speling wiel

hoi
ik heb mijn mini binnen gedaan in een rover-garage voor de laatste dingen in orde te brengen. nu blijkt dat er aan mijn voorste "cardan" (denk dat da zo heet) de lager er op in is gesleten doordat op de lager speling stond. voor het stuk van de kardan alleen konden ze mij bestellen voor 300euro, is dit veel of niet? wie kan mij helpen?
merci

Dat lijkt mij wat aan de prijzige kant, maar goedkoop zijn die onderdelen zeker niet.

Het heet de buitenste homokineet. natuurlijk moet je ook het lager vervangen, dat kost alleen al zo'n 50 euro.

Check anders eens een minicentre wat het moet kosten. Neem meteen een nieuwe homokineethoes mee, die zijn ook nog eens zo'n 20 euro.

Wouter

Woensdag 5 maart 2003

bestellen voor 300€ of inclusief het repareren.

Als de speling niet abnormaal groot is kun je eventueel de naaf moer nog proberen aan te draaien.

bestellen voor 300€ of inclusief het repareren.



ik hoop incl repareren. het kost nogal wat tijd en arbeid is duur. 300 euro is dan wel te begrijpen...

Als de speling niet abnormaal groot is kun je eventueel de naaf moer nog proberen aan te draaien.



Dat is echt een tijdelijke oplossing, binnen de kortste keren zal hij dan weer rot zijn. Om door de APK te komen natuurlijk wel een oplossing...

Wouter

Donderdag 6 maart 2003

inderdaad wouter tijdelijk voor de apk ofwel om het effe uit te houden om die 300€ neer te leggen ;) toch blijft het veel geld.

dit was voor het stuk alleen zonder de monteerkoste.

dit was voor het stuk alleen zonder de monteerkoste.



Het kan zijn dat ze het hele fuseestuk hebben willen bestellen, dat is niet nodig. Een nieuw lager (+lagerschalen) en homokineet is volgens mij goedkoper. Check anders je automaterialenzaak.

Wouter

kan ik dan niet beter een ander onderstuk bijkopen van een andere mini. weet ergens een onderstel staan voor 75euro.

kan ik dan niet beter een ander onderstuk bijkopen van een andere mini. weet ergens een onderstel staan voor 75euro.



met het gevaar dat die rotte fusees-lagers-homokineten heeft? Ik zou dit soort slijtage onderdelen niet snel gebruikt kopen.

Breng je auto naar een Minicentre en laat het daar repareren. Klik Hier voor minivriendelijke garages.

Wouter

Vrijdag 7 maart 2003

Terwijl ik deze topic volg wordt mij het spoor of probleem bijster?

Waar zit de speling nu, in het lager van de voorste wiel naaf? in de fusee kogels? of in de homokinetische koppeling zelf.?

Ik heb nog nooit gehoord van rotte fusee lagers, wel van fusee kogels.
De homokineet heeft ook kogels maar dit zijn geen fuseekogels. Als de homokinetische koppeling de kogels zelf dus niet meer deugen zijn ook deze te vervangen.

En hier wringt de schoen als de homokinetische koppeling versleten is komt dit meestal door een negatief camber. (uitlijning) Door de mini te verlagen en niet opnieuw te laten uit lijnen van de stuur inrichting. Ofwel door een kapotte teflon kap van de bovenste wiel draag arm, hierdoor zakt de mini en de draag arm zakt mee tot het uiterste, en alles wat moet draaien dat knelt en wringt met hevige slijtage tot het gevolg.

het probleem was dat er speling op mijn linker voorwiel stond? ze hebbe toen de remme er eens vanaf gehaalt en gekeken. nu bleek dat er speling zat op de lagers waar de homokineet in zit. doordat er door is gerede zonder ze te vervangen, is de lager beginne in te slijten in de homokieneet. als men nu een nieuwe lager plaatst zal deze nemeer 100% op de homokieneet passen met gevolg dat je nog altijd een beetje speling hebt. daarmee moest ik best een nieuwe homokieneet plaatsen

Ik heb nog nooit gehoord van rotte fusee lagers, wel van fusee kogels.
De homokineet heeft ook kogels maar dit zijn geen fuseekogels. Als de homokinetische koppeling de kogels zelf dus niet meer deugen zijn ook deze te vervangen.



Ik bedoelde dat je het geheel beter niet kon vervangen door gebruikt-spul. Ofwel de fusees, ofwel de lagers, ofwel de homokineten zouden rot kunnen zijn.

Wouter (die nog steeds adviseert om wat rond te bellen)

Vrijdag 7 maart 2003

Klopt Wouter volledig mee ééns voor dergelijk iets moet je niet tweedehands leuren, maar hierdoor was mij het fenomeen of probleem onduidellijk geworden.

Als ik dan nu zie aan de repley van stijn wat de speling veroorzaakt wordt het mij veel duidelijker.

Dan zal het binnen werk waar de steekas in komt ook aan gort zijn.

Een beetje speling mag en je kunt dit verminderen door vet erin te spuiten of de naafmoer strakker aan te draaien. Echter kreeg ik te horen dat het ook mogelijk om met een plaatje de fuseekogel strakker vast te slaan. Dit zou ook mogelijk zijn bij de stuurkogel. Heeft iemand hier ervaring mee, want dan kan ik die speling uit mijn lieve red hot mini uit 88 slaan!

Echter kreeg ik te horen dat het ook mogelijk om met een plaatje de fuseekogel strakker vast te slaan.



Ik mag me dan ook weleens schuldig maken aan klok en klepelverhaal, maar dit is onzin :)

Een fuseekogel is te stellen door er vulplaatjes tussenuit te halen. dwz:

*kogels splitten
*Borgplaat loshalen
*Moer loshalen (1 1/2"-dop uit mijn hoofd)
*vulplaat verwijderen
*op moment aandraaien
*testen (monteren)
*eventueel behandeling herhalen

Het inspuiten van vet is echter een tijdelijke oplossing. Het zou de slijtage bij regelmatig doorsmeren moeten voorkomen/vertragen.

Een stuurkogel (buitenste) is niet te stellen, tenminste, ik moet de eerste nog tegenkomen. Gewoon vervangen dus. De binnenste (in het stuurhuis) wordt ook lastiger, als die versleten is, zou het betekenen dat je het stuurhuis moet vervangen.

Wouter

Het cardan is toch ingelopen??
Is dit voor Links of Rechts??
Dan kost inderdaad een orginele drive shaft E270,= ex btw.
Ik heb er nog wel een paar , die zijn goed.
Mail maar effe dan kan je ze komen halen ik woon in Vlijmen. 8) Grtjs , Jeroen2

Jeroen2 schreef: Het cardan is toch ingelopen??



Een cardanas is een aandrijfas die tussen versnellingsbak en differetieel zit.

Stijn, Wouter had het geloof ik al goed verwoord; de asstomp op je buitenste homokinetische koppeling is ingesleten door het invreten van je wiellagers.
Het probleem is op te lossen zoals al eerder is aangegeven, nl. door wiellagers en buitenste homokinetische koppeling te vervangen.

Ik bedoelde voor niets halen!!! 8) Grtjs , Jeroen2

Een cardanas is een aandrijfas die tussen versnellingsbak en differetieel zit.



nope... Daar zit de final drive ofwel de eindoverbrenging. Deze wordt vaak verward met het differentieel.

Het diff doet niets anders dan te zorgen dat beide wielen onafhankelijk van elkaar draaien. In een bocht draait het buitenste wiel sneller dan het binnenste wiel.

Een cardan as is een as waar een knik in kan komen en toch de draaiende beweging doorgeeft. De knik is de homokineet.

Een vooras van een Mini heeft er twee, de binnenste (tegen het diff aan) en de buitenste (tegen het fuseestuk aan)

Wouter

Hmmm... Ik weet het niet zeker, maar ik heb toch altijd de opvatting van Maarten gedeeld. Volgens die betekenis heeft een Mini helemaal geen cardanas; de verbinding tussen eindoverbrenging en diff is een tandwieloverbrenging, waar geen cardanas aan te pas komt. Een achterwielaandrijver heeft een cardanas nodig om het motorvermogen naar de achteras c.q. het differentieel te brengen (of, in enkele gevallen, van de motor naar de versnellingsbak - bij Alfa, bijvoorbeeld, hebben ze wel eens bedacht dat het wel slim was om de versnellingsbak achterin bij de achterwielen te plaatsen |:(). Bij zowel voor- als achterwielaandrijver gaan de krachten vanaf het differentieel via de aandrijfassen naar de wielen.

Zou kunnen dat ik me vergis en dat cardanas inderdaad een algemene benaming is voor een as met een kruiskoppeling erin, maar dat zou dan een eyeopener voor mij zijn.

Donderdag 8 mei 2003

Een stuurkogel (buitenste) is niet te stellen, tenminste, ik moet de eerste nog tegenkomen. Gewoon vervangen dus. De binnenste (in het stuurhuis) wordt ook lastiger, als die versleten is, zou het betekenen dat je het stuurhuis moet vervangen.

Wouter



Klopt niet helemaal Wouter...had op Minty een stuurhuis zitten waarvan de binnenste kogel afstelbaar was. Hiervoor is het wel noodzakelijk om je stuurhuis te demonteren of elastieken gereedschap en vingers te hebben omdat je er bijna niet bij kan.
Heb dus, toen er weer speling optrad, gewoon een andere opgezet die ik op voorraad had liggen ;-)

Quote : mech. H.S.v.S boek ; enkelzijdig gelagerde assen die verbonden zijn door middel van een flexibele koppeling.
Dit kan een homokineet zijn , b.v. rubber.
Een vertande ring met tandwiel.
Een visco (nagenoeg altijd recht).
Kruiskoppeling (mini).
Enz.
Kortom zo'n beetje alle assen die niet recht tov elkaar staan of niet recht kunnen staan!!
8) Grtjs Jeroen2

Jeroen2: En dat is dus de betekenis van "cardanas"? Weer wat geleerd.

Jeroen2: En dat is dus de betekenis van "cardanas"? Weer wat geleerd.



En zo had ik daar dan wel gelijk in :)

Over dat stuurhuis dus weer niet, zou je daar wat meer info over kunnen geven? Hoe gaat dat afstellen?

Wouter

Wat niet wegneemt dat het in verband met voertuigtechniek meestal gebruikt wordt als omschrijving van de as van versnellingsbak naar differentieel, en de assen van differentieel naar wielen meestal aandrijfassen worden genoemd. We kunnen ook de stuurstang wel cardanas gaan noemen (OK, niet bij een Mini), maar daar wordt het ook niet duidelijker op.

Ja, ik heb graag gelijk :P

We kunnen ook de stuurstang wel cardanas gaan noemen. OK, niet bij een Mini)



Uhh..nee, dat kan dus weer niet, want die is niet enkelzijdig gelagerd :)

even mijn project-topic pluggen:
link

Wouter (die ook graag gelijk heeft:P)

Speel maar weer in op de details om gelijk te krijgen :) Maar wat houdt "enkelzijdig gelagerd" dan in (met het risico om zwaar off-topic te gaan)?

Ok, nu ga ik een gewaagde uitspraak doen (ik weet het niet zeker):

dat betekent dat de as ronddraait.

Wouter

Neem b.v. een cardanas (aandrijfas , steekas , enz ) van een vrachtwagen met achterwielaandrijving.
Vanaf de versnellingsbak (1 lager of 2 vlak bij elkaar) steekt een as uit , dan volgt een cardan , weer een stuk as , 1 kantellager , cardan , weer een stuk as tot het diff. (1 lager).
Dit is gedaan omdat een vrachtwagen leeg bol staat en vol hol staat.
Door de middenas op maar 1 lager te zetten kan deze "vrij" bewegen.
Bij voorwiel aandrijving is dit net zo , de hele aandrijving vanaf je diff. tot wiel is een cardanas omdat er 1 tussen zit.
In je wiel (wielas/aandrijfas) zitten 2 lagers aan 1 kant en aan de andere kant een cardan/homokineet/enz.
Het 2de stuk as (steekas/diff. as/enz) heeft ook maar aan 1 kant lagers en aan de andere kant enn cardan.
:D Grtjs , Jeroen.
P.S. Bij een niet ronddraaiende as heet het allemaal nog anders , maar inderdaad of topic!!

Dinsdag 13 mei 2003

Wouter schreef:
Over dat stuurhuis dus weer niet, zou je daar wat meer info over kunnen geven? Hoe gaat dat afstellen?
Wouter



t'Is al weer ff geleden maar ik meen me te herinneren dat de hoekjes van een borgplaatje wegemept moesten worden waardoor een soort moer vrijkwam die net als bij een stuuras losgemaakt en weer vastgedraaid moest worden als je het kogelgewrcht(waar het asje in zit) t.o.v. de tandheugel verdraaid had...

Wat wil je precies doen met je stuurinrichting , afstellen of slopen nazien vetten monteren en dan afstellen??? 8) Grtjs maar weer , Jeroen2

Dinsdag 13 mei 2003

jeroen2 schreef:
Wat wil je precies doen met je stuurinrichting , afstellen of slopen nazien vetten monteren en dan afstellen??? 8) Grtjs maar weer , Jeroen2




Ik kan deze opmerking niet plaatsen...... waar heb jij het over en op welk bericht reply je nu???
Is misschien wel makkelijk om dat meer te doen.......

Het is inderdaad wel verstandig om:

[list:1ul4qscp]
[*:1ul4qscp]een stukje te quoten:
[code:1ul4qscp]
[quote]Wat die ander zei en waar jij op reageert[/quote]
[/code:1ul4qscp][/*:m:1ul4qscp]
[*:1ul4qscp]te verwijzen naar een persoon met zijn naam en dubbele punt er achter, of @ ervoor.[/*:m:1ul4qscp][/list:u:1ul4qscp]

Met name als je reageert op een reactie die niet direct boven de jouwe staat.

en quoten is heel makkelijk

* gewoon het stukje tekst kopieren uit het originele bericht

* dit stuk selecteren

* op de quote button klikken

Wouter (waar gaat dit topic heen???)

Is wel duidelijk zo, denk ik. Nu blijft de vraag, tegen wie heeft Jeroen het? :)

Ok ok , ik bedoelde het laatste wat Rene vroeg en wouter schreef!!
Maar eh , geen stuurinrichting afstellen dan of zo , Rene!
8) Jeroen2

Zo de handel maar weer eens uit de oude doos getrokken.
Het topic was begonnen met wielspeling, dus ga ik daar maar verder op borduren.

Was er zelf al achter gekomen dat ik rechtsvoor enige speling heb op mijn wiellagers.
Deze wil ik binnenkort vervangen en neem dan meteen links ook maar mee.
De lagers, keerringen enz. heb ik nu. Alleen rest mij een paar vraagjes.
Waar kan ik de maat van de as en het schild (waar lager in zit) vinden.
En bij het plaatsen van de lagers, moet ik deze dan nog invetten. Ze zitten in een plasticseal met een beetje vet. Is dat voldoende?

En hoe zit dat met dat TRUST-verhaal?
Kan iemand mij dat uitleggen.
Misschien ter info. Het betreffen lagers voor 10".

grtzz Martin

Woensdag 14 januari 2004

Rene schreef:
Klopt niet helemaal Wouter...had op Minty een stuurhuis zitten waarvan de binnenste kogel afstelbaar was.



Dat kan kloppen ja. De binnenste kogel is ook stelbaar geweest. Ik zeg geweest, omdat dit slechts tot bepaalde bouwjaren is geweest. Ik geloof dat CMC wist welke.

Als ze niet stelbaar zijn, kun je ook alleen de kogels vervangen. Het is zoals rene schrijft wel een rotklus. Om te beginnen moet het stuurhuis ertussenuit, en dat is al een rotklus :)

Al je de binnenste kogel bekijkt, dan zul je zien dat ie in een huis zit. Dit huis zit op de stuuras vastgeschroeft. Je kunt de scheidingslijn duidelijk zien. De kogel zit geborgd doordat er met een centerpunt een put, en een braam is geslagen op die scheidingslijn. Deze zul je moeten verwijderen. Uitboren. Daarna kun je de kogel compleet met huis verwijderen. Of wellicht instellen, maar die heb ik nog niet gezien.

Ik heb de hele kogel vervangen door een OK exemplaar.

Woensdag 14 januari 2004

Mini Martin schreef:
Waar kan ik de maat van de as en het schild (waar lager in zit) vinden.
En bij het plaatsen van de lagers, moet ik deze dan nog invetten. Ze zitten in een plasticseal met een beetje vet. Is dat voldoende?

En hoe zit dat met dat TRUST-verhaal?



Waarom de maat van de as, en het schild weten?? Opmeten ben ik bang... Maar je daarvoor moet ie uit elkaar... :(

Vet is voldoende. Lagers zijn zelf ook al ingevet. Dus het is al gauw genoeg...

Welk Trust-verhaal????????????????

Op de lagers staan aan een zijde het woord "Trust".
Moeten de woorden naar elkaar gericht zijn, van elkaar af of achterelkaar staan.
Ik neem aan dat die text er niet voor niets op staat.

grtzz Martin

Woensdag 14 januari 2004

??? Geen idee. Is mij nog nooit opgevallen.

Het zijn conische/tapse lagers, dus ze kunnen er maar op 1 manier in. Als je de boel uit elkaar hebt liggen spreekt het voor zich...

CMC
Woensdag 14 januari 2004

Bert schreef:
De binnenste kogel is ook stelbaar geweest. (...) Je kunt de scheidingslijn duidelijk zien. De kogel zit geborgd doordat er met een centerpunt een put, en een braam is geslagen op die scheidingslijn. Deze zul je moeten verwijderen. Uitboren. Daarna kun je de kogel compleet met huis verwijderen. Of wellicht instellen, maar die heb ik nog niet gezien.


Mijn ervaring is dat de binnenste kogels op stuurhuizen vanaf '89 niet meer stelbaar zijn. Misschien was dat in '87/'88 ook al zo, maar die jaren heb ik nog niet onder handen gehad. Het uitboren van de 'braam' (wat een afgezaagde parker is) is het begin van het stellen. Na het uitboren kun je de twee ringen ten opzichte van elkaar draaien tot de kogel weer strak staat en daarna een nieuw gaatje boren, parker erin en afzagen/borgen.

CMC
Woensdag 14 januari 2004

Bert schreef:
Het zijn conische/tapse lagers


Op 10" wielen (trommelremmen) niet. Dan moeten beide lagers gemonteerd worden met het woord 'THRUST' naar het midden van de naaf. Als je lagers hebt met ingebouwde spacers (ter varvanging van de losse spacer), kunnen ze maar op één manier.

Woensdag 14 januari 2004

CMC schreef:
Op 10" wielen (trommelremmen) niet.



Ehh juist... Dank je Christiaan. Zit helemaal met m'n hoofd in de 10" SCHIJFREMMEN....

De binnenste stuurhuiskogel die ik verving was een 90-er. Daarbij was er geen stelmogelijkheid met ringen oid. Slechts eraf schroeven, en vernieuwen. En het was idd een parker. Heb deze daarna weer vernieuwd. Vroeg me al af of ik de kogel toen ook weer met bvh centerpunt geborgd had. Nu weet ik het weer...

Woensdag 14 januari 2004

Normaal staat er op het lager een code vermeld bijvoorbeeld 6205 als het nog leesbaar is wel te verstaan.

Als de code er niet op staat kun je het volgende doen door te meten.
1 de binnen diameter van het lager.
2 de buiten diameter van het lager.
3 de breedte van het lager.
Met deze gegevens kan een fabrikant van lagers of leverancier je de juiste lagers leveren.
Ofwel je neemt het compleet lager mee en laat je hem het werk doen.

Met Thrust wordt bedoeld voor lagers die een vulring hebben, deze moeten naar elkaar gekeerd zijn.
Thrust staat voor duwen, en heeft meerde benamingen in het werkwoord staan werpen, en of steken.
Velen zullen dan zeggen of denken ja maar Push is ook duwen dat klopt, maar niet in de betekenis hiervan! pushed of push staat voor iets te openen of iets of iemand om duwen. Het lager heeft dus een duwende werking (Thrust).

Dat engels toch.

Maandag 20 augustus 2007

[size=75:1xz9ochz][topics samengevoegd - Crispy][/size:1xz9ochz]
Beste Mini vrienden,

na vandaag glansrijk mijn APK te hebben gehaald :) , kreeg ik als enige opmerking van de keurmeester dat ik aan de passagierskant speling op het stuurhuis had :? . Wel zei hij erbij dat dit waarschijnlijk na te stellen was, maar na enig gezoek in mijn Haynes kom ik er niet echt uit.

Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft ???

Groeten Ivan.

Maandag 20 augustus 2007

Worden niet de fusees (stuurkogels) aan de passagierskant bedoelt?

Maandag 20 augustus 2007

Nee het zijn niet de fusees, het is echt het stuurhuis. Schijnbaar zit daar ook een kogel in en zit daar de speling op. Fusees en stuurkogels zijn net nieuw.

De kogel zit schijnbaar op de stuurarm, maar dan aan de andere kant als de stuurkogel.

Groeten Ivan.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je de binnenste kogel kunt stellen (zit onder de stuurhuishoes) met een grote tang en wat ik er van gezien heb moet dat ook kunnen. Alleen kom je er onder de auto vreselijk lastig bij.

Dennis

Ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand topic, Hoewel een beetje rommelig, wordt hier wel het afstellen besproken. Lees het even door.

Je moet ingelogd zijn om te reageren.