Waterschermpje onder motorkap (weather shield, weerschild)
Even een klein vraagje: Over mijn motor, achter de grill, zit zo'n spatlap/flubberding. Dat ziet vast met van die geweldige high-tech plastic draaiknopjes. Op en onder de motor zitten dan wat nisjes met een soort plastic houdertje, waar die dan in moet. Nu is de onderste, die bijna tegen de carter aan zit, gesneuveld. Had na het wassen wat start problemen (vocht bij een draadje van de bobine), dus ik maak die spatlap los, hangt ie meteen los...
Zijn die kleine plastic houdertjes los te krijgen, en is het schadelijk om zonder die spatlap/flubberding te rijden. Ik heb nog niet echt veel verschil gemerkt, al lijkt het of hij nu wat meer vermogen heeft (maar dat kan ook komen omdat er weer heel veel Malieveld modder weg is )
[size=75:1wegp2ey][Edit: titel aangepast - Eelke][/size:1wegp2ey]
Die lap beschermt je tegen spatwater,volgens mij met jouw elektronische ontstekeing is dit niet echt noodzakelijk.
Dat je wellicht wat meer vermogen heb doordat er meer koele lucht door je motorruim heen kan.
Ik zou die lelijke spatlap pas weer monteren wanneer je problemen hebt....
Trouwens er is ook een variant die in je neusje past achter je grill.
een heel stuk handiger.
Die bevestigingetjes zijn los te koop, ik heb er zaterdag nog 1 gekocht. Ze zijn wel duur voor wat het is, tegen de vijf Euro. Krijg je er wel direct een complete set, dus met de "andere kant" van het zaakje. Alleen heb je die meestal niet nodig, omdat alleen het vierkante gevalletje in de beugel afbreekt.
Overigens heb ik die onderste niet vast zitten, volgens mij gaat dat bij mij niet eens. Alleen de bovenste twee zitten vast.
Of je het met elektronische ontsteking minder nodig hebt zou ik niet zomaar durven te zeggen. Ook bij een elelktronische ontsteking kan vocht in de verdeler natuurlijk voor ellende zorgen. Ik laat hem in elk geval lekker zitten.
5 Euro voor een paar gram plastic... nah... te gek voor woorden. Maar ja, zonder onder bevestiging krijg ik enorm gefluit onder de mototrkap . AL moet ik zeggen dat zonder ook niet slecht rijdt . Nah ja, Ome Ben is weer open (toch?), dus we halen maar zo'n setje... Kan ie volgende week meteen weer op vakntie
Ja, toen ik voor het eerst de prijs hoorde sloeg ik ook stijl achterover. Ik heb er inmiddels al drie keer 1 nodig gehad. De tweede keer heb ik er 1 uit een sloper gehaald, voor niks!
Even wat trefwoorden voor de zoekmachine: weerschildje, weather shield
Weerschildje, daar moet je ook maar op komen. In ieder geval weer een leuke voor scrabble . THX voor de tips!
Nah, ik weet niet of er al zoveel over op het forum te vinden is, hoor. Het was meer voor de mensen die er wel op komen dat ze ook dit topic vinden.
Die onderste kan je inderdaad net zo goed loslaten die doet erg weinig. Op de list is er wel een keer wat over gemeld geloof ik. Ik zou hem er zelf gewoon op laten zitten, alles zit wel erg in zijn blootje zonder dat ding. Ik heb de originele grill met achteraan een gelaste plaat die alleen lucht doorlaat waar het hoort. Hierdoor kan ik het regenschildje erg makkelijk verwijderen. Bij de chromen grilletjes wil het wel eens wat lastig zijn om ze terug te zetten om dat ie dan achter de "spijlen" blijft hangen
Mijn duit in het zakje:
Ik reed met de van in gigantische bui zonder schildje en..........
Ja wel: van slaat af klieder nat en niet meer starten, daar na maar weer schildje erin en jawel geen last meer gehad het is niet alleen voor de ontsteking maar ook voor bougies.....
Herma
Hmmm... ben ik blij dat het nog even goed weer blijft . Heb vrijdag pas tijd om die dingetjes te gaan kopen.
Ik rijd al zeker 2 jaar met mijn mini SPI uit '92 zonder het weather shield, en ik heb nog geen problemen gehad. Ik spuit ook regelmatig mijn motorblok schoon met een hogedruk reiniger maar problemen met vocht heb ik nog niet gehad.
Dit is het bericht wat recent op de list heeft gestaan over dit onderwerp.
List schreef: At 19:50 21-07-02 +0200, Eelke Blok wrote:
>From: "Henk"
>
>[Weerschildje lastig te monteren met grill erop?]
>
> > Die flap prop je er toch zo tussen? Heb je bij een 1275 motor soms minder
> > ruimte? Bij mijn 1000-tje schuif ik hem er zo tussen, alleen beetje
> > oppassen dat je de bedrading die daar loopt niet beschadigd.
>
>Bij mij zit vooral de stroomverdeler-plus-kabels in de weg. Die drukt de
>flap tegen de grill aan, waardoor je vastloopt tegen de lamellen (90-er
>Cooper grill, wellicht maakt dat nog verschil).
Ik heb ook zo'n schild op de '93 Cooper en het kan/kon gewoon op alledrie
de punten vast (totdat ik de carterbeschermer heb gemonteerd; nu kan ik
niet meer onderlangs bij dat onderste bevestigingspunt) het was altijd wel
even frutten langs alle bedrading inderdaad (en er zit een schaafplekje op
van het slot :-) ) maar zelfs met het onderste bevestigingspunt los heb ik
geen klachten over de werking.
Overigens had mijn vorige 1000E bij hevige stortbuien altijd dat het
olielampje begon te branden door opspattend/afdruipend water ... was wel
schrikken de eerste keer midden in Frankrijk toen ik hem nog geen week
had =8->
>Verder heb je aan de
>bovenkant last van het motordekselslot. Het is een enorm ge-etter om de
>flap niet tegen het slot aan te drukken, maar ook te voorkomen dat je
>hem tussen de lamellen van de grill door duwt (wat op zich niet echt
>past, maar dan is hij al wel vastgelopen op de grill). Al met al is het
>een stuk makkelijker om even die paar schroven van de grill los te
>draaien. Scheelt misschien geen tijd, maar wel een hoop frustratie en
>geschaafde vingers. Je weerschildje wordt er waarschijnlijk ook niet
>beter op, al dat gewrik.
>
>Wat betreft onderaan vastmaken: volgens mij *kan* mijn weerschildje niet
>eens vast op het onderste bevestigingspunt. Heb het in elk geval nog
>nooit geprobeerd.
>
>Groeten,
>
>Eelke
groetjes,
Theo van den Bogaard
++++++++++++++++++++++++++++++++
Dit bericht is verstuurd door de Mini Seven Club Mailinglist. http://www.minisevenclub.nl
Voor informatie over deze Mailinglist stuurt u een E-mail aan mailinglist@introfax.com, met in de body "help miniseven"
++++++++++++++++++++++++++++++++
Ok dan. Archief doorgespit? Ik krijg hem dus wel vast, en verdomd, toen ie eraf/los zat, meteen na de eerste was beurt: Niet meer starten! Blijkt dat dat ding bij mij voor dat blikje met die draden zit, en dus het ergste water opvangt... toen dus niet, draden nat, niet meer starten.
Nu, lapje vast, nada problemen. Ik laat hem er dus gewoon op zitten, al was het maar om ongewenste projectielen tegen te houden die door mijn grill heen willen (was ooit een keer een bericht over op de List, als ik zin heb zoek ik het wel op)
Bij de weg, thanks voor het zoek werk, Marc .
Dat heet een wheathershield (of weerschild, in net Nederlands - en het is niet van rubber, maar van plastic).
Overigens zou ik wel willen aanraden om ook je ontsteking op zich na te lopen. Kijken of de bougiekabels netjes afdichten, misschien verdelerkap vervangen, in elk geval controleren of hij netjes afdicht, etc. Alleen als het echt heel nat is zou ik een Mini er niet op aankijken als hij wat hoesterig wordt, maar een beetje regen moet hij op zich wel tegen kunnen.
Ja moet dat al helpen?
Omdat alles open en bloot voor de grill zit dacht ik dat zo'n wheathershield haast wel noodzakelijk was!
Ik zal dan maar eerst eens alles controleren en inspuiten met WD40.
Bedankt voor de reactie!
Het is altijd een zwak punt geweest van de Mini, maar die weerschilden zijn pas standaard vanaf midden jaren 80 ofzo, daarvoor zat alles altijd open en bloot, tenzij je een schermpje voor je stroomverdeler kocht. Begrijp me niet verkeerd, het kan geen kwaad en het is een waardevol hulpmiddel om je Mini betrouwbaarder te maken (ik heb hem ook en hij blijft er mooi inzitten). Maar het is niet zaligmakend.
het kan ook geen kwaat om om de zoveel tijd je ontstekings kap, bougies en bougiekabels te vervangen. vinden die mini's vaak wel fijn. zo behoud je ook een goede verbranding: zuiniger. Vaak (helaas niet altijd) is het probleem van stotteren bij regen dan ook verholpen. pas op als je wd40 of soortgelijk spul gebruikt. Ik deed dat ook altijdt tot dat we bij een golf dat deden. vonk bleef overslaan bij bobine en toen vloog de kruipolie in brand (was wel een zeer oud busje kruip-olie). je kunt het beste vochtverdrijver hiervoor gebruiken. sterkte ermee.
Ik dacht dat het Water Displacement was, maar een kniesoor die daarop let Ja, ik denk dat al die goedjes niet veel verschillen qua brandbaarheid. En het voordeel van WD40 is dat je het ook gelijk als kruipolie kan gebruiken (om dingen los te maken enzo).
owh ja...DUH!!! detergent is wasmiddel. Displacement klinkt dan wat logischer. Ik had in ieder geval de W goed.....
uugm was dat geen kruipolie met grafiet?? dat vonkt wel lekker
ik weet het niet maar heb het busje heel erg snel weggegooit.
Nou das lekker. Gister bij die regenbuien stond ik natuurlijk weer langs de kant ff dat kappie en toestanden aan het droog maken. Werd er zelf alleen neit zo droog van. THuis even ingespoten met wd40, en wat lees ik nu? Ken in de fik vliegen? Mn pa reed ok altijd Mini (vroegâh) en dei spoot er dan een soort haarlak op. En nooit last gehad.
Erik
ik ga toch een proberen of WD40 nu wel brand, ik betwijfel het nl. Die "haarlak" die spuit je aan de buitenkant van je verdelerkap zorgt voor een soort film over het geheel heen zodat het beter waterdicht is. Kan ook met blanke lak ofzo, maar het wordt er natuurlijk niet mooier om. Ik heb volgens mij al een keer de truc met de rubberen handschoen op het forum gezet die werkt best aardig. Gaatje in de vingers, hoofdkabel in de duim, andere kabels in de vingers. Goed dichttapen en water komt er nooit meer in.
Kijk maar eens wat er nu nog op een nieuw busje WD40 staat... Samenstelling is nogal wat veranderd... Nutteloos!
Ik gebruik NOOIT WD40
Ik heb gister het hele zooitje ingespoten, van binnen en buiten en natuurlijk begon het te regenen.... en had nergens meer last van werkt dus wel lekker dat WD40!
Da's mooi. Het blijft een aanrader om je ontstekingscomponenten (verdelerkap en bougiekabels, naast de bougies die bij een beurt zowiezo vaak vervangen worden) regelmatig te vernieuwen. En zo'n weerschildje, waar het allemaal om begon, is ook zeker geen slecht idee.
Ik gebruik ipv WD40 een teflon spray, die blijft wat langer zitten. En ik gebruik ook graag de al-oude afwashandschoentruuk. Ty-wrapjes om de vingers en de 'pols' van de handschoen en voila, waterproof. Nou ja, zo ongeveer dan.
Oh ja, eerst de boel even goed droog maken met een doek of wat keukenrol. De sprays en andere middelen werken beter als ze een droge start krijgen.
Succes,
Hugo
P.S De rubberen handschoen is inmiddels in vele kleuren verkrijgbaar bij de supermarkt, maar ik prefereer toch nog steeds het shock-effect van de knalroze uitvoering!
ik krijg binnenkort een spuitbus "surface shield" een of andere duitse wd 40 variant (volgens een vriend vollig soeperioer ,mahja hij is duits). gebruiken ze om electronica van sattelieten mee in te spuiten etc etc bij de ESA..
raar spul: je kan het op je brood spuiten en dan krijg je nix.
overigens vindt ik WD40 een beetje matig..het doet inderdaad van alles maar als echte roestoplosser werkt het maar matig, als smeermiddel is teflon spray beter en om dingen los te houden werkt Anti-Seize veeeel beter (soort van kopervet maar dan zilver)..
eens kijken hoe dat duitse goedje werkt
SirYun schreef: raar spul: je kan het op je brood spuiten en dan krijg je nix.
Ik hou het bij pindakaas..
SirYun schreef: raar spul: je kan het op je brood spuiten en dan krijg je nix.
henkmarius":29rb1wp3]
Ik hou het bij pindakaas..[/quote:29rb1wp3]
met hagelslag....mmmmmmmmm
[size=75:14fc6pez][Topics samengevoegd - Eelke][/size:14fc6pez]
er is wel eens sprake van een kunststof
schildje wat bij de A-motor voor de onderbreker
geplaatst kan worden om het vochtig worden en
daardoor slecht starten/slechte motorloop te
voorkomen of te verhinderen.
weet iemand een afbeelding van zo'n schildje te
staan?
en:
moet het dwingend van kunststof zijn (ivm.
spanningsoverslag wellicht?)
waarom hebben de A-motoren eigenlijk een vocht
probleem met de ontsteking:
is het omdat de bobine/verdeler direct achter
de grille zit, en daar meer 'stuifwater' en
regen vangt (tijdens het rijden),
of
is het omdat die componenten voor de motor zitten
en nooit echt warm worden door de stralingswarmte
van het blok? (bij andere motoren zitten deze delen
meestal boven het blok)
of
is het een combinatie van allebei?
nb: ja, de plastic zak/rubber handschoen oplossingen
zijn mij bekend, en het bespuiten met vochtwerende
laagjes (tectyl glashelder b.v.) ook.
Hier is een plaatje uit een ander topic waar je duidelijk het schild ziet zitten : dit schild loopt aan de onderkant door tot iets onder het subframe en zit aan de bovenkant vast aan twee staalstrips die weer op de 2 bouten van het klepdeksel zitten.
Ik denk dat de problemen voornamelijk komen door het vlak achter de grill plaatsen van de onstekings onderdelen. Ik geloof zelfs dat de eerste mini prototypes het blok andersom hadden zitten, alleen dan waren er weer problemen met de route van de uitlaat langs/onder het blok. Duidelijk een compromis dus
Bedankt voor de foto van de flap..
Wat een verschrikkelijk lelijk ding zeg!!
Je zult net je blokje gelakt en het hier en
daar verchroomd hebben ;-)
Mijn -misschien domme vraag als nienie-mini-:
je zou toch ook de hele grille (van buiten -dan
zie je helaas de dure rvs strips niet meer- of
van binnen) kunnen blokkeren...
De koeling komt toch van opzij uit de wielkas??
Bij mijn metro gaat dat niet omdat die wel de
radiator achter de grille heeft.
Dit kan je in de winter doen om zo te zorgen dat je motor net een tikkie sneller op temp. is... Maar zou het niet blijvend plaatsen...rijwind is (in de zomer) ook belangrijk en dat krijgt de motor niet als je de grille compleet afdicht...
Overigens, je kan ook een kunstof plaat aan de binnenzijde van de grille maken... Ook bij een Metro...
metrodriver schreef:
..................
De koeling komt toch van opzij uit de wielkas??
Bij mijn metro gaat dat niet omdat die wel de
radiator achter de grille heeft.
De koeling gebeurd door de rijwind en gaat door de grille via de radiateur de wielkast UIT.
Dus niet van opzij naar voren, maar van voren naar opzij.
Bij een mini kan je zonder problemen een groot deel van de grill dichtmaken. Achter de zwarte grills uit de jaren tachtig zit standaard een plaat gemonteerd. Rechts zit een opening voor de luchthapper die naar je interieur gaat en een ronde voor de claxon. Links is slechts een deel open voor de radiateur. [/url]
Bij een metro wordt het lastiger. Ik zou eigenlijk verwachten dat het probleem minder groot is omdat de (warme) radiateur er voor hangt. Beste oplossing is volgens mij een electronische ontsteking.
mijn metro heeft (volgens wat ik begrijp) een electronische ontsteking (standaard, af-fabriek):
er zitten geen contactpuntjes in maar er moet een 'electronische module' aan de buitenkant van de verdeler zitten..
Verdelerkap/rotor zit er natuurlijk (?) wel in.
(het is een A-metro 1.3 van 1989)
(nu niet zo begerig naar mijn blokkie kijken
In je verdelerkap zit nog steeds een roto die de vonkspanning over moet brengen naar de bougies.
Deze spanning vliegt ook bij elektronische ontsteking alle kanten op met vocht in de verdelerkap...
Overigens heb ik ruim een jaar met de 850 motor met punten gereden en nooit geen last gehad van vocht, ook de 1275 met punten niet. En nooit geen kap ervoor gehad...
Nu ook met elektronische ontsteking nog steeds geen kap en niet overslaan met vochtig weer...
Als je maar een nieuwe plaatst heh
hoe lang gaat zo'n kap dan mee???
de mijne is zo'n 9 maanden oud/5000 km. oud.
het is overigens een Facet.
't is toch niet zo dat ik elke week de kap moet verwijderen en droog moet 'pamperen'???
Zou niet nodig moeten zijn elke week nee
Dan gewoon zelf een plaat ervoor maken...issuh simpel dan heh...
er zijn verschillende types van die 'spatlappen' http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p31.jpg
nr 29 en nr 28 .. de laatste heb ik in mijn Van hangen en zit onder de motorkapsluiting achter de gril. Die andere (grotere) dekken ook de dynamo (meer) af.
(Op een Metro zou het inderdaad niet nodig moeten zijn)
Ik heb op mijn Cooper (1.3i) ook eens binnen 2 maanden 3 verdelerkappen 'versleten' totdat ik ook de bougiekabels had vervangen
HTH,
Theo van den Bogaard
Helaas is tegelijk met het vervangen van de kap ook de hele bos HT kabels vervangen..
Dus zo makkelijk als Eelke kom ik er niet vanaf
makkelijk als Eelke
waar haal je die nu weer vandaan?
.. het vocht zal ergens vandaan moeten komen, als het niet door/via de kap komt zal het ergens anders in de verdeler moeten zitten?! Kappen vervangen zal in dat geval symptoombestrijding blijven; misschien kan je een andere verdeler proberen? lenen?
succes,
Theo van den Bogaard
<< waar haal je die nu weer vandaan?
Slip of the keyboard, moest "Theo" zijn
Het is wat glibberig hier, waarschijnlijk lekt ie ook wat olie..
Ja, dat vocht moet ergens vandaan komen.
Is het mogelijk dat het via het 'spleetje' tussen
kap en behuizing komt??
Ik dacht al aan een streepje kit..
Ik heb nu ook een chromen grill
Met zo'n lelijke weathershield erbij gekocht.
Ga het morgen erop zetten.
Nu zag ik dit plaatje, http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/inertia.jpg
Dat was wel het laatste waar ik aan had gedacht hoe die vast zit
Ziet er echt nie uit zeg whehe.
Maar nog geen idee hoe het precies vast zit.
Heb een mini 1000 mayfair uit '85
Dus weet niet of er standaard van die bevestiging puntjes zijn om die weather shield vast te kunnen maken.
Nee er zijn twee beugeltjes die op de twee bouten van het kleppendeksel vastzitten. Als je standaard geen schild hebt zitten die beugeltjes er niet op maar het is niet moeilijk zelf wat te maken.
Crispy schreef: Als je standaard geen schild hebt zitten die beugeltjes er niet op maar het is niet moeilijk zelf wat te maken.
dus ik moet gewoon zelf even 2 beugeltjes halen ofzo, waarmee ik het scheeldje vast kan zetten.
Op de 2 bouten op het kleppendeksel.
En de onderste klem, die hoef je niet per se vast te maken ?
Even een klein vraagje: Over mijn motor, achter de grill, zit zo'n spatlap/flubberding. Dat ziet vast met van die geweldige high-tech plastic draaiknopjes. Op en onder de motor zitten dan wat nisjes met een soort plastic houdertje, waar die dan in moet. Nu is de onderste, die bijna tegen de carter aan zit, gesneuveld. Had na het wassen wat start problemen (vocht bij een draadje van de bobine), dus ik maak die spatlap los, hangt ie meteen los...
)
Zijn die kleine plastic houdertjes los te krijgen, en is het schadelijk om zonder die spatlap/flubberding te rijden. Ik heb nog niet echt veel verschil gemerkt, al lijkt het of hij nu wat meer vermogen heeft (maar dat kan ook komen omdat er weer heel veel Malieveld modder weg is
[size=75:1wegp2ey][Edit: titel aangepast - Eelke][/size:1wegp2ey]
Die lap beschermt je tegen spatwater,volgens mij met jouw elektronische ontstekeing is dit niet echt noodzakelijk.
Dat je wellicht wat meer vermogen heb doordat er meer koele lucht door je motorruim heen kan.
Ik zou die lelijke spatlap pas weer monteren wanneer je problemen hebt....
Trouwens er is ook een variant die in je neusje past achter je grill.
een heel stuk handiger.
Die bevestigingetjes zijn los te koop, ik heb er zaterdag nog 1 gekocht. Ze zijn wel duur voor wat het is, tegen de vijf Euro. Krijg je er wel direct een complete set, dus met de "andere kant" van het zaakje. Alleen heb je die meestal niet nodig, omdat alleen het vierkante gevalletje in de beugel afbreekt.
Overigens heb ik die onderste niet vast zitten, volgens mij gaat dat bij mij niet eens. Alleen de bovenste twee zitten vast.
Of je het met elektronische ontsteking minder nodig hebt zou ik niet zomaar durven te zeggen. Ook bij een elelktronische ontsteking kan vocht in de verdeler natuurlijk voor ellende zorgen. Ik laat hem in elk geval lekker zitten.
5 Euro voor een paar gram plastic... nah... te gek voor woorden. Maar ja, zonder onder bevestiging krijg ik enorm gefluit onder de mototrkap
. AL moet ik zeggen dat zonder ook niet slecht rijdt
. Nah ja, Ome Ben is weer open (toch?), dus we halen maar zo'n setje... Kan ie volgende week meteen weer op vakntie 
Ja, toen ik voor het eerst de prijs hoorde sloeg ik ook stijl achterover. Ik heb er inmiddels al drie keer 1 nodig gehad. De tweede keer heb ik er 1 uit een sloper gehaald, voor niks!
Even wat trefwoorden voor de zoekmachine: weerschildje, weather shield
Weerschildje, daar moet je ook maar op komen. In ieder geval weer een leuke voor scrabble
. THX voor de tips!
Nah, ik weet niet of er al zoveel over op het forum te vinden is, hoor. Het was meer voor de mensen die er wel op komen dat ze ook dit topic vinden.
Die onderste kan je inderdaad net zo goed loslaten die doet erg weinig. Op de list is er wel een keer wat over gemeld geloof ik. Ik zou hem er zelf gewoon op laten zitten, alles zit wel erg in zijn blootje zonder dat ding. Ik heb de originele grill met achteraan een gelaste plaat die alleen lucht doorlaat waar het hoort. Hierdoor kan ik het regenschildje erg makkelijk verwijderen. Bij de chromen grilletjes wil het wel eens wat lastig zijn om ze terug te zetten om dat ie dan achter de "spijlen" blijft hangen
Mijn duit in het zakje:
van slaat af klieder nat en niet meer starten, daar na maar weer schildje erin en jawel geen last meer gehad het is niet alleen voor de ontsteking maar ook voor bougies.....

Ik reed met de van in gigantische bui zonder schildje en..........
Ja wel:
Herma
Hmmm... ben ik blij dat het nog even goed weer blijft
. Heb vrijdag pas tijd om die dingetjes te gaan kopen.
Ik rijd al zeker 2 jaar met mijn mini SPI uit '92 zonder het weather shield, en ik heb nog geen problemen gehad. Ik spuit ook regelmatig mijn motorblok schoon met een hogedruk reiniger maar problemen met vocht heb ik nog niet gehad.
Dit is het bericht wat recent op de list heeft gestaan over dit onderwerp.
List schreef:
At 19:50 21-07-02 +0200, Eelke Blok wrote:
>From: "Henk"
>
>[Weerschildje lastig te monteren met grill erop?]
>
> > Die flap prop je er toch zo tussen? Heb je bij een 1275 motor soms minder
> > ruimte? Bij mijn 1000-tje schuif ik hem er zo tussen, alleen beetje
> > oppassen dat je de bedrading die daar loopt niet beschadigd.
>
>Bij mij zit vooral de stroomverdeler-plus-kabels in de weg. Die drukt de
>flap tegen de grill aan, waardoor je vastloopt tegen de lamellen (90-er
>Cooper grill, wellicht maakt dat nog verschil).
Ik heb ook zo'n schild op de '93 Cooper en het kan/kon gewoon op alledrie
de punten vast (totdat ik de carterbeschermer heb gemonteerd; nu kan ik
niet meer onderlangs bij dat onderste bevestigingspunt) het was altijd wel
even frutten langs alle bedrading inderdaad (en er zit een schaafplekje op
van het slot :-) ) maar zelfs met het onderste bevestigingspunt los heb ik
geen klachten over de werking.
Overigens had mijn vorige 1000E bij hevige stortbuien altijd dat het
olielampje begon te branden door opspattend/afdruipend water ... was wel
schrikken de eerste keer midden in Frankrijk toen ik hem nog geen week
had =8->
>Verder heb je aan de
>bovenkant last van het motordekselslot. Het is een enorm ge-etter om de
>flap niet tegen het slot aan te drukken, maar ook te voorkomen dat je
>hem tussen de lamellen van de grill door duwt (wat op zich niet echt
>past, maar dan is hij al wel vastgelopen op de grill). Al met al is het
>een stuk makkelijker om even die paar schroven van de grill los te
>draaien. Scheelt misschien geen tijd, maar wel een hoop frustratie en
>geschaafde vingers. Je weerschildje wordt er waarschijnlijk ook niet
>beter op, al dat gewrik.
>
>Wat betreft onderaan vastmaken: volgens mij *kan* mijn weerschildje niet
>eens vast op het onderste bevestigingspunt. Heb het in elk geval nog
>nooit geprobeerd.
>
>Groeten,
>
>Eelke
groetjes,
Theo van den Bogaard
++++++++++++++++++++++++++++++++
Dit bericht is verstuurd door de Mini Seven Club Mailinglist.
http://www.minisevenclub.nl
Voor informatie over deze Mailinglist stuurt u een E-mail aan mailinglist@introfax.com, met in de body "help miniseven"
++++++++++++++++++++++++++++++++
Ok dan. Archief doorgespit? Ik krijg hem dus wel vast, en verdomd, toen ie eraf/los zat, meteen na de eerste was beurt: Niet meer starten! Blijkt dat dat ding bij mij voor dat blikje met die draden zit, en dus het ergste water opvangt... toen dus niet, draden nat, niet meer starten.
.
Nu, lapje vast, nada problemen. Ik laat hem er dus gewoon op zitten, al was het maar om ongewenste projectielen tegen te houden die door mijn grill heen willen (was ooit een keer een bericht over op de List, als ik zin heb zoek ik het wel op)
Bij de weg, thanks voor het zoek werk, Marc
Dat heet een wheathershield (of weerschild, in net Nederlands - en het is niet van rubber, maar van plastic).
Overigens zou ik wel willen aanraden om ook je ontsteking op zich na te lopen. Kijken of de bougiekabels netjes afdichten, misschien verdelerkap vervangen, in elk geval controleren of hij netjes afdicht, etc. Alleen als het echt heel nat is zou ik een Mini er niet op aankijken als hij wat hoesterig wordt, maar een beetje regen moet hij op zich wel tegen kunnen.
Ja moet dat al helpen?
Omdat alles open en bloot voor de grill zit dacht ik dat zo'n wheathershield haast wel noodzakelijk was!
Ik zal dan maar eerst eens alles controleren en inspuiten met WD40.
Bedankt voor de reactie!
Het is altijd een zwak punt geweest van de Mini, maar die weerschilden zijn pas standaard vanaf midden jaren 80 ofzo, daarvoor zat alles altijd open en bloot, tenzij je een schermpje voor je stroomverdeler kocht. Begrijp me niet verkeerd, het kan geen kwaad en het is een waardevol hulpmiddel om je Mini betrouwbaarder te maken (ik heb hem ook en hij blijft er mooi inzitten). Maar het is niet zaligmakend.
het kan ook geen kwaat om om de zoveel tijd je ontstekings kap, bougies en bougiekabels te vervangen. vinden die mini's vaak wel fijn. zo behoud je ook een goede verbranding: zuiniger. Vaak (helaas niet altijd) is het probleem van stotteren bij regen dan ook verholpen. pas op als je wd40 of soortgelijk spul gebruikt. Ik deed dat ook altijdt tot dat we bij een golf dat deden. vonk bleef overslaan bij bobine en toen vloog de kruipolie in brand (was wel een zeer oud busje kruip-olie). je kunt het beste vochtverdrijver hiervoor gebruiken. sterkte ermee.
en waar denk je dat die WD voor staat
[size=59:uawrfpx8]Water Detergent....[/size:uawrfpx8]
Geen mini rijder kan zonder ben ik bang
Ik dacht dat het Water Displacement was, maar een kniesoor die daarop let
Ja, ik denk dat al die goedjes niet veel verschillen qua brandbaarheid. En het voordeel van WD40 is dat je het ook gelijk als kruipolie kan gebruiken (om dingen los te maken enzo).
owh ja...DUH!!! detergent is wasmiddel. Displacement klinkt dan wat logischer. Ik had in ieder geval de W goed.....
uugm was dat geen kruipolie met grafiet?? dat vonkt wel lekker
ik weet het niet maar heb het busje heel erg snel weggegooit.
Nou das lekker. Gister bij die regenbuien stond ik natuurlijk weer langs de kant ff dat kappie en toestanden aan het droog maken. Werd er zelf alleen neit zo droog van. THuis even ingespoten met wd40, en wat lees ik nu? Ken in de fik vliegen? Mn pa reed ok altijd Mini (vroegâh) en dei spoot er dan een soort haarlak op. En nooit last gehad.
Erik
ik ga toch een proberen of WD40 nu wel brand, ik betwijfel het nl. Die "haarlak" die spuit je aan de buitenkant van je verdelerkap zorgt voor een soort film over het geheel heen zodat het beter waterdicht is. Kan ook met blanke lak ofzo, maar het wordt er natuurlijk niet mooier om. Ik heb volgens mij al een keer de truc met de rubberen handschoen op het forum gezet die werkt best aardig. Gaatje in de vingers, hoofdkabel in de duim, andere kabels in de vingers. Goed dichttapen en water komt er nooit meer in.
Kijk maar eens wat er nu nog op een nieuw busje WD40 staat... Samenstelling is nogal wat veranderd... Nutteloos!

Ik gebruik NOOIT WD40
Ik heb gister het hele zooitje ingespoten, van binnen en buiten en natuurlijk begon het te regenen.... en had nergens meer last van
werkt dus wel lekker dat WD40!
Da's mooi. Het blijft een aanrader om je ontstekingscomponenten (verdelerkap en bougiekabels, naast de bougies die bij een beurt zowiezo vaak vervangen worden) regelmatig te vernieuwen. En zo'n weerschildje, waar het allemaal om begon, is ook zeker geen slecht idee.
Ik gebruik ipv WD40 een teflon spray, die blijft wat langer zitten. En ik gebruik ook graag de al-oude afwashandschoentruuk. Ty-wrapjes om de vingers en de 'pols' van de handschoen en voila, waterproof. Nou ja, zo ongeveer dan.
Oh ja, eerst de boel even goed droog maken met een doek of wat keukenrol. De sprays en andere middelen werken beter als ze een droge start krijgen.
Succes,
Hugo
P.S De rubberen handschoen is inmiddels in vele kleuren verkrijgbaar bij de supermarkt, maar ik prefereer toch nog steeds het shock-effect van de knalroze uitvoering!
ik krijg binnenkort een spuitbus "surface shield" een of andere duitse wd 40 variant (volgens een vriend vollig soeperioer ,mahja hij is duits). gebruiken ze om electronica van sattelieten mee in te spuiten etc etc bij de ESA..
raar spul: je kan het op je brood spuiten en dan krijg je nix.
overigens vindt ik WD40 een beetje matig..het doet inderdaad van alles maar als echte roestoplosser werkt het maar matig, als smeermiddel is teflon spray beter en om dingen los te houden werkt Anti-Seize veeeel beter (soort van kopervet maar dan zilver)..
eens kijken hoe dat duitse goedje werkt
SirYun schreef:
raar spul: je kan het op je brood spuiten en dan krijg je nix.
Ik hou het bij pindakaas..
SirYun schreef:
raar spul: je kan het op je brood spuiten en dan krijg je nix.
henkmarius":29rb1wp3]
Ik hou het bij pindakaas..[/quote:29rb1wp3]
met hagelslag....mmmmmmmmm
[size=75:14fc6pez][Topics samengevoegd - Eelke][/size:14fc6pez]
er is wel eens sprake van een kunststof
schildje wat bij de A-motor voor de onderbreker
geplaatst kan worden om het vochtig worden en
daardoor slecht starten/slechte motorloop te
voorkomen of te verhinderen.
weet iemand een afbeelding van zo'n schildje te
staan?
en:
moet het dwingend van kunststof zijn (ivm.
spanningsoverslag wellicht?)
waarom hebben de A-motoren eigenlijk een vocht
probleem met de ontsteking:
is het omdat de bobine/verdeler direct achter
de grille zit, en daar meer 'stuifwater' en
regen vangt (tijdens het rijden),
of
is het omdat die componenten voor de motor zitten
en nooit echt warm worden door de stralingswarmte
van het blok? (bij andere motoren zitten deze delen
meestal boven het blok)
of
is het een combinatie van allebei?
nb: ja, de plastic zak/rubber handschoen oplossingen
zijn mij bekend, en het bespuiten met vochtwerende
laagjes (tectyl glashelder b.v.) ook.
Hier is een plaatje uit een ander topic waar je duidelijk het schild ziet zitten :
dit schild loopt aan de onderkant door tot iets onder het subframe en zit aan de bovenkant vast aan twee staalstrips die weer op de 2 bouten van het klepdeksel zitten.
Ik denk dat de problemen voornamelijk komen door het vlak achter de grill plaatsen van de onstekings onderdelen. Ik geloof zelfs dat de eerste mini prototypes het blok andersom hadden zitten, alleen dan waren er weer problemen met de route van de uitlaat langs/onder het blok. Duidelijk een compromis dus
Bedankt voor de foto van de flap..
Wat een verschrikkelijk lelijk ding zeg!!
Je zult net je blokje gelakt en het hier en
daar verchroomd hebben ;-)
Mijn -misschien domme vraag als nienie-mini-:
je zou toch ook de hele grille (van buiten -dan
zie je helaas de dure rvs strips niet meer- of
van binnen) kunnen blokkeren...
De koeling komt toch van opzij uit de wielkas??
Bij mijn metro gaat dat niet omdat die wel de
radiator achter de grille heeft.
Dit kan je in de winter doen om zo te zorgen dat je motor net een tikkie sneller op temp. is... Maar zou het niet blijvend plaatsen...rijwind is (in de zomer) ook belangrijk en dat krijgt de motor niet als je de grille compleet afdicht...
Overigens, je kan ook een kunstof plaat aan de binnenzijde van de grille maken... Ook bij een Metro...
metrodriver schreef:
..................
De koeling komt toch van opzij uit de wielkas??
Bij mijn metro gaat dat niet omdat die wel de
radiator achter de grille heeft.
De koeling gebeurd door de rijwind en gaat door de grille via de radiateur de wielkast UIT.
Dus niet van opzij naar voren, maar van voren naar opzij.
Bij een mini kan je zonder problemen een groot deel van de grill dichtmaken. Achter de zwarte grills uit de jaren tachtig zit standaard een plaat gemonteerd. Rechts zit een opening voor de luchthapper die naar je interieur gaat en een ronde voor de claxon. Links is slechts een deel open voor de radiateur.
[/url]
Bij een metro wordt het lastiger. Ik zou eigenlijk verwachten dat het probleem minder groot is omdat de (warme) radiateur er voor hangt. Beste oplossing is volgens mij een electronische ontsteking.
mijn metro heeft (volgens wat ik begrijp) een electronische ontsteking (standaard, af-fabriek):

er zitten geen contactpuntjes in maar er moet een 'electronische module' aan de buitenkant van de verdeler zitten..
Verdelerkap/rotor zit er natuurlijk (?) wel in.
(het is een A-metro 1.3 van 1989)
(nu niet zo begerig naar mijn blokkie kijken
In je verdelerkap zit nog steeds een roto die de vonkspanning over moet brengen naar de bougies.

Deze spanning vliegt ook bij elektronische ontsteking alle kanten op met vocht in de verdelerkap...
Overigens heb ik ruim een jaar met de 850 motor met punten gereden en nooit geen last gehad van vocht, ook de 1275 met punten niet. En nooit geen kap ervoor gehad...
Nu ook met elektronische ontsteking nog steeds geen kap en niet overslaan met vochtig weer...
Als je maar een nieuwe plaatst heh
hoe lang gaat zo'n kap dan mee???

de mijne is zo'n 9 maanden oud/5000 km. oud.
het is overigens een Facet.
't is toch niet zo dat ik elke week de kap moet verwijderen en droog moet 'pamperen'???
Zou niet nodig moeten zijn elke week nee
Dan gewoon zelf een plaat ervoor maken...issuh simpel dan heh...
er zijn verschillende types van die 'spatlappen'
http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p31.jpg
nr 29 en nr 28 .. de laatste heb ik in mijn Van hangen en zit onder de motorkapsluiting achter de gril. Die andere (grotere) dekken ook de dynamo (meer) af.
(Op een Metro zou het inderdaad niet nodig moeten zijn)
Ik heb op mijn Cooper (1.3i) ook eens binnen 2 maanden 3 verdelerkappen 'versleten' totdat ik ook de bougiekabels had vervangen
HTH,
Theo van den Bogaard
Helaas is tegelijk met het vervangen van de kap ook de hele bos HT kabels vervangen..
Dus zo makkelijk als Eelke kom ik er niet vanaf
makkelijk als Eelke
waar haal je die nu weer vandaan?
.. het vocht zal ergens vandaan moeten komen, als het niet door/via de kap komt zal het ergens anders in de verdeler moeten zitten?! Kappen vervangen zal in dat geval symptoombestrijding blijven; misschien kan je een andere verdeler proberen? lenen?
succes,
Theo van den Bogaard
<< waar haal je die nu weer vandaan?
Slip of the keyboard, moest "Theo" zijn
Het is wat glibberig hier, waarschijnlijk lekt ie ook wat olie..
Ja, dat vocht moet ergens vandaan komen.
Is het mogelijk dat het via het 'spleetje' tussen
kap en behuizing komt??
Ik dacht al aan een streepje kit..
Ik heb nu ook een chromen grill
Met zo'n lelijke weathershield erbij gekocht.
Ga het morgen erop zetten.
Nu zag ik dit plaatje, http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/inertia.jpg
Dat was wel het laatste waar ik aan had gedacht hoe die vast zit
Ziet er echt nie uit zeg whehe.
Maar nog geen idee hoe het precies vast zit.
Heb een mini 1000 mayfair uit '85
Dus weet niet of er standaard van die bevestiging puntjes zijn om die weather shield vast te kunnen maken.
Nee er zijn twee beugeltjes die op de twee bouten van het kleppendeksel vastzitten. Als je standaard geen schild hebt zitten die beugeltjes er niet op maar het is niet moeilijk zelf wat te maken.
Crispy schreef:

Als je standaard geen schild hebt zitten die beugeltjes er niet op maar het is niet moeilijk zelf wat te maken.
dus ik moet gewoon zelf even 2 beugeltjes halen ofzo, waarmee ik het scheeldje vast kan zetten.
Op de 2 bouten op het kleppendeksel.
En de onderste klem, die hoef je niet per se vast te maken ?
Ik heb nummer 28 van onderstaande plaatje.
http://members.lycos.nl/tb998van/mosbas/p31.jpg
Je ziet het kapje niet zitten en heb ik tot nu toe in al mijn Mini's (4) gehad, nooit problemen gehad.
Bij mij hangt de onderste kant gewoon los. Officieel hoort dat wel vast te zitten aan het subframe
Paginering
Je moet ingelogd zijn om te reageren.