebruiken?

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Kleine update vandaag, heb niet heel veel kunnen doen laatste weken. (en ook geen foto's genomen |:( )
Motortje zit alweer bijna in elkaar, moet alleen nog een radiateurslang vervangen omdat de ventilator ertegen aan heeft gelopen. Wil eigenlijk ook het vliegwiel en koppeling controleren maar ik heb geen vliegwieltrekker, een kopen vind ik wat te duur voor één keer gebruiken.
De onderste draagarmen zitten weer op het subframe, hopelijk zit de rest er ook snel op zodat ik kan beginnen aan het achtersubframe.

Het goede nieuws is dat ik binnenkort ga verhuizen en dan een garage thuis heb, zodat ik ook doordeweeks aan de Mini kan werken. Schiet niet echt op als je steeds maar een zaterdag kan werken (of ik ben gewoon ongeduldig :P)

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Een vliegwieltrekker heb ik zelf gemaakt uit een plaat van 12 mm met drie gaten erin, een half uurtje werk. :P

Ideaal de garage thuis d:)b Dan schiet het lekker op.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Als die garage tenminste niet wordt ingenomen door de Daf 66YA van mijn stiefvader :P

Ben vandaag even in de werkplaats geweest en heb wat foto's gemaakt




Misschien moet ik ook eens opruimen :|

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Juist ja, vliegwiel eraf halen om de koppeling te controleren, geeft gelijk weer een hoop werk om toe te voegen aan het to-do lijstje.

Het vliegwiel eraf halen ging zonder moeite, niet eens een klap o.i.d. Maar toen het vliegwiel er eenmaal af was, zag ik dat de krukas was ingesleten (zie [u:ve4ss8nl]DIT[/u:ve4ss8nl] topic). Na nadere inspectie van het vliegwiel bleek ook de koppeling flinke groeven in de drukgroep getrokken te hebben.


|:(

Dit geeft weer wat minder motivatie om verder te werken. Ik hoop dat dit niet al te moeilijk op te lossen is. Gelukkig heb ik de tijd om erover na te denken want ik heb de komende zaterdagen geen tijd om aan de Mini werken :(

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Motor en subframe wachten op de benodigde onderdelen om die af te maken. Dan maar beginnen met het verdere stripwerk:

Voor

Na

Ben wel tegen een klein probleempje aangelopen: ik wil de kabelboom eruit halen, kan ik deze op dit punt scheiden?

Ik heb al geprobeerd om eraan te trekken maar geen beweging :?

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Dat is, als ik het goed heb, de kabelboom voor achter. Die zul je van achter naar voren moeten halen. De makkelijkste plek om te zien of je er beweging in krijgt is via het gat van de interieurverlichting. Daar ligt de kabelboom namelijk in de. De boom loopt via de A-stijl naar boven en via de C-stijl weer naar beneden.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Ik moet het voorste en achterste stuk van de kabelboom als een geheel eruit halen dus? Ik heb de hemel al een beetje aan de kant getrokken maar het enige wat ik voelde was een buis waar de kabel doorheen loopt. Maar de connectors passen daar toch nooit doorheen?

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Volgens mij is het deel in de kofferbak te scheiden van de rest. Het deel naar de kofferbak gaat in ieder geval door de A-stijl omhoog. door de goot naar achter en door de C-stijl weer omlaag.

Ergens in de kabelboom moet je de 2 delen kunnen scheiden, anders hadden ze hem al niet aan kunnen leggen.

RE: Restauratie Mini 1000 E 1986

Foto is de juiste plaats om de draad boom te scheiden.
Echter kan vast zitten .. Door corrosie.
Zijn stekkers die in elkaar schuiven.
Kleine schroevendraaier in de zwarte connector wurmen en beetje open buigen.
Connector zit vast aan hoofd boom.. Stekker zit aan achter boom.
Achter boom verwijderen via kofferbak.. (Stekker achterlicht is te groot voor gootje.. Dus enigste optie is boom via kofferbak eruit halen)
Achter boom eerst in a stijl proppen.. Dan opvissen bij je hemel.. Binnenverlichting losmaken.. Dan richting tank.. Dan via kofferbak erui..
Wel in etappes doen.. Je kan niet lomp trekken bij je tank vandaan.

Succes.