wielkast uitzagen voor een 13inch??

Vrijdag 7 maart 2003
Vrijdag 7 maart 2003

Beste mensen,

ik heb mijn oog laten vallenop 13 inch 7J superlites. Ik heb gehoord dat je je wielkast moet uitzagen.
Of is het ook te verhelpen met een Hi/Lo setje????

wat raden jullie mij aan???

greetz Roel 8)

Ik heb ze ook.
erg mooi ,maar je moet rekening houden dat je zeker een stuk moet wegslijpen aan de voorkant.
spatborden meestal te klein zijn
hi-lo kan wel helpen ,maar je moet zeker een boel aanpassingen doen voor alles perfect werkt

Vrijdag 7 maart 2003

....... maar waar moet wat weg gezaagd worden en moet je dan nog verstevigen omdat je iets wegzaagd???

kan me er namelijk niets bij voorstellen :?

greetz Roel 8)

Alleen bij je voorste wielen

de rand slijp je een stuk weg en aan de voorkant van de wielkast.
je hoeft niet te verstevigen,want het is gewoon plaat staal
alleen steken de superlites erg veel uit dus vrijwel iedere wheel arch is te klein

of je neemt net als ik een zeemax kit :D

Hier is wel al het e.e.a. over geschreven, zoek ook eens met de zoek-functie. Overigens haal je wel degelijk een stuk stevigheid uit het spatbord, omdat normaal de rand is omgevouwen. Als je het heel netjes doet maak je weer zo'n gevouwen rand. Maar waarschijnlijk zorgen de arches ook wel voor genoeg stevigheid, zodat het niet vaak zo gedaan wordt.

Vrijdag 7 maart 2003

...... ja als ik het geld had had ik het gedaan!!!!!!! maar dan heb ik nog een probleem want mijn mini is met de hand geschilderd door een kunstenares....... dus kan er niet zomaat verbreding setje opzetten en die in dezefde kleur spuiten.

heb nu gewoon een chrome verbredingsset is dit voldoende???


greetz Roel 8)

Roel schreef:
mijn mini is met de hand geschilderd door een kunstenares
8)



Ow, ben jij dat!!!

13x7 is wel heel breed voor standaard arches (die onder de chromen zitten, als het tenminste de chromen spatbordjes zijn die je vaak ziet). Met Rover Sport Pack wielen gaat het nog (mits je ook de arches aan de binnenkant wat ruimte geeft), maar die zijn 13x6 en hebben bovendien minder offset dan de meeste aftermarket-wielen.

Maar arches hoeven natuurlijk niet persee in de kleur van de auto. Er zijn ook veel die in zwart of een andere kleur worden gespoten.

Standaard arches passen nooit...
de ronding is te kein en veel te smal
kijk maar naar mijn auto die heeft nu een zeemax kit en daar steken ze zelfs nog iets uit

Ik heb het met mijn eigen ogen gezien, meerdere keren. De wielen moeten niet teveel naar buiten steken en de arch moet ook wat bijgesneden worden aan de binnenkant. En te smal gaat al zowiezo niet op. Met Sport Pack velgen steken de wielen niet te ver uit als er gewone Special arches gemonteerd zijn. Het probleem ontstaat hooguit bij sturen, en daarvoor zijn dus de eerder genoemde modificaties.

Hoe dan ook, hier niet relevant, want 13x7 is met zekerheid wel te breed.

[Edit: typo]

bekijk anders mn avatar maar wat beter.....



dan zie je wel hoever ze uitsteken

Wel heel erg mooi vind ik.
:)

Volgens mij kletsen we een beetje langs elkaar heen. Ik bedoelde dat Special arches met Sport Pack wielen en sommige andere smalle 13"-ers nog wel gaat, maar met 13x7 niet gaat lukken.

idd, 13x7 steken te ver buiten de special arches uit, 13x6 kan net! (bij rover sportspack) Maar in het apk boek staat dat ze 30 mm uit mogen steken, maar iedere apk-keurmeester beoordeeld dat weer anders. Vanaf waar meet je dat! Maar je kunt bij het keuren ff smallere velgen eraan steken.

Ik heb mij oog laten vallen op 13x7 chroom! Maar dat duurt nog wel ff...

Bij 13 inch moet je de special arches wel aanpassen, zodat de band ruimte krijgt.

Korte vraag,..

zijn er ook tekeningen van??
Of moet je "gewoon" de slijptol er in zetten en beetje bij beetje voorzichtig wat weg slijpen,...

Groetjes,..

Heey thnx frans,...

ik heb het gezlezen,. uit geprint,... en
zodra de schermen er weer op zitten gaan we aan de gang,... ;-)

Afgelopen weekend heb ik mijn wielkasten uitgeslepen, ik had 12" minilites en nu 13" 175 honingraatjes. Ik heb ongeveer een strook van 2 cm vanaf het knipperlicht tot onder de bumper weggeslepen. Vervolgens de standaard arches er weerop, daaroverheen de chrome arches, de banden komen nu nog ongeveer 1 tot 1,5 cm uit de wielkasten.

Ziet er zekers goed uit!!

Heeeyyyy

Heb je daar ook een foto van???

Ben erg benieuwd!!

Groetjes Vince

Donderdag 8 juli 2004

Hoi hoi,

Ik zit dit zoeens te lezen.

maar waarom moet je aan je wielkas slijpen dan?

de diameter van je wiel blijf tog het zelfde

als een 12" ???

De diameter wel ja, maar de breedte gaat van 5 naar 7 inch, en dat is een heel verschil.

Nog even een vraagje over die plaatjes over de eerder genoemde website, hoef je ze alleen maar aan de voorkant groter te maken :? .

voorkant als voorkant van de voor-wielkast. of voorkant als voorkant van de auto?

Voorkant als voorkant van de wielkasten.

Vanaf het zijknipperlicht boven de wielkast idd ongeveer een rand van 2 cm wegslijpen tot de voorbumper.

Het gaat dan ook niet om de diameter van het wiel, maar om de breedte. Rechtdoorrijdend zul je er ook niet veel last van hebben, maar zodra je scherp stuurt, dan komen de problemen.

Het is bij mijn nieuwe mini ook gedaan. Als ik straks achter mijn eigen computer zit, zal ik er wel even een foto van posten, heb ze nu namelijk niet bij de hand. (Overigens staat er een foto waarop je het misschien kunt zien in mijn topic "Mini Project" en op mijn site members.home.nl/m.huigen, maar dan ben je wel ff aan het zoeken denk ik)

Nou al ik dit zo eens lees,.. is het makkelijker dan ik verwacht had.
Ik was altijd een beetje huiverig,..
Maar het overwegen waard dus.....
Helaas is de mini NOG niet terug van de zandstraler. dus het plaatwerk kan er NOG niet tegen aan.
Maar zodra de gelegenheid zig voordoet ga ik het zekers doen!!!

Al vast bedankt. en als iemand nog tips, tops en flops heeft!!!

Nou ik ben er dus achtergekomen dat je ook de achterkant van de voorwielkasten moet verruimen.

Helaas ben ik daar dus telaat achtergekomen |:( , want de auto staat alweer helemaal in de lak. Hopen dat ik het geheel niet te erg ga beschadigen :x

Frans

Maandag 12 juli 2004

Ik snap het niet helemaal,

hoe bedoelen jullie bij het knipperlicht tot aan de bumber wehslijpen?

Moet ik nu in mijn plaatwerk slijpen dan?

heeft er iemand een foto of een tekenning ofzo?


Greetz dennis

Dnns schreef:

heeft er iemand een foto of een tekenning ofzo?




Zie de link eerder in dit topic.

Frans

Wel een oude koe die ik hier "uit de sloot haal" . Maar heeft toevallig iemand nog die file op zijn computer staan waar je kan zien wat je moet weghalen voor 13". Ik heb echt overal zitten zoeken in de search, maar nergens kan ik foto's vinden.

bvd Lennert.

ps. Mijn mini is ook al gespoten, en ik wil nu ook naar 13" 7J switchen(deze):
icm met sportspack verbreders. Is dit nog netjes te doen , met het oog op beschadegingen, of zeggen jullie "dat is best te doen". Het gaat mij er nu puur om dat die 12" velgen zo iel staan bij die verbreders

Hoi,

De werwijze kan als volgt zijn:

Je Monteerd de wielen, zet de auto weer op zijn wieltjes( krik eronderuit.)

Vervolgens rij je een paar keer op en neer( zakt ie weer lekker in z'n bollen)

Nu even draaien aan je stuur en schatten wat eraf moet.... van bovenzijde 0 mm naar 90gr verder ca 3 cm is meestal voldoende.....

Bumpertje moet eraf voor het gemak, ook de standaart verbreders natuurlijk.

De standaart verbreders zijn wel te gebruiken om af te tekenen....

Nu komt niet de slijptol... maar de decoupeerzaag( met ijzerzaagje natuurlijk.

Tape eerst even boven de lijn aanbrengen zodat de voet van de decoupeerzaag geen lakschade teweegbrengt.

Na zagen even de vijl erlangst.

Vervolgens het plaatwert weer voorzien van een "verzetje"(opstaand randje) met de combinatietang.

Randje even opnieuw schilderen, arches monteren, klaar is klara

Standaart verbreders kan trouwens wel, wieltjes steken er dan ca 3,5-4 cm uit( voor apk een probleem maar staat wel bruut!)

Doei,
Lex

Zondag 17 juli 2005

kijk onder aan deze pagina maar eens

Super bedankt Daan, ik wou net een foto plaatsten met een deel gearceerd wat ik dacht dat ik weg zou moeten halen. Komt idd mooi overeen.

btw, als ik het goed doe kan ik toch gewoon mooi mn verbreders over dat aangepaste deel laten vallen?

hallo,

heeft niemand nog een foto of tekening van wat er precies zou weg moeten gesneden worden? ik heb me 13 inch 7j ultralites gekocht maar hoorde dat er wat weggesneden moet vanvoor. Kan iemand mij helpen? :) (de link die hier al eerder werd gezet werkt niet meer)

grtz

Vrijdag 11 augustus 2006

Vorige pagina staat een link (van Daan) en die werkt toch echt hoor...

Hoi mini mensen,

ik loop nu tegen hetzelfde probleem aan en de 2 genoemde links in het forum doen het ook niet meer.
Iemand dit nog op tekening of dergelijke?

THX leon

THX Theo
dit is een heel duidelijk artikel :D

franske schreef:
http://www.minispares.com/ms/WHEELS___TYRES___Bigger_Wheel_Fitment_Cons…

hier staat het een en ander geschreven en is het ook een beetje toegelicht met wat illustraties.

[size=84:4zrtzxx5]volgens mij staat deze link al ergens vermeld hier op het forum[/size:4zrtzxx5]

Frans



Hoi,

Helaas loopt de link niet door..?
Heb er ook oren naar en ben nieuwsgierig! Van mijn dagelijkse kadett C houdt ik binnenkort namelijk een set 13" 7J ET14 Smoor roadster velgen over. Iemand daar ervaring mee onder een mini?


(deze wielen, echter gaat deze kadett terug naar de originele staat, vandaar de wielen over)


(hier heb ik ze ook onder gehad)

Groeten,

Mark :D

Smoor velgen voor onder de Mini zijn er wel.
Vind ze personlijk jammer genoeg beetje druk (lees: weinig ruimte tussen de spaken)

Let wel, de steek van Opel (en meer duitsers) is 100mm, bij de Mini (en meer engelse) is dit 101,6mm (4") ;)
Maar misschien heb ik er wel oren na, geef eens een richtprijsje

Inderdaad, je hebt volkomen gelijk. Ik zou in dat geval met adapters moeten werken onder de mini.

Het zit zo dat ik over enkele weken een mini aanschaf. Deze is van een goede bekende van mij die deze auto heeft bestuurd als overbriggingsperiode. Mijn goede bekende en ikzelf zitten eigenlijk in de Kadett C wereld. Ikzelf heb 2 coupe's, een city en een Caravan.
Nu is het zo dat ik zijn mini overneem zodra hij zijn Kadett C limo klaar heeft. (laatste loodjes)

Echter, zoals bij velen (denk ik) is en blijft de mini een prachtige auto en ben ik aan het overwegen deze 1100 uitvoering met 1000 motor erin om te bouwen naar een 1300 en dan ook de volledige koets blank te maken en plaatwerkdelen in te lassen.

Echter zit ik er zelf aan te denken de betreffende smoor velgen onder mijn mini te monteren.
Let wel; deze smoor zijn niet meer origineel.
- hart heeft een nieuwe kleur(effectlak)
- randen uitgedraait en gepolijst
- kunstof boutjes uitgeboord en vervangen voor echte RVS gepolijste inbusboutjes
- naafkapjes vervangen voor anderen.

Wanneer de velgen worden verkocht dan bij voorkeur zonder banden voor het bedrag van 550,-

Met vriendelijke groet,

Mark :D

Heren, Techniek is niet om dingen aan te bieden. Daar hebben we de markt of pm voor.

Demelza schreef:
Heren, Techniek is niet om dingen aan te bieden. Daar hebben we de markt of pm voor.



Sorry, je hebt gelijk!!
Was eigenlijk ook niet zo bedoelt. Er werd naar gevraagd. Sorry voor mijn misplaatste reactie

Groeten,

Mark :D

Wie kan mij hier een duidelijke tekening
van laten zien?

Heb nog het geluk dat mn mini nog niet gespoten is :P

Alvast bedankt :)\\_

Gr Frank

Donderdag 22 oktober 2009

Eventueel foto's van zo'n klus?
wij lopen ook tegen het probleem op van te krappe ruimte bij over
gaan van 145/70 12 naar 165/60 12.
Ook hier moet (eventueel) gezaagd worden omdat bij (scherp) insturen de
band toch aanloopt.
Is er iemand in de buurt van Baarn die daar (meer) ervaring mee heeft?
Misschien wel wil doen? Wat is eventueel een goed adresje? Ik weet niet of ik het zelf kan (durf).
ZIjn er eventueel andere opties muv andere maat banden
Graag reactie
KJK

Als je tot vanavond geduld hebt dan maak ik er een foto van :) Ik heb nu de spatverbreders eraf liggen. Het is niet zoveel dat eraf moet hoor.

Vrijdag 23 oktober 2009

je hebt pm
kjk

koert schreef:
je hebt pm
kjk



Niks gehad..

Zaterdag 24 oktober 2009

koert schreef:
wij lopen ook tegen het probleem op van te krappe ruimte bij over
gaan van 145/70 12 naar 165/60 12.



Bij het vervangen van de 145/70/12 band naar een 165/60/12 band op de bestaande velg(hetzij lichtmetaal danwel metaal) zou je normaliter de wielkast niet uit hoeven te zagen.
MOcht je een ander soort velg gemonteerd hebben waardoor het wiel verder naar buiten komt, dan weer wel.

Hier wat foto's van hoe het bij mijn Mini gedaan is. Helaas niet zo netjes, maar geeft wel een impressie van hoeveel je eraf moet halen. Je ziet het gelukkig niet zitten, maar netjes is anders..


Groot-formaat


Groot-formaat

Ik merk wel dat de band nog aanloopt als ik achteruit rij en het stuur op maximaal draai tegen de klok in (met de klok mee weet ik niet zeker). Maar dat doe ik toch bijna nooit.

Dit zijn 165/60 R12 bandjes van het merk Falken.

Vrijdag 30 oktober 2009

Hoi,
Het uitzagen heb ik nu wel door denk ik.
Maar .....hoe maak je nu de (standaard) verbreders weer pas ?
Ze gaan toch over de rand die je hebt weggezaagd!
Hoe gaan we dat weer goed maken?
Iemand een foto van zo'n aangepast verbreder?
KJK

Zaterdag 31 oktober 2009

Ja, dat weet ik maar ze hebben dan toch geen steun meer aan de onderkant!
Nu vallen / schuiven ze over de rand van de wielkast.
Na zagen is deze weg.
En dan.........
KJK

Je moet ingelogd zijn om te reageren.